07136476172 - 09172030360 [email protected]

دیابت بیش از 30 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد و هفتمین علت مرگ و میر است. شایع ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 ، یک بیماری مزمن است که به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد می شود.

انسولین هورمونی است که به انتقال گلوکز از خون به ماهیچه‌ها، چربی و کبد و سایر سلول‌ها کمک می‌کند. جایی که می‌توان از آن برای انرژی استفاده کرد. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که بدن در تولید انسولین مشکل داشته باشد. یا زمانی که انسولین نتواند گلوکز را به این سلول‌ها منتقل کند. این منجر به تجمع گلوکز در خون می شود که در غیر این صورت به عنوان قند خون بالا شناخته می شود. که علامت بارز دیابت است. اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند عواقب شدیدی برای قلب، کلیه ها و سایر اندام ها داشته باشد.

 

دیابت و خواب ارتباط پیچیده ای با هم دارند و بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کیفیت خواب ضعیف یا بی خوابی را تجربه می کنند.  خبر خوب این است که توجه دقیق به رژیم غذایی، ورزش، و سطح قند خون می‌تواند تغییرات زیادی در کیفیت خواب و در نتیجه سلامت کلی ایجاد کند.

دیابت چه تاثیری بر خواب دارد؟

تخمین زده می شود که از هر دو نفر مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر به دلیل سطح ناپایدار قند خون و علائم مرتبط با دیابت، مشکلات خواب دارد. قند خون بالا (هیپرگلیسمی) و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) در طول شب می تواند منجر به بی خوابی شود و بعد از آن… خستگی روز مانند بسیاری از بیماری های مزمن، احساس افسردگی یا استرس در مورد خود بیماری نیز ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد.

هنگامی که سطح قند خون بالا باشد، کلیه ها با افزایش دفعات ادرار، جبران می کنند. در طول شب، این رفتن مکرر به دستشویی منجر به اختلال در خواب می شود. قند خون بالا همچنین ممکن است باعث سردرد، افزایش تشنگی و خستگی شود که می تواند در خوابیدن اختلال ایجاد کند.

در مقابل، ساعت‌های طولانی بدون غذا خوردن یا مصرف داروهای دیابتی با تعادل نادرست نیز می‌تواند منجر به کاهش سطح قند خون در شب شود. ممکن است کابوس ببینید، عرق کنید، یا زمانی که از خواب بیدار می شوید احساس تحریک یا گیجی کنید.

چگونه خواب ضعیف بر سطح قند خون در افراد دیابتی تأثیر می گذارد؟

همانطور که دیابت می تواند باعث مشکلات خواب شود، به نظر می رسد مشکلات خواب نیز در دیابت نقش دارند. کم خوابی یا خواب موج آهسته ترمیمی کمتر با سطح قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت مرتبط است.  با این حال، کاملاً مشخص نیست که آیا یکی باعث دیگری می شود یا اینکه آیا متغیرهای بیشتری در کار هستند. محققان بر این باورند که محدودیت خواب ممکن است به دلیل تأثیر آن بر انسولین، کورتیزول و استرس اکسیداتیو ، بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.

یک چهارم افراد مبتلا به دیابت  که کمتر از شش ساعت یا بیش از هشت ساعت در شب می خوابند. که آنها را در معرض خطر افزایش قند خون قرار می دهد.   کمبود خواب همچنین خطر ابتلا به مقاومت به انسولین را در وهله اول افزایش می دهد. این پیوند از همان اوایل کودکی آشکار می شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که برنامه خواب دیرتر یا نامنظم با قند خون بالاتر حتی در افراد غیر دیابتی مرتبط است. با این حال، ممکن است متغیرهای دیگری وجود داشته باشد که این را توضیح دهد. مانند این واقعیت که افرادی که برنامه خواب نامنظم دارند، بیشتر احتمال دارد از رژیم غذایی نامنظم پیروی کنند.

کمبود خواب باعث افزایش سطح گرلین، هورمون گرسنگی، و کاهش سطح لپتین، هورمونی می شود که به ما احساس سیری می دهد. برای جبران سطوح پایین انرژی، افرادی که بد می‌خوابند. احتمالاً به دنبال تسکین در غذاهایی هستند که قند خون را افزایش می‌دهند. و آنها را در معرض خطر چاقی قرار می‌دهند ، که یک عامل خطر برای دیابت است.

چه اختلالات خوابی در افراد مبتلا به دیابت رایج است؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شانس بیشتری برای ابتلا به اختلالات خواب همراه دارند که شایع ترین آنها سندرم پای بی قرار و آپنه انسدادی خواب است.

