07136476172 - 09172030360 [email protected]

هزینه تست خواب چقدر است؟ با هم بشنویم:

سوالی که ذهن برخی از افراد دارای اختلالات خواب را درگیر کرده این است که هزینه تست خواب چقدر است؟ پاسخ به این سوال ساده در عین حال نیاز به توضیح دارد. در این مقاله کوتاه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هزینه تست خواب چگونه محاسبه می شود؟

هزینه تست خواب بر اساس سطح بندی های مختلف تست خواب محاسبه میشود. درواقع وزارت بهداشت و درمان هرساله لیست تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی را مشخص میکند که بر اساس آن مراکز تشخیصی و درمانی موظف هستند این تعرفه ها را رعایت کنند.

بر این اساس وزارت بهداشت درمان هر ساله کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را منتشر میکند، که تعرفه تست خواب نیز بر اساس ضریب کل، حرفه ای و نسبی در آن مشخص می شود.

نکته مهم دیگری که در هزینه تست خواب نقش دارد سطح یا Level تست خواب است.

سطوح مختلف تست خواب برای تشخیص هزینه تست خواب

یکی دیگر از فاکتور های مهم در بحث هزینه تست خواب دقت به سطح یا Level تست خوابی است که برای شما انجام می شود.

بر اساس دستورالعمل آکادمی پزشکی خواب 3 سطح برای انجام تست خواب در نظر گرفته می شود.

سطح 1 تست خواب

کامل ترین نوع تست خواب است که در مرکز یا کلینیک تست خواب انجام می شود در این سطح از تست خواب که با نظارت تکنولوژیست خواب انجام می شود، علاوه بر ارزیابی های تنفسی فرد، وضعیت خروپف؛ سطح اکسیژن خون، میزان عبور جربان هوا از بینی و دهان، حرکات قفسه سینه و شکم، فعالیت عضلات، حرکات اندام ها، وضعیت قرار گیری بدن، نوار مغز، عمق خواب، رویا دیدن فرد، اختلال رفتاری خواب و حرکات غیر عادی فرد بررسی میشود. این سطح تست خواب، اطلاعات بسیار دقیقی از وضعیت خواب فرد به پزشک متخصص ارائه میدهد و با این سطح تست خواب، تقریبا 80 نوع اختلال خواب را می توان شناسایی یا درمان کرد.

با توجه به داده های کاملی که این سطح از تست خواب ارائه می دهد و همچنین زمان بر بودن تفسیر آن، قیمت تست خواب در این Level نسبت به بقیه سطوح بالاتر می باشد.

سطح 2 تست خواب

این تست می تواند در منزل یا کلینیک خواب بدون نظارت تکنولوژیست انجام شود در این سطح از تست خواب مشابه سطح یک می باشد با این حال اختلال رفتاری حین خواب فرد ثبت و بررسی نمی شود.

ویژگی های تست خواب سطح 2

پلی سومنوگرافی سطح 2 از چندین سنسور استفاده می کند تا فعالیت های بدن را در طول خواب ثبت کند. این سنسورها عبارتند از:

  • الکتروانسفالوگرام (EEG): برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز
  • الکتروکاردیوگرام (EKG): برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب
  • الکترومیوگرام (EMG): برای ثبت فعالیت عضلانی
  • ثبت حرکات چشمی (EOG): برای ثبت حرکات چشم
  • پالس اکسیمتری: برای اندازه گیری میزان اکسیژن در خون
  • حرکت اندام ثبت (EMG): برای ثبت حرکات اندام
  • سنسور خروپوف: برای ثبت شدت و تعداد خروپف ها
  • سنسور عبور جریان هوا: برای تشخیص آپنه خواب
  • سنسور ثبت اکسیژن خون (SPO2): برای ثبت اکسیژن خون

مواردی که در پلیسومنوگرافی سطح 2 بررسی می شود

پلی سومنوگرافی سطح 2 یکی از کاملترین انواع تست خواب است که در منزل، هتل یا کلینیک قابل انجام است و موارد زیر را بررسی می کند:

  • مراحل خواب: پلیسومنوگرافی سطح 2 می تواند مراحل مختلف خواب را از جمله خواب سبک، خواب عمیق و خواب REM تشخیص دهد.
  • مدت زمان خواب: پلیسومنوگرافی سطح 2 می تواند مدت زمان خواب در هر مرحله را اندازه گیری کند.
  • اختلالات خواب: پلیسومنوگرافی سطح 2 می تواند اکثر اختلالات خواب را تشخیص دهد، مانند آپنه خواب و اختلالات حرکات دوره ای اندام…

سطح 3 تست خواب

در این سطح از تست خواب که هزینه پاینتری نیز دارد، فقط فعالیت های مرتبط با تنفس فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. تست خواب سطح 3 حداقل 3 کانال داده را ضبط می کنند (به عنوان مثال، اکسیژن خون، عبور جریان هوا و تلاش تنفسی) و معمولا برای اختلالات تنفسی حین خواب استفاده می شود. برخلاف سطح 1 و 2، تست خواب سطح 3 نمی‌تواند مدت زمان خواب، تعداد برانگیختگی‌ها یا مراحل خواب شامل عمق خواب، خواب سطحی و میزان رویا را در خواب را اندازه‌گیری کند، و همچنین نمی‌تواند اختلالات خواب غیرتنفسی را تشخیص دهد. دستگاه‌های سطح 4 نیز قابل حمل هستند، اما داده‌های کمتری را ضبط می‌کنند.

کلام آخر

قیمت تست خواب با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می شود. اکثر بیمه های تکمیلی این هزینه ها را تحت پوشش قرار می دهند. شاید شما در طول عمر خود فقط یک بار به این تست نیاز داشته باشید. پس توجه کنید برای تست خواب حتما به افراد دارای صلاحیت لازم مراجعه کنید و هزینه کم تست خواب به تنهایی نباید برای شما اهمیت داشته باشد. در بعضی مواقع افرادی فاقد صلاحیت و فاقد ابزار تست خواب استاندارد، با پیشنهاد هزینه های پایین تست خواب، میخواهند نظر شما را جلب کنند، توجه داشته باشید نتایج مخدوش تست خواب که توسط این افراد انجام می شود می تواند به درمان اشتباه فرد منجر شود که این خود می تواند تبعات جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

برای رزرو نوبت تست خواب در شیراز می توانید با ما در تماس باشید (09172030360 – 07136476172) یا از طریق لینک زیر نوبت خود را رزرو کنید:

کلینیک خواب شیراز (اختلالات خواب-سلامت خواب)

هزینه های پزشکی بیشتر در نتیجه اختلالات خواب درمان نشده

 

به این مقاله امتیاز دهید