07136476172 - 09172030360 [email protected]

سوالی که ذهن برخی افراد را درگیر کرده این است که دکتر اعصاب و روان برای چه بیماری است؟ در چه مواردی باید به دکتر اعصاب و روان مراجعه کرد؟ متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک، پزشکی است که در زمینه روانپزشکی متخصص است.

درواقع متخصص اعصاب و روان یا روانپزشکی شاخه ای از پزشکی است که بر تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری متمرکز است. روانپزشکان هر دو جنبه خلقی و جسمی را ارزیابی می کنند. آنها می توانند این شرایط را تشخیص داده و درمان کنند.

اگر مشکلات روانی شما عمیق شده اند یا به دنبال بهترین روانپزشکان شیراز هستید؟ از این به بعد نگران نباشید، تیم متخصص ما همراه شماست. با تجربه و دانش، در کنار شما هستیم تا بهترین راهکارها را به شما ارائه دهیم. همین امروز با ما تماس بگیرید و زمان مشاوره‌ی خود را تنظیم کنید. شما شایسته بهترین ها هستید!

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تفاوت بین متخصص اعصاب و روان و متخصص مغز و اعصاب چیست؟

متخصص مغز و اعصاب، پزشکی است که بیماری های مغز و سیستم عصبی (مغز، نخاع و اعصاب) را تشخیص، درمان و مدیریت می کند. یک متخصص مغز و اعصاب با آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، آشنا است.

با وجودی که متخصص اعصاب و روان و متخصص مغز و اعصاب، هر دو پزشکانی هستند که با شرایطی سر و کار دارند که بر مغز شما تأثیر می گذارد، متخصص مغز و اعصاب بیشتر بر جنبه های فیزیکی و علائم این بیماری متمرکز است (مانند سکته های مغزی، MS، ضربات مغزی، پارکینسون، بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی و…) و متخصیص اعصاب و روان بیشتر بر روی علائم خلقی، شناختی و رفتاری (مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، کمبود توجه و تمرکز، اختلالات خواب و…) متمرکز هستند.

هر دو پزشک می توانند دارو تجویز کنند، و هر دو پزشک ممکن است با مدیریت برخی شرایط که بر مغز شما تأثیر می گذارد درگیر باشند. برای مثال، افسردگی معمولاً در افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند یا سکته مغزی ، رخ می‌دهد.

تفاوت بین متخصص اعصاب و روان (روانپزشک) و روانشناس چیست؟

روانپزشک پزشکی است که می تواند شرایط سلامت روان را تشخیص داده و درمان کند. آنها می توانند داروها و سایر درمان های پزشکی را تجویز کنند.

یک روانشناس دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا (PhD) معمولاً در روانشناسی بالینی است و اغلب آموزش های گسترده ای در زمینه مشاوه و رواندرمانی دیده است روانشناسان شرایط سلامت روان را، با روان درمانی،  درمان می کنند. روانشناس نمی تواند دارو تجویز کند.

روانپزشکان معمولاً نسبت به روانشناسان به درمان بیماری های روانی پیچیده تری می پردازند، به ویژه آنهایی که نیاز به دارو یا درمان های پزشکی دارند.

به بیان دیگر، روانشناسی مطالعه ذهن، عواطف و رفتار است. در حالی که روانپزشکی رشته پزشکی است که بر تشخیص و درمان شرایط سلامت روان تمرکز دارد.

دکتر اعصاب و روان چه کاری انجام می دهد؟

روانپزشک اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند.

متخصصین اعصاب و روان، می توانند انواع آزمایشات پزشکی و/یا روانشناختی را تجویز کنند یا انجام دهند. این آزمایش‌ها، مانند نقشه برداری مغز و ارزیابی های شناختی همراه با گفتگو در مورد علائم و سابقه پزشکی و خانوادگی، به روانپزشکان اجازه می‌دهد تا شرایط سلامت روان را تشخیص دهند.

روانپزشکان از معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) برای تشخیص شرایط خاص سلامت روان استفاده می کنند.

متخصصین اعصاب و روان همچنین برنامه های درمانی فردی سازی شده ای را پیشنهاد می دهند که می تواند شامل روان درمانی، دارو درمانی، تحریک فراجمجمه ای مغز، مدیتیشن، تحریک دیداری شنیداری و… باشد.

