07136476172 - 09172030360 [email protected]

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی بالینی به این فکر می کنند که آیا علائم آنها به مرور زمان خود به خود از بین می رود یا خیر. پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت افسردگی بستگی دارد.

با این حال، از آنجایی که افسردگی قابل درمان است، جستجوی درمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید. به علاوه، درمان نکردن افسردگی نه تنها منجر به رنج بیهوده می شود، بلکه می تواند عواقب مخربی داشته باشد. گزینه های درمانی را می توان با شرایط شما تنظیم کرد و بهترین نتایج را ارائه کرد.

چرا افسردگی گاهی خود به خود برطرف می شود و برمیگردد؟

بسیاری می گویند که “زمان درستش میکنه!”، اما در مورد افسردگی این کاملا درست نیست. اینکه افسردگی چقدر طول می کشد و اینکه آیا بدون درمان بهبود می یابد یا خیر می تواند بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشد.

انواع خاصی از افسردگی بیشتر از سایرین طول می کشد. به عنوان مثال، اختلال افسردگی فصلی عموماً فقط در طول ماه‌های زمستان رخ می‌دهد و پس از شروع فصل بهار کاهش می‌یابد، در حالی که اختلال افسردگی مداوم زمانی تشخیص داده می‌شود که افسردگی دو سال یا بیشتر طول بکشد.

علت

علت افسردگی نیز می تواند بر طول آن تأثیر بگذارد. اگر افسردگی ناشی از یک موقعیت خاص یا یک عامل استرس زا موقتی باشد، ممکن است آنقدر طول نکشد.

افسردگی همچنین می تواند در نتیجه سایر عوامل تاثیرگذار بر سلامتی رخ دهد. به عنوان مثال، برخی از زنان اختلال نارسایی پیش از قاعدگی را تجربه می کنند، که افسردگی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی است، و نو مادران گاهی اوقات ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شوند. صحبت با متخصص سلامت روان می تواند به تعیین نوع درمان بر اساس علت افسردگی شما کمک کند.

علت و دلایل بروز افسردگی چیست؟

شدت

شدت افسردگی نیز می‌تواند بر برطرف شدن خود به خود تأثیر بگذارد. اگر افسردگی خفیف باشد، ممکن است بدون هیچ نوع درمان رسمی برطرف شود. در صورتی که افسردگی متوسط ​​یا شدید دارید، ممکن است نیاز به درمان اضافی برای کاهش آن باشد.

اگر افسردگی برای شما تشخیص داده شده است، خبر خوب این است که افسردگی یک بیماری قابل درمان است. در واقع، بین 80 تا 90 درصد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، متوجه پیشرفت می‌شوند.

اگر افسردگی شما در کیفیت زندگی شما تداخل ایجاد کرده است، انستیتو سلامت مغز دانا می تواند به شما کمک کند ترکیبی از درمان هایی را پیدا کنید که بهترین عملکرد را برای شما دارد. برای اطلاعات بیشتر سایت ما را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

درک افسردگی

اختلال افسردگی اساسی (MDD) شایع ترین شکل افسردگی است و می تواند در طول زندگی فرد فروکش کند.

علائم:

  • حالت افسردگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردید
  • تغییرات قابل توجهی در وزن یا اشتهای شما
  • مشکلات خواب

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: مقابله با اختلالات خواب در افسردگی

  • احساس خستگی
  • افزایش احساس بی قراری
  • مشکل در فکر کردن، تمرکز کردن یا تصمیم گیری

این علائم باید حداقل دو هفته قبل از تشخیص افسردگی اساسی وجود داشته باشند. اگر افسردگی به مدت دو سال یا بیشتر ادامه یابد، اختلال افسردگی مداوم (PDD) که به عنوان دیس تایمیا نیز شناخته می شود، ممکن است تشخیص داده شود.

چرا درمان مهم است

در حالی که بسیاری از داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، بیماری هایی که برایش طراحی شده اند را درمان می کنند، داروهای ضد افسردگی افسردگی را درمان نمی کنند. اثر آنها فقط موقتی است. به این دلیل که داروهای ضد افسردگی با تغییر ترکیب شیمیایی مغز عمل می کنند، اما فقط تا زمانی که فرد آنها را مصرف می کند. آنها به دلایل زمینه ای افسردگی نمی پردازند.

بدون توجه به علت، افسردگی درمان نشده می تواند برای فرد بسیار ناتوان کننده باشد و در تمام بخش های زندگی دخالت کند. علاوه بر این، افسردگی شدید در صورت عدم توجه فوری می تواند به طور بالقوه منجر به خطرات دیگر شود.

