07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا به طور منظم احساس خواب آلودگی می کنید؟ درصورتی که برای بیدار ماندن در طول روز مشکل دارید تنها نیستید.  ممکن است خواب آلودگی زیادی داشته باشید و تشخیص این مسئله فراگیر مهم است.  از هر پنج نفر یک نفر از خواب آلودگی زیاد رنج می برد.  در حقیقت، خواب آلودگی بیش از حد یکی از شایع ترین شکایاتی است که افراد علاوه بر بی خوابی دارند.

متأسفانه، بسیاری از مردم بدون ذکر این موضوع به پزشک خود، با خواب آلودگی روزمره زندگی می کنند.  گاهی اوقات، افراد تنبلی یا بی انگیزگی را از بین می برند، در حالی که این می تواند علامت چیزی جدی تر باشد.

خواب آلودگی بیش از حد بر کار، مدرسه، روابط و زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد . این می تواند باعث تصادفات رانندگی و حوادث در محل کار شود. اگر احساس می کنید همیشه خواب آلود هستید، وقت آن است که در مورد خواب آلودگی خود با پزشک خود صحبت کنید.

در این مقاله می خوانیم:

  • چه زمانی  برای تشخیص خواب آلودگی بیش از حد با پزشک خود صحبت کنید
  • آماده شدن برای قرار ملاقات خواب خود
  • مراحل بعدی پس از تشخیص بیش از حد خواب آلودگی

تشخیص خواب آلودگی

چه زمانی برای تشخیص خواب آلودگی بیش از حد با پزشک خود صحبت کنید؟

تشخیص خواب آلودگی بیش از حد باید جدی گرفته شود، زیرا می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای یا اختلال خواب باشد. به خصوص اگر این علائم را زمانی که به اندازه کافی می خوابید، خوب غذا می خورید و به طور منظم ورزش می کنید، دارید.

اگر در آینده وقت ملاقات پزشکی دارید، در مورد خواب آلودگی بیش از حد با پزشک خود مشورت کنید. در غیر اینصورت، یک قرار ملاقات با پزشک مراقبت اولیه خود در نظر بگیرید. در این دیدار میتوانید در مورد علت احساس خستگی دائمی خود با پزشک صحبت کنید.

 شما به پزشک بگویید

منتظر نباشید که پزشک از شما در مورد خواب شما سوال کند. پزشکان به ندرت در مورد مشکلات خواب سوال می کنند مگر اینکه دلیلی داشته باشند که مشکلی وجود دارد.  نظرسنجی بنیاد ملی خواب نشان داد که از هر ده نفر هفت نفر می گویند که پزشک آنها هرگز از خواب آنها نپرسیده است.  پزشک شما می تواند خواب آلودگی بیش از حد شما را تشخیص داده و مراحل بعدی را توصیه کند.  اما این امر مستلزم این است که فعال باشید و مشکلات خواب خود را به پزشک خود برسانید.

تشخیص خواب آلودگی

آماده شدن برای قرار ملاقات تشخیص مشکلات مرتبط با خواب الودگی

پزشک شما چندین سوال را مطرح می کند تا تشخیص دهد چرا همیشه خسته هستید. با فکر کردن در مورد پاسخ این سوالات زودتر از موعد، می توانید برای قرار خود آماده شوید. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. چه مدت است که بیش از حد احساس خواب آلودگی می کنید؟
  2. آیا برای خوابیدن در شب مشکل دارید؟
  3. هر روز به طور منظم احساس خواب آلودگی می کنید؟
  4. هنگام کار یا رانندگی احساس خواب آلودگی می کنید؟ آیا تا به حال با انجام این فعالیت ها به خواب رفته اید؟
  5. در طول شب بیدار می شوید؟ اگر چنین است، چند بار و چند بار در طول هفته؟
  6. در یک هفته معمولی و شب های آخر هفته چند ساعت می خوابید؟
  7. ساعت خواب و بیداری شما چقدر است؟
  8. شریک خواب شما متوجه شده است که در هنگام خواب خروپف شدید یا صدای خرناس توام با خفگی ایجاد می کنید؟
  9. علائم اختلالات دیگر خواب مانند دندان قروچه، احساس بیقراری در پاها یا حرکات غیرطبیعی در هنگام خواب دارید؟
  10. چیزی وجود دارد که برنامه خواب شما را نامنظم کند، مانند نوزاد تازه متولد شده، شیفت کاری ، وضعیت پزشکی یا استرس؟
  11.  از رژیم غذایی سالم پیروی می کنید؟ چقدر کافئین، الکل، نیکوتین یا سایر داروها را مصرف می کنید؟
  12. در خانواده شما کسی اختلال خواب دارد؟

برای پاسخ به این سوالات، داشتن دفترچه وقایع مرتبط با خواب در دو هفته قبل از قرار ملاقات می تواند مفید باشد. زمانی که به رختخواب رفته اید، هنگام بیدار شدن، زمان کلی خواب و بیداری در طول شب را بنویسید. همچنین می توانید از دستگاه ردیابی خواب مانند برنامه های پوشیدنی یا برنامه تلفن همراه برای ضبط داده های مربوط به خواب خود استفاده کنید. حتماً پزشک را از سابقه پزشکی خود و هرگونه دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید، مطلع کنید.

