07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

پژوهشگران هنوز به دنبال شناخت عاملی هستند که میگرن را ایجاد می کند. اما چیزی که پژوهشگران قطع به یقین می دانند این است که فعالیت های خاصی میگرن را تحریک می کند. دوری از این عوامل و فعالیت ها می تواند به شما کمک کند کمتر دچار سردرد میگرن شوید:

 

1. از عوامل تحریک کننده ی سردرد دوری کنید.

آنچه سردرد میگرن را در افراد مختلف تحریک می کند در اشخاص مختلف متفاوت است. زمانی که بتوانید بدن خود را بشناسید و عوامل تحریک کننده ی سردرد خود را تشخیص دهید، می توانید مسیر را راحت تر طی کنید. در این صورت می توانید برای دور ماندن از این عوامل،برنامه ریزی داشته باشید یا مشکل را با پژشک خود در میان بگذارید و برای مدیریت آن اقدام کنید.

از موارد عمده و شایع تحریک کننده ی سردرد میگرن عبارتند از:

  • ورزش
  • استرس
  • خستگی
  • دارو ها
  • تغییرات هورمونی در زنان در زمان قبل از پریود
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف زیاد کافئین
  • غذاهایی مانند پنیر، شکلات ، شیرین کننده های مصنوعی ، و غذاهایی که بوی تندی دارند.

 

عادت های بد

 

 

 

 

 

2.وعده های غذایی را کنار نگذارید.

گرسنه ماندن می تواند موجب سردرد های میگرنی شود. پژوهشگران معتقدند کاهش سطح قند خون می تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند که باعث سردرد می شود.

وعده ی غذایی

 

 

 

 

3.از مسکن ها بیش از 3 یا 4 روز استفاده نکنید.

دارو های مسکن مانند استامینوفن (تیلنول) ، آسپرین ، ایبوپروفن یا ترکیبی از استامیتوفن و آسپرین و کافئین، گاهی می تواند به بهبود سردرد های میگرنی کمک کند.

بنابراین خوب است به محض بروز علائم از یکی از این مسکن ها استفاده کنید.

اما استفاده از این مسکن ها برای بیش از چند روز می تواند موجب سردرد های بازگشتی شود. بدن شما، توقع دریافت دوباره ی مسکنها را پیدا می کند و اگر آن را فراهم نکنید، سردرد آغاز می شود.

اگر شما بیش از بار های محدودی در ماه به سردرد میگرنی دچار میشوید، به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین می توانید به مرکز سلامت مغز دانا مراجعه نمایید.

در این صورت می توانید مسکن های تجویز شده ی مناسبی برای شرایط خودتان دریافت نمایید.

استامینوفن

 

 

 

 

4.بیش از حد نخوابید. همچنین به خودتان بی خوابی ندهید.

هر دوی این رفتار ها می توانند سردرد میگرنی را تحریک کنند. بسیار مهم است که برای بهداشت خواب خود، یک ساعت مشخص برای خواب داشته باشید.

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید و دچار بی خوابی هستید، یا روزانه به مقدار 7 یا 8 ساعت خواب دارید اما باز هم هنگام بیدار شدن احساس خستگی می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است دچار اختلالات خواب مانند آپنه ی خواب یا بی خوابی شده باشید.

این مشکلات می توانند باعث سردرد شوند که سردرد میگرنی یکی از انواع آن است. بنابراین دریافت درمان مناسب برای مشکلات خواب می تواند در نهایت باعث بهبود سردرد شما شود.

خواب

 

 

 

 

5. درد را نادیده نگیرید.

تلاش برای نادیده گرفتن درد یا علائم سردرد میگرن ، می تواند سردرد را بدتر کند. علائمی مانند آئورا (که شامل دیدن فلش های نور، شنیدن صدای زنگ مانند در گوش یا احساس سرگیجه و بی قراری است و قبل از حمله های میگرنی اتفاق می افتد.) باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این شرایط، اگر میتوانید، دراز بکشید و در تاریکی و سکوت به خود اجازه دهید تا حمله گذر کند. همچنین می توانید یک پارچه ی سرد و نمناک روی پیشانی خود قرار دهید. بعضی از افراد نیز با ماساژ دادن سر خود احساس کاهش درد را تجربه می کنند.

aura

 

 

 

 

6.یادداشت بردارید.

این موارد را حتما یادداشت کنید. فرقی نمی کند روی کاغذ بنویسید یا در گوشی خود یادداشت برداری کنید:

  • چه زمان هایی دچار سردرد می شوم؟
  • هر سردرد چه قدر طول می کشد؟
  • کجای سرم درد می کند و شدت درد چه مقدار است؟
  • آیا سردرد من نسبت به درمان پاسخ می دهد؟

همچنین نوشتن یادداشت هایی در مورد اینکه روز خود را چگونه گذرانده اید می تواند به شناخت محرک های سردرد شما کمک کند:

  • غذا چه خوردم؟
  • آیا وعده ی غذایی ای را از دست دادم ؟
  • چه قدر خوب و با چه کیفیتی خوابیدم؟
  • آیا ورزش کردم؟
  • آب و هوا چه طور بود؟

 

یادداشت برداری

 

 

 

منبع:

webmd

 

 

برای مطالعه ی بیشتر در مورد مطالب مرتبط با میگرن می توانید به مطالبی که در ادامه آمده است مراجعه کنید:

7 عادت اشتباهی که درد میگرن و سردرد را تشدید می کند!

استفاده از نور سبز و کاهش 60 درصدی میگرن و سردرد (طبق تحقیقات)

داروهای گیاهی مورد استفاده برای میگرن و سایر سردردها

ارتباط تکه تکه شدن خواب با میگرن

میگرن و بیماری آلزایمر

دستورالعمل های جدید برای بهبود میگرن در کودکان

طبق تحقیقات، استفاده از مواد افیونی (مواد مخدر) برای بهبود میگرن در حال افزایش است

نظریه ی “بیگ بنگ” میگرن

تحریک شاخه پیشانی عصب سه قلو و بهبودی میگرن

پادکست سلامت مغز-میگرن واقعیتی دردناک Brain Health Podcast 19.1 Migrain: a painful truth

تفاوت بین سردرد تنشی، سینوسی و میگرنی

میگرن چشم: همه چیزهایی که باید بدانید

گفتگوی دکتر محمد نامی و دکتر علی قابلی جویباری در رابطه با میگرن، به مناسبت روز جهانی مغز 31 تیر 98

اختلالات سیستم عصبی خودکار (Postural orthostatic tachycardia syndrome) و میگرن

آیا کودکان نیز از میگرن رنج می برند؟

Open chat
Powered by