07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه خواب وضعیتی است که بر نحوه تنفس افراد در هنگام خواب تأثیر می گذارد. می تواند به افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری کمک کند. با این حال، کارشناسان هنوز خطرات کامل مربوط به آپنه خواب را نمی دانند.

نتایج سه مطالعه مختلف در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا (ERS) 2022 به اشتراک گذاشته شد. این سه مطالعه اشاره کردند که آپنه خواب با افزایش خطر سرطان، کاهش ظرفیت ذهنی و لخته شدن خون مرتبط است.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب وضعیتی است که در آن تنفس فرد در هنگام خواب بطور دوره ای متوقف می شود. در آپنه انسدادی خواب (OSA)، تنفس متوقف می شود زیرا راه هوایی فوقانی مسدود می شود.

اگر برخی از افراد دارای عوامل خطرساز خاصی مانند چاقی، مصرف الکل یا سیگار کشیدن باشند، احتمال بیشتری برای ابتلا به آپنه انسدادی خواب دارند. آپنه خواب همچنین با چند مشکل مختلف در سلامتی مرتبط است. به عنوان مثال، می تواند بر سطح اکسیژن در بدن تأثیر بگذارد که می تواند خطرناک باشد.

تشخیص آپنه انسدادی خواب

برخی از خطرات مرتبط با آپنه خواب

بیماران ممکن است در طول روز دچار خواب آلودگی بیش از حد شوند که می تواند منجر به تصادفات رانندگی بیشتر شود. کیفیت سلامت روان برای برخی از بیمارانی که خواب کافی ندارند و به نوبه خود افسردگی و اختلالات خلقی دارند، کاهش می یابد.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

آپنه خواب پیری را تسریع می کند، اما درمان میتواند روندش را معکوس کند

آپنه خواب در افراد  با فشار خون بالا

بیمارانی که فشار خون بالا دارند، اگر آپنه خواب خود را درمان نکنند، فشار خونشان افزایش میابد. این بیماران بیشتر مستعد ابتلا به سکته مغزی و حملات قلبی هستند، به خصوص زمانی که در شب خواب هسنند، زیرا فشار خون آنها تحت کنترل نیست.

کارشناسان هنوز در حال تلاش برای درک کامل خطرات سلامتی مرتبط با آپنه خواب هستند.

اطلاعات بیشتری در مورد خطرات مربوط به آپنه خواب در حال کشف است. در جدیدترین کنگره بین‌المللی ERS، کارشناسان یافته‌های منحصربه‌ فرد سه مطالعه جداگانه را در مورد تأثیرات آپنه انسدادی خواب بر سلامت به اشتراک گذاشتند.

ارتباط آپنه خواب با سرطان

اولین مطالعه درباره ارتباط بین سرطان و آپنه انسدادی خواب تحقیق کرده بود. این مطالعه یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت بود که شامل بیش از 2000 شرکت‌کننده مبتلا به آپنه انسدادی خواب و سرطان بود که با یک گروه کنترل هم اندازه با گروه آپنه انسدادی خواب اما بدون سرطان همسان بود.

محققان دریافتند که آپنه انسدادی خواب با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

دکتر آندریاس پالم، نویسنده این مطالعه، محقق و مشاور ارشد در دانشگاه اوپسالا، سوئد، نتایج را در کنگره به اشتراک گذاشت و در یک بیانیه مطبوعاتی اخیر موارد زیر را توضیح داد:

از قبل مشخص شده بود که در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد، اما مشخص نیست که آیا این به دلیل خود آپنه انسدادی خواب است یا عوامل خطرساز مرتبط با سرطان مانند چاقی، بیماری قلبی متابولیک و سبک زندگی در آن نقش دارند.

یافته های ما نشان می دهد که کمبود اکسیژن به دلیل آپنه انسدادی خواب به طور مستقل با سرطان مرتبط است.
– دکتر آندریاس پالم

ارتباط آپنه خواب با سرطان و نحوه جلوگیری از آن را با جزئیات بیشتر در مطلب زیر بخوانید:

ارتباط بین آپنه خواب و سرطان چیست؟

ارتباط آپنه خواب با زوال شناختی

مطالعه دوم به بررسی ارتباط بین زوال شناختی و آپنه انسدادی خواب پرداخته بود. این مطالعه شامل 358 شرکت‌کننده 65 ساله و بالاتر و یک دوره پیگیری 5 ساله بود.

