07136476172 - 09172030360 [email protected]

خوابیدن قرار است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، درست است؟ چرت بزنید، خوب و سرحال از خواب بیدار شوید… اما گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد.

گاهی اوقات با سردرد از خواب بیدار می شوید. به گفته بنیاد ملی خواب ، افرادی که اختلالات خواب دارند دو تا هشت برابر بیشتر از جمعیت عادی سردرد دارند.

اغلب دلایل زمینه ای برای سردرد در هنگام بیدار شدن از خواب وجود دارد. مهم است که بدانید چه چیزی باعث سردرد شما شده است، بنابراین می توان علت آن را درمان کرد.

حدود 5 درصد از مردم با سردرد صبحگاهی از خواب بیدار می شوند. سردرد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از الکل گرفته تا استرس. محققان همچنین ارتباط بین سردرد صبحگاهی و آپنه انسدادی خواب، یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب را مستند کرده اند. ما توضیح می دهیم که چه چیزی ممکن است باعث سردرد آپنه خواب شود و چگونه می توان آن را تسکین داد.

سردردها، به ویژه آنهایی که در صبح هنگام بیدار شدن از خواب رخ می دهند، می توانند با آپنه خواب و سایر اختلالات خواب مرتبط باشند. هنگامی که از آپنه خواب رنج می برید، راه هوایی شما در طول خواب تا حدی یا به طور کامل مسدود می شود. به دلیل این بسته شدن، مقدار اکسیژن موجود در خون که به مغز شما منتقل می‌شود کاهش می‌یابد، که شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی و همچنین سردرد – به‌ویژه سردرد صبحگاهی، قرار می‌دهد.

سردرد صبحگاهی یکی از علائم بسیار شایع آپنه خواب است. اگر با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً روز خود را با حس بدی شروع کرده‌اید، که می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد و شما را از زندگی عادی خود باز دارد. اولین قدم برای بازگرداندن زندگی خود این است که با پزشک خود صحبت کنید. شما می توانید با انجام یک  آزمون کوتاه خواب  و صحبت با پزشک خود در مورد نتایج آماده شوید. پزشک شما ممکن است شما را برای تست خواب به یک متخصص خواب ارجاع دهد، که این آزمایش خواب  می تواند حتی در خانه شما انجام شود. در طول آزمایش، حسگرها داده‌های خواب شما را جمع‌آوری می‌کنند، که متخصص خواب از آنها برای تعیین اینکه آیا آپنه خواب دارید یا خیر، استفاده می‌کند.

سردرد ناشی از  آپنه خواب چیست؟

سردردهای آپنه خواب یک سردرد مکرر است که برخی از افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) پس از بیدار شدن از خواب تجربه میشود.  حداقل 15 روز در ماه  این مشکل را تجربه می کنند.  این سردردها با یک درد فشاری و نه ضربان دار مشخص می شوند که معمولاً در دو طرف سر احساس می شود. و می تواند تا چهار ساعت ادامه یابد. برخلاف برخی از انواع دیگر سردردها، سردردهای آپنه خواب با حالت تهوع یا حساسیت به نور و صدا همراه نیستند.

برآوردها متفاوت است، اما محققان بر این باورند که تا 18 درصد از افراد مبتلا به OSA سردردهای آپنه خواب دارند. OSA یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که باعث مکث های موقتی متعدد در تنفس در طول شب می شود. این مکث ها می تواند به دلیل انسداد جزئی (هیپوپنه) یا کامل (آپنه) راه هوایی فرد رخ دهد. شدت OSA یک فرد با توجه به شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) رتبه بندی می شود. این شاخص محاسبه می کند هر شب چند رویداد تنفسی را در هر ساعت تجربه می کند.

برای تشخیص سردرد آپنه خواب، فرد باید دارای تشخیص OSA با AHI 5 یا بالاتر باشد.  در غیر این صورت، چیزی که آنها تجربه می کنند سردرد صبحگاهی است که علائم مشابهی دارد. افراد مبتلا به OSA ممکن است تا سه برابر بیشتر احتمال دارد سردرد صبحگاهی را تجربه کنند.

