07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا متوجه می شوید که همیشه احساس خستگی می کنید؟  یا گاهی اوقات در طول روز که ترجیح می دهید بیدار باشید به خواب می روید؟ خواب‌آلودگی مفرط در طول روز که خواب‌آلودگی نیز نامیده می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی در زندگی شما اختلال ایجاد کند. وقتی مفرط احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است در زمان های نامناسب چرت بزنید. به عنوان مثال، ممکن است در طول یک جلسه کاری یا در حین رانندگی به خواب بروید. در نتیجه، خواب آلودگی مفرط می تواند مشکلات شخصی ایجاد کند یا حتی خطرناک شود.

خواب آلودگی مفرط به طور کلی به عنوان یک علامت یا عارضه جانبی به جای یک اختلال اولیه در نظر گرفته می شود. اکثر افرادی که خواب‌آلود مفرط دارند، حتی اگر از آن آگاه نباشند، مشکلی اساسی دارند که باعث خواب‌آلودگی آنها می‌شود. مشخص کردن علت خواب آلودگی مفرط، اولین قدم برای غلبه بر آن است.

خواب آلودگی مفرط چیست؟

خواب‌آلودگی مفرط به  تمایل به خوابیدن در زمانی که می‌خواهید بیدار باشید، مانند ساعات روز، اشاره دارد. بسیاری از افراد معمولاً خواب آلودگی مفرط را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که تا 37٪ از جمعیت ایالات متحده گزارش می دهند که حداقل چند روز در هر ماه دچار خواب آلودگی مفرط می شوند. و افراد کمتری اغلب آن را تجربه می کنند.

اگرچه خواب‌آلودگی مفرط با خستگی همپوشانی دارد. اما این یک علامت کاملاً متفاوت است. زمانی که فردی خواب‌آلود مفرط را تجربه می‌کند، زمانی که می‌خواهد بیدار باشد، تمایل به تکان دادن سر دارد یا به خواب می‌رود. وقتی فردی احساس خستگی می کند، اغلب احساس خستگی می کند. اما معمولاً زمانی که می خواهد بیدار باشد به خواب نمی رود.

معمولاً پزشکان و متخصصان خواب از خواب‌آلودگی مفرط به عنوان خواب‌آلودگی مفرط در طول روز یا EDS یاد می‌کنند. برای از بین بردن یا کاهش EDS خود، ابتدا باید بفهمید که چرا آن را تجربه می کنید.

چرا من خواب آلودگی مفرط دارم؟

اگر خواب‌آلود مفرط را تجربه می‌کنید، احتمالاً از خود پرسیده‌اید: «چرا در طول روز اینقدر خواب‌آلود هستم؟» هیچ پاسخ واحد و جهانی برای این سوال وجود ندارد. زیرا افراد مختلف به دلایل مختلف دچار خواب آلودگی مفرط در طول روز (EDS) می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد EDS را در نتیجه طیف گسترده ای از علل زمینه ای تجربه می کنند، مانند:

  • کمبود خواب به دلیل سبک زندگی، جت لگ یا مشکلات خواب
  • اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب و نارکولپسی
  • خواب آشفته به دلیل اختلالات محیطی
  • اختلالات عصبی مانند پارکینسون و صرع
  • اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب
  • مشکلات سلامتی مانند نارسایی قلبی و کبدی
  • داروهایی مانند داروهای مسکن و الکل

اگر مشکلات سلامتی یا روانپزشکی که می تواند باعث EDS شما شود، ندارید، احتمال اختلال خواب را بررسی کنید. از آنجایی که خواب ضعیف باعث خواب آلودگی می شود، EDS نشانه ای از اختلالات خواب متعدد است.

چه اختلالات خوابی معمولا باعث خواب آلودگی مفرط می شود؟

بسیاری از اختلالات خواب معمولا باعث EDS می شوند. آیا متوجه شده اید که از خود می پرسید: “چرا من همیشه اینقدر خسته هستم؟” اگر چنین است، برای تعیین اینکه آیا اختلال خواب دارید یا خیر، به متخصص خواب مراجعه کنید. صحبت کردن با پزشک در مورد علائم خود بهترین راه برای شروع فرآیند درک علل شخصی خواب‌آلودگی است، چه اختلال خواب یک عامل باشد یا نه.

افراد مبتلا به اختلالات خواب زیر معمولا EDS را تجربه می کنند:

آپنه انسدادی خواب:

اختلالی است که در آن راه هوایی در طول خواب بسته می‌شود و باعث می‌شود که فرد تنفس را متوقف کند. و به طور موقت – گاهی بدون اینکه از انجام آن آگاه باشد – چندین بار در طول شب بیدار شود.

سندرم پای بیقرار:

اختلالی است که باعث ایجاد احساسات غیرطبیعی و میل شدید به حرکت دادن پاها می شود. به خصوص در هنگام عصر یا در حالت دراز کشیدن، که می تواند باعث اختلال در به خواب رفتن یا بیدار شدن در شب شود.

