07136476172 - 09172030360 [email protected]

کلینیک خواب شیراز (اختلالات خواب-سلامت خواب)

کلینیک خواب شیراز – تست خواب شیراز (مرکز سلامت مغز دانا)

( اختلالات خواب-سلامت خواب)

کلینیک خواب شیراز – تست خواب شیراز (سلامت خواب و اختلالات خواب) انستیتو سلامت مغز دانا در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد.

خواب با کیفیت شبانه می تواند برای افزاد زیادی یک چالش باشد. از هر سه ایرانی یک نفر به نوعی دچار مشکلات خواب است. با این حال اختلالات خواب معمولا توسط افراد تشخیص داده نمی شود و برخی ممکن است این شب های سخت را عادی بدانند. بهترین راهکار برای افرادی که در به خواب رفتن مشکل دارند، در طول روز خواب آلوده هستند، خروپف می کنند، یا اختلالات خواب دیگر دارند، این است که برای ارزیابی به کلینیک های خواب یا متخصصین اختلالات خواب مراجعه کنند.

کلینیک خواب انستیتو سلامت مغز دانا زیر نظر متخصصین اختلالات خواب: دکتر محمد نامی – دکترای تخصصی مغز و شناخت، فلوشیپ اختلالات خواب. مدیر واحد اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز. دانش آموخته و عضو کارگروه سلامت روان دانشکده پزشکی هاروارد. و استادیار عصب روانشناسی شناختی و علوم اعصاب در دپارتمان علوم اجتماعی دانشگاه کانادا.

دکتر ساره شریعتی – دکترای تخصصی اعصاب و روان (روانپزشکی) رتبه اول بورد تخصصی روانپزشکی و اختلالات خواب. مسئول فنی  و مدیر واحد عصب روانشناختی کلینیک سلامت مغز دانا.

دکتر علی محمد کمالی – دکترای تخصصی علوم اعصاب و مدیر واحد مغز، شناخت و رفتار دانشکده علوم و فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. با بیش از 50 مقاله پژوهشی در معتبر ترین مجلات علمی. i10-Index: 15 Google Scholar

علم و صداقت مهم است
ما هر خدمتی را که در زمینه اختلالات خواب ارائه می کنیم به دقت مورد بررسی قرار می دهیم، بنابراین می توانید مطمئن باشید که تصمیم شما برای دریافت خدمت در انستیتو سلامت مغز مورد تایید و زیر نظر متخصصین خبره اختلالات خواب می باشد.

واحد خواب

توضیحات کلینیک خواب شیراز و تست خواب

کلینیک خواب انستیتو سلامت مغز، آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد 13 انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تلفن: 07136476172 – 09172030360

درباره کلینیک خواب مرکز سلامت مغز شیراز

متخصصین کلینیک خواب شیراز در تشخیص و درمان اختلالات خواب تخصص ویژه ای دارند. تیم ما از سال 1395 در واحد اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت خود را آغاز کردند. در طی سالها ما توانستیم به هزاران نفر در شیراز و جنوب کشور کمک کنیم تا خواب بهتری را تجربه کنند.

متخصصان ما خدمات ارزیابی و مداخله سریع را برای بیماران مبتلا به اختلال خواب با بالاترین کیفیت ارائه می دهد. متخصصین در کلینیک سلامت مغز از چندین رشته مختلف حضور دارند تا شما بتوانید بالاترین سطح خدمات را دریافت کنید.

انواع اختلالات خواب را می توان بر اساس مشکلات مربوط به چرخه طبیعی خواب و بیداری، مشکلات تنفسی، مشکل در به خواب رفتن یا میزان احساس خستگی در طول روز گروه بندی کرد. افراد ممکن است با تعدادی از علائم از جمله خشکی گلو، خستگی مفرط یا خواب آلودگی، خروپف، بی خوابی، ناتوانی در بیدار شدن یا هر گونه بیخوابی شبانه به کلینیک خواب ما مراجعه کنند.

متخصصان ما طیف کاملی از اختلالات خواب را ارزیابی می کنند، از جمله:

انواع بی خوابی های شبانه
انواع آپنه، آپنه مرکزی و انسدادی 
برانگیختگی و پرش خواب
فاز تاخیری خواب
پرخوابی 
پرش پا و پرش اندام ها در خواب
نارکولپسی
گرفتگی عضلات پا در شب
کابوس ها شبانه
دندان قروچه
پاراسومنیا یا اختلالات رفتاری در خواب
اختلالات خواب کودکان
اختلال رفتاری خواب REM
سندرم پاهای بی قرار
خروپف
شیفت کاری
اختلال خوردن مرتبط با خواب
توهمات مرتبط با خواب
اختلالات تشنج در خواب
حرف زدن در خواب
وحشت های خواب

 

خدماتی که در کلینیک خواب شیراز پس از ارزیابی های اولیه متخصصین اختلالات خواب ارائه می شوند عبارتند از:

تست پلی سومنوگرافی (تست خواب):

بی خوابی، خروپف، یا قطع تنفس در هنگام خواب می تواند برای شما و شریک زندگیتان آزاردهنده باشد. اینکه متوجه شوید تست خواب یا پلی سمنوگرافی دقیقا چیست و چه اتفاقی در هنگام انجام تست می افتد می تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی بردای درمان اختلال خواب خود بگیرید.

 تست خواب یک تست تشخیصی است که برای ارزیابی کیفیت خواب شما انجام می‌شود. این تست ممکن است در کلینیک خواب، هتل یا خانه شخص انجام می‌شود و اطلاعات مختلفی در مورد مراحل خواب، حرکات بدن و تنفس در طول خواب را به متخصصین ارئه می دهد.

تست خواب در شیراز درواقع آزمایشی است تا پزشک بتواند مشکل اصلی خواب شما را متوجه شود و بتواند تصمیم درستی برای رفع مشکل شما بگیرد.

هدف از تست خواب، تشخیص دقیق اختلالات خواب شما است. اختلالات خواب می‌توانند باعث مشکلات مختلفی در طول روز، مانند خواب آلودگی، خستگی، کاهش تمرکز و افزایش خطر تصادف شوند. برخی از افراد پس از تست خواب متوجه می شوند که چندین مشکل خواب را به صورت همزمان دارند.

این تست، استاندارد ترین روش برای ارزیابی اختلالات خواب است. برخی از عمده ترین اختلالات خواب که در این تست مشخص می شود، انواع بیخوابی های شبانه، وقفه موقت تنفسی از نوع انسدادی (آپنه انسدادی)، سندرم آپنه خواب مرکزی، حرکات ریتمیک اندام هنگام خواب و حملات خواب در طول روز، پرخوابی و کابوس های شبانه است.

