07136476172 - 09172030360 [email protected]

نوروپاتی دیابتی یک عارضه شایع در افراد مبتلا به دیابت است. اگرچه ممکن است همیشه پیشگیری از نوروپاتی امکان پذیر نباشد، برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند به جلوگیری و مدیریت درد و ناراحتی ناشی از این عارضه کمک کند.

نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض بالقوه دیابت است. زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون بالا به طور مداوم باعث آسیب به اعصاب می شود که منجر به درد، گزگز و بی حسی در قسمت های مختلف بدن می شود.

یک فرد مبتلا به نوروپاتی دیابتی ممکن است بتواند با انجام برخی اقدامات احتیاطی و اصلاح سبک زندگی علائم خود را به حداقل برساند. آنها همچنین می توانند از مشاوره با پزشک در مورد اینکه کدام گزینه ممکن است برای آنها مناسب باشد، بهره مند شوند.

در این مقاله، نکات خودمراقبتی برای نوروپاتی دیابتی را مورد بحث قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که چه زمانی فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

تعریف نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی آسیب عصبی را توصیف می کند که ممکن است در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد. با گذشت زمان، سطوح بالای گلوکز خون و سطوح بالای چربی ها مانند تری گلیسیرید می تواند به اعصاب آسیب برساند. درمان نکردن نوروپاتی دیابتی می تواند منجر به عوارض دیگری مانند زخم و قطع عضو شود.

بسته به نوع نوروپاتی دیابتی ممکن است فرد علائم مختلفی را تجربه کند.

چهار نوع اصلی نوروپاتی دیابتی عبارتند از:

نوروپاتی محیطی:

این نوع معمولاً بر اعصاب پاها تأثیر می گذارد، اما گاهی اوقات ممکن است بر روی اعصاب بازوها و دست ها نیز تأثیر بگذارد. این نوع نوروپاتی بسیار شایع است و تقریباً نیمی از افراد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد.

نوروپاتی اتونومیک:

این نوع نوروپاتی آسیب به اعصابی را توصیف می کند که اندام های داخلی را کنترل می کنند و به عملکردهای غیرارادی بدن کمک می کنند. می تواند منجر به مشکلات مربوط به سیستم گوارش، غدد عرق، اندام های جنسی، مثانه، چشم ها، ضربان قلب و فشار خون شود. همچنین ممکن است فرد ناآگاهی از هیپوگلیسمی را تجربه کند.

نوروپاتی کانونی:

این نوع معمولاً شامل آسیب به یک عصب می شود و به احتمال زیاد روی عصب پا، تنه، دست یا سر تأثیر می گذارد. شایع‌ترین نوروپاتی‌های کانونی، سندرم‌های گیرافتادگی، مانند سندرم تونل کارپال هستند.

علت درد نوروپاتیک مثل دردهای تیز ناگهانی، سوزشی و یا سوزن سوزن شدن چیست؟

نوروپاتی پروگزیمال:

این نوع نوروپاتی دیابتی نادر است و شامل آسیب به اعصاب ران، باسن یا لگن می شود. آسیب معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ممکن است به طرف دیگر نیز سرایت کند. پس از شروع علائم، شروع به بدتر شدن می کنند اما پس از چند ماه یا چند سال بهبود می یابند.

نکات مراقبتی برای نوروپاتی دیابتی

پیشگیری از نوروپاتی دیابتی به طور کامل همیشه امکان پذیر نیست، اما فرد می تواند اقدامات خاصی را برای کمک به کاهش درد انجام دهد.

مدیریت قند خون

کنترل سطح قند خون و نگه داشتن آن در محدوده هدف می تواند به طور قابل توجهی خطر نوروپاتی دیابتی را کاهش دهد. با نگه داشتن سطح قند خون در محدوده مناسب، فرد می تواند از آسیب به اعصاب ناشی از هیپرگلیسمی جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازد.

چک کردن منظم پاها

فرد مبتلا به دیابت باید به طور مکرر پاهای خود را چک کند تا مطمئن شود که علائم یا نشانه های آسیب عصبی یا سایر عوارض دیابت را در نظر می گیرد. همچنین مهم است که از پاهای خود مراقبت کنند. که ممکن است شامل شستن و مرطوب کردن پاها، اجتناب از پابرهنه راه رفتن و پوشیدن کفش های مناسب باشد.

آسیب عصبی و گردش خون ضعیف می تواند منجر به مشکلات زیادی در پا شود. در شدیدترین موارد، اگر خون کافی دریافت نکند، پزشک ممکن است نیاز به قطع پای فرد را  اعلام کند.

ورزش کردن

ورزش می تواند به افراد کمک کند سطح گلوکز خون خود را مدیریت کرده و گردش خون را تقویت کنند. به این ترتیب، فعالیت بدنی ممکن است به کاهش و جلوگیری از پیشرفت نوروپاتی دیابتی و علائم آن کمک کند. ورزش همچنین می تواند یک استراتژی مفید برای کمک به فرد در حفظ وزن مناسب ​​باشد که برای بسیاری از جنبه های سلامتی مهم است.

پیروی از یک برنامه غذایی متعادل

الگوی غذایی سالم برای سلامتی مفید است و همچنین می تواند به افراد در کنترل سطح قند خون و حفظ وزن مناسب ​​کمک کند. یک بررسی سیستماتیک در سال 2020 نشان می دهد که گنجاندن غذاهای گیاهی در رژیم غذایی افراد میتواند به مدیریت درد و کنترل قند خون کمک کند و نیاز به دارو را کاهش دهد. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها ضروری است.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات در سلامتی شود و خطر عوارضی مانند نوروپاتی دیابتی را افزایش دهد. یک بررسی در سال 2019 نشان می دهد که دود سیگار ممکن است نوروپاتی دیابتی را از طریق مکانیسم استرس اکسیداتیو تشدید کند. به این ترتیب، به فرد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که سیگار را ترک کند.

