07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه خواب وضعیتی است که در آن تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می شود. این باعث می شود که افراد در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شوند و اغلب هنگام بیدار شدن احساس خستگی می کنند. پلی سومنوگرافی (PSG) آزمایشی است که فعالیت مغز، ضربان قلب، الگوهای تنفس، حرکت عضلات و سایر عوامل را در هنگام خواب اندازه گیری می کند. این به پزشکان کمک می کند تا آپنه خواب را تشخیص دهند و بهترین گزینه های درمانی را تعیین کنند.

مبانی پلی سومنوگرافی

پلی سومنوگرام یک تست تشخیصی است که برای اندازه گیری جنبه های مختلف خواب استفاده می شود. این شامل قرار دادن الکترود روی سر و گردن بیمار برای ثبت امواج مغزی، حرکات چشم، حرکات پا، حرکات سینه و دیواره شکم و سطح اکسیژن خون است. سپس این داده ها توسط یک تکنسین که تعیین می کند آیا بیمار آپنه انسدادی خواب دارد، تجزیه و تحلیل می شود.

PSG برای کمک به تشخیص اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA)، آپنه خواب مرکزی (CSA)، حرکات دوره ای اندام در طول خواب (PLMS)، سندرم پاهای بی قرار (RLS)، نارکولپسی و غیره استفاده می شود. OSA زمانی اتفاق می‌افتد که راه هوایی به طور مکرر در هنگام خواب روی هم بیفتد و باعث خروپف و قطع تنفس می‌شود. CSA زمانی اتفاق می‌افتد که مغز سیگنال‌هایی را برای تنفس به ماهیچه‌ها ارسال نمی‌کند و در نتیجه تنفس متوقف می‌شود. PLMS با تکان دادن مکرر اندام ها در طول خواب مشخص می شود. RLS به دلیل کمبود دوپامین در مغز ایجاد می شود که منجر به انقباض غیرقابل کنترل پا در شب می شود. نارکولپسی اختلالی است که در آن افراد مبتلا به خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و دوره های ناگهانی به خواب رفتن را تجربه می کنند.

انواع درمان آپنه خواب

چندین روش درمانی مختلف برای بیماران مبتلا به آپنه خواب وجود دارد. یکی از رایج ترین روش ها فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) است. این دستگاهی است که هوای تحت فشار را در هنگام خواب به بینی و گلو می دمد تا راه های هوایی باز بماند. گزینه دیگر ایمپلنت های دهانی است که دستگاه های سفارشی ساخته شده در دهان هستند که به آرامی فک را به جلو می کشند و از افتادن زبان به داخل راه هوایی جلوگیری می کنند.

شایع ترین نوع آپنه خواب، آپنه انسدادی خواب است که زمانی رخ می دهد که انسداد راه هوایی مانع از جریان هوا به داخل ریه ها می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، سطح اکسیژن کاهش می یابد و باعث می شود فرد بیدار شود. در برخی موارد فرد به همین دلیل بارها از خواب بیدار می شود. انواع دیگر آپنه خواب شامل آپنه مرکزی خواب است که در آن مشکلی در مغز وجود دارد. آپنه خواب مختلط، که در آن آپنه خواب انسدادی و مرکزی همزمان رخ می دهد. و آپنه خواب پیچیده، که در آن مشکلات متعدد باعث توقف تنفس فرد می شود.

OSA به دلیل ترکیبی از ناهنجاری های آناتومیک و بافت نرم بیش از حد در گلو ایجاد می شود. این تغییرات آناتومیکی باعث می شود که زبان به پشت گلو برگردد و راه هوایی مسدود شود.

در حالی که هیچ درمانی برای آپنه خواب وجود ندارد، درمان هایی در دسترس است. در برخی موارد، جراحی یک گزینه است. با این حال، گزینه های دیگر عبارتند از کاهش وزن، تغییر شیوه زندگی و داروها. اگر فکر می کنید که ممکن است آپنه خواب داشته باشید، با پزشک خود در مورد اینکه کدام برنامه درمانی برای شما بهتر جواب می دهد صحبت کنید.

پلی سومنوگرافی چگونه کار می کند؟

تست پلی سومنوگرافی از حسگرهای مختلفی برای اندازه گیری جنبه های مختلف خواب استفاده می کند. الکترودها روی صورت، قفسه سینه، شکم، پاها، بازوها و پشت بیمار قرار می گیرند. آنها فعالیت امواج مغزی، الگوهای تنفسی و سایر داده ها را در طول خواب ثبت می کنند. این به پزشکان کمک می کند تا الگوهای خواب غیرطبیعی را شناسایی کرده و تعیین کنند که بیمار چه مقدار هوا برای تنفس در طول خواب نیاز دارد.

تست خواب

دو نوع اصلی از دستگاه های پلی سومنوگرافی برای تشخیص OSA وجود دارد: مانیتورهای قابل حمل و تست خواب تمام شب. مانیتورهای قابل حمل دستگاه‌های کوچک و سبکی هستند که می‌توان آن‌ها را در طول شب هنگام خواب استفاده کرد. آنها سطح اکسیژن، تلاش تنفسی، خروپف و سایر متغیرها را اندازه گیری می کنند. مطالعات تمام شب شامل اتصال حسگرها به سر، گردن، قفسه سینه و شکم بیمار است. این حسگرها الگوهای تنفس، ضربان قلب و حرکت بیمار را در طول شب کنترل می کنند.

شایع ترین علائم آپنه خواب شامل خروپف، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و خستگی است. OSA درمان نشده علاوه بر ایجاد مشکلات سلامتی می تواند منجر به فشار خون بالا، سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت، افسردگی و از دست دادن حافظه شود.

آیا پلی سومنوگرافی برای شما مناسب است؟

اگر مشکوک هستید که ممکن است از آپنه خواب رنج ببرید، با پزشک خود در مورد انجام تست خواب یا پلی سومنوگرافی صحبت کنید. تست PSG معمولا در خانه یا کلینیک خواب انجام می شود، اگرچه برخی بیمارستان ها نیز آن را ارائه می دهند. در طول آزمایش، الکترودهایی روی سر و گردن شما قرار داده می شود تا امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکات بدن را کنترل کند. همه چیز را ضبط می شود. پس از آن، نتایج به پزشک شما فرستاده می‌شود و سپس می‌تواند درباره درمان‌هایی که ممکن است برای شما بهترین کار را انجام دهند، صحبت کند.

چندین مزیت برای انجام پلی سومنوگرام وجود دارد. اول، به پزشکان اجازه می دهد بدون بیدار کردن بیمار آپنه خواب را تشخیص دهند. دوم، به تعیین اینکه آیا بیمار آپنه خفیف، متوسط یا شدید دارد کمک می کند. سوم، داده هایی را در مورد اثربخشی درمان های مختلف ارائه می دهد. چهارم، به پزشکان بینشی در مورد اثرات داروها بر بدن می دهد. در نهایت، به پزشکان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا جراحی لازم است یا خیر.

تست PSG استاندارد طلایی برای تشخیص آپنه خواب در نظر گرفته می شود.پزشکان از نتایج آزمایش برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید برای درمان آپنه خواب خود عمل جراحی انجام دهید، استفاده می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید