07136476172 - 09172030360 [email protected]

“چرا هیچی برام اهمیت نداره؟” این سوالی است که اگر با علائم افسردگی دست و پنجه نرم می کنید ممکن است از خود بپرسید، اما می تواند نشانه مشکلات دیگری نیز باشد. آیا احساس می کنید علاقه خود را به چیزها از دست داده اید. این ممکن است هر از گاهی برای هر کسی اتفاق بیفتد و این احساس معمولا با گذشت زمان از بین می رود.

اگر دائماً احساس می‌کنید که به هیچ چیز اهمیت نمی‌دهید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که چیزی در زندگی شما باید تغییر کند یا اینکه در حال تجربه نوعی اختلال سلامت روان هستید.

این مقاله به برخی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد دیگر اهمیت نمی‌دهید و چه چیزی باعث ایجاد این نوع احساس می‌شود، می‌پردازد. همچنین برخی از استراتژی‌هایی را پوشش می‌دهد که ممکن است به شما کمک کند به دنیای اطرافتان احساس علاقه و مشارکت بیشتری داشته باشید.

گفتن “هیچی برام اهمیت نداره” به چه معناست؟

احساس اینکه اهمیت نمی دهید می تواند حالتی خسته کننده، غم انگیز و پوچ باشد. در برخی موارد، این احساس می تواند نشانه ای از افسردگی بالینی و سایر شرایط سلامت روان باشد.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که شما می توانید به تنهایی از عهده آن برآیید، اما حقیقت این است که بی توجهی به چیزها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط شود، رسیدن به اهداف را دشوار می کند و بر بخش های مختلف زندگی شما از جمله کار، مدرسه و عملکرد روزانه تأثیر می گذارد.
وقتی احساس می کنید به هیچ چیزی اهمیت نمی دهید، می تواند انگیزه ای را که برای دنبال کردن اهدافتان نیاز دارید از شما سلب کند.

برای مثال، اگر احساس می‌کنید به مدرسه یا آینده‌تان اهمیتی نمی‌دهید، ممکن است تمایلی به تلاش کردن نداشته باشید.

در حالی که این احساس یکی از علائم مهم افسردگی است، واقعیت این است که گاهی اوقات این احساس می تواند کاملاً طبیعی باشد. زندگی مملو از فراز و نشیب است و هرکسی زمان هایی را تجربه می کند که برای انجام کارهایی که معمولاً از انجام آنها لذت می برد، انگیزه‌ای ندارد.

تفاوت اصلی بین احساس بی انگیزگی موقت و یک مشکل جدی تر این است که چقدر طول می کشد و این احساس چقدر بر خلق و خو و رفتار شما تأثیر می گذارد.

نشانه های رسیدن به مرحله ای که “هیچی برام اهمیت نداره!”

برخی از نشانه های کلیدی که نشان می دهد احساس می کنید “هیچی برام اهمیت نداره” عبارتند از:

  • شما در کارهایی که معمولاً دوست دارید انجام دهید، لذتی نمی‌یابید
  • شما علاقه خود را به دوستی ها و سایر روابط خود از دست داده اید و از نظر اجتماعی کناره گیری کرده اید
  • شما از درگیر شدن در سرگرمی ها و سایر علایق خودداری کرده اید
  • میل جنسی شما کاهش یافته است و احساس عدم علاقه به رابطه جنسی و سایر اشکال صمیمیت فیزیکی را  دارید
  • برای ابراز احساسات مشکل دارید
  • اغلب احساس می کنید که ترجیح می دهید تنها باشید
  • کارها را به تعویق می اندازید و برای شروع کار مشکل دارید، زیرا برایتان مهم نیست
  • شما فعالیت ها یا رویدادهایی را که معمولاً در آنها شرکت می کنید به دلیل نداشتن انگیزه کنار گذاشته اید
  • چیزهایی که قبلاً به آنها علاقه داشتید، بی اهمیت یا پیش پا افتاده به نظر می رسند
  • افکار شما منفی و بدبینانه هستند
  • از کارهای اساسی مانند برقراری تماس تلفنی یا رفتن به قرار ملاقات غفلت می کنید

اگر این احساسات فقط گهگاه اتفاق نمی‌افتند، مداوم هستند، با اضطراب قابل توجهی همراه هستند، یا این احساس را دارید که دچار ناراحتی یا بدحالی شده‌اید که نمی‌توانید از آن خلاص شوید، ممکن است منعکس کننده یک وضعیت بالینی باشند. افسردگی یا سایر اختلالات سلامت روان که نیاز به درمان دارد.

چرا هیچی برام اهمیت نداره؟

احساس اینکه دیگر به چیزی اهمیت نمی دهید ممکن است به بی لذتی یا بی تفاوتی مرتبط باشد.

