07136476172 - 09172030360 [email protected]

شکی نیست که شبکه های اجتماعی دنیایی را که ما در آن زندگی می‌کنیم متحول کرده‌اند. تعداد روزافزون خدمات رسانه‌های اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهند که در یک لحظه با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. و ارتباط، اخبار و سرگرمی‌های بی‌پایان را ارائه دهند.

برای بسیاری از کاربران، شبکه های اجتماعی حضوری ثابت دارند. اکثر آمریکایی‌ها چه برای یافتن اطلاعات، چت یا اشتراک‌گذاری تصاویر، رسانه‌های اجتماعی خود را حداقل یک بار در روز چک می‌کنند. و بسیاری همچنان نزدیک به زمان خواب به شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنند.

متأسفانه رسانه های اجتماعی و خواب با هم ترکیب نمی شوند. استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی نزدیک به زمان خواب می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد. و خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات خواب را افزایش دهد.

آیا شبکه های اجتماعی روی خواب تاثیر دارند؟

بررسی رسانه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل، یا نگاه کردن به اخبار قبل از خواب می‌تواند ما را بیدار نگه دارد. زیرا استفاده از وسایل الکترونیکی در شب می‌تواند از طریق اثرات محرک نور صفحه‌های دیجیتال بر خواب تأثیر بگذارد.

همه انواع نورها می توانند با ریتم های شبانه روزی ما تداخل داشته باشند. ریتم های داخلی 24 ساعته که فرآیندهایی مانند چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند. نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش های الکترونیکی بیشترین تاثیر را بر خواب دارد. نور آبی قسمت‌هایی از مغز را تحریک می‌کند که به ما احساس هوشیاری می‌دهد.  و در زمان خواب، زمانی که باید در حال خم شدن هستیم، انرژی داشته باشیم.

اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است برای کسانی که از خواب بیدار می شوند تا تلفن خود را چک کنند پس از به خواب رفتن بدتر باشد. تقریباً 21 درصد از بزرگسالان می گویند که در طول شب از خواب بیدار می شوند تا تلفن خود را چک کنند. و در نتیجه در معرض خطر بیشتری از دست دادن خواب و ابتلا به یک اختلال خواب مانند بی خوابی قرار می گیرند .

مقاومت در برابر فشارهای بررسی شبکه های اجتماعی قبل از خواب ممکن است بسیار سخت باشد. یک نظرسنجی از کارمندان بیمارستان و دانشجویان دانشگاه نشان داد که 70٪ از مردم پس از خوابیدن از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. و تقریباً 15٪ هر شب یک ساعت یا بیشتر را صرف این کار می کنند.

ترس از دست دادن

یکی از دلایل استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی قبل از خواب، ترس از دست دادن است که معمولاً به آن FOMO می گویند. رسانه‌های اجتماعی یک معضل غیرممکن را به ما ارائه می‌کنند. فرصت‌های بی‌پایان برای تعامل، اما تنها زمان زیادی در روز. FOMO یکی از پاسخ ها به این معضل است که با تمایل بی پایان برای ارتباط ماندن با آنچه که دیگران انجام می دهند و می بینند مشخص می شود.

افرادی که FoMO بیشتری را تجربه می‌کنند، احتمالاً در عرض 15 دقیقه پس از تلاش برای خواب، رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کنند. که به طور قابل‌توجهی به مشکلات خواب کمک می‌کند. افرادی که سطوح بالایی از FoMO دارند نیز احتمالاً رسانه های اجتماعی خود را در زمان های نامناسب دیگر مانند در طول سخنرانی های دانشگاه و هنگام رانندگی با ماشین بررسی می کنند.

شبکه های اجتماعی و جوانان

تحقیقات از این مشاهدات رایج حمایت می کند که جوانان همیشه با تلفن همراه خود هستند. حدود 95 درصد از نوجوانان به گوشی هوشمند دسترسی دارند. و جای تعجب نیست که حدود 45 درصد گزارش می دهند که تقریباً دائماً آنلاین هستند .

شبکه های اجتماعی شمشیری دولبه برای جوانان است. از یک سو، به نوجوانان اجازه می دهد تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند. و حمایت اجتماعی دریافت کنند. از سوی دیگر، تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که زمان بیش از حد در رسانه های اجتماعی، نوجوانان را در معرض خطر بالایی برای مشکلات سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب قرار می دهد.

