07136476172 - 09172030360 [email protected]

با هم این مقاله را بشنویم:

برخی افراد افسردگی را یک ناتوانی «نامرئی» می دانند. هیچ کس نمی تواند ببیند که شما رنج می برید زیرا همه اینها در درون شما اتفاق می افتد. افسردگی بسیار رایج است. بیش از 264 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند. با وجود رایج بودن آن، یافتن درمان مناسب همچنان می تواند چالش برانگیز باشد. اکثر متخصصان سلامت روان مدیتیشن، دارو یا روان درمانی را توصیه می کنند. همه این‌ها می‌توانند تأثیر داشته باشند، اما به زمان نیاز دارد و سازگاری با آنها یا ایجاد عوارض جانبی نیز باید در نظر گرفته شود. با این حال، محققان به کشف درمان‌های جدیدی ادامه می‌دهند که سریع‌تر و بدون عوارض جانبی عمل می‌کنند. نوروفیدبک یکی از این درمان‌ها است. و شامل هیچ دارویی نمی‌شود. می توانید آن را تمرینی برای مغز در نظر بگیرید.

نوروفیدبک درمانی غیرتهاجمی برای اضطراب و افسردگی در شیراز

آیا نوروفیدبک برای افسردگی می تواند به شما کمک کند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

نوروفیدبک چیست؟

مغز شما پالس های الکتریکی را بین سلول های مغز تولید می کند که به امواج مغزی معروف هستند. این پالس ها سلول هایی هستند که با یکدیگر صحبت می کنند.

امواج مغزی در حالات مختلفی مانند تمرکز عمیق یا آرامش اتفاق می افتد. نظارت بر امواج مغزی یکی از راه‌های بررسی خلق و خو، سطح استرس و سایر علائم است.

الگوهای امواج مغزی معروف آلفا، بتا، تتا و دلتا هستند. همه ما در طول روز و خواب خود آنها را تجربه می کنیم. آنها می توانند وظایف را آسان تر یا سخت تر کنند. همه چیز به سازگاری الگو و کاری که ما انجام می دهیم بستگی دارد.

آیا افسردگی به خودی خود از بین می رود؟

نوروفیدبک در عمل

نوروفیدبک فرآیند اندازه گیری امواج مغزی شما با استفاده از دستگاه EEG است. سپس زمانی که مغز شما عمل “درست” را انجام دهد به شما پاداش می دهد. در برخی موارد، پاداش می تواند مواردی مانند تماشای یک فیلم یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه باشد.

به عنوان مثال، اگر امواج مغزی شما نشان دهد که آرامش بیشتری دارید، یک پاداش مثبت دریافت خواهید کرد. همانطور که امواج مغزی شما در جهت مخالف شروع به حرکت می کنند، پاداش به پایان می رسد یا از بین می رود.

مغز رفتاری را می آموزد که برای دریافت یک پاداش مثبت باید اتخاذ کند. به لطف نوروپلاستیسیته، ما می توانیم به مغز شما کمک کنیم تا به شیوه ای خاص رفتار کند.

یکی از مزایای نوروفیدبک این است که به مغز می آموزد که چگونه حالت خود را به تنهایی تغییر دهد. پاسخ مثبت مرتبط با الگوهای بهینه امواج مغزی را به خاطر می آورد و به دنبال بازگشت به آن است.

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

چگونه نوروفیدبک برای افسردگی موثر است؟

مغز به طور طبیعی می خواهد در یک موقعیت خنثی بماند. این حالت متعادل به ما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را مدیریت کنیم.

همه ما منفی گرایی را تجربه خواهیم کرد، اما ماندن در این الگوهای فکری ما را نامتعادل نگه می دارد. هر چه بیشتر در آنها بمانیم، رسیدن دوباره به آن حالت متعادل سخت تر می شود.

