07136476172 - 09172030360 [email protected]

تشنج ناشی از میگرن یک عارضه نادر از میگرن با هاله است. که به عنوان میگرن اورا که باعث تشنج یا میگرن شده است نیز شناخته میشود. این مورد با سردرد یا میگرن ناشی از تشنج متفاوت است. زیرا میگرن است که باعث تشنج می شود ، نه چیزی دیگر.

تشخیص این وقایع پیچیده می تواند دشوار باشد. استراتژی هایی با هدف کاهش فرکانس و شدت میگرن ممکن است مانع از بروز تشنج ناشی از میگرن شود.

علائم تشنج میگرن

علائم تشنج ناشی از میگرن می تواند با هاله آغاز شود. که یک نقص عصبی مرتبط با میگرن است. هاله می تواند شامل هر یک از علائم عصبی ، از جمله تغییرات بینایی ، ضعف یک طرف صورت یا بدن، تغییرات حسی و مشکل در صحبت کردن باشد.

تشنج شامل کاهش آگاهی ، حرکات غیر ارادی بدن یا هر دو است.

واقعا علت میگرن چیست؟!

علائم تشنج را تشخیص دهید

از آنجا که تشنج اغلب با آگاهی دخالت می کند ، می توان جزئیات دقیق یک قسمت تشنج ناشی از میگرن را به خاطر آورد.

یکی از ویژگی های قابل تشخیص یک تشنج ناشی از میگرن این است که علائم میگرن قبل از شروع تشنج رخ می دهد.

تشنج به طور معمول چند دقیقه طول می کشد. در حالی که میگرن ممکن است ساعت ها یا روزها ادامه یابد.

علت وقوع تشنج ناشی از میگرن اورا

تشنج ناشی از میگرن اورا به عنوان تشنجی تعریف شده است که به دلیل میگرن با هاله رخ می دهد و در میگرن بدون هاله مشاهده نمی شود.

محققان نشان داده اند که تشنج ناشی از هاله میگرن به دلیل تغییرات الکتریکی در مغز که همراه با هاله هستند رخ می دهد. میگرن با یک الگوی الکتریکی که به عنوان گسترش سرکوب توصیف شده است همراه است. اما میگرن با هاله ممکن است شامل تغییرات اضافی باشد که علائم عصبی را ایجاد می کند.

کاملاً مشخص نیست که چرا یا چگونه یک تشنج ، که به طور معمول با فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز همراه است ، در ارتباط با مرحله اورا یک میگرن ایجاد می شود.

این مطلب را از دست ندهید: جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

جدیدترین روش درمان سردرد میگرن بدون دارو با نوروفیدبک

تشخیص تشنج ناشی از میگرن اورا

تشخیص این وقایع چالش برانگیز است. الکتروانسفالوگرام (EEG) میتواند به تمایز تشنج ناشی از میگرن با هاله از میگرن یا سردرد ناشی از تشنج کمک کند.

EEG چیست؟

EEG یا الکتروانسفالوگرام ، آزمایشی است که سیگنال های الکتریکی مغز شما را ثبت می کند. الکترودها یا سنسورهایی که روی پوست سر قرار میگیرند ، سیگنال ها را تشخیص داده و آنها را به رایانه ای ارسال می کنند که فعالیت را ثبت می کند و به پزشک اجازه می دهد سیگنال ها را تفسیر کند.

چرا از تست EEG برای سردرد استفاده می شود؟

EEG ها بخشی استاندارد از سنجش سردرد نیستند. اما پزشک شما ممکن است برای شما آن را تجویز کند تا به دنبال علائم تشنج باشد. که می تواند علائمی شبیه به موارد مرتبط با میگرن یا انواع دیگر سردردها ایجاد کند. برخی افراد نیز همراه با سردردهای خود تشنج دارند.

EEG می تواند نشان دهد که چیزی در مغز درست نیست ، اما مشکل دقیقی را که ممکن است باعث سردرد شود ، نشان نمی دهد.

EEG چگونه کار می کند؟

سلولهای مغزی شما سیگنال های الکتریکی ایجاد می کنند که توسط الکترودها جمع می شوند و به رایانه ارسال می شوند. رایانه آنها را در صفحه نمایش نشان می دهد و در عین حال نسخه ای از سیگنال ها را نیز ذخیره می کند.