با انجام تست خواب که بر اساس تشخیص پزشک متخصص در کلینیک خواب شیراز یا در منزل فرد انجام می شود، مراحل مختلف خواب (خواب سبک، خواب عمیق و خواب رویا) و اتفاقات غیرطبیعی هنگام خواب مشخص می شود. این تست با بررسی امواج مغزی، ریتم عبور و مرور جریان تنفس، میزان اکسیژن خون و حرکات بدن، حرکات قفسه سینه و شکم، حرکات فک، شدت خروپف و ضربان قلب  می توانیم بسیاری از اختلالات خواب را تشخیص داده و به کمک آن امکان درمان مناسب را فراهم می کند.

تست خواب در شیراز، یک تست چند پارامتری است که عملکرد تعدادی از ارگان ها و سیستم های بدن انسان را در خواب ارزیابی می کند. نوار مغز، نوار قلب، نوار عضله، نوار چشم، جریان هوای تنفسی، تلاش تنفسی و درصد اشباع اکسیژن خون از اجزای معمول یک تست خواب کامل محسوب می شوند.

نتایج تست خواب به پزشکان و متخصصین ما در مرکز سلامت مغز کمک می کند بهترین روش درمانی را برای شما پیشنهاد دهیم. 

به خاطر داشته باشید تست خواب تنها تست استاندارد برای تشخیص اختلالات خواب است. این تست می‌تواند به پزشک کمک کند تا نوع اختلال خواب را تشخیص دهد و بر اساس آن بهترین درمان را تجویز کند.

وقتی برای شما پلی سومنوگرافی یا تست خواب دز شیراز انجام می شود، از شما خواسته می‌شود تا حد امکان یک خواب عادی داشته باشید. حسگرهایی به سر و بدن شما متصل می شود تا پاسخ های فیزیولوژیکی مختلف بدن شما را ارزیابی کنند.

هدف ما در کلینیک خواب شیراز این است تا حد امکان در شب تست خواب، خواب طبیعی داشته باشید. به همین جهت ما اکثر تست های خواب را با تشخیص پزشک متخصص در منزل فرد انجام می دهم. این باعث می شود فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد و خوابی طبیعی تری داشته باشد. و داده های خواب واقعی تری را در اختیار متخصصین ما قرار دهد. در شرایطی که ممکن است تست خواب در کلینیک انجام شود، ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید زیرا کلینیک خواب یک محیط جدید برای اکثر افراد است. در نتیجه، ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل شوند. با این حال برخی از تست های خواب بسته به شرایط ممکن است در کلینیک خواب انجام شود.

به طور کلی، محل انجام تست خواب چه در منزل و یا کلینیک، باید تاریک، ساکت، راحت و خنک باشد، زیرا خواب راحت کلید اصلی انجام صحیح تست خواب است. اگر نگرانی دارید یا در به خواب رفتن مشکل دارید، با متخصصان خواب ما صحبت کنید.

در ویدئو کوتاه زیر می توانید با لزوم انجام تست خواب آشنا شوید.

تست CPAP Titration:

افراد که اختلال تنفسی در خواب دارند مبتلا مثل آپنه انسدادی خواب (OSA) یا آپنه خواب مرکزی (CSA)، ممکن است بار ها به دلیل قطع تنفس در خواب، از خواب بیدار شوند یا خواب عمیقی نداشته باشند.

درواقع زمانی که تنفس فرد قطع می شود اکسیژن خون کاهش می یابد، در این حال برخی نواحی مغز احساس خطر کرده و خواب شما را سطحی میکند یا شما را بیدار می کند تا مجدد نفس بکشید. و این باعث می شود کیفیت خواب پایینی را تجربه کنید. به همین دلیل تمام افراد مبتلا به مشکلات تنفسی در خواب در طول روز خسته یا خواب آلوده هستند.

نکنه مهم اینجاست که علاوه بر خواب بی کیفیت شبانه، احتمال سکته های قلبی و مغزی در افراد مبتلا به اختلال تنفس در خواب تا 3 برابر افزایش می یابد. همچنین افرادی که مشکل قطع تنفس در خواب دارند، احتمال مشکلات حافظه از جمله دمانس از نوع آلزایمر در آنها افزایش می یابد.

درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی، که به عنوان درمان CPAP شناخته می شود، یک درمان موثر برای آپنه خواب است. در این روش از دستگاه CPAP برای دمیدن هوا به داخل بینی یا دهان فرد استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه راه هوایی شما باز نگه داشته می شود.

دستگاه CPAP هوای تحت فشاری را به داخل مجرای تنفسی می‌دمد تا از بسته شدن آن جلوگیری کند. میزان فشار مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است، بنابراین اولین قدم در درمان، تعیین فشار مناسب و نوع دستگاه مناسب فرد است. برای درمان آپنه خواب، لازم است ابتدا برای فرد تست خواب انجام شود، با انجام تست خواب می توان نوع دستگاه مناسب و تنظیمات مناسب آن را برای فرد پیدا کرد.

تیتراسیون CPAP تنظیمات مناسب برای درمان CPAP را مشخص می کند. تیتراسیون CPAP با استفاده از یک ماسک کوچکی که در بینی فرد قرار می گیرند، انجام می شود.

 

ضروریت ارزیابی اختلالات خواب

اختلالات خواب: یک مشکل جدی است که نباید نادیده گرفته شود

اختلالات خواب شایع هستند که بر سلامت جسمی و خلقی افراد تأثیر منفی بگذارند. برخی از این اختلالات خواب (مانند آپنه خواب) مشکلات جدی هستند که باید به سرعت به آن رسیدگی کنید. برخی دیگر (مانند بیخوابی شبانه و کابوس) نیز در طولانی مدت اثرات جدی بر زندگی و خلق و خو فرد دارند. همچنین بسیاری از اختلالات خواب علاوه بر شما بر زندگی همسر شما و خانواده می تواند تاثیر بگذارد. مثلا افرادی که خروپف شدید دارند مانع از بخواب رفتن شریک زندگی خود می شوند. یا افرادی که بیخوابی دارند معمولا در طول روز مضطرب و پرخاشگر هستند و می می تواند در ارتباطات آن ها تاثیر منفی بگذارد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم اختلال خواب را تجربه می‌کنید، مهم است که برای ارزیابی و درمان به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی، روابط و کاهش خطر عوارض جدی سلامت کمک کند.

علائمی که می توانید تشخیص دهید اختلالات خواب دارید

  • مشکل در به خواب رفتن در شب
  • بیدار شدن مکرر در طول شب
  • زود بیدار شدن در صبح
  • احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز
  • مشکل در تمرکز و اختلال حافظه
  • تغییر در خلق و خو، پرخاشگری، اضطراب یا افسردگی
  • کاهش بهره‌وری کاری

عوارض مهمی که اختلالات خواب ایجاد می کنند

  • افزایش خطر حوادث شغلی و تصادفات جاده‌ای
  • افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • افزایش احتمال زوال عقل از نوع آلزایمر
  • افزایش خطر چاقی
  • افزایش خطر دیابت نوع 2
  • افزایش خطر افسردگی
  • افزایش خطر اختلالات روان

کلینیک خواب انستیتو سلامت مغز در شیراز خدمات ارزیابی و درمان اختلالات خواب را ارائه می‌دهد. ما ازمدرن ترین تجهیزات برای انجام تست‌ خواب در شیراز استفاده می کنیم.

