07136476172 - 09172030360 [email protected]

اخیراً، هزاران نفر در رسانه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که یک عصب در بدن شما به نام عصب واگ با برخی اختلالات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، بیماری‌های قلبی و اختلالات خودایمنی مرتبط است. هشتگ #vagusnerve (عصب واگ) تنها در TikTok بیش از 47 میلیون بار دیده شده است.

اگر «عصب واگ» را در اینستاگرام و گوگل جستجو کنید، حتی افراد بیشتری خواهید دید که می گویند چگونه می‌توانید با «رها کردن یا تنظیم مجدد» این قسمت از بدنتان، زندگی بهتری داشته باشید.

عصب واگ چیست؟

عصب واگ که به عنوان «عصب سرگردان» نیز شناخته می‌شود، سیگنال‌هایی را بین مغز، قلب، ریه‌ها و دستگاه گوارش شما حمل می‌کند. این عصب در چندین عملکرد بدن مانند ضربان قلب، گفتار، تعریق، هضم و رفلکس حلقی نقش ایفا می کند.

مطالعات جدید همچنین نشان می دهد که برخی از علائم طولانی COVID-19، از جمله مشکلات صوتی مداوم، مشکل در بلع، سرگیجه، فشار خون پایین و ضربان قلب بالا ممکن است با تأثیر ویروس بر روی عصب واگ مرتبط باشد.

نقش عصب واگ در سیستم عصبی

اما این ادعاهای رسانه های اجتماعی چقدر صحت دارند؟ آیا این یک عصب واقعاً با همه این بیماری و اختلال مرتبط است؟ در اینجا مواردی آمده است که شما باید بدانید.

چرا عصب واگ مهم است؟

عصب واگ طولانی ترین و پیچیده ترین عصب جمجمه ای است. از ساقه مغز منشا می گیرد و از دو طرف گردن به سمت قفسه سینه و شکم می رود. این عصب هم اطلاعات حرکتی و هم حسی را حمل می کند. و با قلب، رگ های خونی اصلی، ریه ها، معده، مری و روده ها ارتباط دارد.

عصب واگ نقش مهمی در موارد زیر ایفا می کند:

هضم
نفس کشیدن
حالت
پاسخ سیستم ایمنی
سخن، گفتار
طعم
تولید مخاط و بزاق
خروجی ادرار

 

با این حال، بزرگترین اهمیت عصب واگ این است که یک بخش کلیدی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که استراحت و عملکردهای هضم بدن را کنترل می کند.

واگ و واکنش های ترس و اضطراب

ملانی ولر، فیزیوتراپیست می گوید: عصب واگ بزرگترین جزء سیستم عصبی پاراسمپاتیک ما است که واکنش‌های ترس، فرار و مبارزه ما را متعادل می‌کند. 73 درصد از افرادی که از صحبت کردن در جمع ترس دارند، کاملاً با آنچه که هنگام قطع عصب واگ آنها اتفاق می‌افتد آشنا هستند: احساس فشار در گلو، عرق کردن کف دست‌ها، افزایش ضربان قلب، تنفس کم عمق و تکان خوردن معده همه نتیجه کاهش عملکرد عصب واگ است.

اختلالات مرتبط با عصب واگ

از آنجایی که عصب واگ بسیار طولانی است، هر گونه آسیبی که به آن وارد شود می تواند بسیاری از مناطق را تحت تاثیر قرار دهد. علائم احتمالی آسیب به عصب می تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن یا تغییر صدا
از دست دادن رفلکس حلقی
مشکل در بلع یا صحبت کردن
ضربان قلب آهسته
فشار خون پایین
حالت تهوع یا استفراغ
درد شکم
ولر می گوید علائم و شرایط خاص می تواند به بخشی از عصب آسیب دیده بستگی داشته باشد. با این حال، عصب واگ با طیف وسیعی از اختلالات مرتبط است.

ولر گفت: “عصب واگ همچنین با تشنج، آریتمی قلبی، سلامت تارهای صوتی، اضطراب، افسردگی و موارد دیگر مرتبط است.” جراحان مغز و اعصاب گاهی یک محرک عصب واگ را برای درمان تشنج‌های صرع ایمپلنت می‌کنند. این مورد همچنین برای برخی از دردهای مزمن و افسردگی نیز انجام می شود.

گاستروپارزیس

آسیب به عصب واگ ممکن است باعث وضعیتی به نام گاستروپارزی شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که معده نتواند درونش را از غذا به صورت عادی خالی کند. در موارد گاستروپارزی، عصب واگ در اثر دیابت آسیب می بیند که مانع از عملکرد صحیح عضلات معده و روده می شود. علائم می تواند شامل سوزش سر دل، استفراغ، حالت تهوع و احساس سیری هنگام غذا خوردن باشد

سنکوپ وازوواگال

عصب واگ ماهیچه های خاصی را در قلب تحریک می کند. تا به کاهش ضربان قلب کمک کند. اما وقتی بیش از حد واکنش نشان می دهد، می تواند باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون شود. که منجر به غش کردن میشود. سنکوپ وازوواگال زمانی اتفاق می‌افتد که عصب قلب شما به موقعیت‌های خاصی مانند اضطراب، گرسنگی، درد، استرس و گرمای شدید واکنش نشان می‌دهد.

