07136476172 - 09172030360 [email protected]

سردردها

دردهای شدید، ضربان دار و ناراحت کننده ای هستند که در نواحی متعددی از سر ایجاد می شوند. سردردها یک اتفاق رایج هستند. در حقیقت، تا 80 درصد از بزرگسالان دچار سردرد می شوند. با این حال، در بررسی سردردهای افسردگی، می توانید متوجه سایر مشکلات مزمن در بیمار نیز شوید.

گاهی افسردگی می تواند همراه با سایر دردهای بدن، باعث سردرد شود. تحقیقات همچنین نشان داده است که بین سردردهای تنشی و اختلالات سلامت روانی از جمله افسردگی و اضطراب ارتباط قوی وجود دارد.

در حقیقت، یک گزارش توسط انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) نشان داد که، حدود 11 درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی، قبل از آنها حملات میگرنی داشتند. این اختلالات شامل افسردگی مزمن، اختلال دوقطبی و اختلالات اضطرابی بود.

افسردگی و میگرن

تا 40 درصد از افراد مبتلا به میگرن نیز، ممکن است افسردگی را تجربه کنند. انواع دیگر سردردها ممکن است ثانویه یا علامت افسردگی باشند. درک علل و علائم سردردهای افسردگی، می تواند به درمان موثرتر و اقدامات پیشگیرانه منجر شود.

علل انواع سردردها

سردردها ممکن است به صورت اولیه یا ثانویه طبقه بندی شوند.

سردردهای اولیه ممکن است توسط عوامل مرتبط با سبک زندگی، مانند استرس مزمن، مصرف الکل و رژیم غذایی نامناسب ایجاد شوند. نمونه هایی از سردردهای اولیه، شامل میگرن، سردردهای خوشه ای و تنشی اند.

سردردهای ثانویه با سایر بیماری های زمینه ای، مانند درد ماهیچه ها یا سایر شرایط پزشکی مرتبط هستند. نمونه هایی از سردردهای ثانویه و علل آنها عبارتند از:

سردردهای سینوسی، سردردهای ناشی از ورزش، سردرد مزمن روزانه، سردرد ناشی از بیماری هایی مانند آنفولانزا یا عفونت ها، فشار خون بالا، لخته شدن خون یا سایر مشکلات قلبی عروقی.

سردردها می توانند در هر زمان از روز اتفاق بیفتند. آنها غالبا غیرقابل پیش بینی اند.

سردردهای افسردگی با تنش و میگرن همراه اند. این که آیا سردرد باعث افسردگی شما می شود یا برعکس، بستگی به تعداد سردردهای شما دارد. تعیین این امر می تواند مشکل باشد.

سردردهای روزانه همراه با درد ماهیچه ها و استرس ممکن است علائم افسردگی را ایجاد کنند. اگر افسردگی یک بیماری زمینه ای است ، ممکن است دچار سردرد شوید.

به گفته بنیاد ملی سردرد ، سردردهای ثانویه که در اثر افسردگی ایجاد می شوند ، معمولاً سردردهای تنشی هستند.

علائم سردردهای افسردگی

سردرد، باعث ایجاد درد در سر شما می شود. نوع و شدت درد بستگی به نوع سردرد شما دارد. سردرد می تواند شامل یک یا چند مورد از علائم زیر باشد:

درد مبهم مداوم، درد وحشتناک، درد تابشی که به بیش از یک ناحیه از سر حرکت می کند، ضربان دار، سردرد سینوسی، با سردردهای سینوسی، احتمالاً در ناحیه پیشانی، گونه ها و بینی، جایی که سینوس ها قرار دارند، احساس درد می کنید. آنها معمولاً با افسردگی ارتباط ندارند. اگرچه سردردهای سینوسی مکرر می توانند کیفیت زندگی شما را کاهش دهند.

سردرد تنشی

سردردهای تنشی می توانند در وسط سر شما ایجاد شوند و با درد در گردن شما همراه شوند. آنها به تدریج رشد می کنند و در اثر انقباضات ماهیچه ای در ناحیه گردن و پوست سر ایجاد می شوند. این نوع سردرد ثانویه، مربوط به علائم افسردگی است.

میگرن

از سوی دیگر، حمله میگرنی به طور ناگهانی ایجاد می شود. برخلاف سایر انواع سردردها، شما می توانید چندین ساعت یا حتی چند روز حمله میگرن را تجربه کنید. میگرن همچنین منجر بع موارد زیر می شود:

حساسیت زیاد به نور و صدا، تهوع، با یا بدون استفراغ، ناتوان از کار و انجام کارهای اساسی روزمره، لغو تعهدات، مانند کار یا رویدادهای اجتماعی، به همین دلایل، حملات میگرنی اغلب قبل از افسردگی رخ می دهد.

افسردگی یا می تواند باعث سردرد شود یا به عارضه مربوط به سردردهای مکرر مانند میگرن تبدیل شود. در هر صورت، مهم است که علائم افسردگی خود را شناسایی کنید تا بتوانید به دنبال درمان باشید.

