07136476172 - 09172030360 [email protected]

میگرن، یکی از آن سردردهای مزاحم که غالباً می تواند شما را برای یک روز کامل در رختخواب ماندگار کند، ممکن است در افزایش خطر کاهش شناختی نقش داشته باشد. یک مطالعه جدید ارتباط بین میگرن و افزایش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر را مورد مطالعه قرار داده است.

در این مطالعه 679 فرد مسن 65 ساله و بالاتر که در مطالعه مانیتوبا (Manitoba ) در زمینه بهداشت و سالمندی شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان، شرکت کنندگان را پنج سال در این مطالعه تحت نظر قرار داده و توانایی های شناختی آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها دریافتند که سابقه میگرن در طول زندگی شرکت کنندگان با افزایش زوال عقل همراه بوده است. این مطالعه نتیجه گرفت که میگرن یک عامل خطرناک برای بیماری آلزایمر و زوال عقل به شمار می آید، البته برای دمانس عروقی استثنا وجود دارد. دلایل این امر هنوز ناشناخته است.

 

ارتباط میگرن و آلزایمر


میگرن نوعی سردرد مکرر است که می تواند از درد متوسط ​​تا شدید را ایجاد کند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آنها در رده اصلی اختلال سردرد قرار می گیرند و بیشتر اوقات افراد بین 35 تا 45 سال را تحت تأثیر قرار می دهند. میگرن بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

WHO خاطرنشان می کند که میگرن به طور معمول در اثر التهاب اعصاب و رگ های خونی اطراف سر ایجاد می شود. به طور خاص میگرن با اورا (MA) به عنوان یک عامل خطر بیماری قلبی عروقی نیز شناخته شده است.

در تحقیقات گذشته ارتباط بین میگرن و خطر زوال عقل یافت شد. گرچه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه عاملی این ارتباط را ایجاد می کند، اما ممکن است ارتباطی با فاکتورهای خطر عروقی داشته باشد. تحقیقات گذشته همچنین نشان داده است که عوامل خطرناک عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت نیز می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

محققان همچنین در سالهای اخیر دریافتند که میگرن طولانی مدت ممکن است ساختار مغز را تغییر داده و اثرات مخرب داشته باشد. یک مطالعه در سال 2013 منتشر شده در Neurology، بررسی کرد که چگونه میگرن در تغییرات ساختاری مغز، از جمله ناهنجاری های ماده سفید، ضایعاتی مانند انفارکتوس و تغییرات حجمی در ماده خاکستری و سفید نقش داشته است.

محققان مطالعه اخیر، امیدوارند که تحکیم بیشتر شواهد و درک پیوند میگرن و زوال عقل ممکن است در آینده اطلاعات بیشتری را برای درک بیماری آلزایمر ارائه دهد.

سوزان تیااس از دانشگاه واترلو در کانادا، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، در بیانیه مطبوعاتی  اظهار کرد: “ما هنوز راهی برای درمان بیماری آلزایمر نداریم، بنابراین پیشگیری مهم است.” “شناسایی ارتباط با میگرن، منطقی برای ایجاد استراتژی های جدید برای پیشگیری از بیماری آلزایمر پیش روی ما میگذارد.”

برای اطلاعات بیشتر در مورد میگرن، آلزایمر و سایر بیماری های عصبی و روش های نوین بهبود آن ها به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید