07136476172 - 09172030360 [email protected]

سوال مهم که در بین افراد دچار آپنه خواب وجود دارد این است که متخصص آپنه خواب چه کسی است؟ پزشک متخصص آپنه خواب در شیراز ممکن است وضعیت شما را بر اساس علائم و نشانه های شما ارزیابی کند یا شما را به یک متخصص اختلالات خواب در یک مرکز اختلال خواب ارجاع دهد.

کلینیک مطالعه خواب سلامت مغز دانا

متخصصین آپنه خواب ما در شیراز، یک برنامه جامع برای درک کامل، تشخیص و درمان اختلال خواب شما ارائه می دهند. ما به شما کمک می کنیم خواب آرام مورد نیاز خود را بدست آورید. پزشکان خواب ما تجربه گسترده ای در تشخیص و درمان انواع مسائل پزشکی دارند که بر خواب شما تأثیر می گذارند. ما ارزیابی های جامعی را برای رد شرایط زمینه‌ای که باعث بی‌خوابی می‌شوند انجام می‌دهیم و همچنین پیشرفته‌ترین تست خواب خانگی و آزمایشگاه خواب را برای کمک به تشخیص وضعیت خواب شما ارائه می‌کنیم. تست خواب ما زمان واقعی خواب، مراحل خواب، اشباع اکسیژن، میزان خروپف، وقفه تنفسی یا آپنه خواب، ضربان قلب، پاسخ خودکار، چرخه خواب و موارد دیگر را ثبت می کند.

تست خواب در خانه روشی مؤثر و راحت برای متخصصان خواب ما برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به الگوهای خواب شما و مشکل آپنه خواب شما است. اگر در طول روز احساس خستگی می‌کنید، و در بیدار ماندن مشکل دارید، شب‌ها مرتب از خواب بیدار می‌شوید، شب‌ها خروپف می‌کنید و احساس نمی‌کنید که خواب آرامی دارید، کلینیک مطالعه خواب سلامت مغز می‌تواند به شما کمک کند. 

تشخیص

یک متخصص خواب می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نیاز خود برای ارزیابی بیشتر کمک کند. این ممکن است شامل نظارت یک شبه بر تنفس و سایر عملکردهای بدن در طول یک تست خواب به نام پلی سومنوگرافی باشد. (تست خواب چیست کلیک کنید)

در طول پلی سومنوگرافی، شما به تجهیزاتی متصل هستید که فعالیت قلب، ریه و مغز، الگوهای تنفس، حرکات دست و پا و سطح اکسیژن خون را در هنگام خواب ارزیابی می کند.

در تست خواب شبانه که ممکن است توسط متخصص آپنه خواب در شیراز تجویز شود، شما درشب به کمک ابزار تست خواب تحت نظر هستید. ممکن است تشخیص داده شود که دچار آپنه مرکزی یا آپنه انسدادی حین خواب هستید.

  • آپنه انسدادی خواب، شکل رایج‌تری است که در هنگام شل شدن عضلات گلو رخ می‌دهد
  • آپنه مرکزی خواب، زمانی رخ می دهد که مغز سیگنال های مناسبی را به عضلات کنترل کننده تنفس ارسال نمی کند.
  • سندرم آپنه خواب پیچیده، همچنین به عنوان آپنه خواب مرکزی اورژانس درمان شناخته می شود، که زمانی رخ می دهد که فردی هم آپنه انسدادی خواب و هم آپنه خواب مرکزی داشته باشد.

پلی سومنوگرافی می تواند به پزشک شما در تشخیص آپنه مرکزی خواب کمک کند. همچنین می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا سایر اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب، حرکات اندام در طی خواب یا حملات ناگهانی خواب (نارکولپسی) را که می‌توانند باعث خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز شوند، اما نیاز به درمان متفاوتی دارند، رد کند.