حالت هایی مانند افسردگی بر نحوه تفکر و انتخاب ما تأثیر می گذارد. افسردگی یک اثر موج دار ایجاد می کند. تفکر ما بر انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد و این انتخاب‌ها بر تفکر ما تأثیر می‌گذارند. این الگوها ما را در چرخه های فکری منفی به دام می اندازند.

چطور افسردگی را درمان کنیم؟

اما بیایید به نوروفیدبک بپردازیم…

نوروفیدبک یک راه ساده و بدون دارو برای شکستن این چرخه است. نوروفیدبک به مغز اجازه می دهد تا به حالت متعادل برگردد.

فعالیت بیشتر در لوب فرونتال چپ منجر به خلق و خوی مثبت تر می شود. در نتیجه، فعالیت غیر طبیعی در لوب پیشانی راست منجر به خلق و خوی ضعیف می شود.

دانستن این موضوع به این معنی است که متخصص سلامت روان می‌تواند لوب پیشانی چپ را تمرین دهد تا فعال‌تر باشد. این اقدامات الگوهای تفکر مثبت بیشتری ایجاد می کند. نوروفیدبک همچنین احتمال تفکر افسرده را در آینده کمتر می کند.

پروتکل نوروفیدبک برای افسردگی همچنین به این معنی است که می توانید به مغز یاد دهید که چگونه این سوئیچ را به تنهایی انجام دهد. با گذشت زمان، این کار باعث می‌شود تا هر زمان که افسردگی در معرض خطر است، به حالت خنثی برگردید. این شکل از تمرین مغز یک پاسخ خودکار ایجاد می کند.

روش های نوین در درمان افسردگی

نوروفیدبک برای افسردگی چقدر موثر است؟

یک مطالعه در سال 2019 از نوروفیدبک برای درمان افرادی که از افسردگی مقاوم به درمان (TRD) رنج می برند، استفاده کرد. پس از دوازده هفته، آنها دریافتند که نوروفیدبک نه تنها به کاهش علائم کمک کرد، بلکه به بهبود آنها نیز کمک کرد.

فردی که تروما تچربه کرده بود سال ها از افسردگی رنج می برد. او داروهای مختلف، تغییر رژیم غذایی، هیپنوتیزم درمانی، روان درمانی و ورزش را امتحان کرده بود. در حالی که همه آنها تا حدی کمک کردند، او دریافت که نوروفیدبک بعد از هشت جلسه تفاوت واقعی را ایجاد کرد.

بسیاری از مطالعات دیگر این یافته ها را در مقیاسی بسیار بزرگتر تأیید می کنند. کارآزمایی‌های بالینی بهبود را نشان می‌دهند، به‌ویژه در مواردی که سایر درمان‌ها ناکارآمد هستند. در حالی که آزمایش‌ها کوچک بوده‌اند و تحقیقات کمتری در مورد اثرات بلندمدت آن وجود دارد، مزایای آن باز هم مشهود است.

مطالعات همچنین موفقیت در استفاده از آموزش بازخورد آلفا/تتا برای افسردگی شدید را نشان داده‌اند. این روش همچنین به تقویت آرامش، بهبودی ناشی از تروما و خلاقیت کمک می کند.

درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS در شیراز

چرا نوروفیدبک یک گزینه عالی برای درمان افسردگی است؟

نوروفیدبک یک رویکرد بدون درد است که شامل دارو نیست. این بدان معناست که با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، هیچ تداخلی نخواهید داشت. از آنجایی که این یک فرآیند غیر تهاجمی است، یک روش طبیعی برای درمان افسردگی است.

به یاد داشته باشید، تغییر امواج مغزی شخصیت یا محتوای افکار شما را تغییر نمی دهد. نوروفیدبک برای بهبود فعالیت در بخش های سمت راست مغز عمل می کند.

این چیزی بسیار متفاوت تر از دارو است که شیمی مغز شما را تغییر می دهد.

داروهای تجویزی، اگرچه گاهی اوقات مفید هستند، می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز ایجاد کنند. نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد و آن را به انتخاب بهتر و سالم تری تبدیل می کند.

آیا نوروفیدبک واقعا تاثیر دارد؟ عوارض، هزینه و هر آنچه نیاز است بدانید

در نهایت، نوروفیدبک نحوه تفکر شما را در مورد چیزها تغییر می دهد.

روان درمانی می تواند به شما در شناسایی الگوهای افکار منفی کمک کند. با این حال، تلاش بسیار زیادی برای مقابله با آنها و سیم کشی مجدد مسیرهای عصبی لازم است.

نوروفیدبک با کارکردن روی عملکردهای طبیعی مغز می تواند این کار را به طور موثرتری انجام دهد. همچنین بیشترین پتانسیل را برای تغییر دائمی دارد زیرا مغز یاد می گیرد که از طریق آموزش خود را بهبود بخشد.

نوروتراپی و نوروفیدبک چیست و چه مزایایی دارد؟ درمان های جدید بدون دارو با تکنولوژی

نوروفیدبک چگونه انجام می شود؟

ابتدا باید بدانید که نوروفیدبک روشی کاملا غیرتهاجمی است و هیچ دردی ندارد. برای شروع درمان نوروفیدبک، حسگرهایی روی سر فرد قرار می گیرد. یک سیستم کامپیوتری ویژه الگوهای مغز را اندازه گیری می کند و به مغز برای ایجاد الگوهای سالم تر و پایدارتر پاداش می دهد. با تمرین و آموزش کافی، مغز یاد می گیرد که این الگوهای سالم تر را به تنهایی بسازد. نوروفیدبک مانند ورزش برای مغز است.

تعدادی جلسات آموزشی ضروری است و تعداد جلسات مورد نیاز بسته به پیچیدگی و شدت اختلال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هنگامی که مغز فرد به اندازه کافی قوی شد، تمرین را می توان متوقف کرد یا به آموزش گاه به گاه تقلیل داد.

اگر میخواهید از جزئیات انجام نوروفیدبک و اثربخشی آن بیشتر بدانید مطلب زیر را حتما مطالعه کنید:

 

هزینه نوروفیدبک برای افسردگی چقدر است؟

قیمت نوروفیدبک با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می شود. توجه کنید برای استفاده از درمان نوروفیدبک حتما به افراد دارای صلاحیت لازم مراجعه کنید و هزینه کم به تنهایی نباید برای شما اهمیت داشته باشد. اگر درمان به صورت اصولی توسط متخصص انجام شود اثرات آن بلند مدت خواهد بود. در بعضی موارد افرادی فاقد صلاحیت و فاقد ابزار استاندارد، با پیشنهاد هزینه های پایین، میخواهند نظر شما را جلب کنند، توجه داشته باشید نتایجی  که توسط این افراد انجام می شود می تواند به درمان اشتباه منجر شود که این خود می تواند تبعات جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

انجام نوروفیدبک در شیراز

انستیتو سلامت مغز دانا، شاخه انجمن علوم اعصاب ایران در استان فارس، با بهره‌گیری از به‌روزترین و موثرترین تکنیک های درمانی به افرادی که از مشکلی در سلامت روان خود رنج می‌برند یا میخواهند توانایی‌های خود را ارتقا دهند کمک می‌کند. از جمله خدماتی که در این مرکز ارائه میشود نوروفیدبک است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

آیا بدنبال بهترین مرکز روانپزشکی با حرفه ای ترین تیم درمانی متشکل از روانپزشکان، روانشناسان، نوروساینتیست ها و استفاده از روش های نوروتکنولوژی هستید؟

شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان ویزیت خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

بهترین مرکز نوروفیدبک در شیراز

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

نوروفیدبک و تعادل مدارهای عصبی در افسردگی

به این مقاله امتیاز دهید