07136476172 - 09172030360 [email protected]

با هم این مقاله را بشنویم:

آیا تا به حال احساس کرده اید که هنگام نگرانی یا استرس، دردی در شکم شما ایجاد می شود؟ آیا اعصاب باعث می شود که احساس پرواز پروانه‌ها در شکم خود کنید!؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. شما مبتلا به معده درد عصبی هستید.

دکتر جوزف مونتاگیو نویسنده کتاب ناراحتی های معده ای روانی می گوید: “شما از آنچه که می خوردید زخم معده نمی گیرید، آنچه که شما را می خورد باعث می شود زخم معده بگیرید!”

اختلالات دستگاه گوارش (GI) معمولاً شامل علائم درد معده، سوزش سر دل، اسهال، یبوست، حالت تهوع و استفراغ است. در حالی که دلایل احتمالی زیادی مربوط به دستگاه گوارش وجود دارد، وقتی هیچ توضیحی در پزشکی یافت نشد، اغلب به آنها “علائم عملکردی دستگاه گوارش” گفته می شود. مطالعات بسیاری همبستگی بین اضطراب، افسردگی و علائم عملکردی دستگاه گوارش را نشان داده اند.

به طور کلی، نتایج مطالعه نشان داده است افرادی که حداقل یک علامت سیستم گوارشی دارند، نسبت به افراد فاقد علائم دستگاه گوارش، احتمال ابتلا به اختلال اضطراب یا افسردگی بیشتری دارند. در حقیقت، دردها و ناراحتی های جسمی غیر قابل توضیح به طور کل – خستگی، سردرد، ناراحتی معده، تهوع، اسهال، یبوست، سرگیجه، دردهای اسکلتی-عضلانی – بیشتر در افراد دارای اختلال اضطراب و یا افسردگی گزارش شده است.

آیا بدنبال بهترین مرکز همراه با تیم تخصصی (شامل روانپزشکان، روانشناسان و متخصصین علوم اعصاب) برای درمان معده درد عصبی در شیراز هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172 – 09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

مرکز سلامت مغز دانا از سال 1395 از فناوری های پیشرفته برای ایجاد پروتکل های عصب روانشناختی هدفمند استفاده می کند. در طول سال ها، ما به طور مداوم، همراه با فناوری های به روز، برای به حداکثر رساندن ارتقا و بهبود عملکرد مراجعین خود گام برداشته ایم،. نتیجه این است که تا به حال به هزاران نفر کمک کرده ایم که به کمک متخصصین و ابزار های پیشرفته عملکردشان بهبود یابد. بعلاوه تیم انستیتو سلامت مغز مقالات معتبر زیادی را در در مجلات علمی بچاپ رسانده.

علائم معده درد عصبی چیست؟

علائم عمومی معده درد عصبی (که با اختلالات اضطرابی همراه بوده) عبارتند از:

  • سوء هاضمه
  • گرفتگی معده
  • اسهال
  • یبوست
  • از دست دادن اشتها
  • گرسنگی غیر طبیعی
  • حالت تهوع
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • و زخم معده

زمانی که از علائم معده درد عصبی رنج می برید، خود آن می‌تواند به منبعی از اضطراب تبدیل شود و کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اگر گرفتگی معده یا سوء هاضمه را تجربه می کنید، ممکن است از این علائم ترس داشته باشید که باعث می شود مکان و آنچه می خورید را محدود کنید که می تواند بر زندگی اجتماعی شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این علائم عمومی، برخی از بیماری های دستگاه گوارش – مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش – نیز با اختلالات اضطرابی مرتبط بوده اند.

چرا استرس باعث درد معده می شود؟

ما به کمک تحقیقات انجام شده می دانیم که یک ارتباط قوی بین مغز و سیستم گوارش وجود دارد. یک انشعاب عصبی از سیستم عصبی مرکزی به دستگاه گوارش ختم می شود و ارتباط مستقیمی بین مغز و دستگاه گوارش ما ایجاد می کند. این ارتباط می تواند باعث شود که فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی تحت شرایط استرس زا یا اضطراب، در مغز به شکل دردناک تفسیر شوند.

