07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال حرکت متناوب پا (PLMD) در بزرگسالان

اختلال حرکتی اندام (PLMD) قبلا به نام Myoclonus خواب شبانه شناخته شده بود. این اختلال شامل حرکات تکراری اندام می باشد که ممکن است خواب را مختل کند.

اختلال حرکتی اندام (PLMD) چیست؟

اختلال حرکتی اندام (PLMD) این اختلال به عنوان حرکات تکراری اندام توصیف شده است که در طول خواب رخ می دهد و باعث اختلال در خواب می شود. حرکات اندام معمولا شامل اندام های تحتانی(پا) است، شامل تکان خوردن انگشت بزرگ، مچ پا، زانو و ران است. در برخی از بیماران حرکات اندام می توانند در اندام فوقانی نیز رخ دهند.

حرکات اندام اغلب در خواب سبک غیر REM رخ می دهد. حرکات تکراری با فاصله نسبتا منظم از 5 تا 90 ثانیه اتفاق می افتد. تغییرات قابل توجهی ممکن است در شب های مختلف در فرکانس حرکت اندام ها وجود داشته باشد.

چه کسی دچار اختلال حرکتی اندام (PLMD) می شود؟

بسیاری از افراد دارای حرکات متناوب اندام در خواب (PLMS) هستند. این اختلال در حدود 80٪ از بیماران مبتلا به سندرم پاهای بی قرار (RLS) دیده می شود. PLMS می تواند در بیش از 30٪ از افراد 65 ساله و بالاتر رخ دهد و می تواند بدون علامت باشد. PLMS در بیماران مبتلا به نارکولپسی و اختلال رفتار REM بسیار رایج است و ممکن است در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) و در هنگام شروع PAP دیده شود.

PLMD کمتر از RLS مورد مطالعه قرار گرفته است. شیوع دقیق آن ناشناخته است و می تواند در هر سنی رخ دهد با این حال، شیوع آن با افزایش سن افزایش می یابد. به نظر می رسد بر خلاف RLS، PLMD به جنسیت مربوط نمی شود.

PLMD ممکن است مرتبط با برخی اختلالات مانند دیابت ، کمبود آهن ، OSA و آسیب نخاعی است.

چه چیزی باعث اختلال حرکات جزئی اندام (PLMD) می شود ؟

علت دقیق PLMD ناشناخته است. با این حال، چندین دارو شناخته شده است که PLMD را تشدید می کند. این داروها شامل برخی از داروهای ضد افسردگی ، آنتی هیستامین ها و بعضی از داروهای ضدویروسی هستند.

علائم اختلال حرکتی اندام (PLMD) چیست؟

اکثر بیماران در واقع از حرکات غیر طبیعی اندامشان آگاهی ندارند و معمولا توسط همسرشان گزارش می شود. بیماران بیداری مکرر از خواب، خستگی روزانه و / یا خواب آلودگی روزانه را تجربه می کنند.

چگونه می توانم بدانم که آیا اختلال حرکات متناوب اندام (PLMD) در من وجود دارد ؟

تشخیص بر اساس تاریخچه بالینی و همچنین یک پلی سومنوگرافی شبانه (PSG) یا تست خواب شبانه انجام می شود. تست خواب یک آزمایش است که خواب و سیگنال های بیوالکتریک بدن را ثبت می کند. بررسی کامل عصب شناختی باید انجام شود. تست خواب به متخصص اختلالات خواب این امکان را می دهد که ارتباط اختلال تنفسی حین خواب را با فعالیت های عضلانی بیش از حد مشخص کند. ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطح آهن، اسید فولیک، ویتامین B12، عملکرد تیروئید و منیزیم تجویز شود.

چگونه اختلال حرکتی اندام (PLMD) درمان می شود؟

اول، از مصرف محصولات و داروهای خاصی که علائم PLMD را تشدید می کند اجتناب شود. محصولات حاوی کافئین مانند شکلات، قهوه، چای و نوشیدنی های غیر الکلی از این دسته اند. همچنین، بسیاری از داروهای ضد افسردگی می توانند در بسیاری از بیماران سبب بدتر شدن PLMD شوند و بهتراست توسط پزشک بررسی و جایگزین شوند.

به طور کلی، داروهای متعددی برای درمان PLMD وجود دارد. این شامل آگونیست دوپامین، داروهای ضد انعقادی، بنزودیازپین ها است.اگر چه درمان قطعی برای PLMD وجود ندارد بهترین متد دارویی کنونی آگونیست های دوپامین است.

نویسنده: سعیده یحیوی

به این مقاله امتیاز دهید