07136476172 - 09172030360 [email protected]

اکثر مردم در برهه ای از زندگی خود با به خواب رفتن مشکل دارند. اما مشکلات مزمن خواب و خستگی مداوم در طول روز می تواند به یک اختلال جدی تر اشاره کند. بیشتر از 25 درصد از افراد  بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آمریکایی‌ها گزارش می‌دهند که گاهی اوقات خواب کافی ندارند. برای تعیین اینکه آیا عادات خواب شما می تواند علائم  از یک وضعیت پزشکی باشد، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم هشدار دهنده اختلال خواب

موارد زیر ممکن است علائم هشدار دهنده اختلال خواب باشد:

  • به طور مداوم بیش از 30 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروید
  • خستگی و تحریک پذیری دائمی در طول روز، حتی پس از هفت یا هشت ساعت خواب شبانه
  • چندین بار در نیمه شب بیدار شدن و بیدار ماندن، گاهی اوقات برای ساعت ها
  • چرت های مکرر و طولانی در طول روز
  • مشکل در تمرکز در محل کار یا مدرسه
  • به خواب رفتن در زمان‌های نامناسب، بیشتر در هنگام نشستن در حین تماشای تلویزیون یا مطالعه
  • صبح خیلی زود بیدار شدن
  • خروپف بلند، نفس کشیدن یا صداهای نفس کشیدن در هنگام خواب
  • میل غیر قابل مقاومت برای حرکت دادن پاها، یا احساس سوزن سوزن شدن یا خزیدن در پاها، به ویژه هنگام خواب
  • نیاز به محرکی مانند کافئین برای بیدار نگه داشتن شما در طول روز

تشخیص اختلالات خواب

خود تشخیصی

اولین قدم برای درک منشأ مشکلات خواب، شروع یک دفترچه یادداشت خواب است. هر روز، چند ساعت خواب شب قبل، کیفیت خواب و هر عامل دیگری که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد را یادداشت کنید. عوامل ممکن است شامل مصرف الکل و کافئین، ورزش و چرت زدن باشد. همچنین، احساس خود را در صبح پس از بیدار شدن و در طول روز ثبت کنید.

پس از چند هفته، دفترچه خواب خود را از نزدیک برای هر گونه الگوی رفتاری بررسی کنید. این دفترچه باید هر عادتی را که می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند را نشان دهد. سپس می‌توانید تنظیمات لازم را انجام دهید. و هرگونه فعالیتی را که ممکن است با خواب آرام شبانه تداخل داشته باشد حذف کنید. در مورد نگرانی ها و یافته های خود با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص پزشکی

با داشتن دفترچه ی خواب خود، نباید مشکلی در پاسخ به سوالات مربوط به عادات خواب خود در وقت ملاقات با پزشک داشته باشید. پزشک شما ممکن است از شما در مورد:

  • فشار
  • مصرف کافئین
  • داروها
  • اختلالات سبک زندگی که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد

اگر پزشک شما لازم بداند، ممکن است شما را به یک “آزمایشگاه خواب” ارجاع دهد. که در آن متخصص قلب، عملکرد مغز و تنفس شما را در طول خواب ثبت می کند. فعالیت عصبی و قلبی عروقی در طول خواب ممکن است پاسخ این سوال باشد. که چرا در خوابیدن یا خواب ماندن مشکل دارید. متخصص خواب بر اساس این معاینات توصیه و تشخیصی برای شما خواهد داشت.

علل احتمالی اختلالات خواب

گاهی اوقات اختلال خواب ناشی از یک بیماری پزشکی است. موارد زیر همگی با اختلالات خواب مرتبط هستند:

با این حال، اغلب اختلال خواب ناشی از عوامل غیرپزشکی است. این شامل:

  • عادات بد خواب
  • عوامل سبک زندگی
  • شرایط استرس زا
  • انتخاب های غذایی

قبل از اینکه فرض کنید مشکل سلامتی بزرگ تری در بازی وجود دارد، مهم است که توجه داشته باشید که چه چیزی می تواند باعث مشکلات خواب شما شود.

انواع اختلالات خواب

اختلالات خواب بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است این اختلال را داشته باشید، در صحبت با پزشک خود تردید نکنید.

بیخوابی

این به عنوان ناتوانی در به خواب رفتن یا ماندن در خواب تعریف می شود که منجر به اختلال عملکردی در طول روز بعد می شود. علائم بی خوابی شایع ترین اختلال خواب تشخیص داده شده است. مدت خواب بسته به شغل، وضعیت شغلی، وضعیت تاهل و وضعیت محل سکونت بسیار متفاوت است. ابتلا به بیماری مزمن دیگری مانند دیابت یا بیماری قلبی نیز احتمال ابتلا به بی خوابی را افزایش می دهد.