تاکید می کنیم اختلالات خواب یک مشکل جدی است که نباید نادیده گرفته شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم اختلال خواب را تجربه می‌کنید، برای ارزیابی و درمان به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

نحوه انجام تست خواب

در شب تست خواب، شما یک خواب شبانه کامل را تجربه می کنید (معمولا از 11 شب تا 7 صبح) و غیر از داروهایی که به صورت معمول استفاده می کنید هیچ دارو اضافی خواب آوری به شما داده نمی شود، تا خواب واقعی شما بررسی شود نه خوابی که تحت تاثیر دارو های اضافی است. (با این حال در موارد خاص، اگر خوابیدن در طول تست خواب غیرممکن به نظر برسد، می توانید با نظر متخصص دارو مصرف کنید، و تست خواب شما بر اساس دارویی که مصرف کرده اید بررسی می شود) همچنین تا جای ممکن این تست در منزل فرد انجام می شود تا خواب طبیعی تری را تجربه کنید.

در صورتی که در شب تست خواب به فرد دارو های خواب آور داده شود (دارویی که شخص به صورت معمول مصرف نمی کند) خواب واقعی فرد را نمیتوان به درستی ارزیابی کرد. بسیاری از داروهای خواب آور احتمال مشکلات تنفسی را در خواب فرد افزایش می دهند. به همین دلیل تجویز داروهای خواب آور برای افرادی که مشکل تنفسی خواب دارند در شب تست خواب اشتباه است.

در مدتی که شما خواب هستید تعدادی حسگر برای ثبت اطلاعات لازم به شما متصل می شود، سوال بسیاری از افراد این است که با وجود اتصال تعداد زیادی الکترود، و وسایل دیگر، آیا به خواب می رویم؟ بر اساس سال ها تجربه ما و انجام هزاران تست خواب در شیراز، با قطعیت می توان گفت که اکثر مراجعین به اندازه کافی، به خواب می روند، تنها تعداد انگشت شماری از مراجعین اظهار می کنند که نسبت به شرایط معمول خواب بدتری داشته اند.

علاوه بر نوار مغز در این تست، نوار عضله از یکی از عضلات پا برای ثبت حرکات پاها و همچنین از یکی از عضلات چانه برای اندازه گیری انقباضات عضلانی گرفته می شود. همینطور ضربان قلب، حرکات قفسه سینه، میزان و شدت خروپف و نحوه عبور و مرور جریان هوا از بینی و دهان ثبت می شود.

ما از داده های تست خواب می توانیم اطلاعات زیادی به دست آوریم که بعضی از آنها شامل میزان تاخیر خواب، مراحل خواب، کیفیت خواب، نامنظمی های تنفسی مانند “آپنه” و “هایپوپنه” و تعداد ریزبرانگیختگی ها در مغز است.

یک خواب طبیعی به ترتیب شامل مراحل یک، دو، سه در بخش Non-REM و فاز REM است که چهار تا 6 دفعه این چرخه در یک شب تکرار می شود؛ مدت این مراحل در افراد دارای اختلالات خواب بسته به نوع اختلال آنها تفاوت دارد.

تعداد دقایقی که فرد در خواب بوده است تقسیم بر تمام زمانی که فرد در رختخواب به سر برده، بیانگر کیفیت خواب است؛ این میزان در افراد طبیعی برابر 85 تا 90 درصد است، در صورتی که افراد مبتلا به اختلال خواب بسته به نوع اختلال، کیفیت خواب به مراتب پایین تری دارند.

ریز برانگیختگی در مغز که توسط نوار مغز ثبت می شود، به معنی بیداری کوتاه مدت در حد چند ثانیه است که فرد متوجه آن نمی شود؛ در برانگیختگی مغزی الگوی امواج مغز ناگهان تغییر می کند و مشابه حالت بیداری می شود، ریزبرانگیختگی ها در مغز در نتیجه موارد مختلفی مانند حرکت پاها، دندان قروچه و ناراحتی های تنفسی ایجاد می شود، موارد زیاد برانگیختگی در خواب افراد می تواند نشانه ابتلای آنها به اختلالات خواب و توجیه کننده خستگی و نبود خواب کافی آنها باشد.

ناهنجاری های ریتم قلبی، وضعیت بدن در مدت خواب و الگوی حرکت پاها، از دیگر مواردی است که از تست خواب در شیراز به دست می آید.

تست های خواب که طی روز انجام می شوند:

یکی دیگر از ارزیابی های خواب که می توان به کمک تست خواب در شیراز انجام داد تست خواب حین روز است که شامل دو نوع تست خواب است:

۱. تست تشخیص میزان خواب آلودگی طی روز (MSLT)
Multiple Sleep Latency Test (MSLT) این تست در هنگام صبح و معمولا پس از تست خواب شبانه در کلینیک خواب انجام می شود. خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز با تمایل شدید به خواب در طول روز مشخص می‌شود. خواب آلودگی می‌تواند هوشیاری در حین کار و انجام فعالیت‌های روزانه‌تان را دشوار کند. اگر در طول روز دچار خواب‌آلودگی بیش از حد می‌شوید، ممکن است پزشک انجام آزمایش‌های مربوط به خواب حین روز را توصیه کند. در طول این تست از فرد خواسته می شود در طول فواصل زمانی معین در حین روز به خواب رود.

۲. تست تشخیصی میزان توانایی بیدار ماندن (MWT). در طول این تست از فرد خواسته می شود در حین روز بخواب نرود.
Maintenance Wakefulness Test (MWT)

کلینیک خواب شیراز: تست خواب MSLT

کلینیک خواب شیراز: تست خواب MSLT و MWT

مهمترین اختلالات خواب

کلینیک خواب شیراز: تست خواب

کلینیک خواب شیراز: اختلالات خواب

بی خوابی

بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب است و کمتر کسی را می توان یافت که تجربه هرچند زودگذری از آن را نداشته باشد. آنچه افراد مبتلا به بی خوابی را دچار نگرانی و در بسیاری اوقات درماندگی می کند، تداوم و مزمن شدن بی خوابی است.

کلینیک خواب شیراز: بی خوابی، تست خواب

کلینیک خواب شیراز: بی خوابی

وقتی از بی خوابی صحبت می کنیم، اغلب به یاد تاخیر در شروع خواب می افتیم. اینکه به رختخواب می رویم اما هرچه سعی می کنیم خوابمان نمی رود و افکار مزاحم مانع شروع خوابمان می شود. (چیکار کنم خوابم ببره شبها فکر نکنم) اما بی خوابی اشکال و انواع دیگری هم دارد، نوع دیگر بی خوابی، اختلال در تداوم خواب است، در این نوع بی خوابی، بیمار مکرراً از خواب بیدار می شود و بسیاری از افراد، در به خواب رفتن مجدد هم با مشکل مواجه می شوند. نوع دیگر بی خوابی زود بیدار شدن از خواب است. در تصویر زیر انواع بیخوابی شبانه را می بینید:

کلینیک خواب شیراز: انواع بیخوابی

کلینیک خواب شیراز: انواع بیخوابی

به عنوان مثال فردی که بطور معمول ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شود، مدتی است که به جای ساعت 6، ساعت 4 صبح از خواب بیدار می شود و این در حالی است که احساس می کند، نیاز خوابش تامین نشده و هرچه سعی می کند نمی تواند بیشتر بخوابد. (چرا از خواب میپرم دیگه خوابم نمیبره؟)

این حالت در افراد افسرده (در مورد بهبود افسردگی به کمک تکنولوژی های عصبی بیشتر بدانید) همچنین به دنبال مسافرت به غرب (آمریکای شمالی یا جنوبی) تواند رخ دهد. در نوع دیگر بی خوابی فرد 8 ساعت خواب معمول خود را دارد؛ ولی وقتی بیدار می شود احساس سرحالی و شادابی نمی کند.

لذا همان طور که توضیح داده شد بی خوابی موضوعی ساده و یک بعدی نیست و انواع مختلفی دارد که افراد مختلف می توانند به یکی از انواع بی خوابی دچار شود و یا در یک زمان، به چند نوع از انواع بی خوابی دچار شوند. مثلاً هم در شروع خواب مشکل داشته باشند و هم مکرراً از خواب بیدار شوند. مسلمآ درمان این بیماران سخت تر خواهد بود. به هرحال درمان بی خوابی، خوردن قرص های خواب آور نیست.

این کار نه تنها مشکل بیمار را حل نمی کند، بلکه درمان علت اصلی بی خوابی را نیز به تاخیر می اندازد. از آنجا که بسیاری از این داروهای خواب آور پس از مدتی اثر خواب آوریشان از بین می رود، لذا این بیماران مجبور می شوند داروی بیشتری مصرف کنند و از طرف دیگر چون علت اصلی بی خوابی در بسیاری از اوقات پیدا نمی شود، لذا علت اصلی بدون درمان باقی و مشکل بیمار همچنان به قوت خود باقی می ماند.

وابستگی به این داروهای خواب آور از یک طرف و عدم درمان علت اصلی بی خوابی و مزمن شدن آن از طرف دیگر باعث می شود تا درمان بی خوابی بسیار مشکل تر و پیچیده تر از مراحل اولیه بیماری شود. بنابراین توصیه اکید می شود مبتلایان به بی خوابی، در مراحل اول بی خوابی برای درمان مراجعه کنند تا با سهولت بیشتر و سریع تر درمان شوند. مسلماً درمان بی خوابی باید براساس علت آن انجام شود.

مهمترین علل بی خوابی :

عوامل محیطی مثل سر و صدا: مسلماً سر و صدای زیاد در اتاق خواب یکی از علل مهم بی خوابی و بخصوص بیدار شدن های مکرر است. افرادی که در آپارتمان های پر ازدحام زندگی می کنند و دیوار و سقف های آپارتمان ها خاصیت عایق بودن صدا را ندارند، مشکل سر و صدا می تواند به تنهایی مانع خواب راحت افراد شود؛ بخصوص افرادی که خواب سبک تری دارند.

از دیگر عوامل محیطی می توان به گرما یا سرمای زیاد اشاره کرد که هر کدام به تنهایی می توانند مانع خواب فرد شده و یا آنکه فرد را از خواب بیدار کنند. از دیگر عوامل مهم محیطی می توان به نور اشاره نمود. نور محیط می تواند مانع خواب فرد شود. هر چه میزان نور اتاق بیشتر باشد احتمال آنکه فرد خواب راحتی داشته باشد کمتر می شود.

عوامل روانشناختی : عوامل روانی بخصوص ابتلا به بیماریهای خلقی از جمله افسردگی می تواند خواب فرد را به شدت مختل کند. درمان بی خوابی این افراد در صورتی اساسی خواهد بود که در ابتدا افسردگی آنها درمان شود.

عوارض بی خوابی:‌ بی خوابی مزمن می تواند خطرات زیادی برای سلامتی و تندرستی داشته باشد. اگر بی خوابی ادامه پیدا کند، می تواند باعث ایجاد تصادفات رانندگی شود و خطر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و افسردگی را افزایش می دهد. همچنین بی خوابی بر عملکردهای شناختی فرد مانند حافظه قدرت تصمیم گیری و استدلال اثر منفی می گذارد.

به کمک تست خواب در شیراز می توان نوع بیخواب فرد را تشخیص داد و بهترین راهکار درمانی را برای فرد پیشنهاد داد. پس از تست خواب متخصصین اختلالات خواب و روانپزشکان ما در کلینیک سلامت مغز می توانند مشکل دقیق را تشخیص داده و به شما کمک کنند.

 

خروپف و وقفه تنفسی حین خواب

خروپف

تخمین زده می شود که خروپف 57 درصد از مردان و 40 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. خروپف می تواند خفیف، گاه به گاه و غیر نگران کننده باشد یا ممکن است نشانه یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب باشد.

خروپف در اثر لرزش بافت های گلو و راه های هوایی ایجاد می شود. در هنگام خواب، ماهیچه ها شل می شوند و این باعث می شود راه هوایی باریک شوند، جریان هوا در حین تنفس باعث می شود این بافت شل شده به حرکت در آید و ایجاد صدا کند.

خروپف می تواند خطرناک باشد: بسیاری از موارد خروپف خوش خیم هستند، اما در صورت وجود علائم احتمالی آپنه خواب (قطع تنفس در خواب)، مهم است که با پزشک اختلالات خواب صحبت کنید. همچنین اگر صدای خروپف به حدی بلند است که باعث آزار و اذیت اطرافیان می شود باید به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. همینطور اگر خروپف می کند و احساس می کنید در طول روز خواب آلوده هستید و یا سردرد های صبح گاهی دارید نیاز است به کلینیک خواب مراجعه کنید. (آیا سردرد صبحگاهی خطرناک است؟)

بیشتر افرادی که خروپف می کنند از آن آگاه نیستند، مگر اینکه شخص دیگری به آنها بگوید، و این بخشی از علت عدم تشخیص آپنه خواب است. اگر تنها می خوابید، بهترین راه حل این است که صدای خود را در حین خواب ضبط کنید.

سندرم وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب)

به کمک تست خواب در شیراز می توان وقفه تنفسی (آپنه) خواب را ارزیابی کرد. این سندرم شایع ترین نوع آپنه است و به علت انسداد راه های هوایی در هنگام خواب رخ می دهد. این انسداد در اکثر موارد در راه های هوایی فوقانی ایجاد می شود. باریک شدن راه های هوایی فوقانی می تواند نتیجه چندین عامل از جمله ناهنجاری های آناتومیکی مادرزادی، افزایش وزن، مصرف الکل قبل از خواب و… باشد.

برخی از افراد مبتلا به آپنه خواب، گزارش خواب آلودگی در روز بعد را می دهند و همچنین گزارش می کنند که احساس خفگی در خواب دارند. (شبها احساس خفگی میکنم)

 

یکی از نشانه های مهم آپنه خواب این است که بعد از چندین ثانیه عدم تنفس فرد با خرناس شدید برای مدت کوتاهی از خواب بیدار میشود، یا اطرافیان فرد گزارش این حالت را در فرد می دهند. همچنین افراد مبتلا به آپنه خواب معمولا در طی روز خواب آلوده و بی انرژی هستند. (علائم آپنه خواب در زنان (مراقب باشید!))

نشانه های متداولی که در افراد مبتلا به آپنه دیده می شوند عبارتند از:

در زمان خواب فرد با صدای بلند خرخر می کند.
فرد از خواب خود راضی نبوده و احساس سرحالی و شادابی پس از خواب را ندارد. فرد صبح ها با سردرد از خواب بیدار می شود (چرا هنگام بیدار شدن از خواب سردرد دارید؟ ارتباط آن با “آپنه انسدادی خواب” چیست؟)
در طی روز احساس خواب آلودگی داشته و برای بیدار ماندن مشکل دارد.
ممکن است در شب با احساس خفگی و کمبود اکسیژن از خواب بیدار شود.
تعرق شدید خصوصا در قسمتهای فوقانی سینه، گردن، سر و صورت. (تعریق شبانه حین خواب)
ممکن است در شب برای دفعه های متوالی به توالت برود.
شخص ممکن است در خوابیدن مشکلی داشته و مبتلا به بی خوابی (insomnia) باشد.
فرد صبح ها با احساس خشکی دهان از خواب بیدار می شود.
معمولا افراد چاق مبتلا به این سندرم می باشند ولی الزاماً این گونه نیست.
فرد ممکن است در خواب زیاد غلت بزند و یا بزاق دهانشان بر روی بالش بریزد. (ریختن آب دهان هنگام خواب نشانه چیست؟)

آپنه خواب به طور بالقوه یک تهدید کننده ی جدی برای زندگی به حساب می آید و در بعضی از موارد نیازمند مداخلات سریع درمانی است. این مشکل می تواند در درازمدت عامل ایجاد کننده ی یک سری از بیماری ها به حساب آید از جمله:

فشار خون بالا، آریتمی های قلبی، نارسایی های احتقانی قلب، بیماری عروق کرونر، فشار خون ریوی، مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت، سکته مغزی، کاهش عملکرد شناختی، عدم تمرکز، نقص عملکرد سایکوموتور، افزایش وزن، افسردگی، کاهش توانایی جنسی، سوزش سر دل (Heartburn) و…

کلینیک خواب شیراز: آپنه خواب

کلینیک خواب شیراز: آپنه خواب

با توجه به نقشی که این اختلال در ایجاد خواب آلودگی روز و عدم تمرکز دارد، افراد مبتلا به میزان بیشتری دچار تصادفات رانندگی و سوانح شغلی می شوند. یکی دیگر از عوارض این اختلال کاهش قدرت حافظه، تمرکز  و توانایی یادگیری است(در مورد ارتقا عملکرد های حافظه بیشتر بدانید) که می تواند در کیفیت آموزشی دانش آموزان و دانشجویان تأثیر بسزایی بگذارد.

با توجه به عوارض فراوانی که این بیماری برای افراد در پی دارد، اهمیت درمان این بیماری روز به روز افزایش یافته و مورد توجه بیش تری قرار می گیرد.

درمان صحیح و دقیق Sleep Apnea نیازمند مشخص کردن شدت این بیماری است که به وسیله تست پلی سومنوگرافی (PSG) یا همان تست خواب در کلینیک خواب شیراز یا در منزل انجام می شود.

انواع خفیف این بیماری با کاهش وزن، Position Therapy ،‌Oral appliance و… درمان می شوند. درحالی که در درمان انواع متوسط و شدید این بیماری از CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) و ‌Bi-PAP (Bi-level Positive Airway Pressure) و… استفاده می شود.
اقدامات جراحی نیز در افرادی که ناهنجاری های آناتومیکی عامل اصلی ایجاد این بیماری به حساب می آیند، یکی از راهکارهای مؤثر درمانی خصوصاً در موارد ابتلا به نوع خفیف و متوسط محسوب می شود.

علی رغم مشکلات و عوارض جدی این اختلال، خوشبختانه راه شناخت و درمان موثر آن امروزه در دسترس می باشد که با توجه به نوع و شدت آپنه می توان مناسب ترین روش را انتخاب نمود. استفاده درست از این روش ها نه تنها می تواند در بهبود کیفیت خواب آنها موثر باشد؛ بلکه اثرات سوء قطع تنفس بر روی ارگانهای حیاتی بدن را کاهش داده و یا کاملاً متوقف کند.

آپنه مرکزی خواب

آپنه خواب مرکزی اختلالی است که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب متوقف می شود.

آپنه خواب مرکزی به این دلیل رخ می دهد که مغز سیگنال های مناسبی را به ماهیچه هایی که تنفس را کنترل می کنند ارسال نمی کند. این وضعیت با آپنه انسدادی خواب متفاوت است که در آن تنفس متوقف می شود زیرا ماهیچه های گلو شل شده و راه هوایی را مسدود می کند. تنها راه تشخیص و افتراق اپنه خواب مرکزی تست خواب است. لازم به ذکر است که روش درمان آپنه انسدادی با آپنه مرکزی متفاوت است.

آپنه خواب مرکزی می تواند ناشی از شرایط دیگری مانند نارسایی قلبی و سکته باشد. یکی دیگر از دلایل احتمالی خوابیدن در ارتفاع زیاد است.

آپنه خواب مرکزی یک وضعیت پزشکی جدی است. برخی از عوارض عبارتند از:

  • خستگی. بیداری های مکرر مرتبط با آپنه خواب، خواب با کیفیت را غیرممکن می کند. افراد مبتلا به آپنه خواب مرکزی اغلب خسته هستند، همچنین در طول روز خواب آلوده و تحریک پذیری هستند. و ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید. همچنین ممکن است در محل کار، تماشای تلویزیون یا حتی هنگام رانندگی به خواب بروند.
  • مشکلات قلبی عروقی. افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در طول آپنه مرکزی خواب رخ می دهد می تواند بر سلامت قلب تأثیر جدی بگذارد. اگر بیماری قلبی دارید، دوره‌های مکرر کاهش اکسیژن خون، خطر بی‌نظمی ریتم قلب را افزایش می‌دهد.