محققان دریافتند که آپنه انسدادی خواب با افت عملکرد اجرایی و کاهش پردازش در میان شرکت کنندگان 74 سال به بالا و مردان مرتبط است.

در تمام گروه ها، آنها دریافتند که سطح پایین اکسیژن خون با کاهش قابل توجهی در سرعت پردازش، حافظه و کاهش کلی عملکرد شناختی مرتبط است. سطوح پایین اکسیژن در خون می تواند در میان افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب رخ دهد.

ارتباط با لخته شدن خون

در نهایت، مطالعه سوم به آپنه انسدادی خواب و خطر ایجاد لخته خون پرداخت. لخته شدن خون می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین شناسایی و مدیریت عوامل خطر بالقوه ضروری است.

مطالعه شامل بیش از 7000 شرکت‌کننده بود که طی 6 سال پیگیری شدند و 104 نفر دچار لخته‌های خونی شدند.

محققان دریافتند که آپنه انسدادی شدید خواب با خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون مرتبط است.

به طور کلی، داده های این مطالعات نشان می دهد که آپنه انسدادی خواب با طیف گسترده ای از خطرات بالقوه در سلامتی مرتبط است.

این مطالعات به مجموعه کارهای رو به رشدی اضافه می کند که نشان دهنده اثرات نامطلوب آپنه انسدادی خواب بر سلامتی است، مانند لخته خون، خطر سرطان، و زوال شناختی.

متخصص آپنه خواب چه کسی است؟

یک متخصص خواب می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نیاز خود برای ارزیابی بیشتر کمک کند. این ممکن است شامل نظارت یک شبه بر تنفس و سایر عملکردهای بدن در طول یک تست خواب به نام پلی سومنوگرافی باشد. (تست خواب چیست کلیک کنید)

برای اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت متخصص آپنه خواب در شیراز میتوانید با انستیتو سلامت مغز در ارتباط باشید.

متخصص آپنه خواب در شیراز

آپنه خواب چگونه درمان میشود؟

اگر مشکوک هستید که ممکن است از آپنه خواب رنج ببرید، با پزشک خود در مورد انجام تست خواب یا پلی سومنوگرافی صحبت کنید. تست PSG معمولا در خانه یا کلینیک خواب انجام می شود، اگرچه برخی بیمارستان ها نیز آن را ارائه می دهند. در طول آزمایش، الکترودهایی روی سر و گردن شما قرار داده می شود تا امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکات بدن را کنترل کند. همه چیز را ضبط می شود. پس از آن، نتایج به پزشک شما فرستاده می‌شود و سپس می‌تواند درباره درمان‌هایی که ممکن است برای شما بهترین کار را انجام دهند، صحبت کند.

درباره درمان آپنه خواب با کمک فناوری پلی سومنوگرافی بیشتر بدانید:

پلی سومنوگرافی: درمان آپنه خواب با کمک فناوری

دستگاه‌های CPAP

دستگاه‌های CPAP فشار هوا را از طریق ماسکی که روی بینی (یا بینی و دهان) می‌گذارند برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی افراد در هنگام خواب تنظیم می کند. در صورت استفاده طبق تجویز، درمان CPAP می تواند به تثبیت تنفس در طول خواب، کاهش خواب آلودگی در طول روز و بهبود کیفیت کلی زندگی برای بسیاری از افراد مبتلا به آپنه خواب کمک کند.

حرف آخر

اگر در داشتن خواب با کیفیت مشکل دارید و یا با وجود ساعت خواب کافی باز هم در طول روز احساس خستگی میکنید، ممکن است از نوعی اختلال خواب رنج ببرید. خواب خوب بر بسیاری از جنبه های زندگی اثر گذار است و برای سلامت روانی و جسمانی شما ضروروی است. مهم است که نوع اختلال خواب شما تشخیص داده شود و درمان شود.

واحد سلامت خواب و اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

به این مقاله امتیاز دهید