07136476172 - 09172030360 [email protected]

میگرن فقط سردرد نیست. میگرن  درد شدید ضربان داری است که می تواند حالت تهوع، حساسیت به نور و گاهی هاله ایجاد کنند که دیدن فلاش نور یا سایر احساسات عجیب و غریب است. بیش از 40 درصد از زنان در آمریکا با میگرن مواجه اند. بسیاری از این زنان در سنین باروری خود هستند و از روش های کنترل بارداری مبتنی بر هورمون مانند قرص استفاده می کنند.

برای برخی از زنان، مصرف قرص های ضد بارداری می تواند میگرن را تسکین دهد. برای دیگران، این قرص سردرد را تشدید می کند. اگر به میگرن مبتلا هستید و قصد مصرف قرص های ضد بارداری را دارید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید بدانید.

قرص های ضد بارداری چگونه عمل می کنند؟

قرص های ضد بارداری معمولا برای جلوگیری از بارداری مصرف می شوند. اکثر قرص ها حاوی نسخه های ساخته شده توسط انسان از هورمون های زنانه استروژن (اتینیل استرادیول) و پروژسترون (پروژستین) هستند. مقدار استروژن و پروژسترون در هر نوع قرص ضد بارداری می تواند متفاوت باشد.

به طور معمول، افزایش استروژن در طول چرخه قاعدگی باعث می شود که تخمک گذاری کرده و تخمک بالغ آزاد شود. هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری سطح استروژن را ثابت نگه می‌دارند تا از ترشح تخمک جلوگیری کنند. این هورمون‌ها همچنین مخاط دهانه رحم را غلیظ می‌کنند و باعث می‌شوند اسپرم به سختی در آن شنا کند. آنها همچنین می توانند پوشش داخلی رحم را تغییر دهند تا هر تخمکی که بارور شده است نتواند لانه گزینی و رشد کند.

چه ارتباطی بین قرص ضد بارداری و میگرن وجود دارد؟

گاهی اوقات، قرص های ضد بارداری به میگرن کمک می کند. گاهی اوقات سردرد را بدتر می کنند. نحوه تأثیر قرص کنترل بارداری بر میگرن به فرد و سطح هورمون های موجود در قرصی که مصرف می کند بستگی دارد.

کاهش سطح استروژن می تواند باعث میگرن شود. به همین دلیل است که برخی از زنان درست قبل از پریود، یعنی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، دچار سردرد می‌شوند. اگر این میگرن های قاعدگی را دارید، قرص های ضد بارداری ممکن است با ثابت نگه داشتن سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی از سردرد شما جلوگیری کند. هر چند تشخیص این امر با پزشک است و مصرف خودسرانه این دارو عوارض جانبی دارد.

سایر خانم ها با مصرف قرص های ضدبارداری شروع به میگرن می کنند یا متوجه می شوند که میگرن آنها بدتر می شود. سردرد آنها ممکن است پس از چند ماه مصرف قرص کاهش یابد.

چگونه بفهمیم زمان مراجعه به پزشک برای میگرن فرا رسیده است؟

سایر عوارض ناشی از قرص:

علاوه بر تحریک میگرن در برخی از زنان، قرص های ضد بارداری می توانند عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کنند.

این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی بین قاعدگی
  • حساسیت سینه
  • سردرد
  • تغییرات خلق و خوی
  • حالت تهوع
  • تورم لثه ها
  • افزایش ترشحات واژن
  • افزایش وزن

عوامل خطرسازی که باید در نظر داشته باشید:

هم قرص‌های ضدبارداری و هم میگرن می‌توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند. اگر به میگرن همراه با اورا یا هاله مبتلا می شوید، مصرف این نوع قرص ها می تواند خطر سکته مغزی در شما را حتی بیشتر افزایش دهد. پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که از قرص های فقط پروژسترون استفاده کنید.

افزایش خطر لخته شدن خون نیز با کنترل هورمونی بارداری مرتبط است.