دکتر اعصاب و روان برای چه بیماری است؟

روانپزشکان می توانند چندین بیماری را تشخیص داده و درمان کنند، از جمله:

متخصصین اعصاب و روان از چه درمان هایی استفاده می کنند؟

حال که متوجه شدیم تخصص اعصاب و روان برای چه بیماری است باید بدانیم که این متخصصین چه درمان هایی را تجویز می کنند:

درمان بیماری های روانی بسیار فردی و منحصر به فرد برای هر فرد است. درمان اغلب شامل ترکیبی از روش های درمانی است.

روان درمانی

روان درمانی که اغلب به اختصار «مشاوره» نامیده می‌شود، درمانی است که شامل صحبت با یک روانشناس آموزش دیده برای کمک به شناسایی و کار بر روی عواملی است که بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارند یا ممکن است شرایط سلامت روان شما را تحریک کنند.

هدف روان درمانی حذف یا کنترل الگوهای فکری و رفتاری ناتوان کننده یا آزاردهنده است تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. روان درمانی بسته به علائم و شرایط شما می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، از جمله:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT) .
  • درمان بین فردی (IPT).
  • درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT).
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) .
  • درمان حل مسئله (PST).
  • روان درمانی.

داروها

متخصصین اعصاب و روان می توانند داروهایی را برای کمک به درمان بیماری های روانی تجویز کنند. این داروها برای تغییر سیگنال های شیمیایی و ارتباطات در مغز شما کار می کنند، که می تواند علائم برخی از بیماری های روانپزشکی را به حداقل برساند.

روانپزشکان اغلب داروها را همراه با روان درمانی و تکنولوژی های عصبی تجویز می کنند.

دسته‌هایی از داروهایی که روان‌پزشکان معمولاً تجویز می‌کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی.
  • داروهای ضد روان پریشی .
  • خواب آور.
  • تثبیت کننده های خلق و خو
  • داروهای آرام بخش و ضد اضطراب .
  • محرک ها
  • کتامین.

سایر درمان ها

روانپزشکان گاهی اوقات از درمان های دیگری برای برخی شرایط روانپزشکی استفاده می کنند، از جمله:

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنم؟

تعیین زمان مراجعه به متخصص اعصاب و روان اغلب مستلزم ارزیابی صریح علائم و تجربیات روزانه شماست. در حالی که شما نباید سعی کنید هیچ بیماری روانی خاصی را در خود تشخیص دهید، می توانید از رفتارها، احساسات و الگوهای فکری که ناسالم هستند و زندگی روزمره شما را مختل می کنند آگاه شوید.

در حالی که جستجوی کمک برای شرایط سلامت روان می تواند دشوار و طاقت فرسا باشد، انجام این کار ضروری است. شرایط سلامت روان بسیار رایج است و سلامت روان شما به اندازه سلامت جسمی شما مهم است.

اپیزودهای سلامت روان ممکن است به طور تصادفی، به ندرت یا ثابت باشند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر آنها بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی می گذارند، نشانه واضحی است که باید به دنبال کمک باشید.

اگر هر یک از علائم یا تجربیات زیر را دارید، لازم است به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید:

  • ناتوانی در مدیریت یا کنترل احساسات.
  • اپیزودهای مداوم یا مکرر خشم یا عصبانیت.
  • ترس های بیش از حد یا غیرمنطقی.
  • رفتارهای پرخطر.
  • نگرانی و/یا غم بیش از حد.
  • تغییرات قابل توجه در الگوهای خواب (بی خوابی یا پرخوابی)
  • مصرف مواد.
  • اختلالات اشتها.
  • کاهش عملکرد در مدرسه یا محل کار.
  • کناره گیری از موقعیت های اجتماعی.
  • افکار خودزنی یا خودکشی

به یاد داشته باشید، درخواست کمک برای این اختلالات شرم آور نیست. هر چه زودتر به دنبال کمک و درمان باشید، زودتر احساس بهتری خواهید داشت.

اگر مشکلات روانی شما عمیق شده اند یا به دنبال بهترین روانپزشکان شیراز هستید؟ از این به بعد نگران نباشید، تیم متخصص ما همراه شماست. با تجربه و دانش، در کنار شما هستیم تا بهترین راهکارها را به شما ارائه دهیم. همین امروز با ما تماس بگیرید و زمان مشاوره‌ی خود را تنظیم کنید. شما شایسته بهترین ها هستید!

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

 

معروف ترین دکتر اعصاب و روان شیراز. واقعیت چیست؟!

تحریک الکتریکی مغز

بهترین مرکز مشاوره در شیراز

بهترین روانشناس زن در شیراز

کلینیک خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

بهترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید