07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا می توانید تصور کنید که بوی چیزی گندیده، مانند گوشت فاسد شده یا دود سیگار را حس کنید، در حالی که چیزی در اطراف شما وجود نداشته باشد؟ این ممکن است بوی خیالی یا فانتوم باشد، راهی که مغز شما می تواند در مورد حس بویایی شما را فریب دهد. راه دیگر از طریق اسموفوبیا است: وقتی احساس بوهای روزمره در شما تشدید می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوهای فانتوم و اسموفوبیا و نحوه ارتباط آنها با میگرن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

بوهای فانتوم چیست؟

بوهای فانتوم یا فانتوسمی زمانی است که چیزهایی را در اطراف خود استشمام می کنید که وجود ندارند. این توهمات بویایی می تواند نشانه چیزی ساده یا نشانه ای از دردسری بزرگتر باشد.

بوی فانتوم نشانه چیست؟

بوهای فانتوم می تواند نشانه سرماخوردگی یا عفونت باشد، مانند کرونا یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، یا نشانه سینوس های ملتهب. آنها همچنین می توانند از عوارض جانبی یک دارو یا حتی نشانه ای از روند پیری طبیعی باشند.

نگران‌کننده‌تر این است که بوی فانتوم می‌تواند نتیجه ضربه به سر یا نشانه‌ای از تشنج، تومورهای مغزی یا بیماری پارکینسون باشد. توهم بویایی همچنین می تواند نشانه ای از اختلالات سردرد اولیه مانند میگرن یا میگرن مزمن باشد.

تشخیص تشنج ناشی از میگرن: چه هنگامی برای سردرد، EEG توصیه میشود؟

فردی که مبتلا به میگرن است چه نوع بوی فانتوم را استشمام می کند؟

در میگرن، بوهای فانتوم غیر معمول است. اما ممکن است رخ دهد. اغلب این توهمات بویایی بوی نامطبوعی مانند بوی بنزین یا گوشت فاسد دارند. آنها می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.

آیا اضطراب می تواند باعث بوی خیالی یا فانتوم شود؟

به طور معمول، بوهای فانتوم بدون محرک خلقی اتفاق می‌افتند. اما ادامه بوهای فانتوم می‌تواند باعث افسردگی شود.

آیا بوی فانتوم نشانه سکته است؟

در حالی که بوی خیالی نشانه سکته مغزی نیست، می تواند نشانه ای از سایر اختلالات عصبی باشد.

آیا کرونا باعث بوی فانتوم می شود؟

عفونت کرونا با بوی فانتوم مرتبط است. اغلب پس از برطرف شدن عفونت، بو به حالت عادی برمی گردد. اما برای برخی افراد، علائم ممکن است باقی بماند. در حال حاضر پاسخ روشنی در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد یا چه کسی در معرض خطر است و چه مدت ممکن است ادامه یابد وجود ندارد. یک مطالعه نشان داد که حدود 6 درصد از افراد مبتلا به کرونا بوی خیالی را گزارش کردند.

فانتوسمی چقدر طول می کشد؟

فانتوسمی، یا تجربه بوهای فانتوم، اگر مربوط به عفونت باشد، ممکن است مدت کوتاهی طول بکشد، اما در موارد دیگر می تواند طولانی تر باشد. اگر مربوط به تشنج باشد، ممکن است فقط قبل از تشنج رخ دهد. اگر فانتوسمی مربوط به پیری یا بیماری پارکینسون باشد، ممکن است برای مدت طولانی رخ دهد.

چگونه از شر بوهای فانتوم خلاص شوید؟

اگر بوهای فانتوم مربوط به یک بیماری زمینه ای باشد، درمان آن بیماری می تواند کمک کننده باشد. اگر به بیماری سینوسی یا عفونت ویروسی مربوط باشد، بوهای فانتوم اغلب به خودی خود بهبود می یابند. ولی اگر مربوط به افزایش سن باشد، درمان خاصی برای جلوگیری از این بوها وجود ندارد.

چه زمانی باید نگران بوی فانتوم باشم؟

اگر فانتوسمی را تجربه می کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات نشان می دهد که اکثر مردم در مورد مسائل طعم و بو با پزشک خود صحبت نمی کنند. اما از آنجایی که بوی فانتوم می تواند نشانه ای از بیماری زمینه ای باشد، مهم است که هر یک از این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید.

چگونه بفهمیم زمان مراجعه به پزشک برای میگرن فرا رسیده است؟

وقتی بوها باعث حملات میگرنی می شوند

در حالی که نام خاصی برای زمانی که بوها باعث میگرن می شوند وجود ندارد، اما می دانیم که بوها معمولاً می توانند باعث حمله میگرنی در افرادی شود که تشخیص میگرن دریافت کرده اند. به همین دلیل، افراد مبتلا به میگرن می توانند به اسموفوبیا مبتلا شوند. اسموفوبیا یک ترس، بیزاری یا حساسیت روانی بیش از حد به بو است. اسموفوبیا همچنین به افزایش حساسیت به بویایی اشاره دارد.

افزایش حساسیت به محرک های حسی، به ویژه حساسیت به صداها (فونوفوبیا) و نور (فوتوفوبیا)، علامت مهمی است که باید در تشخیص میگرن در نظر گرفت. در ویرایش دوم طبقه‌بندی بین‌المللی اختلالات سردرد (ICHD)، انجمن بین‌المللی سردرد اسموفوبیا را به عنوان یک علامت مرتبط در معیارهای تشخیصی میگرن فهرست می‌کند.

اسموفوبیا یا بو هراسی در افراد مبتلا به میگرن چقدر شایع است؟

یک مطالعه نظرسنجی نشان داد که 37.9 درصد از افراد مبتلا به میگرن به اسموفوبیا مبتلا بودند. در عمل و به صورت بالینی، ما معمولاً بیماران مبتلا به اسموفوبیا را می بینیم که حملات میگرنی ناشی از بوهای خاص را تجربه می کنند.

میگرن استرسی : هرآنچه باید بدانید

چرا بوهای تند باعث میگرن می شوند؟

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به میگرن که به بویایی حساس هستند ممکن است پیاز بویایی کوچکتری داشته باشند. پیاز بویایی بخشی از مغز است که در مسیر بویایی درگیر است.

چه نوع بوهایی احتمال حمله میگرنی را دارند؟

بوی تند معمولاً می تواند باعث حملات میگرنی شود.

نمونه‌هایی از رایحه‌های رایجی که می‌توانند منجر به حمله میگرنی شوند عبارتند از:

عطرها/ادکلن‌ها، غذاهای با بوی تند، محصولات پاک‌کننده، صابون‌ها/پاک‌کننده‌های معطر، و دود اگزوز.

واقعا علت میگرن چیست؟!

چگونه می توان حمله میگرنی ناشی از بویایی را متوقف کرد؟

با حمله میگرنی ناشی از بویایی مانند سایر حملات میگرنی رفتار کنید.

توصیه ای برای افرادی که حملات میگرنی آنها توسط بو ایجاد می شود

اگر اغلب پس از مواجهه با بوی تند با علائم میگرن مواجه می شوید، ممکن است این درست باشد که حساسیت به بو برای شما یک علامت میگرن است، نه اینکه بوها به عنوان محرک میگرن عمل کنند. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن علائم ظریفی مانند خمیازه کشیدن یا افزایش حساسیت را در طول مرحله پیش از حمله میگرنی – اولین مرحله از چهار مرحله بالقوه – تجربه می کنند.

جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

در مرحله اول، مغز تحت یک حمله میگرنی است، حتی اگر درد وجود نداشته باشد. وقتی درد دیرتر ظاهر می‌شود، به راحتی می‌توان فکر کرد که بو باعث ایجاد درد شده است. در حالی که در واقع، درد بدون توجه به قرار گرفتن در معرض آن بو وجود دارد.

اگر بتوانید این علائم هشدار دهنده اولیه حمله میگرن را تشخیص دهید، می تواند به شما در درمان زودهنگام حمله میگرنی کمک کند. مصرف دارو در موقع اولین نشانه های حمله میگرنی بهترین راه برای اطمینان از تسکین است.

صحبت پایانی

اگر چیزهایی را استشمام کردید که وجود ندارند (فانتوسمی) یا به خصوص نسبت به بوهای معمولی حساس هستید (اسموفوبیا)، باید با پزشک خود صحبت کنید. این علائم می تواند نشانه اختلالی مانند میگرن یا در برخی موارد، چیزی جدی تر باشد.

حملات میگرنی با مجموعه ای از اختلالات حسی از جمله تغییر حس بویایی همراه است. اگر احساس می کنید که بینی تان شما را سرکار گذاشته است، مطمئن باشید که تنها نیستید. اگر این علائم واقعاً ناشی از میگرن باشد، مدیریت اختلال میگرنی به شما کمک می کند تا این علائم را مدیریت کنید.

درمان سردرد میگرن

شکی نیست که بیماری میگرن می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و اغلب در توانایی فرد برای داشتن زندگی کامل اختلال ایجاد می‌کند. اگر میگرن مانع زندگی شخصی یا اجتماعی، روابط و/یا کار شما شده است، وقت آن است که با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید تا علائم خود را در میان بگذارید.

یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید این مسیر را به تنهایی طی کنید. گزینه های درمانی زیادی وجود دارد. به خصوص در چند سال اخیر. کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن ترکیب درمانی مناسب برای شما می تواند تفاوت زیادی در تعداد روزهای میگرنی که تجربه می کنید و شدت حملات شما ایجاد کند.

اگر شما هم از سردرد میگرنی رنج میبرید، انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در پیشگیری از حملات میگرنی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحدهای درمانی در سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

درمان میگرن بدون دارو با نوروفیدبک:

اگر درمان های خانگی و مداخلات پزشکی به سردردهای میگرنی شما کمک نکرده است یا می‌خواهید مصرف دارو را قطع کنید، نوروفیدبک می‌تواند راه حل شما باشد. استفاده از نوروفیدبک برای کاهش فراوانی و شدت میگرن بسیار مفید است. با متعادل کردن مغز برای عملکرد بهتر، سردردها از بین می روند، کمتر اتفاق می افتند یا شدت کمتری خواهند داشت.

درباره این روش بیشتر بدانید:

جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

9 افسانه شایع راجع به میگرن

وزوز گوش یا تینیتوس چه ارتباطی با میگرن دارد؟ + درمان آنها

آیا داروهای کنترل بارداری میتواند باعث میگرن شود؟

به این مقاله امتیاز دهید