07136476172 - 09172030360 [email protected]

سوال بسیاری از افراد در شیراز که دچار اختلال پنیک هستند این است که بهترین دکتر برای درمان پانیک در شیراز چه کسی هست؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم در مورد این اختلال بیشتر صحبت خواهیم کرد و سپس به مشخصات بهترین متخصصین در این زمینه خواهیم پرداخت. اختلال پانیک قابل درمانی هست. افرادی که مبتلا به اختلال پانیک تشخیص داده شده اند، می توانند به طور موثری از طریق دارو درمانی، روان درمانی، نوروتکنولوژی (تکنولوزی های عصبی) یا ترکیبی از این رویکردها درمان شوند.

در ابتدا مقاله گزینه‌های درمانی مؤثر برای اختلال هراس و همچنین تغییرات سبک زندگی که می‌توانید برای مدیریت علائم خود اعمال کنید، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آیا بدنبال بهترین دکتر برای درمان پانیک در شیراز هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین مراقبت هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

در انستیتو سلامت مغز، بهترین روانپزشکان، روانشناسان، متخصصین علوم اعصاب با بالاترین کیفیت خدمات، در کنار هم به شما کمک خواهند کرد.

تشخیص

یک روانپزشک متخصص می تواند شما را از نظر اختلال هراس یا پنیک ارزیابی کند. قبل از تصمیم گیری، متخصص بررسی خواهد کرد که آیا شما معیارهای تشخیصی این بیماری را دارید یا خیر.

اختلال پانیک با حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود که اغلب به یک نگرانی مداوم در مورد حملات آینده تبدیل می شود.

پزشک شما همچنین بررسی میکند که آیا حملات پانیک شما را می‌توان با مشکل سلامت روان دیگری توضیح داد یا می‌تواند از عوارض جانبی یک دارو باشد. 

داروها

داروهای زیادی وجود دارند که می توانند به طور ایمن و موثر اختلال پانیک را درمان کنند. داروهای اختلال هراس به یکی از دو دسته تقسیم می شوند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب

این داروها را می توان برای کاهش شدت حملات پانیک و کاهش احساس اضطراب تجویز کرد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی در ابتدا برای درمان اختلالات خلقی، مانند افسردگی و علائم افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی استفاده می شدند. بعدها مشخص شد که داروهای ضد افسردگی می توانند به درمان اختلالات اضطرابی از جمله اختلال هراس نیز کمک کنند.مشخص شده است که داروهای ضد افسردگی به طور موثری شدت حملات پانیک و اضطراب کلی را کاهش می دهند. 

داروهای ضدافسردگی اغلب زمانی استفاده می‌شوند که فرد دارای یک بیماری همزمان باشد، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا افسردگی. رایج‌ترین داروهای تجویز شده برای اختلال هراس متعلق به دسته محبوبی از داروهای ضد افسردگی است که به عنوان مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می‌شوند.

مانند همه داروهای ضد افسردگی، SSRI ها بر پیام رسان های شیمیایی در مغز، به نام انتقال دهنده های عصبی، تأثیر می گذارند . به طور خاص، SSRI ها انتقال دهنده عصبی سروتونین را هدف قرار می دهند که با خلق و خوی مرتبط است. SSRI به تعادل سطح سروتونین فرد کمک می کند، که می تواند به تنظیم خلق و خو، کاهش اضطراب و بهبود خواب کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که SSRI ها می توانند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کنند. برخی از رایج ترین SSRI ها عبارتند از:

  • سیتالوپرام
  • پاروکستین
  • فلوکستین
  • زولافت (سرترالین)

داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب، که گاهی اوقات به عنوان آرام بخش نیز شناخته می شوند، برای تسکین سریع و آرام بخش توصیه می شوند. این داروها سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهند. که می‌تواند به شما احساس آرامش بدهد. داروهای ضداضطراب، می تواند علائم اختلال هراس را تا حد زیادی کاهش دهد.

بنزودیازپین ها یک دسته از داروهای ضد اضطراب هستند که معمولاً در کوتاه مدت تجویز می شوند و می توانند به کاهش شدت حملات پانیک کمک کنند.  این داروها اثر آرام بخشی دارند که می تواند به کاهش سریع علائم هراس و ایجاد حالت آرامش بیشتر کمک کند. با این حال مصرف طولانی این نوع داروها می تواند خطر وابستگی به دارو را افزایش دهد.

برخی از محبوب ترین بنزودیازپین ها عبارتند از:

  • لورازپام
  • کلونازپام
  • والیوم (دیازپام)
  • زاناکس (آلپرازولام)

برخی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه مرتبط با این داروها از جمله وابستگی و سوء مصرف وجود دارد. با این حال، مشخص شده است که بنزودیازپین ها زمانی که به طور مناسب، زیر نطر متخصص در درمان اختلال هراس استفاده شوند، دارویی ایمن و موثر هستند.

روان درمانی

همچنین مشخص شده است که روان درمانی به طور موثر اختلال پانیک را درمان می کند. از طریق روان درمانی، یک روانشناس متخصص، می تواند به شما در حل مسائل و احساسات حل نشده کمک کند. علاوه بر این، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا  افکار و رفتاری سالم تریداشته باشید. که این به شما در مقابله با علائم کمک می کند.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از انواع روان درمانی است که به طور موثر به درمان اختلال هراس کمک می کند. یکی از اهداف اصلی CBT توسعه مهارت های شماست برای مقابله با الگوهای تفکر منفی و رفتارهای ناسالم. برای مثال، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال هراس، باورهای منفی یا تحریف شناختی در مورد خود و دنیای اطراف خود دارند.

این تفکرات معیوب اغلب به رفتارهای مضر منجر می شود. CBT ممکن است به شما کمک کند بر الگوهای تفکر منفی غلبه کنید و راه های سالم تری برای مدیریت شرایط خود ایجاد کنید.

از طریق حساسیت زدایی، درمانگر شما را به تدریج با موقعیت های اضطراب زا آشنا می کند و در عین حال به شما آموزش می دهد که چگونه دوباره اضطراب خود را کنترل کنید. به تدریج با موقعیت های ترس آور بیشتری آشنا می شوید و یاد می گیرید که چگونه وحشت خود را مدیریت کنید.

هدف این است که با ترس خود آشنا شوید و روش های جدیدی از تفکر و رفتار را در پیش بگیرید. به عنوان مثال، فردی که از پرواز ترس دارد، ممکن است با کار بر روی تکنیک‌های آرام‌سازی و حساسیت‌زدایی، در حالی که در ابتدا با تصاویر و فیلم های پرواز هواپیما روبرو می شود از وی حساسیت زدایی می شود. در مراحل بعد این مواجهه سازی به کمک واقعیت مجازی انجام میشود و فرد در واقعیت مجازی سوار هواپیما شده و این مواجهه سازی باعث می شود به مرور فرد ترس کمتری از پرواز داشته باشد.

این افراد ممکن است نهایت در موقعیت های ترس آورتری مانند رفتن به فرودگاه یا سوار شدن به هواپیما قرار گیرند. با هرموقعیتی، آنها یاد می گیرند که علائم هراس خود را مدیریت کنند. از طریق تمرین مداوم، حساسیت زدایی ممکن است به آنها کمک کند تا بر ترس خود از پرواز غلبه کنند .

روان درمانی روان پویشی متمرکز بر هراس

روان درمانی روان پویشی متمرکز بر هراس (PFPP) یکی دیگر از روش های درمانی مورد استفاده در درمان اختلال پانیک است. این شکل از روان درمانی با هدف کشف تجربیات گذشته و درگیری های عاطفی که ممکن است بر رشد هراس و اضطراب شما تأثیر داشته باشد،کمک می کند.

PFPP به شما کمک می کند تا تعارضات ناخودآگاه را بشناسید – به ویژه در مورد خشم – و این درگیری ها را به روش های کمتر ترسناک و سازنده تر حل کنید. با کنار آمدن بهتر با تعارضات، فانتزی ها و رفتارهای خاص، ممکن است بتوانید بر مشکلات خود با اختلال هراس غلبه کنید.

نوروتکنولوژی (فن آوری های عصبی)

نوروتکنولوژی شامل هر روش یا وسیله ای می شود که در آن وسایل الکترونیکی با سیستم عصبی برای نظارت یا تعدیل فعالیت عصبی ارتباط برقرار می کنند.نوروتکنولوژی به شاخه‌ای از علم اطلاق می‌شود که مبتنی بر فعالیت مغز است و شامل فناوری‌هایی است که برای تقویت و ترمیم عملکرد مغز ایجاد می‌شوند. از فناوری عصبی در تحقیق و توسعه برای تجزیه و تحلیل فعالیت مغز استفاده می شود.

بهترین دکتر برای درمان پانیک در شیراز یا هر نقظه از جهان کسانی هستند که به روز باشند و از روش های غیر دارویی مانند نوروتکنولوژی آگاه باشند. این روانپزشکان با همکاری با متخصصین علوم اعصاب می توانند بیشترین تاثیر مثبت را بر بیماران خود بگذارند.

انواع روش ها مانند تحریک فراجمجمه ای مغز، نقشه برداری مغز، بایوفیدبک و واقعیت مجازی می توانند به افرادی که دچار اختلال پنیک هستند کمک کنند.

البته باید توجه داشت که استفاده از ابزار های نوروتکنولوژی باید زیر نظر متخصصینی باشد که مغز را می شناسند (مانند متخصصین علوم اعصاب) و استفاده از این ابزار بدون داشتن تخصص لازم میتواند عوارضی را برای بیمار در پی داشته باشد.

درمان پانیک بدون دارو با نوروفیدبک در شیراز

نوروفیدبک، که نوعی بیوفیدبک است، راهی آسان و غیر تهاجمی برای تنظیم مجدد سیستم عصبی و پایان دادن به چرخه استرس، نگرانی و اضطراب است.

درمان نوروفیدبک قسمت‌هایی از مغز را هدف قرار می‌دهد که علت این واکنش هستند. تا به مغز دوباره آموزش دهد کارآمدتر عمل کند. و پاسخ «ستیز یا گریز» ایجاد نشود. مغز یاد می گیرد که چگونه در طول جلسات نوروفیدبک به طور مناسب با اضطراب و ترس کنار بیاید که منجر به کاهش کلی در اضطراب، بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد می شود.

نوروفیدبک برای درمان حملات پانیک چگونه انجام می‌شود؟

شروع کار آسان است و راهی راحت برای کمک به مغز شما برای آموزش یک عادت جدید در حین استراحت و تماشای یک ویدیو است. یک دوره درمانی شامل نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرام کیفی (qEEG) برای دیدن جایی است که امواج مغزی شما ممکن است از تعادل خارج شده باشند. به طور معمول، مغزهایی که به وحشت و اضطراب واکنش نشان می دهند، امواج بتا زیادی دارند.

پس از مشخص شدن این موضوع، یک پروتکل آموزشی ایجاد می‌شود که شامل جلسات 30 دقیقه‌ای استراحت در یک محیط ساکت و تماشای ویدیو است که در حال ارسال نشانه‌های بصری به مغز شما از طریق یک ویدیو است. هنگامی که مغز شما به طور غریزی کنترل تصویر را یاد می گیرد، تصویر درون و بیرون محو می شود. این معادل تمرین در باشگاه (بدون اینکه عرق بکنید!) است و به سیستم عصبی شما آموزشی می دهد که برای تنظیم بهتر خود در مواجهه با ترس ها و نگرانی ها نیاز دارد.

از آنجایی که نوروفیدبک مستلزم یادگیری است، به این معنی است که بر خلاف داروهایی که اثرشان از بین می‌رود، اثرات درمان برای مدت طولانی و گاهی به طور نامحدود باقی می‌ماند.

درباره ی درمان پانیک بدون دارو با نوروفیدبک در شیراز بیشتر بدانید.

ترکیبی از دارو، روان درمانی و نوروتکنولوژی

روانپزشک ممکن است تشخیص دهد که ترکیبی از دارو، روان درمانی و نوروتکنولوژی برای شما مناسب است. به طور معمول، این رویکرد شامل استفاده از SSRI ها همراه با نوعی درمان مانند CBT و استفاده از فناوری های عصبی است. نشان داده شده است که این ترکیب در درمان اختلال پانیک بسیار موثرتر از هرکدام از این روش ها به تنهایی است.

تغییرات سبک زندگی

ایجاد تغییرات در عادات روزانه ممکن است به کاهش علائم اختلال هراس نیز کمک کند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از کافئین
  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • ترک سیگار

انجام اقداماتی برای مدیریت سطوح استرس روزانه نیز ممکن است کمک کند. تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی یا سایر فعالیت های آرامش بخش ممکن است به کنترل سطح اضطراب شما و کاهش علائم کمک کند.

خلاصه

اختلال پنیک یک بیماری مهم است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مهم است که به یاد داشته باشید که این اختلال را نباید ساده تلقی کرد. و اغلب به درمان حرفه ای توسط بهترین روانپزشکان نیاز دارد. بهترین راه برای کمک به فرد مبتلا به اختلال پنیک ممکن است همیشه آن چیزی نباشد که شما فکر می کنید. پس در مورد سلامتی خود و عزیزتان شانسی عمل نکنید!

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

بهترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

واحد واقعیت مجازی

تحریک الکتریکی مغز

درمان پانیک بدون دارو با نوروفیدبک در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید