07136476172 - 09172030360 [email protected]

میدان های الکترومغناطیسی

میدان های الکترومغناطیسی نقش بسیار مهمی در سلامت روزانه ما دارند. در سطح سلولی، بدن ما از سیگنال های الکترومغناطیسی برای انتقال اطلاعات به مغز و بالعکس استفاده می کند. در سلول‌های ما، فرآیندهای بیوشیمیایی توسط واکنش‌های الکترومغناطیسی که همیشه در حال وقوع هستند، کنترل می‌شوند. دامنه کاربردهای بالینی میدان الکترومغناطیسی پالسی یا  PEMF برای چندین دهه بسیار گسترده بوده است. با ظهور فرم مقرون به صرفه و بسیار کارآمد PEMF  به صورت قابل حمل/پوشیدنی، تقاضا برای آن افزایش یافته است. روش درمانی PEMF برای استفاده بالینی توسط FDA برای موارد زیادی تاییدیه کلاس 2 دارد.  هدف این مطالعه تعیین کاربردهای اولیه، ادراکات و مشاهدات افراد و همچنین پزشکانی است که به طور فعال از PEMF در عمل بالینی خود استفاده می کنند.

مقدمه

در این مقاله، نتایج نظرسنجی و اثرگذاری روش درمانی PEMF را در 421 بیمار گزارش می کنیم. بررسی در نوامبر 2019 در اورلاندوفلوریدا انجام شدو نتایج علاوه بر ژورنال معتبر در کنگره RG Dennis نیز منتشر شد. این نظرسنجی برای شرکت کنندگان ثبت نام شده انجام شد، کاملاً داوطلبانه و بدون جبران بود.

دامنه کاربردهای بالینی میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) به‌طور قابل‌توجهی برای دهه‌ها گسترده بوده است. به حدی که کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شده است. تعداد منابع معتبر برای این تکنیک بین 500 تا 3000 می باشد. بسته به نحوه تعریفPEMF، دامنه کاربردهای آن، می تواند به طور محدود به عنوان “کاربردهای بالینی انسانی” تعریف شود. از آنجایی که الکتریسیته و مغناطیس به عنوان الکترو مغناطیس، یک نیروی فیزیکی بنیادی واحد، به هم متصل می شوند. مرز بین اثرات الکتریکی صرف در مقابل اثرات الکترومغناطیسی در زیست شناسی می تواند مبهم باشد.

شناخت اساسی PEMF

برای دستیابی به درک اساسی از PEMF به دانش در طیف شگفت انگیزی از رشته های علمی نیاز است. از جمله زیست شناسی سلولی و مولکولی، بیوفیزیک، فیزیولوژی، مهندسی برق، فیزیک پیشرفته الکترو مغناطیس و پزشکی بالینی نیاز است. شاید بهترین راه برای درک و استفاده از PEMF از طریق اثرات بالینی مشاهده شده آن باشد. از طریق آزمایش، مشاهده دقیق و تجربه می توان به درک بهتری از کارکرد PEMF رسید. تاثیر این روش در اختلالات خواب، افسردگی، درد، انواع از سردردها و ترمیم زخم و شکستگی بررسی شده است. در سال 1979، برای اولین بار استفاده از میدان الکترومغناطیسی پالسی برای ترمیم زخم و شکستگی ها تایید شد. در سال 2004 به عنوان یک روش کمکی برای جراحی فیوژن دهانه رحم در بیماران تأیید شد. استفاده از PEMF در طب “تکمیلی”، “یکپارچه” و “عملکردی” به دلایل حرفه ای و قانونی به طور فزاینده ای محبوب شده است.

 

تاریخچه

در سال 2012، تقریباً یک سوم بزرگسالان آمریکایی از این رویکردهای مراقبت بهداشتی «جایگزین» استفاده می کردند. تعداد آنها به طور پیوسته در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود 7000 تا 10000 بیماری وجود دارد که طب رایج،  فقط برای 500 مورد درمان مؤثر ارائه می‌کند. با این وجود، برآوردها در این محدوده ها به طور عمومی توسط سخنگویان معتبر NIH ارائه می شود. با این حال، اعداد می تواند بسیار بزرگتر باشد.

واقعیت این است که بسیاری از شایع‌ترین و شدیدترین بیماری‌های مزمن، هیچ درمان یا درمان اصلی مؤثری ندارند. بسیاری از این موارد مادام العمر، پیشرونده و ناتوان کننده هستند. طب رایج به سادگی هر روشی را بر خلاف رویکردهایی که قبلاً به طور گسترده پذیرفته شده‌اند به حاشیه می‌برد. آنها نمی توانند بسیاری از مبرم ترین نیازهای بشر را برآورده سازند.

هزاران گزارش علمی نشان می‌دهد درمان‌های غیرمعمول نویدبخش درمان بسیار مؤثر بیماری‌های غیر قابل درمان هستند.

 

روش درمانی PEMF، بدون عوارض جانبی، بدون هیچ گونه خطر اعتیاد و با هزینه کم

این روش در حدود 60 سال گذشته به طور فعال مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در نتیجه تقریباً هزار مقاله علمی وجود دارد که در مطبوعات عمومی خلاصه شده است. این شواهد گزارش می کنند، استفاده از PEMF  فواید بسیار مثبت و بدون عوارض جانبی دارد. برای بیش از 40 دسته کلی مختلف بیماری و ناتوانی، که بسیاری از آنها هیچ گزینه درمانی ایمن و موثری ندارند، نوید بخش است. این 40 دسته نشان دهنده صدها تا هزاران بیماری خاص، از جمله بیش از 200 مورد مرتبط با پیری است. با استفاده مناسب از PEMF می‌توان ناتوانیهایی که می‌توان به طور ایمن و مؤثر درمان کرد، تقریباً دو برابر کرد. این درمان در واقع برروی سیستم گردش خون مویرگی اثر می گذارد. بنابراین یکی از مهم ترین اثرات این روش تعدیل و بهبود این سیستم است.