ماساژ برای نوروپاتی

ماساژ می تواند به تحریک گردش خون کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که ماساژ نه تنها می تواند به کاهش سطح گلوکز در جریان خون کمک کند، بلکه علائم درد نوروپاتیک را نیز بهبود می بخشد. مطالعه ای در سال 2015 نشان می دهد که ماساژ پای تایلندی ممکن است یک گزینه درمانی کمکی مناسب برای مبتلایان به نوروپاتی دیابتی باشد.

جلوگیری از فشار طولانی مدت

فشار طولانی مدت می تواند باعث تورم رباط ها و تاندون ها شود. فشار مداوم ممکن است منجر به آسیب عصبی شود.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

آیا استرس می تواند باعث دیابت شود؟

حمام گرم

یک مطالعه در سال 2020 نشان می دهد که حمام آب نمک گرم می تواند گزینه ای مؤثر برای کسانی باشد که به دلیل نوروپاتی درد می کشند. بعد از حمام ، فرد باید پوست خود را کاملاً خشک کند و مرطوب کننده را برای سالم نگه داشتن آن بمالد. همچنین فرد از اینکه منبع آب گرم است و نه داغ، باید اطمینان حاصل کند. این امر از این جهت مهم است که بتواند از سوختگی و آسیب به پوست جلوگیری کند.

خواب با کیفیت خوب

فرد مبتلا به نوروپاتی دیابتی بسته به نوع نوروپاتی که دارد ، ممکن است اختلال در خواب را تجربه کند. به همین ترتیب ، توصیه می شود برای جلوگیری از فشرده شدن اعصاب و ناراحتی بعدی ، از برخی پوزیشن های خوابیدن خاص جلوگیری کنید.

اگر در داشتن خواب با کیفیت مشکل دارید و یا با وجود ساعت خواب کافی باز هم در طول روز احساس خستگی میکنید، ممکن است از نوعی اختلال خواب رنج ببرید. خواب خوب بر بسیاری از جنبه های زندگی اثر گذار است و برای سلامت روانی و جسمانی شما ضروروی است. مهم است که نوع اختلال خواب شما تشخیص داده شود و درمان شود.

واحد سلامت خواب و اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

اجتناب از مصرف الکل

مصرف الکل ممکن است باعث افزایش درد و سایر علائمی شود که فرد مبتلا به نوروپاتی دیابتی تجربه می کند. اعصاب نسبت به الکل بسیار حساس هستند و نوشیدن مشروبات الکلی می تواند احساس بی حسی ، درد ، سوزش و سوزن سوزن شدن را افزایش دهد.

 

روش درمانی میدان الکترومغناطیسی پالسی(PEMF) برای نوروپاتی دیابتی

درمان میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) چیست؟

PEMF مخفف Pulsed Electromagnetic Field است. دستگاه‌های PEMF امواج الکترومغناطیسی را در فرکانس‌های مختلف منتشر می‌کنند تا فرآیند بازیابی طبیعی بدن شما را در سطح سلولی تحریک و تشویق کنند.

با گذشت زمان سلول های بدن ما شروع به از دست دادن انرژی می کنند. کاهش انرژی سلول شما ریشه اختلال عملکرد سلولی است. با PEMF، می توانید به سلول های خود انرژی دهید و خطر اختلال عملکرد سلولی را کاهش دهید. تا زمانی که سلول های بدن شما سالم بمانند، بدن شما سالم می ماند.

درمان PEMF چگونه کار می کند؟

PEMF یا درمان با میدان الکترومغناطیسی پالسی امواج انرژی قدرتمند و پالسی را به سمت بافت‌های آسیب دیده هدایت می‌کند.

پالس ها در فرکانس های پایین از پوست عبور می کنند و به عمق ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها و اعصاب نفوذ می کنند و انرژی سلول را افزایش می دهند و مکانیسم های ترمیم طبیعی آن را تحریک می کند. این امواج بدون درد و سریع از سلول های ناحیه آسیب دیده عبور می کند و اسپین الکترون های موجود در آنها را افزایش می دهد. این افزایش انرژی سلولی به بهبود بافت های آسیب دیده، تسکین درد و تحریک رشد سلولی کمک می کند.

به خواندن ادامه دهید:

روش درمانی با کمک میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) برای درمان درد مزمن

PEMF به طور خاص چه تاثیری بر نوروپاتی دیابتی دارد؟

درد نوروپاتی، و به طور خاص نوروپاتی محیطی، از شلیک نابجای فیبرهای C بدون میلین با تجمع کانال های سدیم و کلسیم ناشی می شود. از آنجایی که PEMF به طور ایمن جریان های فرکانس پایینی را القا می کند که می تواند نورون ها را دپولاریزه، رپولاریزه و هیپرپلاریزه کند، این انرژی را هدایت میکند و در کف پا می تواند به طور بالقوه درد نوروپاتیک را تعدیل کند.

در مقایسه با سایر درمان های مرسوم، درمان PEMF ساده، ایمن و موثر است. اگر شما یا عزیزانتان از نوروپاتی دیابتی رنج می برید، باید درمان PEMF را در نظر بگیرید.

اگر به دنبال یک روش درمانی جدید برای افزودن به برنامه درمانیتان هستید، با انستیتو سلامت مغز تماس بگیرید، شما می توانید با متخصصین ما در مورد مزایای بالقوه درمان PEMF صحبت کنید. برای اطلاعات بیشتر به واحد مربوطه در سایت ما مراجعه کنید:

روش درمانی میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF)

مقایسه داروها برای درمان مناسب درد نوروپاتیک

 

منابع:

به این مقاله امتیاز دهید