دندان قروچه

یکی دگر از ارزیابی هایی که توست تست خواب در شیراز انجام می شود ارزیابی دندانقروچه در حین خواب است. دندان قروچه در خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب در نظر گرفته می شود. افرادی که در طول خواب دندان های خود را روی هم فشار می دهند یا به هم می سایند (بروکسیزم) بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب مانند خروپف و وقفه در تنفس (آپنه خواب) هستند.

دندان قروچه خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، در برخی از افراد، دندان قروچه می تواند به قدری مکرر و شدید باشد که منجر به اختلالات فک، سردرد، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.

یکی از دلایل مهم دندان قروچه اضطراب افراد می باشد دلایل دیگر می تواند ناشی از کمبود ویتامین ها و بیماری های انگلی باشد.

از آنجایی که ممکن است دندان قروچه در خواب داشته باشید و تا زمانی که عوارض آن را نبینید از آن بی اطلاع باشید، مهم است که علائم و نشانه های دندان قروچه را بشناسید و به طور منظم به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشید.

در بیشتر موارد، دندان قروچه عوارض جدی ایجاد نمی کند. اما دندان قروچه شدید ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • آسیب به دندان ها، یا فک شما
  • سردردهای تنشی معمولا در اطراف شقیقه ها
  • درد شدید صورت یا فک
  • اختلالاتی که در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) که درست در جلوی گوش شما قرار دارد، رخ می‌دهد، که ممکن است هنگام باز و بسته کردن دهانتان صدای کلیک کردن به نظر برسد. در کلینیک خواب شیراز علاوه بر سایر اختلالات خواب، دندان قروچه نیز بررسی و درمان می شود. (چرا پسرم تو خواب دندون قروچه میکنه؟)

 

نارکولپسی

Narcolepsy نوعی اختلال خواب است که شامل خواب آلودگی بیش از حد و غیرقابل کنترل در روز است. این اختلال ناشی از مشکل در مکانیسم مغز است که خواب و بیداری را کنترل می کند. این اختلال می تواند باعث شود، در بین صحبت کردن، کار کردن یا حتی رانندگی، “حملات خواب” داشته باشید. اگرچه هنوز هیچ درمانی وجود ندارد، ترکیبی از درمانها می تواند به شما در کنترل علائم کمک کند.

تشخیص دقیق نارکولپسی و افتراق آن از دیگر اختلالات خواب فقط با تست خواب در شیراز میسر است که در کلینیک های معتبر اختلالات خواب شیراز انجام می شود.

کلینیک خواب شیراز: حمله خواب یا نارکولپسی

کلینیک خواب شیراز: حمله خواب یا نارکولپسی

مصرف خودسرانه دارو

متاسفانه بسیاری از بیماران خودسرانه و به توصیه دوستان و آشنایان، از داروهایی که معمولاً عارضه ی آنها خواب آلودگی است، استفاده می کنند. این اقدام باعث می شود بی خوابی آنها برای ماهها و حتی سالها درمان اساسی نشود. به عنوان مثال بسیاری از مبتلایان به بی خوابی، از داروهای آنتی هیستامین به عنوان خواب آور استفاده می کنند، در صورتیکه این داروها برای درمان آلرژی و  حساسیت های فصلی استفاده می شوند و خواب آوری برای این گروه از داروها، یک عارضه و اثر سوء محسوب می شود. (آیا آلپرازولام خواب آور است؟)

سالهاست که داروسازان تلاش می کنند تا آنتی هیستامینی تولید کنند که اثر خواب آوری کمتری داشته باشد. حال، برخی از بیماران این داروها را به عنوان داروی خواب آور استفاده می کنند که اقدامی کاملاً اشتباه است. بعلاوه برخی از دارو های خواب آور که ممکن است به اشتباه در طولانی مدت تجویز شود، اعتیاد آور هستند مانند داروهای بنزودیازپینی (دیازپام؛ کلونازپام…) و زلپیدم. (متخصص ترک زولپیدم در شیراز)

اختلال حرکت متناوب پا (PLMD) یا سندرم پای بیقرار

اختلال خواب دیگری که در کلینیک خواب شیراز یا در منزل به کمک تست خواب در شیراز می توان تشخیص داد اختلال حرکت متناوب پا یا پرش پا می باشد.

اختلال حرکتی اندام (PLMD) قبلا به نام Myoclonus خواب شبانه شناخته شده بود. این اختلال شامل حرکات تکراری اندام می باشد که ممکن است خواب را مختل کند.

این اختلال به عنوان حرکات تکراری در اندام ها توصیف شده است که در طول خواب رخ می دهد و باعث اختلال در خواب می شود. معمولا حرکات اندامها شامل اندام  تحتانی (پا) است، و شامل تکان خوردن انگشت بزرگ، مچ پا، زانو و ران است. در برخی از بیماران حرکات اندام می توانند در اندام فوقانی نیز رخ دهند.

کلینیک خواب شیراز: سندرم پای بیقرار

کلینیک خواب شیراز: سندرم پای بیقرار

حرکات اندام اغلب در خواب سبک غیر REM رخ می دهد. حرکات تکراری با فاصله نسبتا منظم از 5 تا 90 ثانیه اتفاق می افتد. تغییرات قابل توجهی ممکن است در شب های مختلف در فرکانس حرکت اندام ها وجود داشته. تشخیص بر اساس تاریخچه بالینی و همچنین یک پلی سومنوگرافی شبانه (PSG) یا تست خواب شبانه انجام می شود. (اختلال حرکت متناوب پا (PLMD) در بزرگسالان)

سندرم پای بی قرار می تواند باعث مشکل در شروع به خواب رفتن شود و کاهش کیفیت خواب شود. خواب آلودگی در روز  یکی از عوارض این بیماری می تواند باشد. (علل و راه های بهبود پرش اندام های بدن در خواب)

خواب آلودگی مفرط

بدن ما در طول 24 ساعت چقدر به خواب نیاز دارد؟
آیا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم؟ بی حوصله هستیم؟ آیا به اندازه ی کافی می خوابیم؟
خواب کافی یک ضرورت زندگی یا کیفیت است. خواب ناکافی عملکرد مغز را با اختلال مواجه می کند. محرومیت از خواب بر روی تمرکز، یادگیری، کیفیت زندگی و کار، بروز خطا، خطرات و حادثه، سلامت جسمی و روانی تاثیر منفی می گذارد.

به خاطر داشته باشید که اکثر افراد به 7 تا نهایت 9 ساعت خواب نیاز دارند. و خواب بیش از آن به عنوان خواب آلودگی مفرط درنظر گرفته می شود.