وقتی استرس داریم، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی در بدن ترشح می شوند. این می تواند بر تحرک روده یا نحوه فشار روده و معده ما و حرکت مواد غذایی در سیستم گوارش تأثیر منفی بگذارد. همچنین، استرس می تواند بر تعادل ظریف باکتری ها در روده ما تأثیر بگذارد و باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود.

افرادی که استرس مزمن را تجربه می کنند ممکن است بیشتر بخورند یا غذاهای ناسالم با مقدار بیشتری قند طبیعی و مصنوعی بخورند. این مواد  غذایی هضم ضعیفی دارند و باعث ناراحتی گوارشی می شوند. افراد همچنین ممکن است سیگار بکشند و بیش از حد معمول الکل یا کافئین بنوشند که می تواند علائم را تشدید کند.

اضطراب یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا است. وقتی اضطراب دارید یا اتفاقی خطرناک را می‌بینید، بدنتان به حالت «جنگ یا گریز» می‌رود .

حالت “جنگ یا گریز” شامل فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک، شاخه ای از سیستم عصبی شما است که نقش مهمی در پاسخ به استرس ایفا می کند. این باعث ایجاد مجموعه ای از علائم فیزیولوژیکی می شود که بدن شما را برای مبارزه با تهدید یا فرار از آن آماده می کند. این تغییرات بدن عبارتند از:

  • ترشح هورمون های استرس: بدن هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند. این باعث افزایش فشار خون شما می شود.
  • افکار مسابقه ای: سرعت تفکر شما افزایش می یابد و به شما کمک می کند تا تصمیمات سریع بگیرید تا خود را ایمن نگه دارید.
  • سرعت تنفس افزایش می یابد : تنفس شما سریع تر و کم عمق تر می شود. که به افزایش غلظت اکسیژن در عضلات شما کمک می کند.
  • ضربان قلب تندتر می شود : قلب شما در هنگام تهدید سریعتر می تپد که به پمپاژ خون در بدن کمک می کند.
  • تنش عضلانی: ماهیچه ها در سراسر بدن شروع به منقبض شدن می کنند و شما را برای فرار یا مبارزه آماده می کنند.

در کنار علائم دیگر، پاسخ مبارزه یا فرار نیز باعث علائم معده می شود. هنگامی که خون از دستگاه گوارش به سمت عضلات بازو و پا حرکت می کند، ممکن است احساس تهوع داشته باشید. با این حال، این تنها راهی نیست که استرس و اضطراب می تواند بر معده تأثیر بگذارد.

استرس در مقابل اضطراب: تفاوت چیست؟

اضطراب و استرس بخشی از واکنش مبارزه یا فرار هستند – آنها به بدن شما کمک می کنند تا در برابر خطر واکنش نشان دهد. با این حال، چند تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد:

استرس کوتاه مدت است، در حالی که اضطراب ممکن است باقی بماند، حتی زمانی که دیگر در معرض تهدید نباشید.
استرس همیشه در پاسخ به یک تهدید واقعی رخ می دهد، در حالی که اضطراب ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که شما یک تهدید را درک کرده یا تصور می کنید. بنابراین، در مواقعی، ممکن است حتی نتوانید خطری که باعث اضطراب شما می شود را شناسایی کنید.
در حالی که علائم استرس عبارتند از: سرگیجه، تنهایی، حالت تهوع، افکار مضطرب، ناراحتی، غرق شدن و تحریک پذیری، علائم اضطراب شامل بیقراری، تنش، عرق کردن، احساس ترس و عصبی شدن است.
استرس و اضطراب در برخی علائم همپوشانی دارند:

ضربان قلب سریع
تنفس سریع و پی در پی
یبوست یا اسهال

چگونه بفهمم که این اضطراب است و زخم معده نیست؟

ممکن است نگران باشید که درد معده شما مرتبط با زخم معده باشد، نه ناشی از اضطراب یا استرس. برای کسانی که درد معده دارند ترس از اینکه چیز جدی تری در حال وقوع است، مانند زخم معده، معمول است.

