07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

پژوهش های زیادی در مورد درمان های گیاهی اضطراب انجام شده اند اما هنوز نیاز به پژوهش های بیشتری است تا درک ما را از حطر ها و فواید دارو های گیاهی افزایش دهد.در ادامه آنچه می دانیم- و آنچه برای ما ناشناخته است در مورد دارو های گیاهی آمده است.

 

 

1.kava (نوعی درخت فلفل)

کاوا درمان قابل توجهی برای اضطراب به حساب می آمده است اما گزارشاتی مبنی بر آسیب جدی به کلیه حتی در صورت استفاده ی کوتاه مدت باعث شد اخطار هایی در مورد استفاده از این ماده منتشر شود. گرچه به تازگی این گزارشات زیرسوال رفته اند اما به یاد داشته باشید در مصرف این ماده یا مکمل های حاوی این ماده، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

2.passion flower ( گل ساعتی )

آزمایشهای انچام شده در کلینک ها نشان می دهد گل ساعتی در درمان اضطراب موثر است. در بسیاری از مکمل ها، این ماده در کنار مواد گیاهی دیگر قرار می گیرد و بررسی تاثیر هر ماده به تنهایی را دشوار می کند. استفاده ی این ماده به طور مستقیم بی خطر است اما در برخی پژوهش ها، عوارضی مانند سرگیچه، سردرد و گیجی ذکر شده است.

 

 

3.Valerian (سنبل الطیب )

استرس و اضطراب، در افرادی که در پژوهش های انجام شده از سنبل الطیب استفاده کرده اند، کاهش پیدا کرده است. در تعدادی از پژوهش ها نیز، افراد با مصرف این ماده بهبودی را گزارش نداده اند.سنبل الطیب بی خطرگزارش شده است اما از آنجایی که آزمایش هایی در مورد اثرات بلند مدت این ماده بر بدن انجام نشده ،بهتر است بیش از چندین هفته از این ماده استفاده نکنید. بعضی عوارض مانند سردرد،سرگیچه وگیجی در برخی افراد دیده شده است.

 

 

4.Chamomile (بابونه )

داده های پژوهش های انجام شده نشان می دهد استفاده از بابودنه بی خطر است و علائم اصطراب را کمتر می کند. اما استفاده از این ماده در کنار داروهای رقیق کننده ی خون، خطر خونریزی را افزایش می دهد. برای برخی افراد نیز مصرف این ماده با واکنش های آلرژیک همراه است.

 

 

5.Lavender (اسطوقدوس )

رایحه ی اسطوقدوس یا مصرف خوراکی آن می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. اما پژوهش های انجام شده در مورد تاثیر این ماده، هنوز محدود است. سردرد، افزایش اشتها و کاهش فشار خون از عوارض دیده شده برای این ماده است.

 

 

6.Lemon balm (بادرنجبویه)

پژوهش های انجام شده نشان می دهد بادرنجبویه در از بین بردن برخی علائم اضطراب،از جمله دلهره و هیجان، موفق عمل می کند. در مصرف کوناه مدت این ماده معمولا مشکلی مشاهده نشده است اما می تواند باعث ایجاد درد شکمی و استفراغ شود.

 

 

آزمایش های انچام شده روی مکمل های گیاهی با بررسی دارو های معمولی تفاوت دارد.علی رغم آزمایش های بیشتر و با کیفیت تر از سال 2010 هنوز هم کیفیت اثر برخی از این مکمل ها ممکن است ناشناخته باشد.

به یاد داشته باشید طبیعی به معنای بی خطر نیست.

اگر قصد استفاده از هر کدام از این مکمل ها را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. مخصوصا زمانی که از دارو های دیگری نیز استفاده می کنید.تداخل دارویی میتواند عوارض مخربی داشته باشد.

اگر اضطراب شما در زندگی روزمره تان اختلال ایجاد کرده است،به پزشک خود مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که با روش های درمانی مختلف و مشاوره و روانشناسی، در نهایت اضطراب قابل مدیریت است.

منبع:

mayoclinic.org

برای مطالعه ی مطالب مرتبط با اضطراب به لینک های زیر مراجعه کنید :

چگونه اضطراب صبحگاهی را کاهش دهیم؟

رویکرد های دارویی در مدیریت اضطراب

اضطراب ، ترس و حمله ی اضطرابی : تفاوت ها و شباهت ها و راهکار های مقابله

درمان های طبیعی برای مدیریت اضطراب و استرس

5-HTP ،یک نوتروپیک موثر و طبیعی در درمان اضطراب

نفس تنگی: کرونا یا حمله ی اضطرابی؟

اضطراب ناشی از التهاب غده تیروئید

گزینه های درمانی گسترده تر برای اضطراب در نواجوانان

چگونه به کودکانی که دچار “اضطراب در مدرسه” هستند کمک کنیم؟

نوروفیدبک و بهبود اضطراب

ارتباط معده درد عصبی و سایر علائم گوارشی با اضطراب

افسردگی و اضطراب از علائم ویروس کرونا

توضیحات دکتر محمد نامی در خصوص مدیریت اضطراب در مواجه با ویروس کرونا