07136476172 - 09172030360 [email protected]

بهترین متخصص درمان افسردگی در شیراز با هم بشنویم:

سوالی که ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی در شیراز بوجود آید این است که بهترین متخصص افسردگی در شیراز چه متخصصی است. برای افسردگی باید به پزشک، روانپزشک، روانشناس یا درمانگر دیگری مراجعه کرد؟

اگر فکر می کنید افسرده هستید، ممکن است ندانید چه کاری باید انجام دهید یا از کجا کمک بگیرید یا به چه نوع پزشکی مراجعه کنید، به خصوص اگر قبلاً هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده اید. اول، مهم است علائمی را که ممکن است نشان دهنده افسردگی باشند، بشناسید تا بدانید چه چیزی را باید با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا بدنبال بهترین مرکز روانپزشکی با حرفه ای ترین تیم درمانی متشکل از روانپزشکان، روانشناسان، نوروساینتیست ها و استفاده از روش های نوروتکنولوژی هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان ویزیت خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

علائم افسردگی

قبل از آنکه به بهترین متخصص افسردگی در شیراز مراجعه کنید باید علائم افسردگی را بشناسید. افسردگی بالینی که افسردگی اساسی نیز نامیده می شود، می تواند طیف وسیعی از علائم را داشته باشد. برخی از رایج ترین علائم عبارتند از:

  • احساس غم، ناامیدی یا گناه
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید
  • احساس خستگی یا بی قراری
  • انزوا
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • افزایش یا کاهش وزن

سایر شرایط را رد کنید

اگر علائم افسردگی را در خود پیدا کردید، قدم بعدی این است که سایر علت هایی که ممکن است باعث ایجاد علائم بالا در شما شده است را رد کنید. رد کردن این موارد نیاز به پزشک متخصص دارد.

مواردی مانند کمبود ویتامین و مواد معدنی، تغییرات هورمونی زنانه و شرایط تیروئید ممکن است باعث ایجاد این علائم شوند. علاوه بر این، چندین دارو ممکن است علائم افسردگی را به عنوان یک عارضه جانبی نشان دهند.

اگر پزشک عمومی شما هیچ یک از این عوامل را دلیل افسردگی شما نداند، ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک، روانشناس یا مشاور ارجاع دهد. قبل از آنکه بهترین متخصص افسردگی در شیراز را جستجو کنید باید از تفاوت های روانشناسان و روانپزشکان آگاه باشید

تفاوت بین پزشکان و درمانگران

متخصصان مختلف پزشکی و روان که می توانند به درمان افسردگی شما کمک کنند و شما را در مسیر احساس بهتر قرار دهند. تفاوت های این متخصصین را بشناسید تا بهتر بتواند بین این متخصصین در زمینه افسردگی کمک بگیرید.

  • پزشک عمومی (GP): همچنین به عنوان یک پزشک خانواده شناخته می شود، این یک پزشک شش سال در دانشکده پزشکی درس خوانده است. پزشکان عمومی و پزشکان خانواده افسردگی را غربالگری می کنند و ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کنند، اما در شرایط بهترشما را به روانپزشک، روانشناس یا مشاور ارجاع می دهند.
  • روانپزشک: یک روانپزشک علاوه بر شش سال دوره پزشکی عمومی، چهار سال نیز برای ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات سلامت روان مانند افسردگی آموزش دیده است. روانپزشکان می توانند داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی را تجویز کنند. بعلاوه راهکار های غیر دارویی مانند تحریک مغز برای درمان را پیشنهاد می دهند. بهترین روانپزشکان کسانی هستند که علاوه بر راه کار های دارویی از روش های غیر دارویی نیز آگاه باشند و با متخصصین دیگر مانند روانشناسان و نوروساینتیست ها برای پیشبرد درمان همکاری داشته باشند.

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

  • روانشناس: یک روانشناس بالینی جلسات درمانی را برای مشاوره و روان درمانی برگزار می کند. آنها دوره فوق لیسانس یا دکترا را گذرانده اند، این متخصصین دارو تجویز نمی کنند. روانشناسان معمولا با روانپزشکان برای بهبود بیمار همکاری می کنند.

پس بهترین متخصص افسردگی در شیراز می تواند روانشناس باشد یا روانپزشک اما کدام برای شما بهتر است؟

چرا روانپزشک در زمینه افسردگی بهترین است؟

بسیار مهم است – به خصوص اگر این اولین بار است که به دنبال درمان افسردگی هستید – اگر پزشک عمومی شما مشکوک به افسردگی باشد، شما را به روانپزشک ارجاع دهد.