اختلال حرکت دوره ای اندام :

اختلالی است که در آن فرد در هنگام خواب دچار تکان خوردن مکرر پا یا دست می شود.

اختلالات خواب ریتم شبانه روزی :

مانند جت لگ یا اختلال خواب شیفت کاری، باعث می شود ساعت خواب و بیداری درونی فرد با برنامه روزانه خورشید مطابقت نداشته باشد. بنابراین احتمال کمتری دارد که در شب احساس خستگی کنند یا در طول روز هوشیار باشند.

نارکولپسی:

اختلالی است که با خواب‌آلودگی مفرط مشخص می‌شود که در آن فرد به راحتی در طول روز به خواب می‌رود. گاهی اوقات تون عضلانی خود را به طور کامل از دست می‌دهد (کاتاپلکسی)، و اغلب در شب دچار اختلال خواب می‌شود.

پاراسومنیا:

انواعی از اختلالات است که شامل تجارب ناخواسته در طول خواب یا هنگام به خواب رفتن است، مانند راه رفتن در خواب (خواب‌روی)، وحشت‌های شبانه، کابوس‌های شبانه، گرفتگی عضلات پا مرتبط با خواب، و اختلال رفتاری حرکت سریع چشم (REM).

اختلال خواب مرتبط با قاعدگی:

شامل مشکلات خواب، مانند خواب آلودگی مفرط در طول روز و بی خوابی است که تنها در روزهای منتهی به قاعدگی رخ می دهد. و احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی است.

پرخوابی ایدیوپاتیک:

تشخیصی است که زمانی داده می‌شود که فرد خواب‌آلود است یا به خواب بیشتری از آنچه که در نظر گرفته می‌شود نیاز دارد. اما هیچ اختلال زمینه‌ای دیگر در خواب وجود ندارد.

بی خوابی:

نشانه ای را توصیف می کند که در آن فرد در خواب شبانه مشکل دارد، اغلب به دلیل یک بیماری زمینه ای یا مسائل دیگر.

از بسیاری از اختلالات خواب که می‌توانند باعث EDS شوند، تنها دو مورد عمدتاً به عنوان خواب‌آلودگی مفرط ظاهر می‌شوند: نارکولپسی و پرخوابی ایدیوپاتیک. گفته می‌شود، گاهی اوقات یک فرد از علائم دیگر خود آگاه نیست. بنابراین نمی‌توانید تصور کنید که اختلال خواب خاصی دارید. زیرا فکر می‌کنید به تنهایی خواب‌آلود مفرط را تجربه می‌کنید.

به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب ممکن است متوجه نشود که در طول شب تنفس خود را متوقف می کند. و فردی که دچار اختلال حرکتی دوره ای اندام است ممکن است متوجه نشود که اغلب هنگام خواب دچار انقباض می شود. ممکن است برای شناسایی علت خواب آلودگی مفرط به یک متخصص نیاز داشته باشید.

شناسایی و درمان علل خواب آلودگی مفرط

یادگیری علت خواب‌آلودگی مفرط ضروری است. زیرا خواب‌آلودگی مفرط می‌تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد. خواب آلودگی مفرط در نوجوانان می تواند بر عملکرد مدرسه، روابط شخصی، سلامت کلی و توانایی رانندگی آنها تأثیر منفی بگذارد. در بزرگسالان، خواب‌آلودگی مفرط می‌تواند بر کار آن‌ها تأثیر بگذارد. و منجر به کاهش بهره‌وری، غیبت بیشتر و حتی افزایش خطر حوادث حین کار شود .

اگر دچار خواب آلودگی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها باید برای تعیین علت و شناسایی درمان های مناسب با شما همکاری کنند. برای تشخیص مشکلات زمینه ای، پزشک ممکن است:

  • در مورد کیفیت خواب، عادات خواب و نگرانی های مربوط به خواب آلودگی در طول روز سوالاتی بپرسید
  • در مورد سابقه پزشکی خود، از جمله هر گونه تشخیص قبلی روانپزشکی، سؤال بپرسید
  • از شما بخواهد که پرسشنامه ای را تکمیل کنید که به خواب آلودگی شما در ساعات مختلف روز رتبه بندی می کند
  • یک مطالعه خواب سفارش دهید
  • سایر آزمایشات پزشکی را سفارش دهید یا شما را به نوع دیگری از پزشک ارجاع دهید

بسته به آنچه از معاینه شما بیرون می آید، پزشک احتمالاً یکی از درمان های زیر را برای EDS توصیه می کند:

  • بهبود بهداشت خواب، مانند برنامه منظم خواب و شب
  • درمان اختلالات خواب زمینه ای، مانند دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) برای آپنه انسدادی خواب یا داروهای خواب برای سایر اختلالات
  • ارزیابی توسط پزشک برای درمان بیماری زمینه ای
  • داروهایی که بیداری را تقویت می کنند

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

خواب و شبکه های اجتماعی

چگونه کمبود خواب بر عملکرد شناختی و تمرکز تأثیر می گذارد؟ (قسمت اول)

به این مقاله امتیاز دهید