عوامل خطر برای سردرد آپنه خواب

اگر خروپف می کنید، این می تواند نشانه ای از مشکلات تنفسی باشد. اگر به درستی نفس نمی‌کشید، نه تنها خواب شما مختل می شود، بلکه می‌تواند خطر سردرد را پس از بیدار شدن افزایش دهد.

خروپف همچنین می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد که می تواند شامل این علائم باشد:

  • مکث در تنفس در هنگام خواب
  • بیداری شبانه
  • عرق شبانه
  • خواب آلودگی در طول روز (زیرا در شب استراحت کافی ندارید )

فاکتورهای خطر برای سردرد آپنه خواب شامل زن بودن و داشتن سابقه سردرد است. در حال حاضر، محققان در مورد اینکه آیا شدت OSA با سردردهای آپنه خواب مرتبط است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

سردردهای آپنه خواب به طور قابل توجهی در میان افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب متوسط ​​و شدید شایع تر است.  داشتن OSA شدیدتر تنها به طور جزئی احتمال ابتلا به سردردهای آپنه خواب را افزایش می دهد. طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد تأیید می کند که سردردهای آپنه خواب ممکن است همراه با شدت OSA بدتر یا بهبود یابد. اما بیش از یک مطالعه نشان داده است که شدت OSA بر احتمال تجربه سردردهای آپنه خواب تأثیری ندارد.

انواع دیگر سردردهای مرتبط با آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب با سردردهای آپنه خواب، سردردهای خوشه ای و سردردهای هیپنیک همراه است.

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای با علائم آپنه خواب مرتبط هستند. اما سردردهای خوشه ای از سردردهای آپنه خواب متمایز هستند. این سردردها معمولاً در هنگام خواب رخ می دهند. در حالی که سردردهای آپنه خواب پس از بیدار شدن از خواب رخ می دهند. همچنین، برخلاف سردردهای آپنه خواب، سردردهای خوشه ای اغلب شامل علائم اضافی هستند. این علائم مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، ریزش چشم ها، تعریق روی پیشانی یا صورت، و پف کرده یا افتادگی چشم ها هستند.

سردردهای خوشه ای اغلب به صورت خوشه ای رخ می دهند. به عنوان مثال، ممکن است چند سردرد در روز، همیشه در همان زمان، برای یک دوره چند ماهه تجربه کنید. سپس، ممکن است تا سال بعد هیچ نداشته باشید. اینگونه سردردهای خوشه ای به طور متوسط ​​حدود یک ساعت طول می کشد.

سردردهای هیپنیک

در شب نیز سردردهای هیپنیک رخ می دهد. یکی دیگر از سردردهای مرتبط با خواب است که ممکن است افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

این سردردهای هیپنیک در میان افراد مسن شایع تر است. سردردهای آپنه خواب پس از بیدار شدن شروع می شوند. سردردهای هیپنیک معمولاً حدود چهار تا شش ساعت پس از به خواب رفتن شروع می شوند. و اغلب باعث بیدار شدن فرد می شوند، به همین دلیل است که آنها لقب سردرد ساعت زنگ دار را به خود اختصاص داده اند.

مانند سردردهای آپنه خواب، سردردهای هیپنیک معمولاً در عرض 30 دقیقه تا یک ساعت خود به خود از بین می روند. اما علائم دیگری مانند حالت تهوع دارند که در مورد سردردهای آپنه خواب صدق نمی کند.

میگرن

سردردهای آپنه خواب با میگرن متفاوت است. میگرن بسیار طولانی‌تر، بین چهار ساعت تا سه روز طول می‌کشد. اما سردرد آپنه خواب معمولاً چند ساعت پس از بیدار شدن خود به خود از بین می‌رود. ممکن است سردرد آپنه خواب را در هر دو طرف سر خود احساس کنید، در حالی که میگرن معمولاً در یک طرف موضعی است.

همچنین، میگرن می تواند در هر زمانی از روز یا شب، از جمله در هنگام خواب، رخ دهد. در حالی که سردرد آپنه خواب پس از بیدار شدن از خواب رخ می دهد. برخلاف سردردهای آپنه خواب، میگرن معمولا علائم دیگری مانند حالت تهوع یا حساسیت به نور و صدا دارد.

