07136476172 - 09172030360 [email protected]

آسم وضعیتی است که در آن لوله های برونش فرد متورم می شود. لوله های برونش راه های هوایی بدن هستند و اجازه می دهند هوا به داخل و خارج از ریه ها حرکت کند. همانطور که راه های هوایی متورم می شوند، منجر به علائمی مانند خس خس سینه، سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس می شوند. راه های هوایی متورم نیز نسبت به آلرژن ها و محرک ها حساس تر هستند. هنگامی که علائم آسم بدتر از حد معمول باشد، به آن حمله آسم، اپیزود یا تشدید می گویند.

تخمین زده می شود که آسم از هر 12 نفر در ایالات متحده 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. و متاسفانه به نظر می رسد شیوع آسم در حال افزایش است. در طول 40 سال گذشته، شیوع جهانی آسم هر دهه 50 درصد افزایش یافته است. در حالی که محققان نمی دانند چرا این افزایش رخ می دهد. بسیاری از محققان حدس می زنند که تغییرات در شیوه های بهداشتی، استفاده از برخی داروها در کودکان، افزایش نرخ چاقی و کمبود ویتامین D ممکن است مقصر باشند.

آسم و خواب

خواه به دلیل علائم آسم باشد یا فقط تا دیر وقت بیدار ماندن، کمبود خواب می تواند آسم را بدتر کند. کم خوابی باعث افزایش التهاب در بدن شده و بر عملکرد ریه تاثیر می گذارد و احتمال حمله آسم را افزایش می دهد.

یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که کمتر از شش ساعت می‌خوابند، ۱.۵ برابر بیشتر از افرادی که ۷ تا ۹ ساعت در شب می‌خوابند، حملات آسم را تجربه می‌کنند. و کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی ضعیف‌تری دارند. خواب ضعیف در افراد مبتلا به آسم ممکن است با وجود سایر شرایط سلامتی از جمله اختلالات خواب و اثرات تحریک کننده داروهای آسم مرتبط باشد.

علائم آسم می تواند در شب تشدید یا بدتر شود. آسم شبانه که آسم شبانه نامیده می‌شود، تجربه‌ای است که می‌تواند خواب فرد را خراب کند. و ممکن است نشانه‌ای از آسم شدیدتر یا ضعیف‌تر کنترل‌شده باشد.

آسم شبانه

آسم شبانه شایع است و حدود 75 درصد از افراد مبتلا به آسم با علائم شبانه حداقل یک بار در هفته از خواب بیدار می شوند. حدود 40 درصد از افراد مبتلا به آسم هر شب علائم شبانه را تجربه می کنند. داشتن آسم ضعیف کنترل شده یا شدیدتر باعث می شود فرد علائم شبانه را بیشتر تجربه کند.

مکانیسم‌های پشت‌تر بدتر شدن علائم آسم در شب به‌طور کامل شناخته نشده است. اما ممکن است به تغییرات هورمونی طبیعی در عصر مرتبط باشد. بسیاری از هورمون ها – از جمله اپی نفرین، کورتیزول و ملاتونین – دارای الگوهای شبانه روزی هستند. که چرخه های 24 ساعته مرتبط با ساعت داخلی بدن هستند. تغییرات در این هورمون ها که در عصر رخ می دهد ممکن است به التهاب در راه های هوایی منجر شود. و خطر علائم آسم شبانه را افزایش دهد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند بر علائم آسم تأثیر بگذارد.

چاقی

چاقی همچنین می تواند خطر ابتلا به آسم شبانه را افزایش دهد و مدیریت آسم را دشوارتر کند. در حالی که این ارتباط به طور کامل درک نشده است. محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که چربی اضافی در اطراف گلو و افزایش التهاب سیستمیک ممکن است به آسم شبانه در بیماران مبتلا به چاقی کمک کند.

رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید که به آن بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز گفته می شود. یکی دیگر از شرایط پزشکی است که معمولاً با آسم شبانه مرتبط است. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به آسم نیز علائم GERD مانند سوزش سر دل و نارسایی را تجربه می کنند.

محرک های آسم شبانه

علاوه بر چاقی، GERD و تغییرات هورمونی شبانه روزی، محرک های محیطی زیادی وجود دارد که می تواند آسم شبانه را تحریک کند.

  • دود تنباکو: استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود تنباکو می تواند عملکرد ریه ها را ضعیف کرده و مجاری هوایی را تحریک کند .
  • آلرژن ها در اتاق خواب: بسیاری از افراد مبتلا به آسم به کنه های گرد و غبار، فضولات آفاتی مانند سوسک ها و جوندگان، شوره حیوانات، کپک ها و گرده ها حساس هستند. حتی اگر افراد در طول روز در معرض این آلرژن‌ها قرار بگیرند، واکنش آلرژیک تاخیری می‌تواند باعث شود که آسم پس از خوابیدن به رختخواب برود.
  • رژیم غذایی: برخی از افراد مبتلا به آسم به سولفیت های موجود در غذاها و نوشیدنی هایی مانند آبجو، شراب، میوه های خشک، سیب زمینی فرآوری شده و میگو حساس هستند. اگر این غذاها خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف شوند، ممکن است باعث آسم شبانه شوند.
  • داروها: برخی از داروها، از جمله برخی داروهای سرماخوردگی، آسپرین، ویتامین ها و حتی قطره های چشمی زمانی که خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف شوند می توانند باعث آسم شبانه شوند.
  • سایر مسائل پزشکی: عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های سینوسی برخی از شایع‌ترین محرک‌های حملات آسم شبانه هستند.

آسم شبانه و کودکان

آسم در کودکان شایع تر از بزرگسالان است و شایع ترین بیماری مزمن در کودکان در سراسر جهان است. تشخیص و درمان دقیق آسم شبانه در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا اثرات آسم شبانه مانند کم‌خوابی و خواب‌آلودگی در طول روز، با مشکلات رفتاری و رشدی همراه است .

متأسفانه، آسم شبانه اغلب در کودکان تشخیص داده نمی شود. زیرا آنها تمایل دارند علائم شبانه خود را دست کم بگیرند یا گزارش ندهند. به همین دلیل، برای والدین مفید است که علائم مربوط به کودکان را تحت نظر داشته باشند. و به پزشک گزارش دهند. این علائم  شامل خس خس سینه، اختلال خواب، خواب آلودگی در طول روز و مشکلات تمرکز در مدرسه باشد.

آسم و آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) اختلالی است که در آن مجاری تنفسی در هنگام خواب باریک یا بسته میشود. آسم و OSA علائم مشابهی دارند و به نظر می رسد که یک رابطه دو طرفه دارند. این به این معنی است که داشتن یکی از این شرایط تنفسی احتمال تشخیص دیگری را افزایش می دهد. OSA به ویژه در افراد مبتلا به آسم که همچنین خروپف می کنند. و کسانی که علائم آسم به خوبی کنترل نشده اند، شایع است.

افراد مبتلا به آسم ممکن است صحبت با پزشک خود در مورد آپنه انسدادی خواب را مفید بدانند.  آسم فرد را در معرض افزایش خطر ابتلا به OSA قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که ارزیابی های دوره ای برای OSA ممکن است به بیماران مبتلا به آسم کمک کند. خوشبختانه، درمان OSA اغلب می تواند علائم آسم را کاهش دهد .

کنترل آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که افراد مبتلا به آسم حداقل سالی یک بار به پزشک خود مراجعه کنند. تا در مورد برنامه اقدام آسم خود صحبت کنند. با این حال، حتی با بهترین برنامه، آسم گاهی اوقات می تواند از کنترل خارج شود. اگر فرد مبتلا به آسم شروع به تجربه علائم جدید آسم کرد یا در فعالیت‌های معمولی مانند آشپزی، تمیز کردن یا حمام کردن دچار مشکل شد، مهم است که فوراً با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید .

جلوگیری از آسم شبانه و بهبود خواب

آسم می تواند خواب با کیفیت را چالش برانگیز کند. بنابراین پرورش عاداتی که از سلامت خواب حمایت می کنند مفید است. تمرکز بر بهبود بهداشت خواب اولین قدم مهم است.  افراد مبتلا به آسم می توانند خستگی غیر ضروری در طول روز را کاهش دهند. و بر کنترل علائم آسم خود تمرکز کنند.

محرک های آسم در اتاق خواب ممکن است خطر آسم شبانه و از دست دادن خواب را افزایش دهند. در زیر چند نکته خاص برای طراحی محیط اتاق خواب ایده‌آل و اجتناب از آسم شبانه وجود دارد:

  • کاهش آلرژن های اتاق خواب: کنه های گرد و غبار و بقایای آفات در اتاق خواب می توانند باعث آسم شبانه شوند. حذف یا کاهش قرار گرفتن در معرض این محرک ها می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. ملافه ها را به طور منظم بشویید و هر هفته جاروبرقی بکشید و گردگیری کنید. استفاده از ملافه های ضد حساسیت مانند بالش و روکش تشک نیز می تواند کمک کننده باشد. برای اطلاعات بیشتر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) راهنمای مفیدی برای کاهش محرک‌های آسم در خانه ارائه می‌کند.

حیوانات خانگی

  • حیوانات خانگی را خارج از اتاق خواب نگه دارید: شوره و بزاق حیوانات خانگی یکی از محرک های رایج آسم است. علاوه بر جاروبرقی منظم و گردگیری، به طور کلی دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب مفید است. برای محافظت بیشتر، قبل از خواب لباس را عوض کنید تا از ردیابی شوره حیوان خانگی در رختخواب جلوگیری کنید.
  • مراقب محصولات معطر باشید: رایحه‌های قوی از محصولات پاک‌کننده، شمع‌ها و محصولات مراقبت شخصی می‌تواند محرکی برای برخی از افراد مبتلا به آسم باشد. برای کاهش آسم شبانه، اتاق خواب را به منطقه ای بدون بو و عطر تبدیل کنید.

استرس

  • کاهش استرس قبل از خواب: استرس یک محرک شایع آسم است. ایجاد یک روال شبانه که شامل فعالیت های آرامش بخش، مانند موسیقی ملایم، حمام گرم، یا خواندن کتاب باشد، می تواند به افراد کمک کند سریعتر به خواب بروند. و حملات آسم مرتبط با استرس را کاهش دهند. راهنمای ما برای تمرینات تمدد اعصاب برای کمک به به خواب رفتن ممکن است منبع مفیدی باشد.
  • پنجره ها را ببندید: بسیاری از افراد مبتلا به آسم می دانند که تغییرات شدید آب و هوا، دما و کیفیت هوا می تواند منجر به تشدید آسم شود. با بستن پنجره های اتاق خواب، تغییرات دما، گرده گل و آلودگی هوا را در اتاق خواب کاهش دهید. برخی از افراد ممکن است از تنظیم دما و رطوبت در محیط اتاق خواب یا گرفتن فیلتر هوا نیز سود ببرند.
  • داروهای آسم را در نزدیکی خود نگه دارید: درمان حملات آسم شبانه بخش مهمی از کنترل آسم است. داروهای آسم را همراه با یک لیوان آب نزدیک تخت نگه دارید. تا در صورت نیاز در طول شب در دسترس باشند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

بی خوابی کشنده (قسمت اول)

به این مقاله امتیاز دهید