اما آیا ادعاهای رسانه های اجتماعی درست است؟

به گفته ولر، تعداد شواهدی در حال افزایش است که نشان می‌دهد عصب واگ با اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و بیماری قلبی که توسط مردم در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌شود مرتبط است. او اضافه می‌کند که بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های گوارشی ریشه در واگ دارند. این عصب به خوبی برای کاهش التهاب شناخته شده است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دکتر چارلز کانوی، روانپزشک در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید در حال حاضر پنج کارآزمایی نسبتاً بزرگ برای تحریک عصب واگ وجود دارد که همگی زیرمجموعه‌ای از بیماران مقاوم به درمان را هدف قرار داده‌اند. در این آزمایشات آن ها به این درمان پاسخ دادند.

کانوی گفت: «برخی از مطالعات نشان می‌دهند که تحریک مداوم عصب واگ همچنین منجر به کاهش اضطراب می‌شود. همانطور که مشخص شد، عصب های آوران (به سمت مغز) واگ در مناطق متعددی از مغز سیناپس می‌شوند که در تنظیم خلق و خوی مهم هستند.

ارتباط واگ با کرونا

تحقیقات اخیر نشان می دهد که علائم طولانی مدت کرونا منعکس کننده عملکرد ضعیف عصب واگ است. کووید طولانی مدت می تواند تا 15 درصد از کسانی که از عفونت جان سالم به در می برند را تحت تاثیر قرار دهد. و برخی ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد خستگی، درد عضلانی و مشکلات شناختی را تجربه کنند.

محققان اخیراً مطالعه‌ای را برای بررسی عملکرد عصب واگ در بیماران مبتلا به کووید طولانی انجام دادند. آنها دریافتند که اکثر افراد مبتلا به کووید طولانی مدت با علائم اختلال عملکرد عصب واگ دارای طیف وسیعی از تغییرات ساختاری و/یا عملکردی قابل توجه مرتبط با عصب واگ، از جمله ضخیم شدن عصب، مشکل در بلع، و علائم اختلال در تنفس بودند.

این چه معنایی برای شما دارد؟

فعالیت بدنی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مدیریت بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا می تواند به محافظت از عصب واگ شما کمک کند. اگر درد شکم، رفلاکس اسید، غش و علائم دیگر را تجربه کردید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

چگونه عصب واگ تحریک میشود

تحریک عصب واگ (VNS) از تکانه های الکتریکی برای تحریک عصب واگ چپ استفاده می کند. این درمان توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان برخی از اشکال صرع و همچنین افسردگی تایید شده است.

برای درمان VNS، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یک دستگاه کوچک را در قفسه سینه، زیر پوست کاشت می کنند. این دستگاه می تواند سیگنال های الکتریکی خفیف و بدون درد را از طریق عصب واگ چپ به مغز ارسال کند. این تکانه ها می توانند فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز را آرام کنند.

چگونه تحریک عصب واگ برای پیشگیری از تشنج کار می کند

کانوی گفت: تحریک الکتریکی عصب واگ در کاهش تشنج در صرع مقاوم و همچنین کاهش علائم افسردگی در بیماران مبتلا به اختلالات افسردگی مقاوم به درمان موثر بوده است. او اضافه می کند که تحریک عصب واگ ممکن است در چاقی و بیماری های التهابی مزمن نیز مفید باشد.

ولر می گوید راه های دیگری که می توانید عصب واگ را تحریک کنید عبارتند از:

غوطه وری/ قرار گرفتن در معرض آب سرد (دوش آب سرد، بیرون رفتن در دمای سرد با حداقل لباس)
زمزمه و آواز خواندن
مدیتیشن/ذهن آگاهی
تنفس عمیق و آهسته
ورزش
ماساژ پا (لمس ملایم یا محکم می تواند در تحریک عصب نقش داشته باشد)

تمرینات تنفسی

ولر گفت: “تمرینات تنفسی نیز می توانند در صورت انجام صحیح تنفس کمک کنند، و این مشکل بزرگی است زیرا بسیاری از افراد مکانیک تنفسی مناسبی ندارند که از عملکرد سالم عصب واگ پشتیبانی کند.” بیشتر اوقات، مردم به گونه ای نفس می کشند که حالت مزمن جنگ و گریز را پشتیبانی می کند.

آینده درمان های عصب واگ

مطالعات در حال انجام در حال بررسی ارتباط بین عصب واگ و افسردگی، بیماری متابولیک و بیماری های قلبی هستند. کارشناسان می گویند اگر با شواهد بیشتری ثابت شود، VNS می تواند به درمان و رسیدگی به انواع بیماری ها و اختلالات در آینده کمک کند.

کانوی می‌گوید: واضح است که واگ نقش مهمی در ارتباط ذهن و بدن ایفا می‌کند و ما احتمالاً فقط سطح اهمیت این عصب را با توجه به رفاه عاطفی و سایر شرایط سلامتی بررسی می‌کنیم.

 

منابع

  1. Breit S, Kupferberg A, Rogler G, Hasler G. Vagus nerve as modulator of the brain–gut axis in psychiatric and inflammatory disordersFront Psychiatry. 2018;9:44. doi:10.3389/fpsyt.2018.00044
  2. Encyclopedia Britannica. Vagus nerve.
  3. StatPearls. Neuroanatomy, cranial nerve 10 (vagus nerve).
  4. Krishnasamy S, Abell TL. Diabetic gastroparesis: principles and current trends in managementDiabetes Ther. 2018;9(S1):1-42. doi:10.1007/s13300-018-0454-9
  5. Heart Rhythm Society. Syncope (fainting).
  6. Johnson RL, Wilson CG. A review of vagus nerve stimulation as a therapeutic interventionJ Inflamm Res. 2018;11:203-213. doi:10.2147/JIR.S163248
  7. Howland RH. Vagus nerve stimulationCurr Behav Neurosci Rep. 2014;1(2):64-73. doi:10.1007/s40473-014-0010-5
به این مقاله امتیاز دهید