متخصص آپنه خواب در شیراز پزشکانی هستند که در زمینه بیماری‌های سیستم عصبی (متخصصان مغز و اعصاب)، بیماری های ریه، گوش حلق و بینی، بیماری‌های قلبی (متخصصان قلب) و سایرین آموزش دیده‌اند، این متخصصین ممکن است برای شما جهت تشخیص آپنه خواب و رد بقیه اختلالات خواب، تست خواب را تجویز کنند. بر اساس  این تست دقبق است که متخصص آپنه خواب میتواند نظر و راهکار درمانی خود را  اعلام کند.

علائم

علائم و نشانه های آپنه انسدادی و آپنه مرکزی خواب با یکدیگر همپوشانی دارند و فقط با تست خواب که توسط متخصص آپنه خواب تجویز می شود می توان به آن پی برد. شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از:

  • خروپف بلند
  • اپیزودهایی که در آنها تنفس شما در خواب متوقف می شود – که توسط شخص دیگری گزارش می شود
  • نفس نفس زدن در هنگام خواب
  • بیدار شدن با دهان خشک
  • سردرد صبحگاهی
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • مشکل در توجه در هنگام بیداری
  • تحریک پذیری

عوارض

آپنه خواب یک وضعیت پزشکی جدی است. متخصص آپنه خواب در شیراز می تواند این عوارض را برای شما توضیح دهد:

  • خستگی روز. بیداری های مکرر مرتبط با آپنه خواب، خواب طبیعی را غیرممکن می کند و خواب آلودگی شدید، خستگی و تحریک پذیری در طول روز را محتمل می سازد.ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و در محل کار، تماشای تلویزیون یا حتی هنگام رانندگی به خواب بروید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات وسایل نقلیه موتوری هستند.

    همچنین ممکن است احساس تندخو، بد خلقی یا افسردگی داشته باشید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه خواب ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند یا مشکلات رفتاری داشته باشند.

  • فشار خون بالا یا مشکلات قلبی. افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در حین آپنه خواب رخ می دهد، فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می دهد. داشتن آپنه انسدادی خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.آپنه انسدادی خواب همچنین ممکن است خطر حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. اگر بیماری قلبی دارید، دوره های متعدد کاهش اکسیژن خون (هیپوکسی یا هیپوکسمی) می تواند منجر به مرگ ناگهانی در اثر ضربان قلب نامنظم شود.
  • دیابت نوع 2. ابتلا به آپنه خواب خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
  • سندرم متابولیک. این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطوح غیرطبیعی کلسترول، قند خون بالا و افزایش دور کمر است، با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است.
  • عوارض داروها و جراحی. آپنه انسدادی خواب نیز با مصرف برخی داروها و بیهوشی نگران کننده است. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است بعد از جراحی بزرگ دچار عوارض بیشتری شوند، زیرا مستعد مشکلات تنفسی هستند، به خصوص زمانی که آرام‌بخش ها استفاده می شود.قبل از انجام عمل جراحی، در مورد آپنه خواب خود و نحوه درمان آن به پزشک خود بگویید.
  • مشکلات کبدی افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر احتمال دارد که نتایج غیرطبیعی در آزمایشات عملکرد کبد داشته باشند و کبد آنها بیشتر احتمال دارد علائم اسکار (بیماری کبد چرب غیر الکلی) را نشان دهد.
  • شرکای کم خواب خروپف بلند می تواند هر کسی را که در نزدیکی شما می خوابد از استراحت خوب باز دارد. این غیرمعمول نیست که شریک زندگی مجبور شود برای خوابیدن به اتاق دیگری یا حتی طبقه دیگری از خانه برود.

درمان

درمان‌های آپنه مرکزی و انسدادی خواب که توسط متخصص آپنه خواب در شیراز انجام شود شامل موارد زیر می باشد:
  • رسیدگی به مشکلات پزشکی مرتبط با آپنه: علل احتمالی آپنه خواب مرکزی می تواند متفاوت باشد و درمان این علل میتواند به بهبود آپنه مرکزی خواب شما کمک کند. برای مثال، درمان نارسایی قلبی ممکن است آپنه مرکزی خواب را بهبود بخشد. یا درمان بیماری کلیوی یا آسیب مغزی…
  • کاهش مصرف داروه: اگر داروهای اپیوئیدی باعث آپنه مرکزی خواب شما شوند، پزشک ممکن است به تدریج دوز آن داروها را کاهش دهد.
  • جراحی
  • فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP). این روش که برای درمان آپنه انسدادی خواب نیز استفاده می شود، شامل استفاده از ماسک روی بینی یا بینی و دهان در هنگام خواب است. (CPAP چیست و چگونه کار می کند؟ کلیک کنید)