اگرچه پزشک خانواده یا پزشک عمومی شما ممکن است برای شما یک داروی ضد افسردگی تجویز کند، آنها همیشه بهترین متخصص افسردگی نیستند. آنها آموزش لازم برای ارائه روان درمانی به شما را ندارند و مانند یک روانپزشک در موارد ظریف تجویز داروهای روانپزشکی تجربه ندارند.

روانپزشکی ترکیبی از هنر و علم است. درمان افسردگی به سادگی تجویز سرترالین یا فلوکستین نیست. برخی از افراد به آزمایش های متعددی نیاز دارند تا بهترین روش درمانی با کمترین عوارض برای آنها تجویز شود.

برخی از افراد برای مقابله با عوارض جانبی داروها یا تقویت اثرات مثبت دارو، به روش های غیر دارویی نیز نیاز دارند (برای اطلاعات بیشتر از روش های غیر دارویی به واحد های دیگر انستیتو سلامت مغز دانا مراجعه کنید). بهترین متخصصین افسردگی روانپزشکانی هستند که علاوه بر دارو از روان درمانی و تکنولوژی های عصبی برای بهبود بیمار خود سود می برند.

بعضی افراد واقعا افسرده نیستند و ممکن است اختلال و بیماری دیگری داشته باشد با علائم مشابه، که روانپزشک می تواند آن را تشخیص دهد. مثلا اختلال دوقطبی یکی از این اختلالات است که ممکن است در ابتدا به اشتباه به عنوان افسردگی تشخیص داده شود، اما نیاز به یک دوره درمانی بسیار متفاوت دارد.

احتمالات دیگر عبارتند از اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) یا یک اختلال اضطراب که هر یک می تواند به عنوان افسردگی علائم خود را نشان دهند.

روانپزشکان تعداد بیشتری از افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات خلقی را ویزیت کرده اند و تجربه بیشتری نسبت به یک پزشک خانواده یا پزشک عمومی در توضیح آنچه در پشت علائم شما وجود دارد، دارند.

ابتدا به روانپزشک مراجعه کنید!

برخی از بیماران جدید تمایل دارند برای ارزیابی اولیه سلامت روان خود به مشاور یا روانشناس مراجعه کنند تا روانپزشک. این می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد، به خصوص اگر مورد شما خفیف باشد، اما برای افراد که مشکلات شدید تری دارند کافی نیست. و این افراد حتما باید به روانپزشک مراجعه کنند. و نکته مهم دیگر این است که فقط روانپزشکان قادر به تجویز دارو هستند نه روانشناسان.

اگر به دنبال یک متخصص افسردگی هستید و افسردگی شما ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز است، روان درمانی یا مشاوره برای درمان شما کافی نخواهد بود. پس بهتر است در ابتدا به یک روانپزشک مراجعه کنید، روانپزشک هم می تواند دارو تجویز کند و هم در صورت نیاز روان درمانی را به شما پیشنهاد دهد و همچنین از تکنولوژی های عصبی برای بهبود شما کمک بگیرد. این رویکرد چند جانبه، دارو درمانی، روان درمانی و نوروتکنولوژِی برای اغلب بیماران سودمندترین روش است. 

روان درمانی یک اصطلاح برای انواع تکنیک های کلامی و روانشناختی مختلف است که برای کمک به فرد جهت بهبود وضعیت سلامت روان یا منبع استرس زمینه ای به کار می رود. این تکنیک ها شامل درمان روانکاوی یا روان درمانی روان پویشی، رفتار درمانی، درمان شناختی، و درمان شناختی رفتاری (CBT) است.

در حالی که روانپزشک شما واجد شرایط ارائه خدمات روان درمانی نیز می باشد، اگر شما را به یک روانشناس بالینی دارای مجوز ارجاع دهد، تعجب نکنید، در حالی که روانپزشک بر تنظیم دقیق داروی شما نظارت دارد ممکن است شما را به روانشناس ارجاع دهد. همچنین به کمک نوروساینتیست های مسلط به نقشه برداری مغز (qEEG)، آشنا به انواع تحریک مغز و سایر تکنولوژی های عصبی شما را در جهت بهبود هرچه سریعتر و پایدارتر یاری کند.

پس به خاطر داشته باشید بهترین متخصص افسردگی در شیراز کسانی هستند که کار تیمی انجام میدهند در اینجا نقش روانشناس پرنگ می شود.