آنهدونیا یک وضعیت روانی است که در آن افراد قادر به احساس لذت نیستند. این اغلب نشانه اختلالات سلامت روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و مصرف مواد است.
بی‌تفاوتی یک احساس بی‌تفاوتی است که با فقدان نگرانی، علاقه یا اشتیاق مشخص می‌شود. گاهی اوقات می‌تواند طبیعی باشد، اما زمانی که بیش از حد شود و بر توانایی فرد برای عملکرد طبیعی تأثیر بگذارد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری روانی نیز باشد.

در حالی که هر کس هر از گاهی درجات مختلفی از چنین احساساتی را تجربه می کند، احساس بیش از حد بی تفاوتی و بی لذتی اغلب نشانه ای از یک مشکل عمیق تر است.

برخی از شرایطی که ممکن است باعث شود افراد مداوم این احساس را داشته باشند که چیزی برایشان اهمیت ندارد:

  • بیماری آلزایمر
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال دوقطبی
  • شرایط درد مزمن
  • اختلال افسردگی اساسی
  • انواع دیگر اختلالات افسردگی
  • بیماری پارکینسون
  • روان‌گسیختگی
  • مصرف مواد
  • سکته

آنهدونیا یکی از علائم بارز افسردگی است. اگر احساس می کنید که به چیزی اهمیت نمی دهید و برای احساس لذت یا علاقه مشکل دارید، باید با متخصص سلامت روان در مورد آنچه تجربه می کنید صحبت کنید.

همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تراپیست خوب در شیراز

استرس مزمن و تروما نیز می توانند در ایجاد احساس بی علاقگی نقش داشته باشند. برای مثال، رویدادهای چالش برانگیز جهان در سال‌های اخیر مانند همه‌گیری کرونا، اختلالات اقتصادی، و ناآرامی‌های سیاسی ممکن است به احساس بی اهمیتی و بی‌تفاوتی در بسیاری از مردم کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد احساس بی‌علاقگی بسیار رایج است.

هیچی برام اهمیت نداره: درمان هایی که می تواند کمک کند

اگر متوجه شدید که “هیچی برام اهمیت نداره”، مهم است که به دنبال کمک باشید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که ناتوانی شما در احساس علاقه و نگرانی بر توانایی شما در مواجهه با زندگی روزمره تأثیر بگذارد.
اگر این احساسات با سایر علائم سلامت روان مانند ناراحتی، ناامیدی، تحریک پذیری، تغییر در اشتها، مشکلات خواب یا اضطراب همراه است، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

متخصص سلامت روان می تواند علائم شما را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا یک بیماری زمینه ای وجود دارد که ممکن است به آنچه تجربه می کنید کمک کند. درمانی که آنها توصیه می کنند به تشخیص شما بستگی دارد، اما ممکن است شامل دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان است که بر کمک به افراد برای یادگیری شناسایی الگوهای فکری منفی اساسی که به مشکلات سلامت روان کمک می کند تمرکز دارد. هنگامی که مردم یاد بگیرند این افکار را تشخیص دهند، می توانند با یک درمانگر کار کنند تا راه های مثبت تری برای تفکر ایجاد کنند.

 

تیم انستیتو سلامت مغز دانا شیراز با همکاری متخصصین و با استفاده از روش‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته، پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. برای گرفتن نوبت با ما تماس بگیرید.

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد 13 انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تلفن: 07136476172 – 09172030360  

علم و صداقت مهم است
ما هر خدمتی را که در زمینه روانشناسی ارائه می کنیم به دقت مورد بررسی قرار می دهیم، بنابراین می توانید مطمئن باشید که تصمیم شما برای دریافت خدمت در کلینیک سلامت مغز مورد تایید و زیر نظر متخصصین خبره می باشد.

از کجا شروع کنیم؟

اگر با احساس بی‌علاقگی و عدم لذت دست و پنجه نرم می‌کنید، در اولین قدم باید به دنبال درمان حرفه‌ای باشید.

علل را در نظر بگیرید

به اتفاقات اخیر در زندگی خود فکر کنید که ممکن است به احساس شما کمک کند. آیا اخیراً با استرس زیادی کنار آمده اید؟ آیا در زندگی شخصی یا حرفه ای خود نوعی ناامیدی یا شکست را تجربه کرده اید؟
پی بردن به برخی از دلایلی که ممکن است این حس بی تفاوتی را در شما احساس کند، می تواند به شما کمک کند تا دریابید که چه گام هایی ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشید.

گاهی اوقات تغییرات قابل توجه و استرس های زندگی می تواند علائم افسردگی موقعیتی را ایجاد کند. در حالی که چنین احساساتی اغلب موقتی هستند، می توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند و باید با درمان و تغییر سبک زندگی برطرف شوند.

روال خود را تغییر دهید

زمانی که کارهای روزمره و کارهای عادی شما شروع به شکست خوردن می کنند، به دنبال راه هایی برای تغییر اوضاع باشید.