دقیقاً “PEMF” چیست و آیا برای درمان درد مزمن (یا هر چیز دیگری) “کار می کند”؟

ابتدا بدانیم که PEMF فقط یک روش نیست. بلکه نشان دهنده طیف وسیعی از روش هایی است که می توان از الکترو مغناطیس به صورت درمانی استفاده کرد. با مدل‌سازی مشخص می‌شود که PEMF می‌تواند به هر یک از بیش از چهار میلیارد روش مختلف اعمال شود. این به مراتب بیشتر از تعداد گونه های شیمیایی شناخته شده در جهان است. بنابراین، اینکه ادعا کنیم  PEMF به طور کلی برای هر بیماری خاص “کار می کند” یا “کار نمی کند” نادرست است. بلکه باید بدانیم از کدام شکل خاص آن استفاده می کنیم.

مشاهده شده است که بسیاری از اشکال مختلف PEMF مزایای زیادی برای کاهش درد مزمن دارند. بسیاری از اشکال PEMF را می توان در چند کلاس کلی مختلف از نطر شکل موج های الکترومغناطیسی گروه بندی کرد. برخی از آنها به طور کلی و گسترده مؤثر هستند، در حالی که برخی دیگر کمتر مؤثر هستند.

اثر بر روی درد مزمن

اخیرا، افراد با درد مزمن، از دستگاه PEMF قابل حمل (شخصی) در دسترس استفاده می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد بین شش ماه و برخی تا یک دهه از دردی مزمن رنج می بردند. پاسخ افراد بسیار مثبت بود.

99 درصد از شرکت کنندگان مقداری تسکین درد یا یک نتیجه درمانی خوب را تجربه کردند. 86 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند استفاده از داروها (عمدتاً داروهای ضد درد) را کاهش داده اند. 98 درصد از شرکت کنندگان بهبود کیفیت زندگی خود را تجربه کردند. 96 درصد از شرکت کنندگان افزایش امید را تجربه کردند. 95 درصد نیز گفتند عملکردشان افزایش یافته است. حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتند که مدت‌ها پس از قطع استفاده ازPEMF، برای طولانی‌مدت درد تجربه نکرده‌اند. حدود یک سوم از پاسخ‌دهندگان گفتند با کمک شدت کم PEMF دردشان کاهش یافته است. هیچ درمان ایمن و مؤثری جز داروها و دستگاه‌های «مسدودکننده درد» برای دردمزمن وجود ندارد.

مطالعه دردهای مزمن

داروها و دستگاه‌های ضد درد اغلب منجر به آسیب و انحطاط پیشرونده می‌شوند. بسیاری از آنها پس از استفاده گسترده پس از تأیید نظارتی، نه بی‌خطر و نه مؤثر هستند. به عنوان مثال مواد اعتیادآور را در نظر بگیرید.

در این مطالعه مزایای PEMF را نمی توان به اثر دارونما نسبت داد. زیرا اثر دارونما ممکن است تا 40 درصد و کمتر باشد نه بیش از 90 درصد. جالب این است که اغلب شرکت کنندگان، بیش از 26 روش درمانی را قبل از PEMF امتحان کرده بودند. بنابراین فرصت کافی برای شرکت کنندگان وجود داشت تا مدت‌ها قبل از استفاده  PEMF از طریق اثر دارونما تسکین یابد. در عوض، منطقی است که برعکس فرض کنیم. پاسخ دهندگان به نظرسنجی به عنوان افرادی که مقاومت پایداری در برابر اثر دارونما نشان داده بودند، انتخاب شدند. اکثریت آنها با استفاده از PEMF تسکین بسیار خوب و پایداری از درد مزمن پیدا کردند.

اثرات درمانی PEMF برروی درد، طبق نظر بیماران

این موارد به ترتیب شامل بهبود آسیب (58%)، درد مزمن (47%)، سلامت عمومی (37%)، آسیب مفاصل و آرتریت (31%)، هستند. این روش همچنین بر درد حاد (30%)، التهاب (29%) و بهبود و بازسازی بافت 24% اثر مثبت دارشت. دردهای مزمن همواره از جمله موارد آزار دهنده و چالش های پیش روی مراقبان سلامت بوده است.

روند کلی این است که PEMF مزایای زیادی در طیف وسیعی از بیماری ها دارد. در حالی که هیچ عوارض جانبی جدی و دائمی مشاهده نشده است. به عنوان یک روش کمکی برای بسیاری از رویکردهای جایگزین و اصلی دیگر استفاده می شود. همچنین استفاده از PEMF در کنار روش های دیگر توان بخشی بسیار موثرتر است.

در مقالات بعدی به سایر اثرات درمانی این روش برای مثال در اختلالات خواب، انواع سردردها، ناتوانی ناشی از ام اس، افسردگی و غیره می پردازیم.

منبع: https://www.josam.org/josam/article/view/69

به این مقاله امتیاز دهید