07136476172 - 09172030360 [email protected]

در محیط کار، خواب آلودگی بیش از حد می تواند احتمال وقوع حوادث در محل کار را افزایش دهد. حوادث شغلی می تواند منجر به آسیب و حتی مرگ شود.  محرومیت از خواب همچنین تأثیر قابل توجهی بر جنبه های دیگر عملکرد شغلی دارد.  از آن جمله میتوان بهره وری، مدیریت وظایف و رسیدن به اهداف را نام برد.

اگر احساس می کنید شب ها به اندازه کافی نمی خوابید تنها نیستید. بزرگسالان باید بین هفت تا نه ساعت در شبانه روز بخوابند.  CDC گزارش می دهد که 35 درصد از آمریکایی ها کمتر از هفت ساعت خواب لازم دریافت می کنند. خواب ناکافی یکی از عوامل اصلی خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است.  تصور می شود خوابآلودگی تا 18 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد .

این نوع محرومیت از خواب و خستگی روز می تواند عواقب جدی شخصی و حرفه ای به دنبال داشته باشد. کمبود خواب هم بر سلامت جسمی و هم روانی تأثیر می گذارد.  افرادی که خواب ضعیفی دارند بیشتر در معرض فشار خون بالاهستند. همچنین سکته مغزی، بیماری های قلبی و چاقی نیز از ان جمله اند.  آنها همچنین در معرض خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی هستند.

اختلال کار شیفتی

رابطه بین محرومیت از خواب و حوادث ناشی از کار چیست؟

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کم خوابی منجر به حوادث در محل کار می شود.  کارمندان بیش از حد خواب آلود 70 درصد بیشتر در معرض حوادث محل کار قرار دارند. ساعات کاری طولانی همراه با کیفیت خواب نامناسب نیز می تواند به افزایش خطر حوادث در محل کار شود.  کارگران مبتلا به بی خوابی بسیار بیشتر از کسانی که اختلالات خواب ندارند دچار حوادث ناشی از کار می شوند.

این حوادث در محل کار می تواند عواقب ناگواری داشته باشد.  افرادی که خود را با اختلال خواب گزارش کرده بودند، دو برابر بیشتر در معرض تصادف مربوط به محل کار بودند.

چرا کم خوابی باعث بروز حوادث در محل کار می شود؟

کم خوابی منجر به اختلال شناختی می شود.  این امر پردازش شناختی را تضعیف می کند. این تضعیف همه چیز را از حافظه گرفته تا رفلکس ها تحت تأثیر قرار می دهد.  با خواب کمتر، زمان واکنش  افراد کند می شود. این بدان معناست که افراد کمتر سریع و دقیق تصمیم می گیرید. همچنین افراد قضاوت اشتباه در مورد توانایی های خود و ریسک های غیر عاقلانه دارند.  در نتیجه ، خواب آلودگی بیش از حد می تواند منجر به اشتباهات و حوادث شود. این حوادث به شدت بر محیط کار  و بهرهوری تأثیر می گذارد.

خوابآلودگی بر ایمنی و حوادث تأثیر می گذارد

در بسیاری از صنایع، کمبود خواب یک مسئله ایمنی بزرگ است. به عنوان مثال، کم خوابی در خلبانان، رانندگان کامیون، کارگران شیفت و پزشکان، خطرناک را در نزدیکی خطاها افزایش می دهد.

رانندگی و حوادث

کارگران کم خوابی که رانندگی می کنند، در خطر رانندگی خواب آلود هستند که می تواند حوادث جدی در پی داشته باشد. رانندگانی که شش ساعت یا کمتر می خوابند 33 درصد بیشتر در جاده ها تصادف می کنند. این آمار در مقایسه با رانندگانی صورت گرفته است که هفت یا هشت ساعت می خوابند. رانندگی در حالت کم خوابی همانند رانندگی با غلظت الکل خون (BAC) 0.05٪  دارد.

مراقبت های بهداشتی و حوادث

کارکنان مراقبت های بهداشتی نیز در معرض خطر خواب آلودگی و حوادث قرار دارند.  این حوادث کار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به ویژه به این دلیل که آنها تمایل دارند در شیفت های طولانی کار کنند. مطالعه بر روی 100 پرستار نشان داد که عملکرد شناختی در کارگران شیفت شب به طور قابل توجهی مختل شده است. برای مثال نشان می دهد که پرستاران شاغل در شب 32٪ اشتباهات ریاضی بیشتری نسبت به پرستاران شیفت روزانه انجام می دهند. این به کیفیت پایین خواب و کاهش هوشیاری نسبت داده شد.

داستان حوادث ناشی از کار ناشی از خواب آلودگی

حوادث فاجعه باری در محل کار به طور مستقیم و غیر مستقیم ناشی از خواب آلودگی یا کم خوابی بوده است.