چندین پیوند بالقوه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و ایجاد مشکلات سلامت روان در جوانان وجود دارد. اما تحقیقات اخیر به اهمیت تأثیر رسانه های اجتماعی بر الگوهای خواب اشاره می کند. این تحقیق نشان داد که هر چه نوجوانان زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های مبتنی بر صفحه نمایش (مانند رسانه‌های اجتماعی، گشت و گذار در وب، تماشای تلویزیون و بازی کنند)، مشکلات بیشتری برای به خواب رفتن دارند. و در طول شب کمتر می‌خوابند. سپس این مشکلات خواب با افزایش علائم بی خوابی و افسردگی مرتبط شد.

نکاتی برای استفاده از شبکه های اجتماعی

بررسی شبکه‌های اجتماعی خیلی نزدیک به زمان خواب می‌تواند با بهداشت خوب خواب تداخل داشته باشد ، که شامل افزایش اقداماتی است که خواب را بهبود می‌بخشد و اقداماتی را که به خواب آسیب می‌زند را حذف می‌کند. از آنجایی که بررسی رسانه های اجتماعی بسیار وسوسه انگیز و آسان است، مهم است که در ایجاد عادات خوب رسانه های اجتماعی اختیار داشته باشید.

در اینجا چند نکته برای کنترل شبکه های اجتماعی و اطمینان از عدم تداخل با داشتن خواب با کیفیت آورده شده است.

با فرزندان خود در مورد رسانه های اجتماعی صحبت کنید:

 شبکه های اجتماعی به کودکان و نوجوانان این قدرت را می دهد که با افراد مختلف در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. اما با قدرت زیاد، مسئولیت بزرگی به همراه دارد. بنابراین ابزارهایی را که فرزندانتان برای پیشرفت در دنیای دیجیتال نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهید.

تنظیم کردن را به یک عادت تبدیل کنید:

برقراری ارتباط با دیگران از طریق رسانه های اجتماعی می تواند مفید باشد و به ما احساس خوبی بدهد. همه ما به زمان کمی نیاز داریم. تمرین کنید که هر روز به خودتان وقت بدون صفحه نمایش بدهید. شاید در حین معاشرت، حوالی زمان صرف غذا و قبل از خواب.

به FoMO خود توجه کنید:

ترس از دست دادن واقعی است. و یادگیری کنار آمدن با احساسات اضطراب می تواند به شما کمک کند. تا به جای بررسی ناگهانی رسانه های اجتماعی خود به خواب بروید. اگر متوجه شدید که FoMO نزدیک به زمان خواب است، برخی از تمرینات آرامش بخش را امتحان کنید تا به شما کمک کند به خواب بروید.

هشدارها و اعلان‌ها بی‌صدا:

بیشتر وسایل الکترونیکی هنگام دریافت پیام یا به‌روزرسانی در رسانه‌های اجتماعی، هشدارهای صوتی یا تصویری دارند. روشن نگه داشتن این موارد می تواند شما را در طول خواب بیدار کند، احساس FOMO را افزایش دهد. و منجر به استفاده اجباری از رسانه های اجتماعی شود. در عوض، سعی کنید هشدارها و اعلان های رسانه های اجتماعی خود را خاموش یا بی صدا کنید.

تلفن خود را در اتاق دیگری شارژ کنید:

نگه داشتن تلفن و رایانه خود در اتاقی دیگر یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای مقاومت در برابر بررسی رسانه های اجتماعی در نزدیکی زمان خواب انجام دهید. سعی کنید به جای آن وسایل الکترونیکی را در دفتر یا آشپزخانه نگه دارید. جایی که در صورت نیاز به آنها دسترسی دارید، اما شما را وسوسه نمی کند که خواب را قربانی کنید.

با یک پزشک یا مشاور صحبت کنید:

اگر رسانه های اجتماعی بر خواب، کار یا روابط شما تأثیر می گذارد، افرادی هستند که می توانند کمک کنند. اگر سعی کرده‌اید فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی کاهش دهید و در انجام آن به تنهایی مشکل دارید، با پزشک، درمانگر یا مشاوری تماس بگیرید که می‌تواند به شما کمک کند. و نکاتی را برای کاهش زمان صفحه نمایش و بهبود خواب شما ارائه دهد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

دوش گرفتن قبل از خواب

چگونه کمبود خواب بر عملکرد شناختی و تمرکز تأثیر می گذارد؟ (قسمت اول)

 

 

به این مقاله امتیاز دهید