07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که تقریباً از هر 10 آمریکایی یک نفر را مبتلا می کند. این اختلال همچنین خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد. آنچه نگران کننده است این است که از آنجایی که علائم در هنگام خواب رخ می دهند، آپنه خواب اغلب تشخیص داده نمی شود.

آپنه انسدادی خواب در صورت درمان نشدن با حمله قلبی، دیابت، گلوکوم، سرطان و برخی اختلالات شناختی و رفتاری مرتبط است. آپنه انسدادی خواب درمان نشده نیز خطر تصادفات رانندگی و آسیب در محل کار را افزایش می دهد. عواقب آن برای کودکان به همان اندازه جدی است. آپنه انسدادی خواب کودکان می تواند خواب کودک شما را مختل کند. و منجر به اختلالات شناختی، اختلالات توجه و کاهش رشد شود.

اگر نگران این هستید که ممکن است شما یا یکی از عزیزانتان مبتلا باشید، خوب است که با عوامل خطر و علائم هشدار دهنده آپنه خواب آشنا شوید. تا بدانید چه زمانی زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. ما همچنین آزمایش‌های رایج مورد استفاده برای تشخیص آپنه خواب را بررسی می‌کنیم.

عوامل خطر برای آپنه خواب چیست؟

برخی ویژگی ها شما را در معرض خطر بیشتری برای آپنه انسدادی خواب قرار می دهند. این شامل:

اضافه وزن یا چاقی

  • اضافه وزن فشار بیشتری بر سیستم تنفسی شما وارد می کند. و راه هوایی فوقانی شما را باریک می کند. و تنفس را در شب سخت تر می کند. به گفته آکادمی پزشکی خواب آمریکا ، چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای OSA است. که با افزایش وزن، خطر ابتلا به OSA افزایش می یابد.

داشتن دور گردن بزرگ

  •  به طور مشابه، وزن اضافی یک گردن بزرگ هنگام خواب به مجرای تنفسی فشار می آورد. برخی از محققان ادعا می کنند که گردن بزرگ ممکن است پیش بینی دقیق تری از OSA نسبت به چاقی باشد. گردن بزرگ در مردان 17 اینچ یا بزرگتر و در زنان 16 اینچ یا بزرگتر تعریف می شود.

خروپف

  • خروپف یکی از شایع ترین نشانه های آپنه خواب است. خرخر با صدای بلند، خفگی، و نفس نفس زدن همگی از نشانه های قوی برای آپنه انسدادی خواب هستند. با این حال، اکثر بیماران و شرکای تختشان متوجه وقوع این رویدادها در طول شب نمی‌شوند. زیرا آنها به شدت به خواب می‌روند.

سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل

  •  الکل ماهیچه های گلو را شل می کند که می تواند در تنفس اختلال ایجاد کند. استفاده از سایر داروهای آرام بخش نیز به همین دلیل خطر ابتلا را افزایش می دهد. تنباکو راه هوایی فوقانی را ملتهب کرده و باعث باریک شدن آن می شود. در نتیجه، افرادی که به طور منظم سیگار می‌کشند یا مشروب می‌نوشند، بیشتر در معرض خطر آپنه خواب هستند.

داشتن یک راه هوایی کوچک

  •  داشتن یک راه هوایی کوچک ممکن است تنفس شما را در شب محدود کند. افراد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کوچک بودن فک پایین، لوزه ها یا زبان بزرگ، آلرژی بینی یا سندرم داون، راه هوایی کوچکی داشته باشند.

مرد بودن

  • مردان دو برابر زنان در معرض ابتلا به OSA هستند. زنان معمولاً دارای اشکال کمتر شدید OSA هستند. تفاوت های جنسی در راه هوایی فوقانی ممکن است این اختلاف را توضیح دهد. با این حال، شکاف جنسیتی آپنه خواب در سنین بالا کاهش می یابد، زیرا خطر ابتلا به OSA در زنان پس از یائسگی افزایش می یابد. خروپف در دوران بارداری نیز افزایش می یابد. و OSA می تواند تا 26 درصد از زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری را تحت تاثیر قرار دهد.

سیاه‌پوست بودن

  • OSAبر همه نژادها و قومیت‌ها تأثیر می‌گذارد، اگرچه در بین سیاه‌پوستان شایع‌تر از سفیدپوستان است.

تا 4 درصد از کودکان ممکن است آپنه خواب داشته باشند. چاقی، آلرژی‌های فصلی، لوزه‌های بزرگ و برخی بیماری‌های دندانی یا نقص‌های مادرزادی از دلایل شایع بروز آپنه انسدادی خواب در کودکان هستند.

برخی از این عوامل – مانند اندازه گردن و فک شما – قابل تغییر نیستند. اما برخی تغییرات در سبک زندگی وجود دارد که می توانید از امروز شروع کنید تا خطر آپنه انسدادی خواب را کاهش دهید. برای دستیابی به شاخص توده بدنی سالم (BMI) می توانید وزن کم کنید، هر گونه حساسیت بینی را که ممکن است داشته باشید درمان کنید، و اگر سیگار می کشید و الکل می نوشید، سیگار را به طور کامل ترک کنید و 3 ساعت قبل از خواب از الکل خودداری کنید.