  • ماسک به یک پمپ کوچک متصل است که مقدار مداوم هوای تحت فشار را برای باز نگه داشتن راه هوایی فوقانی شما تامین می کند. CPAP ممکن است از بسته شدن راه هوایی که می تواند باعث آپنه خواب مرکزی شود، جلوگیری کند. البته در افرادیکه دچار آپنه مرکزی خواب هستند معمولا استفاده از BiPap توصیه می شود. البته در افرادی که دچار آپنه انسدادی خواب همراه بامشکلات قلبی هستند تجویز CPAP و BPap باید با احتیاط صورت گیرد.مهم است که استفاده از دستگاه فقط طبق دستور متخصص آپنه خواب انجام شود. اگر ماسک شما ناراحت کننده است یا فشار بیش از حد قوی است، با متخصص آپنه خواب  خود در شیراز صحبت کنید. چندین نوع ماسک موجود است. پزشکان همچنین می توانند فشار هوا را بر اساس داده های تست خواب فرد تنظیم کنند.
  • داروها داروهایی مانند استازولامید برای تحریک تنفس در افراد مبتلا به آپنه مرکزی خواب استفاده شده است. اگر نمی توانید فشار مثبت راه هوایی را تحمل کنید، ممکن است این داروها برای کمک به تنفس شما در هنگام خواب تجویز شوند.

جراحی یا سایر روش ها

خط اول درمان آپنه خواب متوسط تا شدید بر اساس گاید لاین های موجود استفاده CPAP است. با این حال اگر به هر دلیل دستگاه CPAP برای فرد مناسب نباشد راهکار دیگر جراحی است. پزشک متخصص آپنه خواب در صورت لزوم جراحی مجاری هوایی را پیشنهاد میکد.

یک درمان جدیدتر برای آپنه مرکزی خواب، تحریک عصب فرنیک است. یک سیستم تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (سیستم remedē) یک پالس الکتریکی را به عصب می رساند که دیافراگم را در هنگام خواب کنترل می کند که باعث می شود نفس بکشید. درواقع حرکات دیافراگم است که باعث می شود ما نفس بکشیم. این شامل یک دستگاه کوچک ایجاد پالس با باتری است که در زیر پوست در قسمت بالایی قفسه سینه کاشته می شود.

این سیستم که برای آپنه مرکزی خواب متوسط ​​تا شدید استفاده می شود، یک الگوی تنفسی ثابت ایجاد می کند.

متخصص آپنه خواب در شیراز چه کسی است؟

یک دکتر خوب برای اختلال خواب پزشکی است که آموزش های ویژه ای در زمینه طب خواب دیده است. به طور معمول، پزشک ابتدا تخصص داخلی، ریه،طب کار، نوروساینس (علوم اعصاب) یا مغز و اعصاب می بیند و سپس آموزش های اضافی (فلوشیپ) را در پزشکی خواب تکمیل می کند و درواقع متخصص خوب آپنه خواب در شیراز دکتری است که فلوشیپ اختلالات خواب دارد یا پزشکی که در راهکار های درمانی آپنه خواب تسلط کافی دارد. برای اینکه پزشک دارای فلوشیپ اختلالات خواب باشد، علاوه بر ساعت ها آموزش مرتبط، باید یک امتحان دقیق را پشت سر بگذارد.

برای اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت متخصص آپنه خواب در شیراز میتوانید با انستیتو سلامت مغز در ارتباط باشید.

دکتر خوب برای اختلال خواب شیراز

تست خواب در منزل شیراز

CPAP چیست و چگونه کار می کند؟

کلینیک خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

به این مقاله امتیاز دهید