07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر شما یکی از میلیون‌ها افرادی هستید که با یک اختلال سلامت روان زندگی می‌کند، ممکن است بدن شما پیرتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید.

تحقیقات جدید – که آخر این هفته در کنگره روانپزشکی اروپا در پاریس ارائه شد – نشان می دهد افرادی که دارای بیماری های روانی طولانی مدت مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی هستند، از نظر بیولوژیکی بزرگتر از سن واقعی و تقویمی خود هستند.

علائم و نشانه های افسردگی

  • حالت های غمگین یا “پوچی” مداوم
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • تحریک پذیری
  • احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی
  • از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت ها
  • کاهش انرژی یا خستگی
  • آهسته تر حرکت کردن یا صحبت کردن
  • احساس بی قراری یا مشکل در نشستن
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری
  • مشکل در خوابیدن، بیدار شدن در صبح زود یا پرخوابی
  • تغییر اشتها و/یا وزن
  • افکار مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی

برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی، فرد باید حداقل دو هفته علائم را داشته باشد.

آیا افسردگی به خودی خود از بین می رود؟

علائم و نشانه های اضطراب

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد، از جمله اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب اجتماعی و فوبیای خاص.

برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، اضطراب اغلب پایدار است و می تواند در طول زمان بدتر شود. علائم ممکن است با زندگی روزمره آنها تداخل داشته باشد.

برخی از رایج ترین علائم و نشانه های اضطراب عبارتند از:

  • ترس و نگرانی بیش از حد
  • خشکی دهان
  • تنش عضلانی
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب نامنظم
  • مشکل در خوابیدن
  • رفتار محتاطانه و اجتنابی
  • وحشت زدگی

اگر این علائم را به مدت شش ماه یا بیشتر تجربه کنید، ممکن است دچار اختلال اضطرابی باشید.

راه های تشخیص افسردگی و اضطراب

اگر علائم و نشانه های اضطراب و افسردگی را تجربه می کنید،  می توانید از صحبت کردن با متخصص سلامت روان شروع کنید. آنها می توانند غربالگری اولیه را انجام دهند و ممکن است به دنبال شرایطی باشند که می تواند به علائم شما کمک کند. پس از آن برای تشخیص بالینی رسمی اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت. معیارهای تشخیصی DSM-5 برای افسردگی و هر اختلال اضطرابی متفاوت است. هنگامی که اضطراب و افسردگی با هم تداخل دارند، تشخیص ممکن است دشوارتر باشد.

واحد ارزیابی و تشخیص

پیری بیولوژیکی به چه معناست و افسردگی و اضطراب چگونه با آن مرتبط است؟

محققان دکتر جولیان موتز و کاترین لوئیس، هر دو در کینگ کالج لندن، متابولیت‌های خون – مولکول‌های کوچک تولید شده در طول فرآیند متابولیسم مانند لیپیدها، کلسترول و اسیدهای آمینه – از بیش از 110000 ساکن بریتانیا را بررسی کردند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به اختلال سلامت روان دارای یک “نمایه متابولیت” هستند که نشان می دهد آنها مسن تر از سن واقعی خود هستند.

دکتر موتز در بیانیه ای می‌گوید: “برای مثال، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای نشانگرهای خونی بودند که نشان می‌داد آنها حدود دو سال از سن تقویمی خود بزرگ‌تر بودند.”

این یافته‌ها مکمل تحقیقات قبلی موتز و همکارانش است که نشان می‌داد افرادی که دارای اختلالات سلامت روان هستند، عمر کوتاه‌تری دارند و مشکلات سلامتی بیشتری مانند دیابت و بیماری قلبی دارند. مطالعه ای در سال 2002 توسط Mutz نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی به احتمال زیاد از نظر پزشکی ضعیف هستند، وضعیتی که با خطر بالاتر مرگ همراه است.

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

به گفته سازمان بهداشت جهانی، افراد مبتلا به بیماری های روانی شدید ممکن است تا دو دهه زودتر به دلیل “شرایط فیزیکی قابل پیشگیری” جان خود را از دست بدهند.

موتز می‌گوید این تحقیق فرصتی را برای پزشکان برای ردیابی پروفایل‌های متابولیت بیماران مبتلا به اختلالات روانی و استفاده از تغییرات در چنین پروفایل‌هایی برای سنجش اثربخشی مداخلات درمانی برجسته می‌کند.

چگونه پیری بیولوژیکی را کند کنیم

خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که بیماران می‌توانند پیری بیولوژیکی خود را کاهش دهند.

مواردی که به پیری بیولوژیکی سریعتر در افراد مبتلا به بیماری روانی کمک می کند عبارتند از:

  • عدم تحرک بدنی
  • سیگار کشیدن
  • واکنش بیش از حد سیستم عصبی خودمختار
  • التهاب مزمن با درجه پایین
  • انزوای اجتماعی/تنهایی

این عوامل تأثیر منفی بر سلامتی دارند و رسیدگی به این عوامل خطرساز مفید خواهد بود.