مراحل بعدی پس از تشخیص بیش از حد خواب آلودگی

هنگامی که پزشک شما را با خواب آلودگی بیش از حد تشخیص می دهد، سعی می کند علت ایجاد مشکل را تعیین کند.  در صورت لزوم آزمایشاتی را تجویز می کند و توصیه هایی برای درمان ارائه می دهد.

پزشک ممکن است تشخیص دهد خواب آلودگی شما به دلیل رعایت نکردن بهداشت خواب است.  مانند برنامه خواب نامنظم یا نوشیدن زیاد کافئین یا الکل که مختل کننده بهداشت خواب هست.  پزشکان توصیه هایی در مورد نحوه بهبود رفتارهای خواب شما ارائه می دهند.

علت بی حالی و خستگی و خواب آلودگی مداوم

بیماری‌ها هم به نوبه خود در بروز بی‌حالی و خستگی مداوم نقش دارند. در حقیقت اغلب بیماری‌ها با ایجاد اختلال در سیستم طبیعی بدن موجب بی‌حالی و کسالت می‌شوند. از بیماری‌های فصلی، حساسیت‌ها و مواردی از این دست گرفته تا بیماری‌های مزمن یا جدی و خطرناک از جمله عوامل ایجاد بی‌حالی و خواب آلودگی هستند.

در اینجا باید به طور ویژه به بیماری‌های روحی و روانی اشاره کنیم که نقش مهمی در پیدایش کسالت و خستگی دارند. افسردگی، اضطراب، وسواس، دوقطبی و دیگر بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان غالبا با بی‌حالی و خستگی مزمن یا حاد همراه هستند.

عدم تحرک کافی را نیز می‌توانیم به عنوان علت بی حال بودن و خواب آلودگی معرفی کنیم. عدم تحرک خود عامل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی است. بی‌حالی و کسالت نیز از نتایجی است که نداشتن تحرک به دنبال دارد.

علائم شایع مرتبط که به تشخیص کمک میکند

خواب آلودگی بیش از حد یکی از علائم شایع آپنه خواب ناشناخته، نارکولپسی، پرخوابی میتواند باشد. همچنین سندرم پای بی قرار و اختلالات ریتم شبانه روزی مانند اختلال در کار شیفتی از دیگر علائم خواب آلودگی بیش از حد می باشند.  اگر پزشک اختلال خواب را دلیل احساس خستگی میداند، شما را به واحد اختلالات خواب ارجاع میدهد. در آنجا، ممکن است تعدادی آزمایش انجام دهید.

  • مقیاس خواب آلودگی  ایپورث: شما احتمالاً با پر کردن مقیاس خواب آلودگی ایپورث شروع می کنید . این مقیاس یک پرسشنامه تشخیصی ساده است.  این پرسشنامه ااحتمال خواب آلودگی  را در مقیاس 0 تا 3  مشخص میکند.  مقیاس ایپورث در هشت موقعیت، مانند تماشای تلویزیون یا توقف در ترافیک احتمال خواب آلودگی را ارزیابی میکند .
  • پولی سومنوگرام:  اگر پزشک مشکوک به آپنه خواب باشد، ممکن است تست خواب یا پلی سومنوگرام را توصیه کند. شما شب را در مرکز خواب با تکنسین هایی که بر اطلاعات ثبت شده هنگام خواب نظارت می کنند، سپری می کنید. این اطلاعات شامل که امواج مغزی، فعالیت قلب و ریه، الگوهای تنفس و سایر عوامل حیاتی کلیدی می باشند.
  • آزمایش تاخیر چندباره خواب:  باداشتن علائم نارکولپسی ایدیوپاتیک ممکن است لازم باشد یک آزمایش تاخیر چندباره خواب (MSLT) را انجام دهید.  در این آزمون، از شما خواسته می شود که پنج مرتبه به فاصله دو ساعت در طول روز چرت بزنید. اپراتور ثبت می کند که چقدر طول می کشد تا به خواب بروید. این آزمایش در شرایط روشنایی خاص انجام میشود.

خواب آلودگی بیش از حد نیز می تواند از عوارض جانبی برخی از داروها باشد.  در این صورت پزشک ممکن است تجویز داروی جایگزین را پیشنهاد دهد.

تشخیص خواب آلودگی

سایر علل خوابالودگی موثر در تتشخیص

چندین شرایط بهداشتی نیز می تواند به خواب آلودگی مفرط منجر شود. از جمله:

درصورت نقش بیماری زمینه ای در خواب آلودگی ، ممکن است شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد. اگر همیشه احساس خواب آلودگی می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است موارد زیادی در خواب آلودگی بیش از حد شما نقش داشته باشد. پزشک شما می تواند به شما در تشخیص  علل خواب آلودگی بیش از حد کمک کند. انیستتو سلامت مغز دانا با واحد تخصصی اختلالات خواب در خدمت شماست.

حوادث محیط کار و ارتباط آن با خواب آلودگی بیش از حد

 

خواب آلودگی بیش از حد روزانه

آرامش خودتان را حفظ کنید اگر بی خوابی به سرتان زده!

 

به این مقاله امتیاز دهید