07136476172 - 09172030360 [email protected]

بسیاری از داوطلبان کنکور در جستجوی شیوه های سالمی هستند که استرس خود را تسکین دهند و به آنها در آرامش کمک کنند. ذهن آگاهی یک روش مراقبه طبیعی است که به راحتی قابل انجام است و فواید مهم جسمی، عاطفی و روانشناختی زیادی را ارائه می دهد. هیچ تجهیزاتی نیاز ندارد، تنها روزانه چند دقیقه زمان، تمام آن چیزی است که شما لازم دارید.

به نظر می رسد در این روزها که داوطلبان بیشتر زمان خود را صرف درس خواندن می کنند، به سختی می توانند زمانی را برای تنفس هوای تازه و استشمام بوی گل ها و طبیعت پیدا کنند. ریتم شدید فعالیت های کنکور می تواند سرسام آور باشد. در نتیجه، بسیاری از دانش آموزان از استرس، اضطراب و کمبود خواب رنج می برند. این مسئله ممکن است تأثیر منفی بر سلامتی، نمرات، روابط آن ها داشته باشد.

 

5 مزیت برتر مدیتیشن در روزهای قبل از کنکور

 

 

کاهش استرس

 

میزان معقول استرس، سالم و لازم است – ما را به سمت عملی سوق می دهد و به ما در رسیدن به اهدافمان کمک می کند. از طرف دیگر استرس بیش از حد بسیار میتواند ناسالم باشد. اکثر دانش آموزان مجبورند با مجموعه ای از موقعیت های استرس زا مقابله کنند: تکالیف، آزمون ها، امتحانات پذیرش، فعالیت های برنامه درسی و فشارهای اجتماعی، همه بخشی از تجربه درس خواندن برای کنکور است.

شواهد علمی نشان داده اند که مراقبه ذهن آگاهی توانایی ما در مقابله با استرس را بهبود می بخشد. یک تمرین منظم – حتی چند دقیقه یک یا دو بار در روز – به شارژ مجدد ما کمک می کند. کسانی که یک تمرین مراقبه را می گذرانند و به انجام آن متعهد می شوند، منابع درونی مورد نیاز خود را پیدا می کنند تا در صورت نیاز، آرامش و توجه بیشتری را پیدا کنند. تمرین مراقبه ذهن آگاهی نه تنها می تواند استرس را کاهش دهد، بلکه منجر به غلبه بر استرس در شما می شود.

 

 

بهبود تمرکز

 

مراقبه همچنین به بهبود تمرکز کمک می کند – اولویت اصلی برای هر دانش آموز. ما می توانیم توجه خود را به لحظه کنونی جلب کنیم. وقتی مراقبه را شروع می کنیم، یکی از اولین روش هایی که یاد می گیریم این است که چگونه توجه خود را بر روی نفس کشیدن متمرکز کنیم. این عمل ذهن را به تمرکز روی یک فعالیت واحد در یک زمان، متمرکز می کند. در واقع اراده زیادی لازم است تا آشفتگی های ذهنی را کنار بگذاریم و در اینجا و اکنون متمرکز شویم. تحقیقات ارتباط قانع کننده ای بین جلسات مراقبه منظم و افزایش توجه و تمرکز را پیدا کرده اند.

 

 

کمک به بهبود احساسات:

 

همچنین نشان داده شده است که تمرین مراقبه باعث ارتقاء خلاقیت، بهبود سطح شادکامی و آرامش ذهن می شود. همه اینها جنبه های مهم سلامت عاطفی هستند. ذهن آگاهی به ما کمک می کند تا بر ترس خود غلبه کنیم. در واقع، با تصدیق آنچه در حال حاضر احساس می کنیم، یک ذهنیت مثبت تر ایجاد می کنیم. به عنوان مثال مراقبه در زمان امتحان، به دانش آموزان در غلبه بر ترس خود از نتایج ناامید کننده کمک می کند تا بتوانند در زمان حال با نگرش مثبت تری روند آماده شدن برای امتحان را طی کنند.

 

خلاقیت

 

ذهن های با اعتماد به نفس همچنین از پیدا کردن راه حل های مبتکرانه برای مشکلات و معماها لذت می برند. اساتید خوب به طور کلی از دانشجویانی که مایل به فکر کردن در خارج از مسائل کلاسی هستند، قدردانی می کنند. نشان داده شده است که مدیتیشن باعث تقویت خلاقیت می شود و ذهن را ترغیب به کنجکاوی و نوآوری می کند.

 

خواب بهتر

 

شواهد قطعی وجود دارد که مراقبه ذهن آگاهی باعث افزایش کیفیت خواب و راهی مؤثر برای بهبود بی خوابی است. برای دانش آموزان، پیدا کردن وقت خوابیدن اغلب دشوار است. هنگامی که دانش آموزان به رختخواب می روند، ذهن آنها چنان شلوغ می شود که به جای خوابیدن، درگیر فکر کردن به امتحان بعدی یا مسائل درسی می شوند. بار دیگر ذهن آگاهی به نجات این افراد می رسد! فقط چند دقیقه تمرین منظم می تواند به بدن و ذهن کمک کند تا از مشغله ها و فشارهای زندگی دانشگاه جدا شوند. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن منظم می تواند درمانی موثرتر برای بی خوابی نسبت به دارو می شود.

 

مراقبه در مقابل سوء مصرف مواد

 

اعتیاد به یک واقعیت جدید در مؤسسات یادگیری در سراسر جهان تبدیل شده است. رفتار اعتیاد آور در اثر مجموعه ای از محرک های اجتماعی و روانشناختی ایجاد می شود که شامل استرس، فشار همسالان، درگیری های رابطه ای، نیاز به فرار از فضای درس و امتحان، عدم وجود سازوکارهای مقابله ای سالم، می باشد. بیشتر مطالعات و برنامه ها – مانند پیشگیری از عود اعتیاد مبتنی بر ذهن آگاهی دانشگاه ویرجینیا – بر استفاده از ذهن آگاهی برای کمک به جلوگیری از اعتیاد متمرکز شده اند.

 

تمرین منظم مراقبه قبل از امتحان می تواند به کاهش ترس و اضطراب مرتبط با برگزاری آزمون کمک کند. بسیاری از دانشجویان فارغ از اینکه چقدر آماده هستند، نگران امتحانات هستند. متأسفانه، انرژی منفی و اضطراب مرتبط با امتحانات باعث می شود دانش آموزان عملکرد ضعیفی داشته باشند، حتی اگر آنها مطالب را بدانند. با ایجاد فضایی در ذهن خود، مراقبه باعث ایجاد اعتماد به نفس تازه ای و دید متعادل تری از زندگی می شود و به شما این امکان را می دهد تا سوالات کنکور را بهتر مدیریت کنید. اگر می خواهید کل زندگی خود را بهتر مدیریت کنید، می توانید مراقبه را امتحان کنید.

با خواندن این مقاله مشخص است که شما به تمرین مراقبه و نتایج آن علاقه مند هستید: زندگی را شادتر و معنی دار تر کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید