07136476172 - 09172030360 [email protected]

وزوز گوش عارضه ای است که باعث ایجاد صدای زنگ در گوش می شود. گاهی اوقات همزمان با میگرن رخ می دهد که یک بیماری عصبی است که می تواند باعث سردرد، حالت تهوع و گاهی هاله یا اورا شود.

هاله به تغییرات حسی اشاره دارد که برخی از افراد مبتلا به میگرن با شروع یک دوره آن را تجربه می کنند. آنها می توانند شامل تغییرات شنوایی مانند صدای زنگ در گوش باشند.

این مساله به این معنی است که برای برخی افراد، زنگ موقت در گوش ممکن است نتیجه میگرن باشد نه یک بیماری جداگانه.

با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به میگرن ممکن است بیشتر به وزوز گوش مبتلا شوند که در خارج از دوره میگرن روی آنها تأثیر می‌گذارد. آنها همچنین ممکن است بیشتر در معرض کاهش شنوایی باشند.

وزوز گوش نیز معمولاً در افراد مبتلا به انواع دیگر سردرد رخ می دهد و ممکن است میزان افت کیفیت زندگی را افزایش دهد.

برای آشنایی با وزوز گوش و میگرن به خواندن ادامه مطلب ادامه دهید.

آیا ارتباطی بین وزوز گوش و میگرن وجود دارد؟

میگرن یک بیماری عصبی است که در کنار علائم دیگر باعث سردردهای متوسط ​​تا شدید می شود. وزوز گوش نیز اغلب ماهیتی عصبی دارد. به نظر می رسد که این دو شرایط ارتباطاتی با هم دارند، اما محققان هنوز در حال بررسی در مورد این ارتباط هستند.

چندین ارتباط احتمالی بین وزوز گوش و میگرن وجود دارد.

وزوز گوش می تواند از طریق موارد زیر با میگرن ارتباط داشته باشد:

اورا یا هاله میگرنی

وزوز و سایر احساسات در شنوایی می توانند به صورت هاله میگرنی رخ دهند. تغییراتی حسی که حدود 25٪ از افراد قبل از سردرد میگرنی تجربه می کنند.

اگر وزوز گوش همان هاله میگرنی باشد، معمولا بین 5 تا 60 دقیقه قبل از بهبودی باقی می ماند. انواع دیگر هاله نیز می تواند بینایی، چشایی و احساسات پوستی را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان یک هاله میگرنی، وزوز گوش ممکن است به تنهایی یا در کنار علائم دیگر رخ دهد. برای مثال، ممکن است فردی وزوز گوش و تغییرات بینایی مانند دیدن لکه‌ها را تجربه کند.

وزوز گوش همچنین می تواند در افراد دارای هاله ساقه مغز رخ دهد که نادر است. پزشکان قبلاً به این میگرن بازیلار می گفتند.

بیماری همراه میگرن

بیماری های همراه، بیماری هایی هستند که با هم اتفاق می افتند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به وزوز گوش ممکن است در برابر میگرن آسیب پذیرتر باشند یا برعکس.

این مساله ممکن است به دلیل حساس تر شدن سیستم سه قلو باشد که باعث هر دو حالت می شود. سیستم سه قلو شامل عصب سه قلو است که از گوش به سمت چشم ها، بینی و فک می رود. و در درد میگرن نقش دارد.

سایر عوامل خطرساز مشترک می تواند شامل درد گردن یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) باشد.

عارضه میگرن

یک نظریه در مورد ارتباط بین وزوز گوش و میگرن نشان می‌دهد که میگرن خود می‌تواند با تغییر رگ‌های خونی سر باعث وزوز ضربانی (PT) شود. وزوز ضربانی زمانی است که فرد می تواند صداهایی را بشنود که ریتم نبض او را دنبال می کند.

یک مطالعه قدیمی در سال 2016 نشان داد که 1.9٪ از 1204 شرکت کننده مبتلا به وزوز ضربانی بودند و درمان میگرن همچنین علائم وزوز گوش را بهبود بخشید. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد ضروری است، زیرا تنها تعداد کمی از افراد در مطالعه به طور خاص هم میگرن و هم وزوز ضربانی را تجربه کردند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

واقعا علت میگرن چیست؟!

محرک میگرن

برخی از افراد مبتلا به میگرن می توانند محرک های خاصی را که باعث علائم آنها می شوند شناسایی کنند. افراد می توانند محرک های میگرن متفاوتی داشته باشند. صداهای خاص ممکن است یکی از انواع محرک برای برخی افراد باشد.

با این حال، انواع دیگر محرک ها شناخته شده تر هستند، مانند:
  • فشار
  • نوسانات هورمونی
  • غذاهای خاص
  • خوابیدن بیشتر یا کمتر از حد معمول
  • نور زیاد

میگرن استرسی : هرآنچه باید بدانید

ارتباط بین وزوز گوش و انواع دیگر سردرد

وزوز گوش فقط با میگرن ارتباط ندارد. به طور کلی افراد مبتلا به وزوز گوش نسبت به بقیه افراد به احتمال بیشتری سردرد را گزارش می کنند.

سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای نوعی سردرد عصبی است که معمولاً فقط یک طرف سر را درگیر می کند. اگرچه وزوز گوش معمولاً علامت سردرد خوشه‌ای نیست، افرادی که وزوز گوش را گزارش می‌کنند به احتمال زیاد سردردهای خوشه‌ای را نیز تجربه می‌کنند.