که ممکن است منجر به:

یک ترومبوز ورید عمقی
یک حمله قلبی
سکته مغزی
آمبولی ریه

بشود

خطر لخته شدن خون کم است مگر اینکه:

اضافه وزن داشته باشید
فشار خون بالا داشته باشید
سیگار بکشید
برای مدت طولانی در بستر استراحت باشید

اگر هر یک از این موارد بالا در مورد شما صدق می کند، با پزشک خود در مورد گزینه های خود برای کنترل بارداری صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند یک گزینه مناسب با ریسک کمتر را توصیه کنند.

9 افسانه شایع راجع به میگرن

چگونه از میگرن در هنگام کنترل بارداری جلوگیری کنیم؟

یک راه حل این است که در بین مصرف به سراغ قرصی بروید که استروژن کمتری دارد، بنابراین افت شدید هورمون را تجربه نمی کنید.

اگر فکر کنم کنترل بارداری باعث سردرد من می شود، چه کاری می توانم انجام دهم؟

سردرد معمولاً نشانه یک مشکل جدی نیست. با این حال، مهم است که در مورد علائم جدید به پزشک مراجعه کنید.

یک پزشک می تواند علت سردرد را تشخیص دهد و به فرد کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا نوع خاصی از کنترل بارداری ممکن است دفعات یا شدت آنها را کاهش دهد یا خیر.

هنگام شناسایی علت سردرد، می توان شرایط وابسته به آن را نیز بررسی کرد. سردرد ممکن است ربطی به کنترل بارداری هورمونی نداشته باشد، یا ممکن است ناشی از افت ناگهانی استروژن باشد، نه اینکه یک عارضه جانبی قرص باشد.

ثبت سردرد در طول یک دوره کامل قاعدگی می تواند تصویر کاملی از علائم را به پزشک ارائه دهد.

به ندرت، سردرد می تواند نشانه یک مشکل تهدید کننده زندگی مانند سکته باشد.

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی برای سردردی باشید که:

بسیار شدید و متفاوت از سردردهای قبلی است
با سرگیجه یا از دست دادن هوشیاری رخ می دهد
با فلج صورت یا لبخند کج همراه است
با ضعف یا مشکل در بلند کردن هر دو بازو رخ می دهد

برای افرادی که میگرن دارند و خطر سکته مغزی افزایش یافته است، علائم اضافی ممکن است نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشد. در این مورد از پزشک بپرسید.

انتخاب یک روش پیشگیری از بارداری که برای شما مناسب است

اگر قرص ضد بارداری میگرن شما را بدتر می‌کند یا بیشتر می‌کند، ممکن است لازم باشد از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. قبل از ترک قرص در مورد یافتن نوع جدیدی از محافظت با پزشک خود صحبت کنید. فقط مصرف آن را قطع نکنید. حدود 20 درصد از حاملگی های برنامه ریزی نشده به دلیل قطع کنترل بارداری توسط زنان بدون داشتن برنامه پشتیبان است.

پزشک به شما کمک می کند تا بر اساس سابقه پزشکی خود تصمیم بگیرید که کدام قرص برای شما بهترین انتخاب است. حتی اگر یک قرص ممکن است به میگرن شما کمک کند، ممکن است ایمن ترین گزینه نباشد. همچنین می‌توانید سایر گزینه‌های پیشگیری از بارداری غیر از قرص را بررسی کنید.

حرف آخر

هر زن به طور متفاوتی به هورمون ها پاسخ می دهد و عوارض  جانبی و موارد منع مصرفی در استفاده از قرص های ضد بارداری وجود دارد که ممکن است در برخی موارد آن را به یک درمان نامناسب تبدیل کند. برخی از زنان از استفاده از قرص های ضد بارداری سود می برند، برخی نه، و برخی دیگر حتی ممکن است تشدید میگرن خود را تجربه کنند.

اگر سردرد به مساله‌ای جدی در زندگی شما تبدیل شده و در روزمره شما اختلال ایجاد میکند، می‌توانید از خدمات انستیتو سلامت مغز دانا بهره ببرید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

میگرن استرسی : هرآنچه باید بدانید

تأثیرات قرص های ضد بارداری بر روی مغز و احساسات

منابع

به این مقاله امتیاز دهید