07136476172 - 09172030360 [email protected]

علت و درمان سردرد های صبحگاهی با هم این مقاله را بشنویم:

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود.

برای شروع، باید بگویم افراد مبتلا به اختلالات خواب ممکن است بیشتر در هنگام صبح سردرد را تجربه کنند.

اگر به اندازه کافی نمی خوابید، این می تواند باعث سردرد شود، و می‌تواند حتی بدتر شود زیرا کم خوابی مزمن آستانه درد شما را کاهش می دهد.

بررسی ها نشان داده است که افراد به دلیل نگرانی‌های مربوط به کووید-19 کمتر می‌خوابند، بنابراین سردرد صبحگاهی می‌تواند برای بسیاری به یک مشکل رایج‌ تبدیل شود.

افسردگی و اضطراب نیز از دلایل اصلی سردردهای مزمن صبحگاهی هستند، زیرا با بی خوابی و کم خوابی مزمن مرتبط هستند.

با این حال، چیزهای دیگری وجود دارد که می تواند باعث درد شود. این موارد شامل:

  • اثرات ترک داروهای ضد درد
  • ترک کافئین
  • دندان قروچه – وقتی در خواب دندان های خود را به هم می سایید یا روی هم فشار می دهید
  • آلرژی
  • تغییرات غیرمنتظره در الگوی خواب معمول شما – بیشتر، کمتر یا در زمان های مختلف بخوابید
  • خوابیدن در اتاق سرد

علت های احتمالی سردرد صبح گاهی به طور کلی شامل موارد زیر است:

سردردهای صبحگاهی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است هر چند وقت یکبار پس از یک خواب بد شبانه یا هنگام تجربه استرس، یکی از این موارد را تجربه کنید، یا ممکن است به طور منظم آن را تجربه کنید.

سردرد اول صبح ممکن است نتیجه تغییر در فیزیولوژی بدن شما باشد. در ساعات اولیه صبح، سطح کاهش درد داخلی بدن شما ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، بدن شما ممکن است در این مدت آدرنالین بیشتری بسازد و در نتیجه حملات میگرن ایجاد شود.

سردردهای صبح زود اغلب شما را بعد از ساعت 4 صبح از خواب بیدار می کنند، یا ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب وجود داشته باشند.

سردردهای مرتبط با آپنه خواب نیز در اوایل صبح رخ می دهد. یک مطالعه نشان داد که از هر 5 نفر 1 نفر مبتلا به آپنه خواب سردرد صبحگاهی را گزارش کردند. (مقاله کامل ارتباط سردرد و آپنه خواب را اینجا ببینید)

حملات میگرنی یک نوع سردرد بسیار رایج است که اغلب در اوایل صبح رخ می دهد. میگرن سومین بیماری شایع در جهان است و تقریباً از هر 4 خانواده، در یک خانواده میگرن رایج است.

اختلالات خواب می تواند منجر به سردرد، به ویژه میگرن شود. تحقیقات جدید از منابع مورد اعتماد نشان می دهد که اختلال خواب می تواند یک دوره میگرن را آغاز کند و تا چندین سال پیش زمینه بیماری میگرن باشد. اختلالات خواب با میگرن مکرر و شدیدتر همراه است که ممکن است مزمن شود.

منبع معتبر تحقیقاتی اختلالات خواب مانند بی خوابی و کیفیت پایین خواب را با سردردهای مکرر و شدید مرتبط دانسته است. حدود 50 درصد از افرادی که سردردهای تنشی یا میگرنی را تجربه می کنند، بی خوابی دارند.

برای آشنایی بیشتر با سردردهای صبحگاهی ادامه مطلب را بخوانید.

انواع مختلف سردردهای صبح زود چیست؟

سردرد می تواند باعث درد مبهم، تیز یا ضربان دار شود. ممکن است سردرد را به طور مختصر، یک ساعت یا کمتر، یا برای یک دوره طولانی تا چند روز تجربه کنید.

انجمن بین المللی سردرد حدود 150 نوع سردرد را طبقه بندی کرده است. مواردی که اغلب در اوایل صبح رخ می دهند عبارتند از:

  • میگرن
  • سردرد خوشه ای
  • سردرد هیپنیک
  • همی کرانیای حمله ای
  • سردرد تنشی

در اینجا به برخی از شرایط و عواملی که می توانند باعث سردردهای صبح زود شوند اشاره می کنیم.

 

بیخوابی

بی خوابی می تواند بر الگوهای خواب شما تأثیر بگذارد و باعث کم خوابی شود. کم خوابی یکی از دلایل شایع سردردهای صبحگاهی است و می تواند باعث میگرن شود. بی خوابی می تواند از خواب کافی جلوگیری کند:

  • نمیتوانید به خواب بروید و بیدار میمانید
  • هنگام خواب بیدار می شوید
  • خوابتان باعث استراحت نمیشود

بی خوابی را می توان به روش های مختلفی درمان کرد. اولین قدم شما این است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها ممکن است از شما بخواهند که الگوهای خواب خود را برای کمک به تشخیص این بیماری بررسی کنید.