استفاده از روش های نوین درمانی مانند tDCS

به یاد داشته باشید بهترین متخصص افسردگی در شیراز حتما از فناوری های عصبی برای درمان مراجعین خود استفاده می کند و فقط به دارودرمانی یا رواندرمانی اکتفا نمی کند. تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) یک درمان ایمن و مبتنی بر شواهد علمی برای ارائه اثرات سریع و طولانی مدت برای افراد مبتلا به افسردگی است. درمانگران متخصص کلینیک سلامت مغز، می توانند با استفاده از جدیدترین تجهیزاتی روز دنیا این نوع روش درمانی را نیز ارائه دهند.

مزایای استفاده از tDCS در کلینیک سلامت مغز

  • بدون دارو
  • اثرات ضد افسردگی بدون نیاز به دارو
  • برنامه کوتاه مدت
  • به طور متوسط ​​20-15 جلسه مورد نیاز است
  • همراه با مشاوره حرفه ای روانشناسی یا روانپزشکی

مطالعات نشان داده اند که در افسردگی اغلب فعالیت نامتقارن در قشر جلوی مغز وجود دارد. در نیمکره چپ (قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی، DLPFC) کاهش فعالیت عصبی مشاهده شده است. این را می توان با tDCS سمت چپ آندال جبران کرد. بهبود عملکرد شناختی در جلسات نسبتاً کمی مشاهده می شود. مطالعات نشان می دهد که اثرات ضد افسردگی به طور کلی پس از 3 تا 4 هفته از درمان مشاهده می شود.
tDCS را می توان به صورت همزمان یا مکمل سایر درمان های مرسوم (مانند دارودرمانی یا روان درمانی) استفاده کرد.
در کلینیک سلامت مغز به کمک نقشه برداری مغز پروتکل های فردی سازی شده تحریک مغزی برای هر شخص تعیین می شود. با این روند ما می توانیم مدار های عصبی که دچار مشکل هستند را شناسایی کنیم و روی همان مدار های عصبی کار کنیم.

استفاده از روش های غیر دارویی مانند TMS

روش دیگری که متخصصین  افسردگی ما در کلینیک سلامت مغز انجام می دهند استفاده از TMS است. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک درمان غیردارویی برای افسردگی است. این یک درمان عصبی غیرتهاجمی است که شامل ارسال میدان های الکترومغناطیسی کوچک مکرر، از طریق یک سیم پیچ است که فعالیت در شبکه های مغز را تنظیم می کند که باعث تنظیم خلق و خو می شود. TMS قادر است فعالیت نورون ها را در نواحی خاصی از مغز تحریک یا مهار کند تا بتواند عملکرد صحیح را بازگرداند و علائم افسردگی را کاهش دهد.

TMS یک درمان بدون درد و بی خطر است که طبق دستورالعمل های ایمنی بین المللی و بدون عوارض جانبی قابل توجه انجام می شود. تعداد جلسات بستگی به نوع پروتکل بالینی دارد و نتایج معمولاً پس از چند جلسه قابل توجه است.

نوروفیدبک به عنوان درمان مکمل

نوروفیدبک یک رویکرد درمانی است که فعالیت مغز را از طریق الکترودهایی که روی پوست سر قرار می‌گیرند اندازه‌گیری می‌کند و سپس این فعالیت روی مانیتور مشاهده می‌شود. این به فرد اجازه می‌دهد تا به طور داوطلبانه فعالیت مغز را با تأثیرگذاری بر سیگنال روی صفحه کنترل کند. طی یک فرآیند یادگیری تدریجی، مغز فرد افسرده، برای تغییر فعالیت خود به الگوهای مناسب‌تر پاداش می‌گیرد.

اهمیت پروتکل های شخصی سازی  شده

در کلینیک سلامت مغز دانا تمامی پروتکل های درمانی شخصی سازی می شود. یعنی دقیقا بر اساس مشکل فرد راهکار درمانی به وی داده می شود. علل زمینه افسردگی لزوماً در دو نفر یکسان نیست. به همین دلیل قبل از درمان، فعالیت‌های مغزی فرد ارزیابی می شود. برای این کار یک ارزیابی  EEG کمی (QEEG) با ارزیابی روانسنجی انجام می شود. تا عوامل بیولوژیکی، روان‌شناختی و شخصی را در نظر بگیریم.

 

پس از روانپزشک ممکن است نوبت انتخاب روانشناس باشد

اگر از افسردگی رنج می‌برید، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که می‌توانید بگیرید، انتخاب روان‌شناس مناسب برای کمک به شماست. با وجود گزینه های بسیار مختلف، چگونه می دانید کدام روانشناس برای افسردگی شما بهترین است؟ در اینجا 10 نکته برای راهنمایی شما در انتخاب بهترین روانشناس برای افسردگی آورده شده است:

1. به دنبال اعتبار باشید. مطمئن شوید که روانشناس شما دارای مجوز و تجربه درمان افسردگی است.