 

چه چیزی باعث سردرد آپنه خواب می شود؟

محققان به طور قطع نمی دانند که چه چیزی باعث سردرد آپنه خواب می شود. آنها ممکن است مربوط به سطوح پایین اکسیژن خون در طول خواب یا اختلالات خواب ناشی از نقص در تنفس باشند.

برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که سردرد آپنه خواب ممکن است با هیپوکسمی همراه باشد. یعنی زمانی که سطح اکسیژن در خون شما کمتر از حد طبیعی است. نقص در تنفس که مشخصه آپنه خواب است می تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون در طول خواب شود. این باعث میشود تا اکسیژن کمتری به مغز برسد و دی اکسید کربن در جریان خون انباشته شود و رگ های خونی در مغز منبسط شوند. با افزایش فشار ناشی از آن انبساط، ممکن است به سردرد آپنه خواب تبدیل شود و باعث درد شود.

 

با این حال، تحقیقات بعدی نشان داد که افراد مبتلا به OSA سردردهای آپنه خواب را تجربه می کنند. این افراد سطح اکسیژن مشابهی دارند. و در مقایسه با افراد مبتلا به OSA که سردردهای آپنه خواب ندارند، کم و بیش یکسانی از وقفه های تنفسی را تجربه می کنند. بنابراین، در حالی که هیپوکسمی ممکن است به برخی از سردردهای صبحگاهی منجر شود باید دلیل دیگری برای سردردهای آپنه خواب وجود داشته باشد.

اختلالات تنفسی ناشی از OSA خواب فرد را مختل می کند. این اختلالات می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی را در طولانی مدت افزایش دهد. این اختلالات خواب ممکن است در بیدار شدن با سردرد صبحگاهی نیز نقش داشته باشد.

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی اختلالی است که در آن تنفس شما به طور مکرر در طول خواب متوقف و شروع می شود.

آپنه خواب مرکزی به این دلیل رخ می دهد که مغز سیگنال های مناسبی را به ماهیچه هایی که تنفس شما را کنترل می کنند ارسال نمی کند. این وضعیت با آپنه انسدادی خواب متفاوت است که در آن به دلیل انسداد راه هوایی فوقانی نمی توانید به طور طبیعی نفس بکشید. آ

آپنه خواب مرکزی می تواند ناشی از شرایط دیگری مانند نارسایی قلبی و سکته باشد. یکی دیگر از دلایل احتمالی خوابیدن در ارتفاع زیاد است.

درمان آپنه خواب مرکزی ممکن است شامل درمان شرایط موجود، استفاده از دستگاهی برای کمک به تنفس یا دارو می باشد.

آیا سردرد صبحگاهی شما ناشی از آپنه خواب است؟

سردرد صبحگاهی می تواند نشانه ای از آپنه خواب تشخیص داده نشده باشد. اگر شما یا شریک خوابتان متوجه هر یک از علائم زیر آپنه انسدادی خواب شدید، با پزشک خود صحبت کنید:

  • صدای خروپف بلند، نفس نفس زدن یا خفگی هنگام خواب
  • بیدار شدن به دلیل نفس نفس زدن یا خفگی
  • احساس اینکه خواب شما طراوت ندارد
  • علائم در طول روز مانند خواب آلودگی بیش از حد یا انرژی کمتر

همچنین ممکن است سردرد صبحگاهی را بدون OSA تجربه کنید. سردردهای صبحگاهی و به طور کلی سردرد نیز با سایر شرایط سلامتی مرتبط است، از جمله:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • فشار خون
  • مشکلات خواب
  • سفتی در سر، گردن، فک یا شانه ها
  • عوارض جانبی دارو
  • دندان قروچه یا دندان قروچه در خواب
  • فشار

گزینه های درمانی برای سردردهای آپنه خواب

درمان سردرد بعد از خواب به علت خاص سردرد بستگی دارد. تنها با درک علت زمینه ای می توانید آن را به طور مناسب و با موفقیت درمان کنید.