سردرد تنشی

مطالعه‌ای در سال 2017 در مورد وزوز گوش و سردرد نشان داد سردرد تنشی در افراد مبتلا به وزوز گوش کمتر از میگرن شایع است. یافته ها نشان داد که 13 درصد از نمونه ها تجربه سردرد تنشی را گزارش کردند.

درد ارجاعی

درد ارجاعی زمانی رخ می دهد که مشکلی در یک ناحیه از بدن باعث درد در ناحیه دیگری شود. گاهی اوقات، این می تواند منجر به سردرد شود و ممکن است با وزوز گوش ارتباط داشته باشد.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ، که فک را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است احتمال بیشتری برای تجربه وزوز گوش داشته باشند.

سردردهای دیگر

در مطالعه سال 2017، 33 درصد از افرادی که وزوز گوش و سردرد را گزارش کردند، انواعی از سردرد غیرقابل طبقه بندی را داشتند. این بدان معناست که علائم آنها معیارهای هیچ گونه اختلال سردرد خاصی را ندارد.

افراد ممکن است وزوز گوش را به عنوان عارضه بسیاری از شرایطی که باعث سردرد یا سایر علائم عصبی مانند سرگیجه می شود، تجربه کنند.

آیا داروهای میگرن می توانند به وزوز گوش کمک کنند؟

هنگامی که وزوز گوش نشانه یا عارضه میگرن است، درمان میگرن ممکن است به هر دو بیماری کمک کند.

یک کارآزمایی بالینی در حال انجام، در حال آزمایش اثربخشی داروهای میگرن برای وزوز گوش است. نتایج این مطالعه در اواخر سال 2022 ارائه می شود.

علاوه بر این، یک مطالعه قدیمی در سال 2016 نشان داد که درمان میگرن به افرادی که وزوز ضربانی یا PT را نیز تجربه کرده‌اند، کمک می‌کند. با این حال، این فقط برای 11 نفر از 16 شرکت کننده با هر دو شرایط اعمال شد.

آزمایشات در مقیاس بزرگتر به دانشمندان کمک می کند تا بفهمند که آیا داروهای میگرن می توانند به وزوز گوش کمک کنند یا خیر و اگر چنین است، کدام یک از آنها بهتر عمل می کنند.

چگونه بفهمیم زمان مراجعه به پزشک برای میگرن فرا رسیده است؟

چه چیز دیگری باعث وزوز گوش می شود؟

تقریباً همه در یک مقطع زمانی وزوز گوش را تجربه می کنند، اما برای برخی افراد این مشکل طولانی مدت می شود.

عوامل متعددی می تواند در این امر نقش داشته باشد، از جمله:

تروما ناشی از صدا:

فردی که در یک محیط پر سر و صدا زندگی می کند یا کار می کند ممکن است در محدوده خاصی دچار کم شنوایی شود. اگر آنها دچار وزوز گوش شوند، ممکن است صدایی در آن محدوده بشنوند. به عنوان مثال، اگر شخصی در اطراف ماشین آلات پر سر و صدا کار کند، ممکن است صدای زنگی را در همان حد بشنود.

دارو:

برخی داروها مانند دوزهای بالای آسپرین می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد وزوز گوش شوند. در صورت قطع مصرف دارو ممکن است وزوز گوش متوقف شود. افراد باید این کار را فقط با نظارت پزشک انجام دهند.

بیماری های متابولیک:

دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا با وزوز گوش ارتباط دارند.

بیماری های گوش:

شرایطی مانند بیماری منیر باعث ایجاد مشکلاتی در خود گوش می شود. علائم شامل سرگیجه و وزوز گوش است. ضایعاتی که عصب هشتم جمجمه ای را تحت تاثیر قرار می دهند ممکن است اثر مشابهی داشته باشند.
اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ: این یک اختلال در مفصل فک است که ممکن است منجر به تغییرات آناتومیک در داخل گوش و در نتیجه زنگ گوش شود.

درمان سردرد میگرن

شکی نیست که بیماری میگرن می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و اغلب در توانایی فرد برای داشتن زندگی کامل اختلال ایجاد می‌کند. اگر میگرن مانع زندگی شخصی یا اجتماعی، روابط و/یا کار شما شده است، وقت آن است که با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید تا علائم خود را در میان بگذارید.

چه زمانی باید نگران سردردهایتان و به دنبال درمان باشید؟

یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید این مسیر را به تنهایی طی کنید: گزینه های درمانی زیادی وجود دارد – به خصوص در چند سال اخیر. کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن ترکیب درمانی مناسب برای شما می تواند تفاوت زیادی در تعداد روزهای میگرنی که تجربه می کنید و شدت حملات شما ایجاد کند.

اگر شما هم از سردرد میگرنی رنج میبرید، انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در پیشگیری از حملات میگرنی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحدهای درمانی در سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

درمان میگرن بدون دارو با نوروفیدبک:

اگر درمان های خانگی و مداخلات پزشکی به سردردهای میگرنی شما کمک نکرده است یا می‌خواهید مصرف دارو را قطع کنید، نوروفیدبک می‌تواند راه حل شما باشد. استفاده از نوروفیدبک برای کاهش فراوانی و شدت میگرن بسیار مفید است. با متعادل کردن مغز برای عملکرد بهتر، سردردها از بین می روند، کمتر اتفاق می افتند یا شدت کمتری خواهند داشت.

درباره این روش بیشتر بدانید:

جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

تشخیص تشنج ناشی از میگرن: چه هنگامی برای سردرد، EEG توصیه میشود؟

آیا داروهای کنترل بارداری میتواند باعث میگرن شود؟

 

منابع:

به این مقاله امتیاز دهید