فقط یک پزشک می‌تواند مشاوره، تشخیص یا درمان ارائه دهد – بهترین گزینه این است که با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به طور قطعی به شما بگویند که چرا مشکلات معده را تجربه می کنید. با این حال، برخی از سرنخ ها به شما کمک می کند تا خودتان این موضوع را بفهمید:

  1. خون در مدفوع شما

اگر خون در مدفوع خود می بینید، ممکن است به دلیل خونریزی در معده باشد. این ممکن است نشان دهنده زخم معده باشد. بعید است که این علامت را در نتیجه اضطراب یا استرس تجربه کنید.

2. رفلکس اسید

سوء هاضمه نشانه کلاسیک زخم معده است. ممکن است این همان چیزی باشد که باعث درد در ناحیه معده شما شده است. شما همچنین ممکن است سوزش سر دل را تجربه کنید، بنابراین رمزگشایی بین این و زخم معده می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، علائم زخم معده نیز باعث ایجاد درد مبهم در شکم می شود، شبیه به احساس گرسنگی.

3. درد بعد از غذا خوردن

درد یا ناراحتی بعد از غذا خوردن ممکن است نشانه زخم معده باشد. با این حال، می‌تواند نشان‌دهنده سایر بیماری‌ها، مانند GERD (سوزش سر دل/ریفلاکس اسید) باشد، بنابراین باید این موضوع را با پزشک خود بررسی کنید.

 

چگونه می توانید تشخیص داد وضعیت جدی تر است؟

علائم هشدار دهنده وجود دارد که نشان میدهد احتمالا مشکل معده درد عصبی نیست. این علائم مانند کاهش وزن، وجود خون در مدفوع، مدفوع قیری سیاه رنگ می تواند نشان دهنده این باشد که مورد جدی تری در حال رخ دادن است. هر گونه علائم مزمن دستگاه گوارش احتمالاً نیاز به ارزیابی توسط متخصص و آزمایشات اضافی دارد.

معده درد ناشی از استرس چه احساسی دارد؟

همانطور که همه افراد استرس را متفاوت تجربه می کنند، ممکن است ناراحتی معده را نیز متفاوت تجربه کنند.

افرادی که دچار درد معده ناشی از استرس یا اضطراب هستند، اغلب از احساس گره، گرفتگی عضلات، لرزش، نفخ، سوء هاضمه، حالت تهوع یا اسهال شکایت دارند.

به طور کلی استرس، حرکت و ترشح مایعات را در سیستم گوارش شما افزایش می دهد، که می تواند باعث شود احساس کنید معده شما به طور غیرمعمول مسدود شده یا بیش از حد فعال است.

در حالی که استرس حاد یا مزمن پتانسیل تشدید علائم هر بیماری گوارشی را دارد، تعدادی از شکایات معده خاص وجود دارد که با استرس مرتبط هستند، که هر کدام علائم خاص خود را دارند.

  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • بیماری التهابی روده (IBD): در دو نوع اصلی IBD – بیماری کرون و کولیت اولسراتیو – بدن غذا یا میکروب های مفید را خطرناک می داند. این باعث ایجاد یک واکنش ایمنی نامتناسب می شود که سپس باعث التهاب مداوم روده می شود. علائم بسته به نوع و شدت IBD متفاوت خواهد بود.
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): به طور ساده تر به عنوان “ریفلاکس” شناخته می شود – زمانی که اسید از معده از طریق مری به عقب برمی گردد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال دستگاه گوارش است که علائمی از جمله درد، نفخ، گرفتگی و یبوست ایجاد می کند. در حالی که این بیماری تهدید کننده زندگی نیست، مزمن است و می تواند بر کیفیت زندگی شخص تأثیر جدی بگذارد.