نیروگاه هسته ای تری مایل آیلند

در سال 1979، بدترین حادثه نیروگاه هسته ای تجاری در تاریخ ایالات متحده در نیروگاه هسته ای در پنسیلوانیا رخ داد.  این حادثه زمانی رخ داد که کارگران شیفت که بین 4 صبح تا 6 صبح کار می کردند. آنان نتوانستند تغییر جدی را تشخیص دهند که تقریباً منجر به فروپاشی راکتور هسته ای در همان روز شد.

اختلال کار شیفتی

نیروگاه هسته ای چرنوبیل

فاجعه 1986 در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در ساعت 1:23 بامداد به دلیل خطای انسانی آغاز شد. بعداً مشخص شد که اپراتورهای مسئول دچار کم خوابی بودند.

سایر نیروگاه های هسته ای:  سایر نیروگاه های هسته ای سابقه خرابی هایی را دارند که تا حدی به دلیل خواب آلودگی ایجاد شده است.  در سال 2002 ، راکتور دیویس-بس در نزدیکی اوک هاربر ، اوهایو در ساعت 1:35 بامداد خاموش شد. و در سال 1978، راکتور هسته ای رانچو سکو در نزدیکی ساکرامنتو، کالیفرنیا در ساعت 4:14 صبح  سیستم کنترل را از دست داد.

نشت نفت اکسون والدز

ساعت کاری زیاد و کم خوابی عوامل اصلی در زمین گیر شدن نفتکش Exxon Valdez بود. این حادثه که منجر به نشت نفت در سال 1989 شد.

انفجار شاتل فضایی چلنجر

به دلیل کمبود خواب، قضاوت ضعیف هنگام پرتاب شاتل فضایی چلنجر در سال 1986 صورت گرفت. طبق گزارشات، مدیران از ساعت 1 بامداد روز انفجار کار می کردند و شب قبل کمتر از دو ساعت خوابیدند.

حادثه هوایی هند اکسپرس پرواز 812

در سال 2010، یک بوئینگ 737 ایر ایندیا، در جنوب هند سقوط کرد.  در این حادثه 158 سرنشین آن کشته شدند.  طبق تحقیقات رسمی، خلبان نزدیک به سه ساعت در پرواز خوابیده بود. خلبان درست قبل از فرود در 6:30 صبح به وقت محلی، با حالت گیج از خواب بیدار شده بود.

 

اختلال کار شیفتی

محرومیت از خواب در محل کار چه مشکلات دیگری ایجاد می کند؟

علاوه بر حوادث ناشی از کار که منجر به جراحت یا مرگ می شود، تعدادی از مسائل دیگر نیز می توانند در محل کار به دلیل کم خوابی ایجاد شوند.

  • زمان تعطیلی: سالانه ایالات متحده 1.23 میلیون روز کاری را به دلیل خواب ناکافی از دست می دهد.  کارگران کم خوابی دو برابر بیشتر از همسالان خود که خوابشان راحت است، از دست می دهند.
  • تغییر خلق :  بدون خواب کافی، افراد تحریک پذیر، به راحتی ناامید، مضطرب و حتی افسرده میشوند. این تغییرات می تواند منجر به ارتباطات ضعیف یا مشکلات تیم شود.
  • کاهش عملکرد:  کارکنان کم خواب از نظر عملکرد در محل کار مشکل بیشتری دارند. همچنین تمرکز آنها در مقایسه با همسالان خود کاهش یافته است. این می تواند بر عملکرد فردی و گروهی تأثیر بگذارد.
  • هزینه های مالی: این بهره وری و هزینه های از دست رفته کار با هم جمع می شوند. در سال 2015، تخمین زده می شود که ضررهای ناشی از کمبود خواب بین 280 میلیارد دلار تا 411 میلیارد دلار برای ایالات متحده باشد. این مقدار یا بین 1.56 تا 2.28 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور هزینه داشته باشد.

کیفیت خواب عامل تعیین کننده بیداری است. بسیاری از مشکلات جسمی و روانی با کیفیت خواب ارتباط دارد. همچنین حوادث شغلی بیشماری و تبعات تاسف باری در اثر خوابالودگی ایجاد شده اند. برای آگاهی از اصول بهداشت خواب می توانید اینجا کلیک کنید. جهت رسیدگی به مشکلات خواب خود با همکاران ما در انیستیتو سلامت مغز دانا در ارتباط باشید. واحد اختلالات خواب با کادری توانمند و تجهیزات پیشرفته در خدمت شماست.

خواب آلودگی بیش از حد روزانه

چگونه در شیفت شب بیدار بمانیم

اختلال کار شیفتی معظل مرتبط با خواب در شاغلین نوبتکار

 

به این مقاله امتیاز دهید