چگونه می توانم برای EEG آماده شوم؟

به پزشک خود در مورد هر دارویی که مصرف می کنید اطلاع دهید.
شب قبل از تست موهای خود را بشویید. بعد از آن از کرم مو ، روغن یا اسپری استفاده نکنید. اگر یک کلاه گیس یا موی چسبیده شده وجود دارد ، در صورت امکان آن را بردارید.

در طول جلسه EEG چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که تکنسین حدود 20 الکترود را روی پوست سر قرار می دهد ، روی میز یا تختخواب  دراز خواهید کشید.
تکنسین از شما می خواهد که استراحت کنید و دراز بکشید و چشمانتان ابتدا باز باشد و سپس بسته شود.
ممکن است از شما خواسته شود که عمیق و سریع نفس بکشید یا به یک چراغ چشمک زن خیره شوید. هر دو این فعالیت ها باعث ایجاد تغییراتی در الگوهای موج مغز می شوند.

بعد از انجام EEG چه اتفاقی می افتد؟

تیم مراقبت شما الکترودها را برداشته و چسبی را که الکترودها را در جای خود نگه داشته است ، پاک میکند. ممکن است شما مجبور شوید از استون اضافی (پاک کننده لاک ناخن) در خانه استفاده کنید تا چسب را به طور کامل از بین ببرید.

غیر از اینکه به طور جدی تشنج داشته باشید یا پزشک به شما بگوید که این کار را نکنید ، میتوانید به خانه رانندگی کنید. اگر EEG یک شبه داشتید ، باید ترتیبی دهید که کسی شما را به خانه ببرد.
اگر مصرف داروهایی را برای EEG را متوقف کردید ، معمولاً می توانید دوباره آن را شروع کنید. با پزشک خود مشورت کنید.
یک پزشک متخصص در بیماری های مغزی ، به نام متخصص مغز و اعصاب ، الگوی موج مغز را در ثبت EEG برای ردیابی هر چیز غیرمعمول بررسی خواهد کرد. سپس پزشک شما به تفسیر نتایج و معنی آنها برای شما می پردازد.

همیشه امیدوار باشید…

شکی نیست که بیماری میگرن می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و اغلب در توانایی فرد برای داشتن زندگی کامل اختلال ایجاد می‌کند. اگر میگرن مانع زندگی شخصی یا اجتماعی، روابط و/یا کار شما شده است، وقت آن است که با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید تا علائم خود را در میان بگذارید. یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید این مسیر را به تنهایی طی کنید: گزینه های درمانی زیادی وجود دارد – به خصوص در چند سال اخیر. کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن ترکیب درمانی مناسب برای شما می تواند تفاوت زیادی در تعداد روزهای میگرنی که تجربه می کنید و شدت حملات شما ایجاد کند.

اگر شما هم از سردرد میگرنی رنج میبرید، انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روزترین و موثرترین تکنیک ها میتواند به شما در پیشگیری از حملات میگرنی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحدهای درمانی در سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

تشنج و راه های پیشگیری از آن در بیماران مبتلا به صرع

سردرد های میگرنی و سلامت روان چه طور به هم مرتبطند؟

منابع:

  1. Cianchetti C, Avanzini G, Dainese F, Guidetti V. The complex interrelations between two paroxysmal disorders: headache and epilepsy. Neurol Sci. 2017;38(6):941-948. doi:10.1007/s10072-017-2926-5
  2. Goadsby PJ, Holland PR, Martins-Oliveira M, Hoffmann J, Schankin C, Akerman S. Pathophysiology of Migraine: A Disorder of Sensory Processing. Physiol Rev. 2017;97(2):553-622. doi:10.1152/physrev.00034.2015
  3. Brennan KC, Pietrobon D. A Systems Neuroscience Approach to Migraine. Neuron. 2018;97(5):1004-1021. doi:10.1016/j.neuron.2018.01.029
  4. Derakhshan I. Killing two birds with one stone: successful opioid monotherapy in intractable migraine-triggered epilepsy, a case series. Ther Adv Chronic Dis. 2017;8(1):12-15. doi:10.1177/2040622316683162
به این مقاله امتیاز دهید