علائم IBS می تواند شامل موارد زیر باشد:

شکم نفخ کرده یا متورم است
اسهال، یبوست یا ترکیبی از هر دو
نفخ (گاز)
دل درد
مخاط سفید در مدفوع
افرادی که IBS دارند اغلب به اختلالات خلقی و اضطرابی نیز مبتلا می شوند.

 

 

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

بیماری رفلاکس معده در دستگاه گوارش (GERD) یک بیماری گوارشی است که در آن افراد رفلاکس اسید را تجربه می کنند، یعنی وقتی اسید معده وارد مری می شود و منجر به علائمی مانند سوزش سر معده می شود.

علائم شایع GERD شامل موارد زیر است:

بوی بد دهان
درد قفسه سینه
مشکل در بلع
خشکی صدا به خصوص هنگام بیدار شدن از خواب
درد خفیف یا احساس درد درگلو
سرفه خشک مداوم
برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که مبتلا به GERD هستند، احتمالاً اضطراب را نیز تجربه می کنند.

 

 

آیا معده درد عصبی که به پشت می زند؟

استرس نه فقط مغز بلکه نحوه عملکرد بدن را تغییر می دهد. استرس یا اضطراب شدید می تواند باعث ایجاد کمردرد و ناراحتی معده از جمله نفخ شودکمردرد اغلب به این دلیل رخ می دهد که برخی از افرادی که استرس دارند به طور ناخودآگاه عضلات کمر خود را منقبض می کنند.
همچنین کمردرد در میان بیماران IBS شایع است، اگرچه بروز دقیق آن ناشناخته است. مطالعات تخمین می زند که بین 28 تا 81 درصد از افراد مبتلا به این اختلال را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از متخصصان بر این باورند که ممکن است درد ارجاعی یا دردی باشد که از جای دیگری در بدن منشأ می گیرد و در پشت احساس می شود.

چه زمانی بهتر است به پزشک مراجعه کنید

اگر بیش از چند روز دچار اختلالات گوارشی خفیف تا متوسط ​​دستگاه گوارش شده اید، باید با پزشک خانواده خود مشورت کنید، یا اگر علائم شما متوقف شده ولی دوباره برمی گردد. پزشک خانواده شما ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد تا هرگونه مشکل پزشکی جدی که ممکن است باعث ایجاد علائم شده باشد را رد کند.

اگر مشخص شود که شما علائم سیستم گوارشی عملکردی مربوط به اضطراب دارید، بسیاری از درمان های مؤثر وجود دارد- هم برای نگرانی های دستگاه گوارش و هم برای اضطراب. در بسیاری از موارد زخم های معده و روده از فراز و نشیب های عاطفی بوجود می آیند.

افلاطون میگوید یکی از بزرگترین اشتباهاتی که پزشکان مرتکب می شدند این است که سعی می کردند بیماری های جسمی را درمان کنند و از درمان بیماری های عصب روانشناختی غافل بودند. درحالی که  جسم و روان یکی است و نمیتوان آنها را جدا از هم معالجه کرد.

با بررسی بیش از 15 هزار بیمار مبتلا  به بیماری های معده مشخص شد که از هر 5 نفر بیمار، 4 نفرشان هیچ نوع علت جسمی برای بیماریشان نداشتند. ترس، استرس شدید، نگرانی، افسردگی، کینه، خودخواهی مفرط و ناتوانی در سازش با واقعیت، علت عمده بسیاری از این بیماری های گوارشی این افراد بود.