2. تجربه آنها را در نظر بگیرید. چه مدت است که آنها با بیماران مبتلا به افسردگی کار می کنند؟

3. رفتار آنها را بررسی کنید. آیا باعث می شوند احساس راحتی کنید و به آنها گوش دهید؟ آیا آنها دلسوز و فهمیده هستند؟

4. از اطرافیان بپرسید. با دوستان یا خانواده ای که به روانشناس مراجعه کرده اند در مورد تجربیاتشان صحبت کنید. توصیه هایی را از پزشک مراقبت های اولیه یا سایر متخصصان سلامت روان دریافت کنید.

5. با احساس درونی خود پیش بروید. در نهایت، هنگام انتخاب فردی که در مورد مسائل حساس شخصی به او اعتماد خواهید کرد، به غریزه خود اعتماد کنید.

علاوه بر این نکات کلی، سوالات خاصی نیز وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری از روانشناسان احتمالی بپرسید:

1) رویکرد درمانی آنها برای افسردگی چیست؟

2) میزان موفقیت آنها در درمان بیماران مبتلا به افسردگی چقدر است؟

3) عوارض جانبی احتمالی درمان هایی که استفاده می کنند چیست؟

4) هزینه درمان چقدر است؟

5) درمان چقدر طول خواهد کشید؟

10 سوالی که قبل از انتخاب روان باید از خود بپرسید

هنگام انتخاب روانشناس برای افسردگی به چه نکاتی توجه کنیم؟

مجوز

مهمترین عاملی که در انتخاب روانشناس باید در نظر گرفته شود، مدارک آنهاست. اطمینان حاصل کنید که روانشناس مورد نظر شما دارای مجوز های لازم است و تحصیلات و آموزش مناسب را دارد.

تجربه.

عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت، تجربه روانشناس در درمان افسردگی است. به دنبال فردی باشید که تجربه قابل توجهی در درمان بیماران مبتلا به افسردگی داشته باشد، ترجیحاً از همان رویکرد درمانی مورد نظر شما استفاده کند.

رفتار بالینی.

در نظر گرفتن رفتار روانشناس نیز مهم است. این به نحوه تعامل آنها با بیماران و چگونگی ارتباط آنها اشاره دارد. به دنبال کسی باشید که با شما احساس راحتی کند و احساس کنید می توانید به او اعتماد کنید.

دهان به دهان.

یکی از راه‌های پیدا کردن یک روانشناس خوب این است که از اطرافیانتان توصیه‌هایی را از افرادی که می‌شناسید و به آنها اعتماد دارید، که خودشان تحت درمان بوده‌اند یا اعضای خانواده‌شان در حال درمان بوده‌اند، بپرسید. اگر فردی را می شناسید که تجربه مثبتی در درمان داشته است، ممکن است بتواند یک درمانگر خوب را به شما معرفی کند.

ارتباط شخصی

در نهایت، مهم است که در نظر بگیرید که آیا با روانشناسی که می‌خواهید برای درمان به آن مراجعه کنید، ارتباط شخصی احساس می‌کنید یا خیر. این بدان معنی است که شما باید در صحبت کردن با آنها در مورد مسائل شخصی احساس راحتی کنید و احساس کنید که آنها موقعیت منحصر به فرد شما را درک می کنند.

سوالاتی که باید هنگام بررسی یک روانشناس برای افسردگی بپرسید.

1.اولین سوالی که باید از هر روانشناس که مد نظر دارید بپرسید این است که رویکرد درمانی آنها برای افسردگی چیست. این به شما بینشی می دهد که آیا روش آنها برای شما مناسب هستند یا نه. رویکردهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد، بنابراین مهم است که یکی را پیدا کنید که با باورها و ارزش‌های شما همسو باشد. برخی از رویکردهای رایج عبارتند از درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان بین فردی و مدیریت دارو.

2.میزان موفقیت شما در افسردگی چقدر است؟

سوال مهم دیگری که باید از یک روانشناس بپرسید این است که میزان موفقیت آنها در درمان افسردگی چقدر است. این به شما ایده می دهد که چقدر احتمال دارد که آنها بتوانند به شما در رسیدن به نتیجه دلخواهتان کمک کنند. مهم است که در نظر داشته باشید که هر مورد افسردگی منحصر به فرد است، با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که هر رویکردی برای همه کارآمد باشد. با این وجود، یک روانشناس با درصد موفقیت بالا ممکن است به احتمال زیاد بتواند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند.