در این صورت فرد نیاز به ارزیابی تخصصی دارد. چندین دلیل مهم برای خواب آلودگی مفرط درنظر گرفته میشود:

  1. در صورتی که خواب شبانه شما کیفیت لازم را نداشته باشد. به عنوان مثال بر اثر آپنه خواب یا هر اختلال خواب دیگری نتوانید به اندازه کافی خواب عمیقی را در شب تجربه کنید.
  2. افسردگی: یکی دیگر از دلایل مهم خواب مفرط، مشکل افسردگی در افراد است. (مقابله با اختلالات خواب در افسردگی)

در کلینیک خواب شیراز برای شناسایی علل خواب آلودگی طی روز و بی خوابی شبانه از پرسشنامه های استاندارد اختلالات خواب شامل موارد زیر استفاده می شود:
EPWORTH SLEEPINESS SCALE (ESS)
INSOMNIA SEVERITY INDEX (ISI)
تست های خواب به ویژه پلی سومنوگرافی (PSG) و MSLT

استرس:

استرس های طی روز بخصوص استرس های شغلی می تواند باعث بی خوابی فرد شود (بیشتر بدانید: کاهش استرس). توصیه می شود به ویژه 3-2 ساعت قبل از خواب محیط آرامی را فراهم کنید و حتی از بحث وجدل دوری کند. در صورتیکه احتمال می دهید صحبت با کسی به جدل و بگو مگوهای استرس زا ختم می شود آنرا به زمانی موکول کنید که با ساعت خواب شما فاصله داشته باشد.
مشکلات جسمی و ابتلا به بیماریها: معمولاً ابتلا به بیماری بخصوص بیماریهای عفونی نیاز به خواب ما را افزایش می دهند ولی ابتلا به برخی از بیماریها نیز می تواند خواب ما را مختل سازد.

ابتلا به بیماریهای اسکلتی ـ عضلانی که معمولاً با درد همراه است، می تواند مانع خواب ما شود. کمردرد، درد در زانو و درد اندام فوقانی بخصوص شانه و مچ دست از جمله ی این موارد می باشند. سردرد به علت های مختلف، ناراحتی های گوارشی و درد معده، ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و درد در قفسه سینه، بیماریهای ریوی به ویژه ابتلا به بیماریهایی مثل آسم که همراه با سرفه های مکرر هستند، ابتلا به دیابت و یا بزرگی پروستات که افراد مبتلا، به علت دفع ادرار مجبورند بارها از خواب بیدار شوند، همگی از عللی هستند که می توانند خواب افراد را مختل کنند.

در کلینیک خواب شیراز علاوه بر انجام تست خواب راهکار های دیگری (دارویی و غیر دارویی) برای کاهش استرس روزانه به شما داده می شود که این کاهش استرس می تواند کیفیت خواب شما را به طور قابل توجه ای افزایش دهد.

از طرف دیگر مصرف بسیاری از داروها نیز خود می تواند مانع خواب افراد شوند، مانند داروهای ضد فشار خون، برخی داروهای اعصاب و روان و برخی داروهای قلب و عروق بخصوص اگر این داروها شب هنگام و قبل از خواب مصرف شوند.

عواملی که سیکل خواب و بیداری طبیعی بدن را بر هم می زنند

شایعترین و مهمترین عامل در این گروه، شب کاری (کار در شیفت های چرخشی یا ثابت شب) است. یکی از مهمترین و شایع ترین شکایات شب کاران بی خوابی است. بسیاری از شب کاران به علت مشکلات ناشی از شب کاری بخصوص به علت بی خوابی شبهای بعد از شیفت کاریشان، مجبور به ترک کار خود می شوند، چرا که بدن آنها نمی تواند تغییر ساعت خواب را تحمل کند. در بسیاری از مشاغل افراد مجبورند که شب تا صبح را بیدار بمانند همچون پرستاران، پزشکان، نگهبانان، پرسنل اورژانس، آتش نشانی و خلبانان، رانندگان و…

مطالعات نشان داده است که بیش از 20% شاغلین مجبور به نوبت کاری و شب کاری هستند و بیش از 60% این افراد دچار مشکلات خواب بخصوص بی خوابی می شوند که در صورت عدم پیشگیری و یا درمان، هم سلامتشان به مخاطره می افتد و هم در فعالیت ها و وظایف شغلیشان دچار خطا و حوادث بیشتری می شوند. این افراد می بایست در اولین فرصت به متخصصین طب کار جهت تنظیم برنامه های کاری خود مراجعه کنند.

همچنین کسانی که به غرب یا شرق دنیا مسافرت می کنند نیز موقع خواب و بیداری خود، دچار مشکل می شوند. علت آن است که ساعت داخلی بدن آنها طبق روال قبلی خواب آلوده می شود و یا از خواب بیدار می شود در حالی که مکان جدید، ساعت خواب و بیداری دیگری را طلب می کند.

هرچه مسافت طی شده بیشتر باشد، مشکل این افراد نیز شدیدتر خواهد بود. این افراد اگر برای مشکل خود فکری نکنند، ممکن است تا چند هفته، در خواب و بیداری خود مشکل پیدا کنند.

مصرف ملاتونین طبق دستور پزشک یکی از درمانهای خوب برای رفع مشکل بی خوابی این افراد خواهد بود. این اختلال را Jet lag می نامند چرا که به دنبال اختراع موتور جت و مسافرتهای هوایی این اختلال بروز پیدا کرد.

با توجه به علل فوق الذکر می توان به راحتی قبول کرد که درمان  بی خوابی مصرف قرص های خواب آور نخواهد بود. بخصوص اگر بدانیم اکثر قرص هایی که افراد به عنوان قرص خواب آور می شناسند، اثر اصلیشان خواب آوری نیست، از مصرف این داروها اجتناب خواهیم کرد.

از جمله داروهایی که به اشتباه به عنوان خواب آور مصرف می شوند می توان به  آنتی هیستامین ها، برخی داروهای ضد تشنج و برخی آرام بخش ها اشاره کرد. لذا اگر بخواهیم یک درمان را برای همه مبتلایان به بی خوابی توصیه کنیم قطعاً توصیه به رعایت بهداشت خواب می باشد و اگر بخواهیم از یک کار افراد را بر حذر داریم، عدم مصرف خودسرانه ی داروهای خواب آور خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت American Academy of Sleep Medicine مراجعه فرمایید.

https://aasm.org/

چگونه یک کلینیک خواب یا مرکز خواب را انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب یک کلینیک خواب در شیراز برای انجام تست خواب در شیراز، چند فاکتور را در نظر بگیرید. ابتدا، ممکن است بخواهید یک مرکز خواب بیابید که تحت پوشش بیمه شما باشد، توجه داشته باشید اکثر بیمه های تکمیلی تست خواب را پوشش می دهند و پس از انجام تست خواب شما می تواند نتایج تست و درخواست پزشک را به بیمه تکمیلی خود ارائه دهید. از طرف دیگر، می توانید برای اطلاعات بیشتر مستقیماً با شرکت بیمه خود تماس بگیرید. (آیا بیمه تست خواب را پوشش می دهد؟)

شما و پزشکتان باید در مورد سطح انجام تست خواب خود صحبت کنید آیا نیاز به کاملترین نوع تست خواب دارید؟ آیا علاوه بر تنفس و اکسیژن خون شما در هنگام تست خواب باید از شما نوار مغز هم گرفته شود؟… در واحد خواب کلینیک سلامت مغز تمام سطوح تست خواب قابل انجام است.