ارتباط افسردگی و سایر بیماری ها

افسردگی همچنین با انواع مسائل سلامت جسمانی از جمله بیماری قلبی، چاقی، دیابت، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات مزمن مرتبط است. در مورد بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت، افسردگی ممکن است پیشرفت بیماری را تسریع کند.

ابتلا به افسردگی حتی می‌تواند درمان سایر بیماری‌ها را دشوارتر کند، زیرا کمبود انگیزه و انرژی مرتبط با افسردگی، پیروی از رژیم‌های درمانی را برای بیماران دشوارتر می‌کند.

در حالی که ممکن است یک دوره افسردگی بدون درمان به خودی خود از بین برود، هیچ تضمینی وجود ندارد که اوضاع قبل از بهتر شدن بدتر نشود. به همین دلیل ضروری است که در اولین علائم افسردگی به دنبال درمان فوری باشید.

گزینه های درمان

شواهد کنونی نشان می دهد فردی که یک دوره افسردگی داشته است، 50 درصد در معرض خطر دوره دیگری است. با اضافه شدن هر دوره، این خطر بیشتر میشود و به 70 درصد پس از اپیزود دوم و 90 درصد پس از اپیزود سوم افزایش می یابد.

دریافت درمان مناسب می تواند طول و شدت دوره را کوتاه کند. چندین گزینه برای این امر وجود دارد.

افسردگی چگونه درمان می شود؟

روش های نوین در درمان افسردگی

داروها

داروهای ضد افسردگی می توانند علائم افسردگی را در کمتر از دو تا چهار هفته کاهش دهند. این نه تنها به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید، بلکه می تواند به طور بالقوه از بدتر شدن افسردگی نیز جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه افسردگی شما شدیدتر باشد، داروهای ضد افسردگی بیشتر می‌توانند به طور بالقوه کمک کنند.

برخی از افراد از مصرف داروهای ضد افسردگی می ترسند زیرا نگران این هستند که چگونه بر زندگی روزمره شان تأثیر می گذارد. با این حال، بسیاری از عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی با عادت کردن بدن به دارو کاهش می‌یابد. ادامه مصرف آن‌ها طبق تجویز می‌تواند به تقویت خلق و خوی شما کمک کند و مقابله با فراز و نشیب‌های زندگی را آسان‌تر کند.

افسردگی دارم اما نمیخوام دارو بخورم! درمان افسردگی بدون دارو

روان درمانی

چند نوع درمان وجود دارد که می تواند به تسکین احساس افسردگی کمک کند. درمان شناختی رفتاری یکی از آنهاست. درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می کند یاد بگیرند که چگونه افکار خود را به گونه ای تغییر دهند که بر رفتارها و احساسات آنها تأثیر مثبت بیشتری بگذارد.

درباره درمان شناختی رفتاری بیشتر بدانید:

درمان شناختی رفتاری (CBT) چیست: هر آنچه باید بدانید

 

نوروفیدبک

علوم اعصاب ثابت کرده است که تمرینات مکرر شبکه های مغزی، مانند تمرینهای مرتبط با نوروفیدبک، توانایی تغییر شکل مغز را دارد. این موضوع به بهینه سازی الگوهای امواج مغزی کمک می کند و در عین حال ارتباطات بین نورون ها و شبکه ها را تقویت می کند.

 

درمان نوروفیدبک همچنین سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بهبود می بخشد و در عین حال فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. پس از 20 تا 60 جلسه نوروفیدبک، بسیاری از بیماران کاهش علائم اضطراب و افسردگی خود را تجربه می کنند.

اگر میخواهید از نوروفیدبک و چگونگی انجام آن بیشتر بدانید این مطلب را از دست ندهید:

نوروفیدبک چیست؟تعریف،انواع و کاربرد آن و مرکز ارائه دهنده در شیراز

تحریک مغناطیسی مغز

اگر از افسردگی شدید رنج می برید که به دارو مقاوم بوده است، درمان TMS میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. درمان با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک درمان غیرتهاجمی است. پالس های انرژی مغناطیسی مکرر را به مناطقی از مغز که در خلق و خوی درگیر هستند هدایت می کند. این پالس های مغناطیسی بدون درد از جمجمه عبور می کنند و سلول های مغزی را تحریک می کنند.این موضوع می تواند ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را بهبود ببخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد.

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک ترانس کرانیال (tDCS)

تحریک فرا جمجمه ای ابزار جدیدی است که به کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند. روش تحریک فراجمجمه ای مغز میتواند به عنوان یک ابزار مفید در یک رویکرد جامع برای بهبودی طولانی مدت و پایدار بیماران مبتلا به افسردگی استفاده شود.

