07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

سردرد تقریباً برای همه آشنا است: در هر سال مشخص شده تقریباً 90٪ از مردان و 95٪ از زنان حداقل یک بار آن را تجربه می کنند. با این حال، در اکثریت قریب به اتفاق موارد، درد به منزله ی یک بیماری وحشتناک نیست. سه نوع متداول سردرد تنشی، سینوسی و میگرن وجود دارند. متداول ترین عوامل ایجادکننده سردرد استرس، خستگی، کمبود خواب، گرسنگی و ترک ناگهانی کافئین هستند.

 

سردردهای مختلط

 

با تکامل درک انواع مختلف سردرد، محققان برخی از عقاید خود را در مورد سردردهای میگرنی و تنشی و رابطه این دو تغییر داده اند.

سردردهای “مختلط” از هر دو نوع ویژگی برخوردار هستند و از آنجا که طبقه بندی آنها دشوار است، درمان می تواند چالش برانگیز باشد.

به عنوان مثال، هرچه سردرد تنشی شدیدتر شود، بیشتر به درد تند و تیز سردرد میگرنی شباهت دارد. به همین ترتیب، وقتی سردرد میگرنی بیشتر شود، درد آن مانند سردرد تنشی احساس می شود.

 

علائم سردرد در یک امتداد قرار می گیرد که براساس ویژگی های آنها نوع آن ها مشخص شده است: سردرد تنشی گاه به گاه در یک انتها و سردرد میگرنی در انتهای دیگر قرار دارد. در این بین، سردردهای مزمن روزانه نیز وجود دارند که می تواند با مسائل معمول تنشی یا سردرد میگرنی شروع شود.

 

سردرد ناشی از دارو یا بیماری

 

برخی سردردها در واقع علائم یک مشکل دیگر است. بسیاری از بیماری های غیر تهدید کننده زندگی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوس می توانند باعث سردرد شوند.

برخی از دلایل کمتر شایع نیز، اما جدی شامل خونریزی، عفونت یا تومور می باشد. سردرد همچنین می تواند تنها یک علامت هشدار دهنده فشار خون بالا (فشار خون بالا) باشد.

علاوه بر این، برخی از داروها مانند نیتروگلیسیرین و هورمون های زنانه (تجویز شده برای پیشگیری از بارداری یا علائم یائسگی) دلایل مشهور سردرد هستند.

از آنجا که علائم زیر می تواند یک مشکل پزشکی قابل توجه را نشان دهد، در صورت تجربه آن، سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

 

سردرد ناگهانی که احساس ضربه به سر می شود (با یا بدون احساس سفتی گردن )
سردرد همراه با تب
تشنج
سردرد مداوم به دنبال احساس ضربه به سر
گیجی یا از دست دادن هوشیاری
سردرد همراه با درد در چشم یا گوش
سردرد بی امان در حالیکه که قبلاً سردرد را تجربه نکرده اید
سردردی که در فعالیت های معمول اختلال ایجاد می کند

 

همیشه برای کودکانی که سردردهای مکرر دارند، به پزشک مراجعه کنید، به خصوص هنگامی که درد در شب رخ می دهد یا هنگام بیدار شدن کودک در صبح.

 

 

انواع متداول سردرد

 

سردرد تنشی

 

درد مداوم خفیف تا متوسط ​​در سر، اما معمولاً در سراسر پیشانی یا پشت سر احساس می شود. به طور کلی با علائم دیگر همراه نیست.

می تواند کودکان را تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در بزرگسالان دیده می شود.

فرکانس آن متفاوت است.

 

سینوسی

 

درد مداوم خفیف تا متوسط ​​که به طور معمول در صورت، در پل بینی یا گونه ها ایجاد می شود. ممکن است با گرفتگی بینی و آبریزش بینی همراه باشد.

افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به آلرژی، آسیب پذیرترین افراد به نظر می رسند.

فرکانس متفاوت است. غالباً فصلی.

 

میگرن

 

درد متوسط ​​تا شدید ضربان دار، که اغلب با حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است. درد ممکن است در ناحیه چشم یا پشت سر باشد، که فقط در یک طرف است. در میگرن همراه با هاله، اختلال بینایی مقدم بر درد اتفاق می افتد.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

health.harvard.edu

به این مقاله امتیاز دهید