بهترین کلینیک های خواب آنهایی هستند که متخصصین از رشته های مختلف در آن حضور دارند و شما را ارزیابی می کنند. فلوشیپ اختلالات خواب، روانپزشک، متخصص علوم اعصاب…

ممکن است قبل از انجام مطالعه خواب نیاز به ارجاع از پزشک خود داشته باشید. پزشک شما ممکن است توصیه هایی برای مرکز خواب داشته باشد یا بخواهد شما را به یک کلینیک خاص ارجاع دهد. همچنین می توانید از طریق موتور جستجوی، کلینیک های منطقه خود را جستجو کنید.

چه زمانی باید با پزشکم صحبت کنم؟

مشکل خواب همیشه نشان دهنده اختلال خواب نیست. برخی اوقات اختلالات خواب به دلیل تغییر سبک زندگی، رژیم های غذایی، شرایط آب و هوایی یا عوامل دیگر می تواند رخ دهد که اغلب فقط برای مدت کوتاهی طول می کشد. با این حال، اگر متوجه شده اید که با وجود رعایت بهداشت خواب و عادات سالم، همچنان احساس می کنید به اندازه کافی نمی خوابید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با متخصصین ما صحبت کنید.

مهمتر از همه، در صورت مشاهده علائم زیر بهتر است به یک متخصص خواب مراجعه کنید:

  • خروپف، اغلب با صدای بلند، در طول شب
  • سردرد به محض بیدار شدن
  • بیدار شدن در طول شب با نفس نفس زدن
  • مشکلات خستگی و خواب آلودگی در طول روز
  • خواب آلودگی شدید یا به خواب رفتن ناگهانی در طول روز
  • عدم توانایی در تمرکز در طول روز
  • بیدار شدن اغلب در طول شب

این علائم ممکن است نشان دهنده وجود اختلال خواب باشد و پزشکان ما می تواند به شما در تعیین مراحل بعدی کمک کنند.

نحوه ارجاع توسط پزشکان و متخصصین محترم

برای انجام تست خواب در شیراز، به طور معمول، سابقه پزشکی بیمار مورد نیاز  است، از جمله:

  • علائم خاص مربوط به خواب
  • اطلاعاتی در مورد اینکه چرا به مطالعه خواب نیاز دارد
  • هر گونه مشکل سلامتی دیگری که ممکن است وجود داشته باشد

مرکز سلامت مغز هم مطالعات خواب شبانه و هم در روز را برای کارکنان شیفت انجام می دهد.

کلینیک خواب شیراز

خدمات ویژه کلینیک خواب شیراز ویژه پزشکان

تست خواب ویژه پزشکان در شیراز

علاوه بر این، ما ارزیابی های زیر را انجام می دهیم:

  • تست خواب آلودگی طی روز (MSLT) : برای تشخیص خواب آلودگی در طول روز و نارکولپسی استفاده می شود.
  • تست توانایی بیدار ماندن (MWT): ارزیابی می کند که چگونه می توانید در طول روز بیدار بمانید 
  • تست خواب در منزل یا هتل : گزینه راحت تری که به بیماران امکان می دهد تست را در خانه یا هتل انجام دهند

اگر می‌خواهید ابتدا بیمار خود را به یک متخصص خواب ارجاع دهید تا بررسی کند که آیا مطالعه خواب ضروری است، لطفاً در برگه ذکر بفرمایید تا توسط یک متخصص خواب در انستیتو سلامت مغز ویزیت شود.

اگر نمی خواهید بیمار توسط یک پزشک متخصص اختلالات خواب ویزیت یا پیگیری شود و پزشک دستور دهنده بیمار را درمان می کند. تفسیر نتایج تست خواب برای بررسی، برای شما ارسال خواهد شد. و بیمار برای پیگیری مراحل درمان، نزد شما باز خواهد گشت. در حالت معمول ما تمام ارجاعات را با جواب تفسیر شده تست خواب نزد پزشک خود (پزشک ارجاع دهنده) برای درمان باز می گردانیم به جز مواردی که پزشک دستور دهنده درخواست ادامه درمان را در مرکز خواب داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر بیمار شما مبتلا به آپنه خواب تشخیص داده شود بسته به نظر پزشک ارجاع دهنده، برای استفاده از تیتراسیون CPAP هم می تواند این مراحل را در کلینیک خواب طی کند و هم برای ادامه درمان نزد پزشک خود بازگردانده شود.

با توجه به موارد فوق لطفا در برگه ارجاع ذکر بفرمایید که پیگیری مراحل درمان بیمار توسط متخصصین خواب انستیتو سلامت مغز انجام شود یا بیمار پس از انجام تست خواب با نتایج پلی سومنوگرافی، به پزشک دستور دهنده باز گردد.

 

 

هزینه تست خواب چقدر است (کلیک کنید)؟ 

متخصص خوب برای اختلالات خواب چه کسی است (کلیک کنید)؟

 تست خواب در منزل چگونه است (کلیک کنید)؟

هدف از تست خواب در شیراز چیست؟

هدف از این تست، تشخیص مراحل مختلف خواب (شامل میزان خواب های سبک، عمیق و رویا و زمان وقوع آنها)،  اتفاقات غیر طبیعی حین خواب، مشکلات تنفسی در خواب و بیش از 80 نوع اختلال خواب دیگر می باشد

ضرورت انجام تست خواب در شیراز چیست؟

تنها بر پایه تشخیص قطعی اختلال خواب فرد است که درمان دقیق و مناسب را میتوان تعیین کرد. تست خواب تنها تست استاندارد جهت تشخیص قطعی نوع اختلال خواب است.

قیمت تست خواب در شیراز چقدر است؟

تست خواب دارای لول (سطح) های مختلفی است و بر اساس لول آن قیمت آن نیز متفاوت است. کامل ترین سطح تست خواب لول یک است که اطلاعات بسیار زیادی از خواب شما در اختیار قرار می دهد.

آیا بیمه تست خواب را در شیراز پوشش میدهد؟

اکثر بیمه های تکمیلی بخش عمده ای از هزینه تست خواب را به شما باز می گردانند. برای اطلاعات بیشتر و اطمینان از پوشش بیمه با بیمه گذار خود تماس بگیرید.

دکتر خوب برای اختلالات خواب چه کسی است؟

به طور معمول، پزشک ابتدا تخصص داخلی، ریه، طب کار، نوروساینس (علوم اعصاب) یا مغز و اعصاب می بیند و سپس آموزش های اضافی (فلوشیپ) را در پزشکی خواب تکمیل می کند و درواقع دکتر خوب برای اختلال خواب دکتری است که فلوشیپ اختلالات خواب دارد.

اختلالات خواب شامل چه مواردی می شود؟

بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که عمده ترین آنها: بیخواب، پرخوابی، وقفه تنفس حین خواب (آپنه)، خرپوف، حرکت اندام در خواب، کابوس های شبانه و… می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)