آشنایی با واحد اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری انستیتو سلامت مغز

مشاغل پر استرس و خواب بی کیفیت نیز یکی از دلایل ایجاد بیماری های گوارشی است. همچنین افرادی دارای پست های مدیریتی بالا باید توجه داشته باشند که در طی روز نیاز به ذهن آرامی یا مدیتیشن دارند بعلاوه این افراد نیاز دارند آموزش ببینند که چطور استرس خود را مدیریت کنند. در بسیاری از مواقع داشتن سلامت جسمی و روانی بهتر از داشتن یک شغل مناسب اما بدون سلامتی است.

داروهای تجویز شده همراه با روان درمانی، نورونیدبک، بایوفیدبک، تحریک الکتریکی مغز… می توانند در کاهش احساس اضطراب و ایجاد راههای سالم برای مقابله با استرس به شما کمک کنند. یادگیری مدیریت اضطراب، خود در ضمن درمان علائم دستگاه گوارش می تواند بیشترین سود را برای کمک به شما در مقابله با هر دو مسئله داشته باشد.

باید توجه داشته باشیم که نگرانی و اضطراب علاوه بر درد های سیستم گوارش می تواند در موارد زیر نیز موثر یاشد:

نگرانی می تواند روی سیستم قلبی عروقی تاثیر منفی می گذارد.

علت فشار خون بالا می تواند اضطراب باشد.

استرس بیش از حد میتواند موجب روماتیسم شود.

اضطراب و وسواس حتی میتواند علت سرماخوردگی باشد. نگرانی و تیروئید، اضطراب و مرض قند…

با توجه به موارد فوق بسیار اهمیت دارد که دلیل اصلی بیماری ما مشخص شود سپس نسبت به درمان اقدام شود.

در صورت داشتن این علائم به دنبال مراقبت فوری باشید

درد قفسه سینه، گردن، شانه یا فک
نابسامانی یا سردرگمی
درد شدید شکم
اسهال شدید بیش از یک روز ادامه دارد
تب شدید
خونریزی رکتوم متوسط ​​تا شدید
ضربان قلب به صورت سریع و قابل توجهی کاهش یافته است
خون در استفراغ

 

 

راه های مقابله با معده درد عصبی

همچنین مواردی وجود دارد که می توانید برای مقابله با علائم اضطراب و مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش انجام دهید. این شامل:

تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنید. استرس یک بخش عادی از زندگی است، بنابراین توسعه مهارت های مقابله ای مهم است. تکنیک های آرام سازی که می توانند به شما کمک کنند شامل تنفس عمیق، ریلکس شدن عضلات و مدیتیشن هستند.
از خوردن کافئین زیاد خودداری کنید. کافئین نه تنها باعث افزایش احساس اضطراب می شود، بلکه بسیاری از محصولات حاوی کافئین نیز می توانند منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شوند.
تمرکز روی یک رژیم غذایی مفید برای روده ممکن است باعث بهبود علائم دستگاه گوارش شود. اطمینان حاصل کنید که در حال خوردن غذاهای سرشار از فیبر هستید و سعی کنید غذاهای حاوی پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است دارای اثرات کاهش دهنده اضطراب باشند، اگرچه برای درک تأثیر آنها بر سلامت روان انسان تحقیقات بیشتری لازم است.

 

برای اطلاعات بیشتر، اینستاگرام انستیتو سلامت مغز را دنبال کنید: https://www.instagram.com/danabrain.ir

تفاوت درد معده با درد قلب و کیسه صفرا

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

منبع:

Hartono JL, Mahadeva S, Goh KL. Anxiety and depression in various functional gastrointestinal disorders: Do differences exist

De Heer EW, Gerrits MM, Beekman AT, et al. The association of depression and anxiety with pain: A study from NESDA

Lee C, Doo E, Choi JM, et al. The increased level of depression and anxiety in irritable bowel syndrome patients compared with healthy controls: Systematic review and meta-analysis

Sanna L, Stuart AL, Berk M, Pasco JA, Girardi P, Williams LJ. Gastro oesophageal reflux disease (GORD)-related symptoms and its association with mood and anxiety disorders and psychological symptomology: A population-based study in women

به این مقاله امتیاز دهید