سندرم پای بیقرار (RLS)

RLS یک احساس خزش ناخوشایند است که می تواند باعث درد در پاها شود که خوابیدن را دشوار می کند. طبق گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته، 10 درصد آمریکایی ها ممکن است به شکلی RLS داشته باشد. اکثر افراد مبتلا به RLS شدید میانسال یا مسن هستند. و زنان دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

RLS به عنوان یک اختلال عصبی طبقه بندی می شود. گزینه های درمانی و روش های تشخیصی با سایر اختلالات خواب متفاوت است. اگر علائم RLS را دارید با پزشک خود صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا هم از سندرم و هم از علت اصلی خلاص شوید.

آپنه خواب

آپنه خواب به صورت قطع شدن خواب ناشی از صداهای نفس زدن یا خروپف دوره ای یا تعلیق لحظه ای تنفس تعریف می شود. انحراف سپتوم یا پولیپ در سینوس ها می تواند باعث مشکل در تنفس در هنگام خواب شود. افراد مبتلا به آپنه خواب قادر به دریافت اکسیژن کافی در هنگام خواب نیستند. و در نتیجه خواب آنها دچار وقفه و مشکل می شود.

آپنه خواب معمولاً با یک دستگاه کوچک و ماسک درمان می شود. که در هنگام خواب به سینوس ها فشار وارد می کند. این درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) نامیده می شود. همچنین ممکن است برای درمان آپنه خواب استفاده از وسایل دهان و حتی جراحی توصیه شود.

طبق مطالعه اخیر بنیاد ملی خواب ، جانبازان و سایر افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تقریباً 70 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آپنه خواب هستند. اضافه وزن داشتن احتمال ابتلا به آپنه انسدادی را بیستر میکند.

سایر اختلالات خواب

اختلالات خواب کمتر رایج عبارتند از:

  • نارکولپسی : وضعیتی که در آن فرد نمی تواند زمان خوابش را کنترل کند و دوره هایی از خواب ناخواسته دارد.
  • اختلال خواب ریتم شبانه روزی : که در آن فرد در «همسو کردن» تمایلات طبیعی بدن خود برای خواب با طلوع و غروب خورشید مشکل دارد.
  • سندرم کلاین لوین: همچنین به عنوان سندرم “زیبای خفته” شناخته می شود. وضعیتی که در آن فرد برای مدت دو یا چند روز در یک زمان می خوابد.
  • پرخوابی ایدیوپاتیک:، وضعیتی که در آن فرد علیرغم اینکه به طور مداوم مقدار توصیه شده می خوابد، به طور غیرقابل کنترلی خسته یا خواب آلود است.

درمان اختلالات خواب

درمان اختلالات خواب با توجه به علائم و علت آن متفاوت خواهد بود. درمان‌های پیشنهادی زیادی وجود دارد، از درمان‌های رفتاری گرفته تا داروهای تجویزی.

تکنیک های تمدد اعصاب ، مانند تنفس عمیق و مدیتیشن، اغلب اولین درمانی هستند که توسط پزشکان در صورت تشخیص بی خوابی در فرد توصیه می شود. درمان‌های شناختی و «درمان محدودیت خواب» به دنبال تعریف مجدد عمل خواب در ذهن افراد هستند تا بتوانند راحت‌تر به خواب بروند. با این حال، تمام این درمان ها بر این ایده استوار است که اختلال خواب زمینه ای روانی است.

درمان های طبیعی مانند روغن اسطوخودوس، طب سوزنی و چای بابونه را می توان به راحتی پیدا کرد و امتحان کرد. اثبات اثربخشی این درمان ها دشوار است.، اما بسیاری از افراد ادعا می کنند که از طریق درمان های جامع از اختلالات خواب رهایی می یابند.

داروهای تجویزی برای اختلالات خواب (بی خوابی) ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • زولپیدم (Ambien)
  • اسزوپیکلون (Lunesta)
  • دوکسپین (سیلنور)
  • دیفن هیدرامین (یونیزم، بنادریل)

این داروها می توانند به شما کمک کنند راحت تر بخوابید و مدت طولانی تری بخوابید. با این حال، برخی از این داروها می توانند منجر به وابستگی شوند. اگر به دنبال راه حلی درازمدت برای اختلال خواب خود هستید، همیشه بهتر است علت اصلی را شناسایی کنید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

تمرینات آرامش بخش برای کمک به خواب رفتن (قسمت اول)

هدایای خواب: برای خواب بهتر چه چیزی به عزیزانتان هدیه بدهید

به این مقاله امتیاز دهید