07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر درمان های خانگی و مداخلات پزشکی به سردردهای میگرنی شما کمک نکرده است یا می‌خواهید مصرف دارو را قطع کنید، نوروفیدبک می‌تواند راه حل شما باشد. استفاده از نوروفیدبک برای کاهش فراوانی و شدت میگرن بسیار مفید است. با متعادل کردن مغز برای عملکرد بهتر، سردردها از بین می روند، کمتر اتفاق می افتند یا شدت کمتری خواهند داشت.

میگرن چیست؟

میگرن بهتر است به عنوان یک اختلال عصبی توصیف شود که به صورت سردرد شدید و علائم دیگر ظاهر می شود. سردرد اغلب در جلو یا یک طرف سر تجربه می شود و می تواند چند ساعت چند روز طول بکشد. حملات میگرن با تکرر متفاوتی برای افراد مختلف رخ می دهد. از هر چند وقت یکبار تا به طور منظم چندین بار در هفته. با وجود تحقیقات زیاد و این واقعیت که 15 درصد از جمعیت به میگرن مبتلا هستند، هنوز علت دقیق میگرن کشف نشده است.

واقعا علت میگرن چیست؟!

محققان معتقدند که سردرد میگرنی به تغییرات در مواد شیمیایی مغز یا افزایش تحریک پذیری قشر مغز مربوط می شود. همچنین فاکتورهای ژنتیکی  و همچنین محرک‌های عاطفی، فیزیکی، غذایی، محیطی و دارویی نقش مهمی در بروز میگرن دارند. علاوه بر این، به نظر می رسد بین میگرن و تغییرات هورمونی (مانند قاعدگی، بارداری و یائسگی) ارتباطی وجود دارد.

علائم میگرن

علامت اصلی میگرن سردرد است. شدت، تکرر و مدت زمان سردرد در هر فرد و موقعیت متفاوت است. یکی دیگر از علائم قابل توجه، هاله یا اورا است که به عنوان “سیگنال هشدار” قبل از وقوع میگرن نیز شناخته می شود. هاله می‌تواند با مشکلات بینایی (دیدن نورهای چشمک زن، الگوهای زیگزاگی یا نقاط کور)، سفتی یا احساس سوزن سوزن شدن، مشکلات هماهنگی، مشکل در صحبت کردن و از دست دادن هوشیاری ظاهر شود.

علاوه بر سردرد و هاله، چندین علامت دیگر نیز وجود دارد که از نظر بروز و درجه از فردی به فرد دیگر متفاوت است:

علائم مرتبط با میگرن:

حالت تهوع
استفراغ
درک یک هاله
فوتوفوبیا (حساسیت به نور)
فونوفوبیا (حساسیت به صدا)
اسموفوبیا (حساسیت به بوها)
تمرکز ضعیف
تعریق
احساس بسیار گرم یا بسیار سرد داشتن
درد شکم (که گاهی اوقات می تواند باعث اسهال شود)
نیاز مکرر به ادرار کردن

درمان میگرن

اغلب میگرن در درجه اول با داروهای ضد التهابی (مانند ایبوپروفن) و مسکن ها (مانند آسپرین، پاراستامول) برای سردرد و ضد استفراغ برای تهوع درمان می شود. سایر داروها (تریپتان ها یا ارگوتامین ها) زمانی تجویز می شوند که این داروهای «ساده»تر مؤثر نباشند. با این حال، این خطر وجود دارد که مصرف مکرر داروها منجر به «سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو» و سردرد شدیدتر و مکرر شود. عمدتاً زمانی که سردرد بیش از دو بار در هفته رخ می دهد، دارو جواب نمی دهد، یا زمانی که حملات شدید از کنترل خارج می شود، افراد به فکر درمان می‌افتند.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه بفهمیم زمان مراجعه به پزشک برای میگرن فرا رسیده است؟

نوروفیدبک و میگرن

نوروفیدبک می تواند به اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند افزایش تحریک پذیری قشر مغز در مورد میگرن کمک کند. به دلیل کار کردن مستقیم با سیستم عصبی مرکزی، نوروفیدبک می‌تواند در تثبیت تحریک پذیری مناسب قشر مغز بسیار مؤثر باشد که منجر به کاهش سردرد، حساسیت کمتر و بهبود سایر علائم مرتبط با میگرن می‌شود.

آیا نوروفیدبک می تواند به درمان علائم میگرن کمک کند؟

مطالعه بر روی میگرن: کاهش قابل توجه میگرن با استفاده از نوروفیدبک

در یک تحقیق انجام شده، 62 درصد از شرکت کنندگانی که از نوروفیدبک استفاده کردند، بهبود عمده یا کامل در میگرن خود را گزارش کردند. (برای دیدن منبع اینجا کلیک کنید)

طبق این مطالعه، اکثر بیماران سابقه طولانی مدت میگرن داشتند و قبل از نوروفیدبک، چندین درمان دارویی را امتحان کرده بودند. اکثر آنها در طول مطالعه از دارو استفاده می کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​در 40 جلسه در مدت شش ماه شرکت کردند. 70 درصد از 37 شرکت کننده کاهش 50 درصدی یا بیشتر در دفعات میگرن خود را نشان دادند و تنها 16 درصد موفق به بهبود نشدند. از بین افرادی که بهبود یافته بودند، 62 درصد بهبود عمده یا کلی در میگرن خود را گزارش کردند. آنچه در اینجا قابل توجه است این است که همه بیماران در این مطالعه سال ها دارو مصرف می کردند اما همچنان از میگرن شدید رنج می بردند. میگرن هایی که این بیماران تجربه کردند، از سخت ترین میگرن ها برای درمان بود.

در این مطالعه در سال 2010، 37 بیمار مبتلا به میگرن با نوروفیدبک درمان شدند و 70 درصد آنها حداقل 50 درصد کاهش در دفعات سردرد خود را تجربه کردند که به طور متوسط ​​14.5 ماه پس از درمان ادامه داشت.

در مطالعه دیگری در سال 2011، بیش از 50 درصد از افرادی که از نوروفیدبک استفاده کرده بودند، توقف کامل میگرن خود را تجربه کردند. محققان نتیجه گرفتند که «به نظر می رسد نوروفیدبک به طور چشمگیری در از بین بردن یا کاهش قابل توجه دفعات سردرد مؤثر باشد.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک پایین کلیک کنید:

نوروفیدبک و بیوفیدبک

خلاص شدن از شر میگرن در حال پیشرفت، هدف کوتاه مدت نوروفیدبک است. هدف بلندمدت نوروفیدبک کاهش تعداد و شدت میگرن است.

همیشه امیدوار باشید…

شکی نیست که بیماری میگرن می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و اغلب در توانایی فرد برای داشتن زندگی کامل اختلال ایجاد می‌کند. اگر میگرن مانع زندگی شخصی یا اجتماعی، روابط و/یا کار شما شده است، وقت آن است که با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید تا علائم خود را در میان بگذارید. یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید این مسیر را به تنهایی طی کنید: گزینه های درمانی زیادی وجود دارد – به خصوص در چند سال اخیر. کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن ترکیب درمانی مناسب برای شما می تواند تفاوت زیادی در تعداد روزهای میگرنی که تجربه می کنید و شدت حملات شما ایجاد کند.

اگر شما هم از سردرد میگرنی رنج میبرید، انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در پیشگیری از حملات میگرنی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحدهای درمانی در سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

منابع:

https://braintrainuk.com/wp-content/uploads/2013/08/Neurofeedback-and-biofeedback-with-37-migraineurs-Stokes-and-Lappin-2010.pdf

https://eeg.sagepub.com/content/42/1/59.abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2826281/

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/155005941104200112

 

به این مقاله امتیاز دهید