سندرم پای بیقرار (RLS)

  •  تقریباً از هر پنج نفر مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر مبتلا به سندرم پای بیقرار است.  که با گزگز یا سایر احساسات تحریک‌کننده در پاها مشخص می‌شود که می‌تواند در خوابیدن اختلال ایجاد کند. افراد مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر بیماری دیگری به نام نوروپاتی محیطی هستند. علائم نوروپاتی محیطی که در اثر آسیب عصبی ایجاد می شود، بسیار شبیه به RLS است. و شامل بی حسی، گزگز و درد در اندام ها می شود. افرادی که این علائم را تجربه می کنند باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند. زیرا نوروپاتی محیطی به درمان برای کاهش آسیب طولانی مدت عصبی نیاز دارد.

آپنه انسدادی خواب (OSA)

  •  آپنه انسدادی خواب یک اختلال خواب است که در آن فرد به طور لحظه ای در فواصل زمانی مکرر در طول شب نفس اش متوقف میشود. در بیشتر موارد، فرد از این اتفاق آگاه نیست. اگرچه یکی از شریک‌های رختخواب ممکن است خروپف و نفس نفس زدن را مشاهده کند. این نارسایی‌ها در تنفس باعث ایجاد برانگیختگی‌های کوچک (بیداری‌های بسیار کوتاه) می‌شوند. که با پیشرفت طبیعی مراحل خواب تداخل می‌کنند. و کیفیت خواب را مختل می‌کنند. OSA معمولاً در افرادی که اضافه وزن یا چاق هستند رخ می دهد. زیرا دور گردن آنها ضخیم تر است که با راه هوایی تداخل می کند. این بیماری را می توان با یک دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) درمان کرد .که راه هوایی را برای بازگرداندن تنفس طبیعی و کاهش وقفه های خواب باز نگه می دارد.

ارتباط بین آپنه خواب و دیابت چیست؟

اگرچه آپنه خواب به طور مستقیم باعث دیابت نمی شود.  اما یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است و نشان داده شده است که مقاومت به انسولین را حتی در افراد غیر دیابتی و بدون اضافه وزن افزایش می دهد. انجمن دیابت آمریکا تخمین می زند که تا از هر چهار نفر مبتلا به دیابت نوع 2 نیز از آپنه رنج می برد. و یک چهارم بیشتر از بیماران دیابتی نوع 2 از اختلال تنفس مرتبط خواب دیگر رنج می برند.

هم OSA و هم دیابت نوع 2 در افرادی که دارای اضافه وزن و چاق هستند شایع تر است. با این حال، به نظر می رسد OSA بر مقاومت به انسولین و کنترل گلوکز حتی پس از کنترل چاقی تأثیر می گذارد.  OSA نه تنها باعث تکه تکه شدن خواب می شود که با امواج آهسته خواب تداخل می کند. بلکه به طور دوره ای تامین اکسیژن بدن را نیز قطع می کند. این اثرات با هم منجر به مقاومت به انسولین و اختلال در متابولیسم گلوکز می شود.

در بسیاری از مطالعات، درمان کوتاه مدت آپنه خواب سطح قند خون را بهبود می بخشد.  در حالی که درمان طولانی مدت CPAP قند خون و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد. با این حال، مطالعات دیگر نتوانسته‌اند بهبودی در سطح گلوکز خون پس از درمان OSA پیدا کنند.

افراد مبتلا به دیابت چگونه می توانند با مشکلات خواب کنار بیایند؟

مدیریت دقیق سطح قند خون می تواند به بهبود خواب افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. علاوه بر این، با توجه به رابطه نزدیک بین دیابت و خواب، عادات بهداشتی خوب خواب اهمیت ویژه ای دارد. اینها شامل عادات روزانه و شبانه می شوند، مانند:

  • پیروی از یک برنامه غذایی که برای شما مفید است و به کنترل قند خون کمک می کند
  • ورزش منظم
  • داشتن یک برنامه خواب منظم
  • اجتناب از محرک هایی مانند کافئین یا نیکوتین قبل از خواب
  • خنک، تاریک و ساکت نگه داشتن اتاق خواب

پزشک ممکن است بتواند داروهای کمکی خواب را برای بیماران دیابتی برای داشتن خواب بهتر توصیه کند. آنها ممکن است یک پلی سومنوگرام یا مطالعه خواب انجام دهند. تا ببینند آیا اختلال خواب مقصر مشکلات خواب شما است یا خیر. سپس اختلالات خواب ثانویه را می توان با درمان های هدفمند مانند دستگاه CPAP درمان کرد.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و خواب

 

آلرژی و خواب

 

به این مقاله امتیاز دهید