مواردی مانند دندان قروچه ممکن است با درمان (اگر دندان قروچه ناشی از اضطراب باشد) یا محافظ دهان درمان شود. اما چیزی مانند آپنه خواب ممکن است شامل تغییر سبک زندگی یا استفاده از دستگاهی برای کمک به تنفس در شب باشد.

درمانهای خانگی

برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به کاهش سردرد هنگام بیدار شدن از خواب کمک کند.

استفاده از یک بالش جدید و رعایت بهداشت خواب خوب برای افزایش خواب آرام نیز می تواند به کاهش خطر سردرد کمک کند.

بهداشت خواب می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش مصرف کافئین
  • ورزش روزانه
  • محدود کردن چرت های روزانه
  • تمرین تکنیک های تمدد اعصاب قبل از خواب
  • ایجاد یک روال آرامش بخش در شب

اگر درمان‌های ساده مؤثر نبودند یا فکر می‌کنید چیزی مانند آپنه خواب یا دندان قروچه وجود دارد، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند شما را معاینه کنند و تعیین کنند که آیا نیازی به ارجاع شما به یک متخصص خواب وجود دارد یا خیر.

اگر در دوران بارداری بعد از چرت زدن سردرد دارید، خوردن آب بیشتر می تواند کمک کننده باشد. نوسانات قند خون می تواند منجر به سردرد و خستگی شود. به یاد داشته باشید که اگر تمام روز داخل خانه هستید، کمی هوا بخورید.

اگر هر روز صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آن‌ها می‌توانند تعیین کنند که آیا سردرد صبحگاهی شما ناشی از آپنه انسدادی خواب است یا چیز دیگری.

سردردهای آپنه خواب پس از درمان موفقیت آمیز برای OSA ناپدید می شوند. درمان‌های رایج برای OSA شامل درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP)، وسایل دهانی، تغییر شیوه زندگی و جراحی است.

CPAP  تراپی

با درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی(CPAP)، هنگام خواب از ماسک روی صورت یا بینی خود استفاده می کنید. ماسک به دستگاهی متصل است که فشار هوا را مستقیماً به راه‌های هوایی شما می‌رساند. این فشار هوایی مثبت راه باز نگه می‌دارد و از قطع تنفس جلوگیری می‌کند. درمان CPAP موثرترین درمان برای مدیریت علائم OSA و بهبود کیفیت زندگی در نظر گرفته می شود. تحقیقات نشان می‌دهد درمان CPAP می‌تواند تعداد دفعات تنفس را به کمتر از پنج بار در ساعت کاهش دهد.

دستگاه دهانی

معمولاً برای موارد خفیف تا متوسط ​​OSA، وسایل دهانی که توسط دندانپزشک به صورت سفارشی نصب می شوند، توصیه می شود. اینها معمولاً برای پاکسازی راه های هوایی با حرکت فک به جلو و نگه داشتن زبان در جای خود طراحی شده اند.

تغییرات سبک زندگی

عوامل دیگری ممکن است در ایجاد OSA نقش داشته باشند. این عوامل مانند نوشیدن الکل یا خوابیدن به پشت، که می تواند عضلات گلو را شل کند و باعث باریک شدن راه هوایی شود. پزشک شما ممکن است توصیه کند از مصرف الکل و آرام بخش قبل از خواب اجتناب کنید و به پهلو یا شکم بخوابید.

پزشک شما همچنین ممکن است یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی را توصیه کند. برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به OSA، کاهش وزن می تواند به تسکین علائم کمک کند.

عمل جراحی

جراحی هایی مانند برداشتن لوزه یا  برداشتن بافت اضافی ممکن است در مواردی توصیه شود که سایر درمان های کمتر تهاجمی مؤثر واقع نشوند. چه سردرد صبحگاهی شما ناشی از OSA باشد یا یک بیماری دیگر، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. تا بتوانید درد کمتری احساس کنید و روز خود را راحت‌تر شروع کنید.

ارتوپنه: تنگی نفس هنگام دراز کشیدن

منیزیم چگونه می تواند به خواب شما کمک کند!

مشاغل نظامی و خواب (قسمت اول)

به این مقاله امتیاز دهید