 

در طول یک جلسه، بیماران میتوانند بهبود خلق و خو و آرامش را احساس کنند. حتی پس از پایان جلسه، مغز میتواند به لطف نورپلاستیسیتی یا توانایی طبیعی خود برای تغییر، به سیم کشی مجدد و بهبود خود ادامه دهد. بیماران میتوانند با جلسات مکرر دستاوردها را تثبیت کنند. و پزشکان می توانند تغییرات طولانی مدت در مغز را با تکنیک های تصویربرداری (مانند fMRI یا qEEG) بررسی کنند.

درباره درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS بیشتر بدانید:

درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS در شیراز

مراقبت از خود

همانطور که گفته شد، مراقبت از خود، مانند خوب خوابیدن، خوردن یک رژیم غذایی مغذی، و عدم مصرف الکل یا مواد مخدر برای مقابله با آن نیز می تواند به شما کمک کند تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید. شکل دیگری از مراقبت از خود، ورزش است.

تحقیقات نشان می دهد که 20 تا 40 دقیقه ورزش سه بار در هفته می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند، نه تنها در همان زمان بلکه در درازمدت. بنابراین، پیاده روی، دویدن، یا پیوستن به کلاس تناسب اندام ممکن است کمک کند.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، به طور قابل‌توجهی با مراقبت از خود در طول دوره‌های افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، تا زمانی که افسردگی شما به سطحی برسد که مراقبت از خود قابل کنترل تر باشد، ممکن است به گزینه های درمانی دیگری نیاز باشد.

یک رویکرد ترکیبی

حتی ممکن است از اتخاذ یک رویکرد ترکیبی بهره مند شوید، و از دو یا چند مورد از این گزینه های درمانی با هم برای تسکین بیشتر افسردگی خود استفاده کنید.

حرف آخر

در حالی که غیرممکن نیست که یک دوره خاص از افسردگی به خودی خود از بین برود، کمک گرفتن می تواند باعث شود که سریعتر احساس بهتری داشته باشید. همچنین می تواند به طور بالقوه از بدتر شدن افسردگی یا تأثیر بر سلامت جسمانی شما جلوگیری کند. از آنجایی که افسردگی قابل درمان است، پزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه درمانی را برای خود پیدا کنید.

بعلاوه، رفع برخی از اشکال افسردگی دشوارتر است. در مواردی از این قبیل، شما نمی توانید منتظر بمانید که از بین برود. درمان ممکن است برای کمک به کاهش نوع یا شدت افسردگی و اضطراب شما ضروری باشد.

علاوه بر این، شما شایسته درمان مناسب وشخصی سازی شده برای افسردگی هستید.

هیچ ضرری ندارد یا شرم آور نیست اگر از کسی بخواهید کمک کند تا دوباره احساس بهتری داشته باشید.

لطفا همیشه به خاطر داشته باشید که میتوانید در حال خود تغییر ایجاد کنید و یک زندگی بدون افسردگی داشته باشید،شاید چند روش را امتحان کرده باشید و جواب نگرفته باشید اما بدانید هنوز راه هایی وجود دارند که منتظر شما هستند تا زندگی خود را نجات دهید و آنطور زندگی کنید که لیاقت دارید و دوست دارید.در این راه حمایت دیگران و درمان های جدید را در نظر بگیرید.

افسردگی در زنان: 4 نکته‌ای که باید بدانید

افسردگی و خواب چگونه با هم ارتباط دارند؟

 

منابع:

  1. National Institute of Mental Health. Depression.
  2. American Psychiatric Association. What is depression?
  3. Cleveland Clinic. Alternative therapies for depression.
  4. Anxiety and Depression Association of America. Depression.
  5. Patel R, Rose G. Persistent depressive disorderStatPearls.
  6. National Institute of Mental Health. Depression basics.
  7. Dhar A, Barton D. Depression and the link with cardiovascular diseaseFront Psychiatry. 2016;7:33. doi:10.3389/fpsyt.2016.00033
  8. Burcusa S, Iacono W. Risk for recurrence in depressionClin Psychol Rev. 2007;27(8):959-85. doi:10.1016/j.cpr.2007.02.005
  9. Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG). Depression: How effective are antidepressants?
  10. Centers for Disease Control and Prevention. What is depression?
  11. Wright J, Owen J, Richards, D, et al. Computer-assisted cognitive-behavior therapy for depression: a systematic review and meta-analysisJ Clin Psychiatry. 2019;80(2):18r12188. doi:10.4088/JCP.18r12188
  12. Cleveland Clinic. Psychotherapy for depression: Procedure details.
  13. Craft L, Perna F. The benefits of exercise for the clinically depressedPrim Care Companion J Clin Psychiatry. 2004;6(3)104-111. doi:10.4088/pcc.v06n0301
به این مقاله امتیاز دهید