07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

سردرد های سینوسی را می توان به عنوان دردی در ناحیه سینوس صورت، به ویژه در ناحیه فک بالا و در ناحیه اطراف چشم تعریف کرد. این درد می تواند متفاوت باشد و حتی ممکن است ماهیتی ضربان دار داشته باشد.

 

در میان بیماران و بعضی از پزشکان، یک باور عمومی وجود دارد که هر زمان درد در سینوس وجود داشته باشد، سینوزیت وجود دارد و باعث سردرد می شود و اعمال فشار بر روی سینوس ها ممکن است باعث ناراحتی در بیماران مبتلا به سردرد سینوسی شود.

بنابراین، درد و فشار صورت به طور معمول به عنوان یکی از علائم کلاسیک سردرد سینوسی در نظر گرفته می شود. با این حال، این فقط یکی از معیارهای اصلی است.

 

معیارهای بالینی برای تشخیص سردردهای سینوسی

 

معیارهای اصلی سردرد سینوسی موارد زیر است:

 

چرک در حفره بینی
درد، فشار، احتقان یا احساس پری صورت
انسداد یا ترشحات بینی
هیپوسمی و آنوسمی
تب
گوش درد

 

 

همچنین پنج معیار جزئی برای سردرد سینوسی وجود دارد:

سردرد
خستگی
هالیوز
سرفه
درد دندان

 

 

برای تأیید تشخیص سردرد سینوسی دو معیار اصلی یا یک معیار عمده به همراه دو معیار جزئی مورد نیاز است.

محتمل ترین مکان برای ایجاد سینوزیت در سینوس های فک بالا و اتموئید است. سینوزیت اسفنوئید علائم کمی متفاوت دارد، تشخیص آن دشوارتر است و از نظر بیمار قابل توجه است.

در توموگرافی رایانه ای (CT) معمولاً نوعی ناهنجاری وجود دارد که نشان دهنده ضخیم شدن مخاط، کدر شدن، اسکلروز و شاید سطح مایع هوا در سینوسهای اتموئید است.

 

درمان عفونت های سینوسی

 

اگر یک عفونت باکتریایی شناسایی شود، درمان معمول یک دوره 10-14 روزه آنتی بیوتیک خوراکی با طیف گسترده است. از داروهای ضد احتقان دهانی و / یا اسپری های ضد احتقان بینی نیز برای کاهش تورم بافت بینی استفاده می شود. از اسپری ها باید فقط چند روز استفاده شود تا ادم برگشتی و تورم کاهش یابد. تخلیه جراحی ممکن است برای موارد نسوز لازم باشد.

 

تشخیص اشتباه: سردردهای اولیه همراه با گرفتگی بینی و آبریزش بینی (رینوره)

 

برخی از سندرم های سردرد اولیه علائمی شبیه به رینوره دارند. شکایت از گرفتگی بینی و همچنین توجه بیمار به بهبود داروی سینوس، اغلب منجر به تشخیص نادرست سردرد سینوسی می شود.

به عنوان مثال، بیش از نیمی از بیمارانی که میگرن دارند، علائم بینی نیز دارند. مگر اینکه پزشک از نظر یافته های مرتبط با میگرن، مانند حالت تهوع، فوتوفوبیا، فونوفوبیا، جانبی، درد ضربان دار و تشدید ناشی از فعالیت، بیمار را ارزیابی کند، تشخیص سردرد سینوسی ممکن است به اشتباه زمانی که میگرن وجود دارد، انجام شود.

در حقیقت، مطالعه میگرن آمریکایی II نشان داد که 42٪ از بیماران با تمام معیارهای میگرن قبلاً با سردرد سینوسی تشخیص داده شده بودند.

بنابراین، به منظور تشخیص دقیق بیمار خود، به یاد داشته باشید که سردردهای میگرنی و سینوسی را با استفاده از معیارهای طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد، از یکدیگر جدا کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منابع:

 

 

به این مقاله امتیاز دهید