افسردگی

علائم افسردگی عبارتند از:
  • ناامیدی
  • غم شدید
  • احساس گناه
  • بی ارزشی
  • خستگی
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و بی خوابی شبانه
  • بی قراری
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • کناره گیری از فعالیت های اجتماعی
  • کاهش میل جنسی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • درد جسمی
  • تغییر اشتها
  • گریه مکرر
  • سردرد و سایر دردهای بدن مانند کمردرد

درمان ها

درمان سردردهای افسردگی بسته به علل زمینه ای، می تواند شامل یک رویکرد چندجانبه باشد. ممکن است برای علائم سردرد و افسردگی به درمان نیاز داشته باشید. در مورد گزینه های زیر با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای افسردگی میگرن

برخی از داروهای تجویزی، ممکن است برای درمان افسردگی و اضطراب و همچنین میگرن استفاده شود. اینها شامل داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای، مهار کننده های مونوآمین اکسیداز و داروهای ضد اضطراب هستند. اگر داروهای تجویزی به خوبی تحمل نشوند، تزریق بوتاکس یکی دیگر از گزینه های درمانی است. درمان میگرن در ابتدا ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد.

درمان سردرد تنشی

برخی از داروهای تجویزی مشابه نیز می توانند سردردهای ثانویه و سایر علائم افسردگی را درمان کنند. اینها شامل داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و بیوفیدبک است.

SSRI برای افسردگی

مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، متداول ترین داروهایی هستند که برای درمان افسردگی استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به Zoloft ،Paxil و Prozac اشاره کرد.

اگر پزشک تشخیص دهد که سردردهای شما ثانویه از افسردگی هستند، این رویکرد درمانی ممکن است بهترین باشد. SSRI ها سردردهای واقعی را درمان نمی کنند.

داروهای مسکن 

داروهای بدون نسخه (OTC)، می توانند به طور موقت درد سردردهای شدید را کاهش دهند. این داروها شامل داروهای کلاسیک مانند استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB)، و همچنین داروهای بیشتر مخصوص میگرن، مانند اکسیدرین میگرن، که دارای آسپرین، استامینوفن و کافئین است باشند.

مشکل مسکن های OTC این است که آنها فقط عوامل اصلی سردرد افسردگی را پنهان می کنند. همچنین، اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، ممکن است نتوانید داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین مصرف کنید.

روان درمانی

روان درمانی یا گفتگو درمانی، شامل قرارهای یک ساعته با یک متخصص بهداشت روانی است تا اختلالات افکار و رفتارهای شما را برطرف کند. برخلاف روانپزشک، روان درمانگر دارویی تجویز نمی کند.

روان درمانی به طور گسترده ای برای افسردگی و اختلالات اضطرابی استفاده می شود تا به اصلاح افکار و رفتارها کمک کند. اگر با سردردهای مزمن خود دچار افسردگی شدید هستید، روان درمانی می تواند به کاهش این علائم در دراز مدت کمک کند.

پیشگیری

گذشته از مصرف داروهای تجویز شده، اصلاح سبک زندگی، می تواند در درمان افسردگی زمینه ای و سردرد کمک کنند.

رژیم غذایی

پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل غذاهای کامل، بدون مواد فرآوری شده، می تواند به تقویت مغز و روحیه کلی شما کمک کند.

ورزش

در حالی که ورزش با سردرد دشوار است، تمرینات منظم بین سردردهای شدید می تواند به پمپ اکسیژن در سراسر بدن کمک کرده و احتمال بروز سردرد را کاهش دهد.

کاهش استرس

مدیریت استرس و فعال ماندن در اجتماع، نیز در درمان و پیشگیری از افسردگی نقش بسزایی دارد.

درمانهای مکمل

طب سوزنی، یوگا و ماساژ، درمان های جایگزینی هستند که می توانند کمک کننده باشند.

استفاده بیش از حد از این داروهای مسکن، می تواند منجر به بازگشت سردرد شود. این سردردها زمانی اتفاق می افتند که بدن شما به داروها عادت می کند و دیگر کار نمی کند. سردردهای برگشتی نیز شدیدتر هستند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر همچنان سردردهای روزانه خود را تجربه کنید، علائم افسردگی شما یا هر دو علائم، در شما تشدید شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای تعیین اینکه آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارید، از خود بپرسید:

سردردها و علائم افسردگی شما بهبود می یابد؟

داروهای OTC کمک می کند؟

می توانید بدون مصرف داروهای ضد درد OTC، در طول روز آن را پشت سر بگذارید؟

می توانید فعالیت های روزمره مانند کار و سرگرمی را دنبال کنید؟

اگر به این سوالات پاسخ منفی داده اید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

نتیجه نهایی

سردردهای مزمن گاهی اوقات می توانند باعث افسردگی شوند. اما ممکن است سردردهای ناشی از افسردگی درمان نشده نیز وجود داشته باشد. در هر دو مورد، سردرد و افسردگی شما قابل درمان است. نکته اصلی این است که در صورت مشاهده علائم افسردگی و سردردهای مزمن به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند به شما در تشخیص بهترین روش های درمانی کمک کند تا بتوانید دوباره احساس خود را شروع کنید.

ما در مرکز سلامت مغز دانا، با به روزترین تجهیزات، می توانیم با روشهای غیر تهاجمی، در درمان سردرد به شما کمک کنیم.

منبع: https://www.healthline.com/health/headache/depression-headaches#takeaway

سردرد و رویکردهای مختلف پزشکان متخصص مغز و اعصاب در درمان آن

 

علائم سردرد کرونایی

 

 

به این مقاله امتیاز دهید