علائم هشدار دهنده آپنه خواب چیست؟

فقط به این دلیل که برخی از عوامل خطر بالا را نشان می دهید به این معنی نیست که دچار آپنه خواب خواهید شد. این بدان معنی است که شما باید مراقب خطر آپنه خواب خود باشید. اگر متوجه هر یک از علائم آپنه خواب زیر شدید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

  • شریک خواب شما از خروپف بلند، نفس نفس زدن یا صداهای خفگی در طول شب شکایت دارد.
  • شما در طول شب از خواب بیدار می شوید، گاهی اوقات احساس خفگی میکنید و ترسیده اید.
  • در محل کار، مدرسه یا هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی می کنید.
  • خواب شما ترمیم کننده نیست.
  • احساس عصبانیت، فراموشکاری یا تحریک پذیری می کنید.
  • سردرد صبحگاهی را تجربه می کنید.

علائم آپنه خواب در زنان بیشتر شامل اضطراب، افسردگی، خستگی در طول روز، خواب ضعیف و کیفیت پایین زندگی است. اگرچه این علائم ممکن است در مردان نیز رخ دهد.

علائم هشدار دهنده آپنه انسدادی خواب کودکان می تواند متفاوت از بزرگسالان باشد. به خواب، وزن و رفتار فرزندتان توجه کنید. به طور خاص، مراقب موارد زیر باشید:

خروپف بلند و شدید

  •  خروپف رایج ترین علامت قرمز برای OSA است. با این حال، از هر چهار کودک در مدرسه ابتدایی، یک نفر به طور منظم خروپف می کند، که بیشتر آنها با افزایش سن کاهش می یابند. چگونه می‌دانید که خروپف فرزندتان نشانه‌ای از چیزهای جدی‌تری مانند آپنه خواب کودکان است؟ توجه داشته باشید که آیا خروپف آن‌ها با گاز یا تنفس سخت همراه است یا با کوبیدن در رختخواب همراه است.

چاقی

  •  اگر کودک شما اضافه وزن دارد، ممکن است در معرض خطر آپنه خواب باشد. چاقی در دهه‌های اخیر در میان کودکان افزایش یافته است و برخی از محققان دریافته‌اند که چاقی و OSA هر دو بر عملکرد شناختی کودکان تأثیر منفی می‌گذارند.

شب ادراری

  •  کودکان مبتلا به OSA بیشتر از حد معمول عرق و ادرار تولید می کنند که ممکن است منجر به شب ادراری شود. محققان همچنین بر این باورند که OSA ممکن است بر پاسخ برانگیختگی کودک، فشار مثانه و ترشح هورمون ادراری تأثیر بگذارد که همگی می توانند در شب ادراری در رختخواب نقش داشته باشند.

مشکلات یادگیری و رفتاری

  •  آپنه خواب باعث کم خوابی می شود . در بزرگسالان، این ممکن است به صورت افزایش تحریک پذیری، خلق و خوی ضعیف، اختلال در تمرکز و تصمیم گیری ظاهر شود. همین امر می تواند در مورد کودکان نیز اتفاق بیفتد. کودکان مبتلا به OSA ممکن است بدخلقی‌تر یا بیش فعال‌تر باشند، در توجه کردن در مدرسه مشکل داشته باشند و بیشتر درگیر رفتارهای مخرب باشند.

علائم در طول روز

  •  کودکان مبتلا به آپنه خواب ممکن است بیشتر از طریق دهان نفس بکشند و از سردرد صبحگاهی شکایت کنند. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز در کودکان کمتر از بزرگسالان است.

اگر هر یک از علائم هشدار دهنده بالا را در خود، شریک خواب یا فرزندانتان مشاهده کردید، وقت آن است که در مورد آپنه خواب خود با پزشک صحبت کنید.

تشخیص آپنه خواب

اگر مشکوک هستید که ممکن است آپنه خواب داشته باشید، منتظر مراجعه به پزشک نباشید. تشخیص و درمان مناسب ممکن است از سلامت قلب، سلامت مغز، خلق و خوی شما محافظت کند. و به شما کمک کند احساس انرژی بیشتری داشته باشید.

در قرار ملاقات شما، پزشک سوالاتی در مورد مشکلات خواب، سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی و شیوه زندگی شما خواهد پرسید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا علائم شما هر شب ثابت است؟
  • شریک زندگی شما خروپف شما را چگونه توصیف می کند؟
  • آیا متوجه شده اید که برخی چیزها علائم شما را بدتر می کند، مانند نوشیدن الکل؟
  • آیا چیزی باعث بهبود علائم شما می شود، مانند ورزش یا وضعیت خواب متفاوت؟

اگر پزشک تشخیص دهد که علائم شما نشان دهنده آپنه خواب است، احتمالاً شما را به یک متخصص خواب ارجاع می دهد. پزشک خواب ممکن است یک ارزیابی اضافی از خواب انجام دهد و سپس یک پلی سومنوگرام یا تست خواب خانگی را تجویز کند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

پرسشنامه STOP-Bang برای تشخیص آپنه انسدادی خواب

 

شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI)

به این مقاله امتیاز دهید