چطور افسردگی را درمان کنیم؟

برخی از اقداماتی که افراد مبتلا به اختلالات روانی می توانند برای کند کردن پیری بیولوژیکی خود انجام دهند عبارتند از:

  • افزایش فعالیت بدنی، با تمرینات قدرتی و مقاومتی منظم
  • ترک سیگار، در صورت لزوم
  • ایجاد و حفظ روابط مثبت

چنین تغییراتی در شیوه زندگی احتمالاً علائم سلامت روان را نیز کاهش می دهد. درمان علائم سلامت روان آنها – چه از طریق درمان های روانشناختی، دارویی یا سایر روش ها – باید همیشه در نظر گرفته شود.

روش های نوین در درمان افسردگی

در ادامه مطالبی آمده است که بخشی از مطلب روش های نوین در درمان افسردگی است. اگر میخواهید کامل آن را ببینید اینجا کلیک کنید:

نوروفیدبک

علوم اعصاب ثابت کرده است که تمرینات مکرر شبکه های مغزی، مانند تمرینهای مرتبط با نوروفیدبک، توانایی تغییر شکل مغز را دارد. این موضوع به بهینه سازی الگوهای امواج مغزی کمک می کند و در عین حال ارتباطات بین نورون ها و شبکه ها را تقویت می کند.

درمان نوروفیدبک همچنین سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بهبود می بخشد و در عین حال فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. پس از 20 تا 60 جلسه نوروفیدبک، بسیاری از بیماران کاهش علائم اضطراب و افسردگی خود را تجربه می کنند.

اگر میخواهید از نوروفیدبک و چگونگی انجام آن بیشتر بدانید این مطلب را از دست ندهید:

تحریک مغناطیسی مغز

اگر از افسردگی شدید رنج می برید که به دارو مقاوم بوده است، درمان TMS ممکن است یک گزینه باشد. درمان با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک درمان غیرتهاجمی است. پالس های انرژی مغناطیسی مکرر را به مناطقی از مغز که در خلق و خوی درگیر هستند هدایت می کند. این پالس های مغناطیسی بدون درد از جمجمه عبور می کنند و سلول های مغزی را تحریک می کنند.این موضوع می تواند ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را بهبود بخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد.

تحریک ترانس کرانیال (tDCS)

تحریک فرا جمجمه ای یک ابزار نویدبخش جدید است که بر پایه نوآوری ها در علم استوار است. و به کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند امید می دهد. تحریک فراجمجمه ای مغز میتواند به عنوان یک ابزار مفید در یک رویکرد جامع برای بهبودی طولانی مدت و پایدار بیماران استفاده شود.

در طول یک جلسه، بیماران میتوانند احساس بهبود خلق و خو و احساس آرامش یا تمرکزی کنند که قبلاً نداشتند. حتی پس از پایان جلسه، مغز میتواند به لطف نورپلاستیسیتی یا توانایی طبیعی خود برای تغییر، به سیم کشی مجدد و بهبود خود ادامه دهد. بیماران میتوانند با جلسات مکرر دستاوردها را تثبیت کنند. و پزشکان می توانند تغییرات طولانی مدت در مغز را با تکنیک های تصویربرداری (مانند fMRI یا qEEG) بررسی کنند.

درباره درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS بیشتر بدانید:

حرف آخر

متخصصان درمان های مختلفی را برای افسردگی ارائه می دهند. بیشتر شامل یک جزء روان درمانی و همچنین یک جزء دارویی به شکل داروهای ضد افسردگی است.

داروهای ضد افسردگی طبیعی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، یعنی مکمل‌ها و ویتامین‌ها، درمان‌های جایگزین و تغییرات سبک زندگی، می‌توانند به شما در مقابله با افسردگی و حتی کاهش علائم کمک کنند.

در پایان…

لطفا همیشه به خاطر داشته باشید که میتوانید در حال خود تغییر ایجاد کنید و یک زندگی بدون افسردگی داشته باشید،شاید چند روش را امتحان کرده باشید و جواب نگرفته باشید اما بدانید هنوز راه هایی وجود دارند که منتظر شما هستند تا زندگی خود را نجات دهید و آنطور زندگی کنید که لیاقت دارید و دوست دارید.در این راه حمایت دیگران و درمان های جدید را در نظر بگیرید.

آیا بدنبال بهترین مرکز روانپزشکی با حرفه ای ترین تیم درمانی متشکل از روانپزشکان، روانشناسان، نوروساینتیست ها و استفاده از روش های نوروتکنولوژی هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان ویزیت خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس (TMS) چطور انجام میشود؟

عدم درمان افسردگی می تواند در آینده خطر زوال عقل را افزایش دهد

به این مقاله امتیاز دهید