درمان بی خوابی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • دارو
  • روان درمانی
  • ترکیبی از دارو و درمان

با کاهش بی خوابی، احتمالاً خواب بیشتر و سردردهای صبحگاهی کمتری را تجربه خواهید کرد.

افسردگی یا اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات خلقی و دوره‌های میگرن اغلب با هم اتفاق می‌افتند و داشتن یکی نشان‌دهنده خطر بالاتر ابتلا به دیگری است.

به عنوان مثال، هر چه تعداد دفعات میگرن در یک فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به اختلالات خلقی بیشتر است و بالعکس.

این مطالعه گزارش داد که افراد مبتلا به میگرن 2.5 برابر بیشتر از افرادی که میگرن را تجربه نمی کنند، احتمال افسردگی دارند و بین 2 تا 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابی هستند.

مشکلات سلامت روان نیز می تواند منجر به بی خوابی شود که می تواند خطر سردرد صبحگاهی را افزایش دهد.

اگر مشکوک به اختلال روانی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. (برای دیدن علائم اختلالات روانی این مقاله را ببینید) اغلب این شرایط را می توان با روان درمانی، دارو یا ترکیب با درمان های جدید مدیریت کرد. مدیریت این شرایط ممکن است به کاهش بروز سردرد صبحگاهی کمک کند.

(بیشتر بخوانید: آیا من افسرده ام یا فقط نارحتم؟)

 

خروپف یا آپنه خواب

اختلال خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب ممکن است منشا سردردهای صبح زود شما باشد. خروپف می تواند به خودی خود یک بیماری یا علامت آپنه خواب باشد.

آپنه خواب باعث می‌شود که در طول شب در برخی مواقع تنفس را متوقف کنید. به طور کلی، سردردهای مرتبط با آپنه خواب حدود 30 دقیقه طول می کشد. می توانید آپنه خواب را با روش های درمانی جدید در انستیتو سلامت مغز دانا درمان کنید.

دندان قروچه کردن

دندان قروچه یا فشردن دندان ها به هم می تواند در شب به عنوان یک اختلال خواب رخ دهد که به آن دندان قروچه در خواب گفته می شود. سردرد صبحگاهی معمولاً با دندان قروچه مرتبط است، اما تحقیقات در مورد اینکه آیا دندان قروچه واقعاً باعث سردرد می شود یا خیر، نتایج متفاوتی ارائه داده اند.

برخی از محققان بر این باورند که سردردهای مرتبط با دندان قروچه ممکن است در واقع ناشی از اختلال در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) در فک شما باشد.

سردردی که با دندان قروچه اتفاق می‌افتد عموماً در نزدیکی شقیقه‌ها احساس می‌شود.

دندان قروچه همچنین با سایر شرایط خواب مانند آپنه خواب مرتبط است و ممکن است باعث آسیب دندان ها و درد فک شود. درمان میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • محافظ دهان
  • تکنیک های کاهش استرس
  • تمرینات زبان و فک

 

عضلات کشیده شده

سردردهای صبح زود ممکن است نتیجه کشیدگی عضلات گردن شما باشد. ممکن است لازم باشد وضعیت خواب خود و بالش هایی را که برای کاهش این نوع سردرد استفاده می کنید، بررسی کنید.

بالش‌ها به شما کمک می‌کنند تا در وضعیتی هنگام خواب قرار بگیرید که به درستی از گردن و ستون فقرات شما حمایت کند. پیدا کردن بالش مناسب ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد. بالش شما باید سر و گردن شما را در وضعیتی مشابه زمانی که ایستاده اید نگه دارد.

بالش های نرم ممکن است گردن و ستون فقرات شما را به درستی بالا نگیرند و بالش های سقت ممکن است زاویه زیادی برای بدن شما ایجاد کنند. سعی کنید در صورت نیاز بالش خود را تعویض کنید تا وضعیت صحیح خواب را حفظ کنید.

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی اخیر، شواهدی وجود دارد که ویژگی‌های بالش  که در زیر آمده است میتواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش درد مرتبط با خواب کمک کند:

خماری و الکل

سردردهای صبح زود ممکن است نتیجه مصرف الکل باشد. نوشیدن الکل زیاد می تواند منجر به خواب نامناسب و سردرد در صبح زود شود.

به گفته موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA)، میزان الکلی که منجر به خماری می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

NIAAA می گوید زمان تنها درمان خماری است. اقدامات رایج زیر مؤثر نیستند:

  • نوشیدن قهوه
  • دوش گرفتن
  • خوردن الکل دوباره

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).