استراتژی هایی که ممکن است به شما کمک کند شامل امتحان چیزهای جدید، صحبت با افراد مختلف یا برنامه ریزی دیدار یک دوست می تواند باشد. تمرین قدردانی همچنین می تواند راهی عالی برای توجه، قدردانی و علاقه پیدا کردن به چیزهای مهم زندگی شما باشد.

مراقب خودتان باشید

این احساس که به هیچ چیز اهمیت نمی دهید اغلب به عدم اهمیت دادن به خودتان نیز منجر می شود. اما رژیم غذایی نامناسب، کم خوابی، ورزش محدود و سایر عادات ناسالم می تواند احساس بی انگیزگی و بی حالی را بدتر کند. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و هر روز زمانی را صرف کنید تا مطمئن شوید آنچه را که برای احساس سالم نیاز دارید، در اختیار دارید.

قدم های کوچک را امتحان کنید

وقتی با کمبود انگیزه و علاقه دست و پنجه نرم می‌کنید، پروژه‌های بزرگ اغلب احساس ناراحتی را در شما ایجاد می‌کنند. روی تقسیم کردن پروژه ها به مراحل کوچکتر تمرکز کنید تا بتوانید کمی زمان به آنها بدهید.
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مستعد بی‌تفاوتی هستند، شروع کار برایشان سخت تر است. این ناتوانی در شروع می‌تواند به احساس بی‌تفاوتی بیشتر کمک کند، زیرا وضعیت طاقت‌فرسا یا غیرقابل تغییر به نظر می‌رسد.

تمرکز بر مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تر ممکن است به رفع این مشکل کمک کند. ممکن است انرژی لازم برای انجام کل پروژه را به یکباره نداشته باشید، اما پیشرفت اندکی در هر روز می تواند به شما کمک کند در مسیر خود باقی بمانید و در نهایت به شما کمک کند انگیزه و موفقیت بیشتری داشته باشید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

نگرانی در مورد گذشته و آینده می تواند استرس و حتی احساس ناامیدی ایجاد کند.

ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند بیشتر روی زمان حال تمرکز کنید.

به جای اینکه درگیر چیزهایی باشید که نمی‌توانید تغییر دهید و آینده‌ای که نمی‌توانید پیش‌بینی کنید، بهتر است انرژیتان صرف تمرکز روی کارهایی شود که می‌توانید در لحظه حال انجام دهید تا به خودتان کمک کنید احساس بهتری داشته باشید.

حرف آخر

غیرمعمول نیست که هر از گاهی احساس کنید به چیزی اهمیت نمی دهید. چنین چیزی اغلب ممکن است ناشی از احساس بی انگیزگی باشد.

با این حال، در موارد دیگر، از دست دادن علاقه به همه چیز و همه افراد در زندگی می تواند نشانه ای از یک بیماری روانی مانند افسردگی باشد. اگر علائم شما بیش از دو هفته طول بکشد و بر توانایی شما برای عملکرد طبیعی تأثیر بگذارد، باید با یک متخصص سلامت روان در مورد آنچه تجربه می کنید صحبت کنید.

برخی از مشکلات مانند افسردگی به تدریج در طول زمان بدتر می شوند، به خصوص اگر درمان نشوند. دریافت کمکی که اکنون نیاز دارید می تواند به شما کمک کند زودتر احساس بهتری داشته باشید.

چگونه روانپزشک یا روانشناس خوب مناسب خودمان را پیدا کنیم؟

روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

منابع:

  1. American Psychological Association. Apathy.
  2. Ang YS, Lockwood P, Apps MA, Muhammed K, Husain M. Distinct subtypes of apathy revealed by the apathy motivation indexPLoS One. 2017;12(1):e0169938. doi:10.1371/journal.pone.0169938
  3. Trøstheim M, Eikemo M, Meir R, Hansen I, Paul E, Kroll SL, Garland EL, Leknes S. Assessment of anhedonia in adults with and without mental illness: a systematic review and meta-analysisJAMA Netw Open. 2020 Aug 3;3(8):e2013233. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.13233
  4. Cooper JA, Arulpragasam AR, Treadway MT. Anhedonia in depression: biological mechanisms and computational models. Curr Opin Behav Sci. 2018 Aug;22:128-135. doi:10.1016/j.cobeha.2018.01.024
  5. Chase TN. Apathy in neuropsychiatric disease: diagnosis, pathophysiology, and treatmentNeurotox Res. 2011;19(2):266-278. doi:10.1007/s12640-010-9196-9
  6. Bonnelle V, Manohar S, Behrens T, Husain M. Individual differences in premotor brain systems underlie behavioral apathyCereb Cortex. 2015:bhv247. doi:10.1093/cercor/bhv247
به این مقاله امتیاز دهید