07136476172 - 09172030360 [email protected]

محکم کردن و ساییدن دندان ها یک واکنش غیرارادی رایج در برابر عصبانیت، ترس یا استرس است.  در برخی افراد، این واکنش به طور مکرر در طول روز ظاهر می شود، حتی اگر به استرس زای فوری پاسخ ندهند. دندان قروچه ممکن است در زمان بیداری یا خواب رخ دهد. اما افراد به احتمال زیاد نمی دانند که هنگام خواب دندان های خود را روی هم می سابند.  به دلیل نیروی اعمال شده در دوره های دندان قروچه در خواب، این بیماری می تواند مشکلات جدی برای دندان ها و فک ایجاد کند. و ممکن است برای کاهش تاثیر آن نیاز به درمان داشته باشد.

دندان قروچه خواب چیست؟

دندان قروچه در خواب در هنگام خواب اتفاق می افتد.  بروکسیسم در حالت بیداری به عنوان شرایط متمایز در نظر گرفته می شوند. هرچند که هردو عملکرد فیزیکی مشابه باشد.  از بین این دو، دندان قروچه در حالت بیداری شایع تر است.  چالش اصلی دندان قروچه در خواب این است که برای مردم بسیار سخت تر است که بدانند هنگام خوابیدن دندان هایشان  را در حال سایش هستند.  به همین ترتیب، یک فرد خوابیده قدرت فک خود را درک نمی کند، بنابراین دندانهای خود را محکم تر می فشرد. افراد در این  فشار  تا 250 پوند نیرو به کار می گیرند.

دندان قروچه

دندان قروچه در خواب چقدر شایع است؟

دندان قروچه در خواب بیشتر در کودکان، نوجوانان و جوانان دیده می شود تا افراد میانسال و مسن.  به سختی می توان تعداد دقیق افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب را بدست آورد زیرا بسیاری از مردم از بروکسیسیم خود آگاه نیستند.

آمارهای مربوط به دندان قروچه خواب در کودکان به سختی قابل تشخیص است.  مطالعات نشان داده اند که حدود 6 تا 50 درصد از کودکان دندان قروچه در شب را تجربه می کنند.  این می تواند به محض رویش دندان، روی کودکان تأثیر بگذارد. بنابراین برخی از نوزادان و کودکان نوپا دندان های خود را قروچه می کنند.

در نوجوانان، شیوع بروکسیسیم در خواب حدود 15 درصد تخمین زده می شود. حدود 8 درصد از افراد میانسال و تنها 3 درصد از افراد مسن دندان های خود را در هنگام خواب روی هم می سابند.

علائم دندان قروچه در خواب چیست؟

علامت اصلی دندان قروچه در خواب، فشردن و فشار دادن دندان‌ها بصورت غیر ارادی در هنگام خواب است.  حرکات شبیه به جویدن است اما عموماً نیروی بیشتری را در بر می گیرد.   افراد مبتلا به دندان قروچه در طول شب، دندان های خود را نمی سایند  در عوض، آنها قسمت هایی از فشردن و خرد کردن دارند.  افراد ممکن است تعداد اپیزودهای بسیار کمی در شب یا حداکثر 100 اپیزود داشته باشند.  فراوانی قسمت ها اغلب متفاوت است و ممکن است هر شب دندان قروچه رخ ندهد.

برخی از حرکات دهان در هنگام خواب طبیعی است.  بیش از 60 درصد از افراد گاه به گاه حرکاتی شبیه به جویدن انجام می دهند. که به فعالیت های ریتمیک عضلات جونده معروف است.  اما در افرادی که دچار بروکسیسیم در خواب هستند، این حرکتها با دفعات و نیروی بیشتری اتفاق می افتد.

ارتباط بین آپنه خواب و دندان قروچه

بیشتر دندان قروچه در خواب در اوایل چرخه خواب در مراحل 1 و 2 خواب غیر REM اتفاق می افتد.  درصد کمی از قسمت ها می تواند در طول خواب REM ایجاد شود.  طبیعی است افرادی که شب ها دندان های خود را می سایند، این علامت را نشناسند. مگر اینکه توسط یکی از اعضای خانواده یا شریک تختخواب به آنها گفته شود.  با این حال، علائم دیگر می تواند نشان دهنده بروکسیسیم در خواب باشد.

درد فک و گردن دو نشانه مکرر دندان قروچه است.  این به دلیل سفت شدن این ماهیچه ها در طول دوره های بروکسیسیم رخ می دهد.  سردردهای صبحگاهی که احساس سردردهای تنشی دارند یکی دیگر از علائم بالقوه است. آسیب های غیرقابل توضیح به دندان ها نیز می تواند نشانه ای از فشار دادن و ساییدن دندان ها در شب باشد.

دندان قروچه

دندان قروچه در خواب چه عواقبی دارد؟

عواقب دراز مدت بروکسیسیم می تواند شامل آسیب های جدی به دندان ها شود .  دندانها ممکن است دردناک، ساییده و لق شوند.  روکش دندان، پرکردگی و ایمپلنت نیز ممکن است آسیب ببیند.

دندان قروچه می تواند خطر مشکلات مفصلی را که فک پایین را به جمجمه متصل می کند افزایش دهد.  این مفصل به مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) معروف است. مشکلات TMJ می تواند باعث مشکل در جویدن، درد مزمن فک، ایجاد صداها یا صدای کلیک، قفل شدن فک و سایر عوارض شود.

همه افراد مبتلا به بروکسیسیم در خواب اثرات و عواقب جدی نخواهند داشت.  وسعت علائم و پیامدهای طولانی مدت بستگی به شدت ساییدن دندان ها، هم ترازی دندان های فرد، رژیم غذایی وی دارد.  و شرایط دیگریکه می توانند بر روی دندان ها مانند بیماری رفلاکس معده (GERD) تأثیر بگذارند، وجود دارد .

دندان قروچه در شب نیز می تواند روی آرامش و کیفیت خواب شریک زندگی شما تأثیر بگذارد.  سر و صدای ناشی از فشار دادن و خرد کردن می تواند آزاردهنده باشد.

تاثیر “بهداشت دهان و دندان” بر عملکرد مغز

علت دندان قروچه در خواب چیست؟

عوامل متعددی بر خطر دندان قروچه در خواب تأثیر می گذارد. بنابراین معمولاً نمی توان یک علت واحد برای دندان‌قروچه افراد شناسایی کرد.  با این وجود، برخی عوامل خطر با احتمال بیشتر دندان‌قروچه در خواب ارتباط دارند.

استرس یکی از مهمترین این عوامل خطر است.  محکم کردن دندان ها هنگام مواجهه با شرایط منفی یک واکنش معمول است. و می تواند منجر به قسمت هایی از دندان‌قروچه در خواب شود.  اعتقاد بر این است که دندان قروچه با سطوح بالاتری از اضطراب ارتباط دارد.

محققان تشخیص داده اند که دندان قروچه در خواب یک مولفه ژنتیکی دارد و می تواند در خانواده ها نیز مشاهده شود.  تقریباً نیمی از افرادی که دچار دندان‌قروچه می شوند، دارای یک عضو نزدیک خانواده خود هستند که این شرایط را نیز تجربه می کند.

به نظر می رسد که قسمت های دندان قروچه با تغییر الگوی خواب یا ریزخواب ارتباط دارد.  قبل از دندان‌قروچه، فعالیت مغز و قلب و عروق افزایش می یابد.  این ممکن است ارتباطاتی را که بین دندان قروچه در خواب و آپنه انسدادی خواب (OSA) یافت شده است، ایجاد کند. که باعث وقفه موقتی خواب به دلیل وقفه در تنفس می شود.

دندان قروچه

عوامل متعدد دیگری با دندان قروچه در خواب مرتبط است از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف کافئین، افسردگی و خروپف. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباطات احتمالی بروکسیم خواب با سایر عوامل مورد نیاز است.

دندان قروچه در خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

دندان قروچه در خواب توسط پزشک یا دندانپزشک تشخیص داده می شود. اما فرایند تشخیص بسته به نوع مراقبت از پزشک متخصص متفاوت است.

تست یک شبه در کلینیک خواب، موسوم به پلی سومنوگرافی، قطعی ترین روش برای تشخیص بروکسیسیم در خواب است.   Polysomnography می تواند سایر مشکلات خواب مانند OSA را شناسایی کند. بنابراین ممکن است به خصوص در مواردی که فرد دارای شکایات مختلف خواب است مفید باشد.  وجود علائمی مانند آسیب دندان و درد فک همراه با گزارش دندان قروچه از شریک زندگی در تختخواب ممکن است کافی باشد.

آزمایش های مشاهده در خانه می توانند علائم ساییدگی دندان ها را تحت نظر داشته باشند. اما این آزمایشات نسبت به پلی سومنوگرافی قطعی نیستند.

درمان دندان قروچه در خواب چیست؟

هیچ درمانی وجود ندارد که بتوان بروکسیسیم را در طول خواب به طور کامل از بین برد یا درمان کرد. اما چندین روش می تواند قسمت ها را کاهش داده و آسیب به دندان ها و فک را محدود کند.

برخی از افرادی که دندان قروچه می کنند هیچ علامتی ندارند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. سایر افراد ممکن است علائم یا خطر بیشتری برای مشکلات طولانی مدت داشته باشند، و در این موارد، درمان معمولاً ضروری است.

بهترین درمان برای دندان‌قروچه بر اساس فرد متفاوت است. فرد همیشه باید تحت نظر پزشک یا دندانپزشکی باشد که می تواند مزایا و معایب درمان را در شرایط خاص بیمار توضیح دهد.

دندان قروچه

کاهش استرس

سطوح بالای استرس باعث ایجاد بروکسیسیم در هنگام بیداری و خواب می شود. بنابراین انجام اقدامات برای کاهش و مدیریت استرس ممکن است به طور طبیعی به دندان قروچه کمک کند.

کاهش مواجهه با موقعیت های استرس زا ایده آل است. اما البته حذف استرس به طور کامل غیرممکن است.  در نتیجه، بسیاری از رویکردها بر مبارزه با واکنش های منفی به استرس تمرکز می کنند تا از تأثیر آن بکاهند.

تکنیک های تنظیم مجدد افکار منفی بخشی از درمان رفتاری شناختی برای بی خوابی (CBT-I) است. یک گفتگوی درمانی برای بهبود خواب که ممکن است اضطراب و استرس را نیز برطرف کند.  بهبود بهداشت خواب و استفاده از تکنیک های آرامش می تواند مزایای بیشتری برای خواب راحت تر داشته باشد.

دندان قروچه

داروها

داروها به برخی از افراد در کاهش دندان قروچه کمک می کند.  اکثر این داروها با تغییر مواد شیمیایی مغز برای کاهش فعالیت عضلانی که در دندان قروچه نقش دارند، عمل می کنند.  تزریق بوتاکس یکی دیگر از راه های محدود کردن حرکت ماهیچه ها است. و در موارد شدیدتر بروکسیسیم در خواب موثر است.

اکثر داروها دارای عوارض جانبی هستند که ممکن است آنها را برای برخی از بیماران نامناسب یا در دراز مدت استفاده از آنها مشکل سازد.  مهم است که قبل از مصرف هرگونه دارو برای بروکسیسیم با پزشک مشورت کنید. تا مزایای احتمالی و عوارض جانبی آن را به بهترین نحو درک کنید.

محافظ دهان

انواع مختلف محافظ دهان، که گاهی اوقات “محافظ شب” نیز نامیده می شوند. برای کاهش آسیب به دندان ها و دهان که ممکن است به دلیل دندان قروچه در خواب ایجاد شود، استفاده می شود.

آتل های دندانی می توانند دندان ها را بپوشانند به طوری که مانعی در برابر تاثیرات مضر ساییدن وجود دارد.  آتل ها اغلب توسط دندانپزشک مخصوص دهان بیمار طراحی می شوند. اما بدون نسخه نیز به فروش می رسند.  آنها ممکن است فقط قسمتی از دندان ها را بپوشانند یا ناحیه وسیع تری را پوشش دهند، مانند کل دندانهای بالا یا پایین.

انواع دیگر آتل ها و محافظ دهان(MAD)، برای تثبیت دهان و فک در موقعیتی خاص و جلوگیری از گره خوردن و ساییدن کار می کنند.  MAD با جلو نگه داشتن فک پایینی کار می کند و معمولاً از آنها برای کاهش خروپف مزمن استفاده می شود.

تسکین علائم

یکی دیگر از اجزای درمان، تسکین علائم برای مقابله بهتر با دندان قروچه در خواب است.  اجتناب از آدامس و غذاهای سفت می تواند حرکات دردناک فک را کاهش دهد.  کمپرس گرم یا کیسه یخ روی فک ممکن است باعث تسکین موقت درد شود.

تمرینات صورت به برخی از افراد کمک می کند تا درد فک یا گردن خود را کاهش دهند.  آرامش صورت و ماساژ ناحیه سر و گردن ممکن است تنش عضلانی را بیشتر کاهش دهد.  پزشک یا دندانپزشک ممکن است بتواند تمرینات خاصی را پیشنهاد دهد یا به یک متخصص فیزیوتراپی مجرب یا ماساژور مراجعه کند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

هایپرکپنیا اصطلاحی برای توصیف دی اکسید کربن بیش از حد در جریان خون

چرا هر شب در یک ساعت خاص از خواب بیدار می شوید؟

به این مقاله امتیاز دهید