سردرد، می تواند مربوط به فک شما باشد. سردرد یکی از شایع ترین نشانه های اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است.

اختلالاتTMJ  ممکن است باعث درد، سفتی و صدای کلیک در فک و همچنین سردرد شود. علت این اختلالات مشخص نیست، اما زمانی رخ می‌دهند که مفصل گیجگاهی فکی عملکرد نادرست داشته باشد. این مفصل لولای فک شما است و به شما امکان می دهد صحبت کنید، غذا بجوید، دهان خود را باز کنید یا آن را از پهلو در جهت افقی حرکت دهید.

درمان سردرد مربوط به TMJ شامل تشخیص و درمان TMJD شما خواهد بود. گاهی اوقات استراحت TMJ برای کاهش علائم شما کافی است. درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • خوردن غذاهای نرم و پرهیز از غذاهای سفت یا چسبنده
  • محدود کردن حرکت فک تا حد امکان
  • کاهش استرس
  • تمرینات کششی فک

داروها

داروها ممکن است با الگوهای خواب شما تداخل داشته باشند و منجر به اختلال در خواب و سردرد در صبح شود. اگر مشکوک هستید که داروهای شما باعث سردردهای صبحگاهی می شوند، با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از داروهایی که برای درمان سردرد استفاده می شوند می توانند باعث اختلال در خواب شوند. به عنوان مثال، دیده شده است درمان با داروهای میتواند به دیدن رویاهای شفاف و گاهی اوقات حتی کابوس کمک کند. همچنین برخی از داروها مانند بنزودیازپین ها که برای درمان اختلالات خواب استفاده می شوند ممکن است سردرد را تحریک کنند یا بدتر کنند.

سردرد در اثر مصرف بیش از حد دارو (MOH) خطرناک است. اگر برای کاهش درد سردرد خود داروهای مسکن مصرف می کنید، در معرض خطر بدتر شدن سردرد خود قرار می گیرید.

همچنین، سردردهای گاه به گاه شما ممکن است مزمن شوند. این مساله می تواند با مصرف مسکن های بدون نسخه (OTC) و یا با نسخه ایجاد شود.

اختلالات ریتم شبانه روزی

تحقیقات نشان داده است که اختلالات یا تغییرات ریتم شبانه روزی ممکن است در بروز حملات میگرنی و سردردهای خوشه ای نقش داشته باشد.

ریتم‌های شبانه‌روزی چرخه‌های بیولوژیکی تقریباً 24 ساعته هستند که بین انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌ها مشترک است. شناخته شده ترین ریتم شبانه روزی احتمالاً چرخه خواب و بیداری است.

از ریتم شبانه روزی خود برای کمک به جلوگیری از سردرد استفاده کنید. برنامه خواب و بیداری منظمی داشته باشید. به خصوص:

  • هر روز تقریباً در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید.
  • نیازهای خواب خود را بدانید – معمولاً 6 تا 8 ساعت در شب برای بزرگسالان.
  • ساعاتی از روز را در خارج از منزل سپری کنید تا به تنظیم ساعت بدن کمک کنید.
  • محیط خواب خود را تا حد امکان تاریک و با تعداد کمی وسایل الکترونیکی در نزدیکی خود آرام و راحت کنید.
  • زمان استفاده از صفحه نمایش را قبل از خواب کاهش دهید.

پرخوابی

خواب زیاد، به خصوص به طور منظم، یک محرک رایج برای سردرد صبحگاهی است. دلیل دقیق این امر ناشناخته است، اما به طور کلی تصور می شود که ناشی از اختلال در ریتم طبیعی شبانه روزی شما و مسیرهای عصبی در مغز باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از سردرد صبحگاهی ناشی از پرخوابی این است که چرخه طبیعی بیداری و خواب خود را با رفتن به رختخواب در ساعت معین هر شب و بیدار شدن در یک زمان مشخص بازگردانید.

خواب زیاد می تواند نشانه ای از افسردگی یا یک بیماری زمینه ای باشد. مطمئن شوید که در مورد مشکلاتی که در حفظ یک برنامه خواب ثابت دارید با یک متخصص صحبت کنید.

تومور

گاهی اوقات افراد هنگام سردرد صبحگاهی نگران داشتن تومور مغزی هستند. در حالی که یک سردرد معمولی صبحگاهی می تواند نشانه ای از تومور مغزی باشد، اگر سردرد صبحگاهی تنها علامت شما باشد، احتمال آن بسیار کم است.

مرکز ملی سرطان اشاره می کند که سایر علائم عصبی تقریباً همیشه با تومورهای مغزی همراه هستند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنج
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضعف یا فلج
  • مشکلات گفتاری
  • تغییر شخصیت

 

سایر بیماری ها

ممکن است به دلیل بیماری دیگری سردردهای صبح زود را تجربه کنید. سردرد می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد و ممکن است به هیچ عنوان ناشی از الگوهای خواب شما نباشد. شرایطی که ممکن است باعث سردردهای مزمن صبحگاهی شود شامل فشار خون بالا و بیماری‌های اسکلتی عضلانی است.

مطمئن شوید که تمام علائمی را که تجربه می کنید با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است به طور کلی بیماری دیگری برای شما تشخیص داده شود.

آیا برای سردرد صبحگاهی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آنجایی که علت سردرد صبحگاهی می تواند بسیار متفاوت باشد، بهتر است ابتدا سعی کنید علل احتمالی را حذف کنید و ببینید که آیا کمک می کند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر به دلیل کمبود خواب است، سعی کنید چند ساعت قبل از خواب صفحه نمایش خود را خاموش کنید و از مصرف کافئین خودداری کنید.

با این حال، اگر آنها همچنان ادامه داشته باشند، در صورت وقوع موارد زیر برای درمان آن اقدام کنید:

  • سردرد شما مدام عود کند
  • مسکن ها کمکی نکنند و سردرد شما بدتر می شود
  • درد ضربان دار شدید در جلو یا کنار سر خود داشته باشید- که می تواند نشان از میگرن یا به ندرت سردرد خوشه ای باشد.
  • احساس بیماری کنید، استفراغ کنید و به نور یا صدا حساس باشید
  • علائم دیگری نیز مشاهده کنید – برای مثال، دست ها یا پاهای شما بی حس یا ضعیف شوند

 

تسکین سردرد صبحگاهی با تغییر در سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی گاهی اوقات می تواند به رفع سردردهای صبحگاهی شما، به ویژه حملات میگرنی کمک کند.

بنیاد میگرن آمریکا عادات سبک زندگی زیر را برای کمک به مدیریت سردرد توصیه می کند:

  • خواب. یک برنامه خواب سالم و محیط خواب را حفظ کنید.
  • ورزش. ورزش منظم می تواند به کاهش دفعات و شدت حملات میگرنی کمک کند.
  • خوردن سالم. رژیم غذایی سالم و آب خوردن کافی داشته باشید.
  • زیر نظر گرفتن سردرد. تاریخ سردرد، شدت و علل احتمالی سردرد خود را یادداشت کنید. این به پزشک کمک می کند تا علت سردرد شما را تشخیص دهد.
  • کاهش استرس. مدیتیشن، یوگا، ژورنال نوشتن یا هر تمرین دیگری که به آرامش شما کمک می کند و سطح استرس را در زندگی شما کاهش می دهد، تمرین کنید.

(برای دیدن بهترین اپلیکیشن های کاهش اضطراب این مطلب را در سایت ما ببینید)

به طور خلاصه

سردردهای صبح زود باید با توجه به علت آن درمان شوند. بسته به علت، ممکن است بتوانید خودتان با تغییر سبک زندگی، بالش جدید یا مدیریت بهتر خواب سردرد را مدیریت کنید.

سردردهای شما ممکن است نیاز به درمان تخصصی داشته باشند، به خصوص اگر ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. هنگامی که شما و پزشکتان علت را مشخص کردید، سردرد باید با درمان مناسب بهتر شود.

برای کمک به شما در درمان و مدیریت این وضعیت چالش برانگیز، ما درمان های قابل اعتماد و تکنیک های جدید را در انستیتو سلامت مغز دانا ارائه میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سردرد ناشی از آپنه خواب

19 درمان طبیعی و ساده برای سردرد

از سردردهای افسردگی چه می دانید؟

منابع

https://go.skimresources.com/?id=41977X1601025&isjs=1&jv=15.2.2-stackpath&sref=https%3A%2F%2Fwww.healthline.com%2Fhealth%2Fheadache%2Fearly-morning-headaches%23Insomnia&url=https%3A%2F%2Fwww.ncbi.nlm.nih.gov%2Fpmc%2Farticles%2FPMC5784553%2F&xs=1&xtz=-210&xuuid=7268fa6b439ec71971959aaf2c16dd38&xjsf=other_click__auxclick%20%5B2%5Dhttps://go.skimresources.com/?id=41977X1601025&isjs=1&jv=15.2.2-stackpath&sref=https%3A%2F%2Fwww.healthline.com%2Fhealth%2Fheadache%2Fearly-morning-headaches%23mental-health&url=https%3A%2F%2Fwww.ncbi.nlm.nih.gov%2Fpmc%2Farticles%2FPMC6337984%2F&xs=1&xtz=-210&xuuid=7268fa6b439ec71971959aaf2c16dd38&xjsf=other_click__auxclick%20%5B2%5D

https://www.healthline.com/health/headache/early-morning-headaches#medication

Why do you wake up with a headache and how to cure it fast?

 

 

به این مقاله امتیاز دهید