3.عوارض جانبی بالقوه درمان افسردگی چیست؟

قبل از شروع هر گونه درمان برای افسردگی، مهم است که از تمام عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید. برخی از عوارض جانبی رایج داروهای ضد افسردگی شامل افزایش وزن، عوارض جنسی و مشکلات گوارشی است. حتماً قبل از شروع هر درمانی، تمام عوارض جانبی احتمالی را با روانشناس خود در میان بگذارید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه آیا خطرات ارزش مزایای بالقوه را دارند یا خیر، بگیرید.

4.هزینه درمان افسردگی چقدر است؟

هزینه درمان افسردگی بسته به نوع درمان و مدت زمان مورد نیاز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مطمئن شوید که تمام هزینه های احتمالی را از قبل با روانشناس خود در میان بگذارید تا بعداً در این مسیر غافلگیرکننده ای وجود نداشته باشد. در برخی موارد، بیمه ممکن است بخشی یا تمام هزینه های درمان را پوشش دهد. با این حال، این بسته به سیاست فردی متفاوت است.

5.طول درمان چقدر است؟

مدت زمان لازم برای درمان افسردگی نیز بسته به شدت علائم و پاسخ فرد به درمان متفاوت است. به طور کلی، اکثر افراد قبل از مشاهده بهبود قابل توجه حداقل به چندین ماه درمان نیاز دارند. با این حال، برخی ممکن است نیاز به مراقبت طولانی مدت داشته باشند. حتماً انتظارات خود را برای مدت درمان با روانشناس خود در میان بگذارید تا بتوانید انتظارات خود را مطابق با آن مدیریت کنید.

سوالاتی که باید قبل از انتخاب روانشناس برای افسردگی از خود بپرسید.

مهم است که روانشناسی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی کنید. شما باید احساس کنید که می توانید به آنها اعتماد کنید و آنها شرایط شما را درک می کنند. اگر با روانشناس احساس راحتی نمی کنید، باز شدن با آنها و گفتگو درباره احساسات خود دشوارتر خواهد بود.

1.آیا احساس می کنم این شخص واقعاً به من گوش می دهد؟

وقتی با روانشناس صحبت می کنید، به نظر می رسد که واقعاً به شما گوش می دهند؟ یا حواسشان پرت یا بی علاقه به نظر می رسد؟ مهم است که روانشناسی را انتخاب کنید که به حرف های شما علاقه مند باشد و واقعاً به نگرانی های شما گوش دهد.

2.آیا احساس می کنم این شخص افسردگی من را درک می کند؟

افسردگی می تواند یک وضعیت پیچیده باشد و یافتن روانشناس که آن را درک کند بسیار مهم است. آنها باید بتوانند مسائل را به وضوح توضیح دهند و به هر سؤالی که در مورد وضعیت خود دارید پاسخ دهند.

3.آیا این فرد تجربه درمان افراد مبتلا به افسردگی را دارد؟

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، بنابراین مهم است که یک روانشناس را پیدا کنید که تجربه درمان نوع افسردگی شما را داشته باشد. آنها باید با آخرین تحقیقات و درمان های مربوط به شرایط خاص شما آشنا باشند.

4.آیا با رویکرد درمانی این فرد راحت هستم؟

مهم است که مطمئن شوید با رویکرد درمانی روانشناس راحت هستید. شما باید درک کنید که آنها چگونه برای درمان افسردگی شما برنامه ریزی می کنند و چه نوع پیشرفتی می توانید داشته باشید. اگر با رویکرد آنها راحت نیستید، شاید بهتر باشد به دنبال شخص دیگری باشید.

 

مسیر شفا

مهم‌ترین چیزی که در مورد درمان افسردگی و متخصص افسردگی باید به یاد داشته باشید، درخواست کمک است! افسردگی نشانه ضعف یا تنبلی نیست، افسردگی نشانه عدم تعادل چیزی در مغز است. خوشبختانه، با درمان مناسب، می توانید دوباره احساس خوبی داشته باشید.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید و  به دنبال بهترین تیم درمانی متشکل از روانپزشکان، روانشناسان، نوروساینتیست های و سایر متخصصین مرتبط هستید با ما در تماس باشید. شما لایق بهترین ها هستید. 

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

آیا افسردگی به خودی خود از بین می رود؟

بهترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

بهترین روانشناس زن در شیراز

5/5 - (1 امتیاز)