07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بسیاری از افراد سردرد سینوسی را به خاطر حساسیت های فصلی یا سرماخودگی تجربه میکنند .سردرد سینوسی به دلیل گرفتگی مجاری بینی اتفاق می افتد. زمانی که سینوس های شما نمی توانند تخلیه شوند، شما احساس تورم و درد در سر،بینی و صورت خود میکنید.

سینوس های شما به شکل جفت هایی در دو طرف چهار ناحیه ی صورت قرار دارند.

دارو های زیادی وجود دارند که به بهبود علایم کمک می کنند. در کنار این دارو ها، راه های طبیعی ای نیز برای بهبود درد سردرد های سینوسی وجود دارد.

۱.بخور

هوای خشک و سینوس های خشک می تواند به التهاب سینوس ها و سردرد های سینوسی بیانجامد. بخور به رطوبت هوا می افزاید و به مرطوب کردن محیط سینوس ها کمک می کند و موکوس موجود در بینی را که ممکن است ضخیم شده باشد، نازک می کند.
برای کاهش درد سینوس ها، حمام آب گرم بروید و بخور بدهید.می توانید از دستگاه بخور نیز برای راحتی بیشتر استفاده کنید.
برای کارایی بیشتر، مقداری روغن اوکالیپتوس به بخور خود اضافه کنید. اوکالیپتوس حاوی ماده ای است که بهبود بیماری سینوزیت کمک می کند. روغن اوکالیپتوس به باز شدن مسیر های هوایی مجرای تنفسی نیز کمک می کند.

 

 

۲.سرم نمکی

یک درمان رایج برای بهبود سردرد سینوزیتی، استفاده از شست و شوی نمکی است.
اسپری نمکی، حاوی نمک است و به افزایش رطوبت در بینی و کاهش فشار سینوسی کمک می کند. می توانید سرم نمکی را از داروخانه تهیه کنید یا خودتان در خانه آن را بسازید.

 

 

۳.استراحت

خواب شب مناسب به بدن کمک می کند سلامت خود را بازیابد. خواب خوب، مغز را تحریک می کند تا هورمون هایی را ترشح کند که منجر به رشد بافت ها می شوند.
همچنین بدن در حال استراحت گلبول های سفید بیشتری برای مبارزه با عفونت سینوسی تولید می کند.
از انجام فعالیت های تحریک کننده یا خوردن نوشیدنی ها و مواد انرژی زا قبل از خواب پرهیز کنید. اگر نیاز به کمک برای تنظیم خواب خود دارید این مورد را جداگانه پیگیری کنید.

 

 

۴.بالا بردن سر

همانطور که خواب برای بهبود سردرد های سینوسی بسیار مهم است، چگونه خوابیدن شما نیز در کاهش علایم تأثیرگذار است.دراز کش شدن می تواند ساخت موکوس در مسیر های تنفسی را افزایش دهد و در نتیجه فشار در سینوس ها را بدتر کند.
با استفاده از بالش، سر خود را هنگام خواب بالاتر قرار دهید. این وضعیت خواب، از ساخت بیش از اندازه ی موکوس و در نتیجه فشار سینوسی و سردرد جلوگیری می کند.

 

 


‏۵. مصرف آب کافی

‏کمبود آب به خشک شدن سینوس ها و افزایش فشار در صورت می انجامد. در طول روز، به مقدار کافی آب مصرف کنید. مایعات گرفتگی سینوس ها را کاهش می دهند.
‏گرچه استفاده از آب اشامیدنی اولین گزینه برای مصرف لب است، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. گزینه هایی مانند چای، سوپ ها، میوه جات و سبزیجات برپایه ی آب و نوشیدنی ها از این جمله هستند.
۶.تکنیک های ریلکسیشن:
فشار سینوسی باعث می شود در سر، صورت و گردن خود احساس فشار کنید. تکنیک های بیوفیدبک یک روش جایگزین است که به شما کمک می کند عملکرد های بدن خود را کنترل کنید. این کار می تواند فشار ذکر شده را کاهش دهد.
این تکنیک در کنار تمرین های تنفسی و مدیتیشن به تن آرامی و کاهش درد کمک می کند. یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنیک های ریلکسیشن برای این کار موثر هستند.

 

 

۷.ورزش

فعالیت فیزیکی، جریان خون در بدن را افزایش می دهد و گرفتگی بینی در نتیجه ی این اتفاق، کاهش می یابد و تنفس بهبود داده می شود.
گرچه ممکن است در هنگام بیماری ورزش کردن دشوار باشد اما در نهایت به بازگشت سلامتی و افزایش سرعت بهبودی کمک می کند.

 

منبع:

healthline.com

برای مطالعه ی مطالب مرتبط با سردرد به لینک های زیر مراجعه کنید:

بایدها و نباید های سردرد میگرن

تشخیص و درمان سردرد های سینوسی

ارتباط سردرد و دندان درد

خوراکی هایی که برای جلوگیری از سردرد مفید هستند

شما به کدام نوع سردرد مبتلا هستید؟

7 عادت اشتباهی که درد میگرن و سردرد را تشدید می کند!

استفاده از نور سبز و کاهش 60 درصدی میگرن و سردرد (طبق تحقیقات)

داروهای گیاهی مورد استفاده برای میگرن و سایر سردردها

سردردهای خوشه ای و لزوم تشخیص صحیح آن ها

چه عواملی باعث سردردهای افراد مبتلا به دیابت می شود؟

تومور مغزی یا سردرد؟

10 نوع سردرد معمول و علل شگفت آور آنها

10 راه حل ساده برای حل مشکل سردرد

سردرد تنشی و درمان آن

علائم سردرد های ناشی از تومور مغزی را جدی بگیریم

چرا هنگام بیدار شدن از خواب سردرد دارید؟ ارتباط آن با “آپنه انسدادی خواب” چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید