07136476172 - 09172030360 [email protected]

تقریباً همه گهگاه خروپف می کنند .خروپف همیشگی در حدود 40 درصد از زنان بالغ و 57 درصد از مردان بالغ رخ می دهد. و برخی از افراد به طور مرتب بدون هیچ گونه علائم مرتبط با خواب خروپف می کنند. با این حال، خروپف می تواند ناشی از اختلال خواب به نام آپنه خواب باشد که خواب را مختل میکند. این اختلال می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. خروپف همچنین ممکن است نتیجه آناتومی و وزن طبیعی فرد یا رفتارهایی مانند نوشیدن الکل یا خوابیدن در موقعیت خاصی باشد. درک علل مختلف خروپف می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا خروپف چیزی است که باید نگران آن باشید؟. و چه اقداماتی را می توانید برای رفع آن انجام دهید.

دلایل شایع خروپف در خواب چیست؟

خروپف زمانی اتفاق می افتد که هنگام تنفس و خروج هوا در هنگام خواب ، هوا نتواند آزادانه از راه هوایی عبور کند. هنگامی که راه هوایی تنگ یا تا حدی مسدود می شود ، تنفس باعث ارتعاش بافتهای مجاری هوایی فوقانی می شود. و در نتیجه صدایی که هنگام خروپف فرد می شنوید به گوش می رسد. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد دچار تنگی یا مسدود شدن راه هوایی شود که باعث خروپف می شود.

آپنه انسدادی خواب

همه کسانی که خروپف می کنند دچار آپنه انسدادی خواب (OSA) نیستند. اما بیشتر افرادی که OSA دارند خروپف می کنند. OSA یک اختلال تنفسی شایع مربوط به خواب است که اغلب تشخیص داده نمی شود. OSA با وقفه های مکرر در تنفس حین خواب به دلیل روی هم خوابیدن جزئی یا کامل راه هوایی مشخص می شود. افراد مبتلا به آپنه خواب هنگام توقف تنفس تمایل دارند با صدای  زیاد خروپف کنند. هنگامی که آنها دوباره نفس می کشند ، می تواند مانند خروپف به نظر برسد.

OSA  با پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند افسردگی ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مرتبط است. خواب آلودگی در طول روز همچنین می تواند منجر به تصادف در هنگام رانندگی یا هنگام کار شود.  خوشبختانه ، درمان با OSA می تواند علائم را با موفقیت برطرف کرده و خطر ابتلا به اثرات مضر سلامتی را کاهش دهد.  درمان OSA شامل استفاده از دستگاههای مداوم فشار مثبت راه هوایی (CPAP) است. علاوه برآ  تغییر شیوه زندگی ، دستگاههای دندانپزشکی و جراحی در درمان موثر است.

الکل و داروهای آرام بخش

الکل و آرامبخشها با شل کردن ماهیچه هایی که بافت اطراف راه هوایی را پشتیبانی میکنند ، باعث خروپف میشوند. خروپف های مزمن، از جمله کسانی که OSA دارند و الکل مصرف میکنند، خروپف شدیدتری را تجربه میکنند . پزشکان اغلب برای کاهش خروپف توصیه میکنند در ساعات منتهی به زمان خواب از مصرف الکل و داروهای آرامبخش خودداری کنید. اگرچه این روش برای مدیریت خروپف در یک کارآزمایی بالینی تصادفی ارزیابی نشده است ، برخی از افراد ممکن است مزایایی را تجربه کنند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل خطرساز خروپف است. دقیقاً مشخص نیست که چرا افرادی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد خرناس کنند. اما محققان پیشنهاد می کنند که ممکن است به دلیل التهاب مجاری تنفسی فوقانی و ادم در افراد سیگاری باشد. ترک سیگار خرناس را بهبود می بخشد ، اما ممکن است زمان بر باشد. یک مطالعه نشان داد که میزان خروپف در افرادی که اخیراً سیگار را ترک کرده اند همچنان بالا است.  اما در عرض چهار سال از میزان افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند مطابقت ندارد.

آناتومی سر و گردن

اندازه و شکل برخی ساختارها می تواند راه هوایی را منقبض کرده و منجر به خرناس شود. به عنوان مثال ، افراد در صورت انحراف تیغه بینی خروپف می کنند.  یعنی زمانی که دیواره بین سوراخ های بینی منحرف شده یا به یک طرف خم شده است. علاوه بر این ، رشد توده در مجاری بینی به نام پولیپ ، داشتن فک کوچک و بزرگ شدن زبان یا لوزه ها می تواند به خرناس منجر میشود.

روش های درمانی برای افرادی که یکی از این علل آناتومیکی خروپف را دارند شامل جراحی و دستگاه های دندانپزشکی است. هدف هر دو روش افزایش جریان هوا در داخل و خارج از راه هوایی در هنگام خواب است.  این روش ها در برخی از بیماران مبتلا به OSA موثر است.  اما تحقیقات بیشتری لازم است تا نشان دهد آیا در افرادی که خرناس  می کشند اما OSA ندارند موثر است یا خیر.

احتقان مزمن بینی

گرفتگی بینی در هنگام خواب ممکن است با کاهش جریان هوا در راه هوایی و خراب شدن راه هوایی منجر به خرناس شود. آلرژی یا عفونت شایع ترین دلایل احتقان بینی است.  اما عوامل دیگر شامل قرار گرفتن در محیط هوای خشک یا انحراف تیغه بینی هستند. وقتی این شرایط به مرور زمان ادامه پیدا کند ، احتقان بینی می تواند مزمن شده و منجر به خروپف عادی شود. کسانی که شبها “همیشه” یا “تقریباً همیشه” دچار احتقان بینی شده اند ، سه برابر بیشتر احتمال داردخرناس کنند.

درمان خرناس به دلیل احتقان مزمن بستگی به علت آن دارد. اما ممکن است شامل استفاده از ضد احتقان بینی یا استروئیدهای بینی باشد.

موقعیت خواب

خروپف بیشتر زمانی که به پشت دراز می کشید ، که به آن حالت خوابیده نیز گفته می شود ، اتفاق می افتد. هنگامی که به پشت هستید ، جاذبه بافت های اطراف مجرای تنفسی شما را به سمت پایین می کشد ، که باعث تنگ شدن راه هوایی می شود.  که دفعات و شدت خروپف در برخی از بیماران هنگامی که به پهلو دراز کشیده اند ، کاهش می یابد.

روشهای مختلفی برای درمان موضعی برای درمان خرناس و آپنه خواب وجود دارد.  درمان موضعی افراد  را تشویق می کند که از خوابیدن به پشت خودداری کنند.  اینها شامل زنگ هشدار موقعیتی و بالش خواب جانبی است. که استفاده از بالش مخصوصی که برای سر نگه داشتن سر طراحی شده است می تواند خرناس را کاهش دهد.

اضافه وزن داشتن

وجود بافت اضافی در گردن می تواند منجر به اندازه کوچکتر راه هوایی و افزایش حساسیت به خوابیدن روی هم راه هوایی شود. کاهش وزن ممکن است خروپف را در افرادی که اضافه وزن دارند بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد مردانی که حداقل 6 کیلو وزن کم کرده اند ، تعداد خرناس خود را کاهش داده اند.  و کاهش وزن بیشتر با حذف تقریبا خرناس همراه است.

سالمندی

افزایش سن با تعدادی تغییرات خواب از جمله افزایش خروپف همراه است. زبان و ماهیچه های اطراف راه هوایی ممکن است با افزایش سن ضعیف تر شوند. تمرینات دهان و گلو  که درمان myofunctional نیز نامیده می شود، ممکن است به کاهش خروپف با ضعف عضلات ایجاد شود. مروری بر مطالعات انجام شده نشان داد که درمان با عملکرد ضعیف شدت و دفعات خروپف را کاهش می دهد.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید کم کار می کند و به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. در صورت عدم درمان ، منجر به علائمی مانند پف صورت ، صدای خشن ، کندی گفتار و ضربان قلب کند می شود. همچنین می تواند به خروپف منجر شود. محققان مطالعات خواب را روی بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید انجام دادند و دریافتند که همه آنها خروپف می کنند.  درمان کم کاری تیروئید شامل مصرف دارویی است که کمبود هورمون تیروئید را جایگزین می کند.

چه زمانی باید با پزشک در مورد خروپف صحبت کنید؟

نگرانی بالقوه برای کسی که خروپف می کند این است که خرناس ممکن است نشانه آپنه خواب باشد. اگر خروپف می کنید و همچنین علائم دیگر OSA را دارید ، بهتر است با پزشک صحبت کنید:

  • تنفس در هنگام خواب متوقف می شود و به دنبال آن صدای خفگی ، خرناس ، نفس نفس زدن وجود دارد
  • بیدار شدن مکرر در شب
  • خواب آلودگی در طول روز
  • سردردهای صبحگاهی

خروپف غالباً توسط خرناس کننده مورد توجه قرار نمی گیرد. در عوض ، یک شریک یا هم خانه به فرد مبتلا در مورد خرناس و سایر علائم OSA شبانه هشدار می دهد. اگر خرناس شما بر خواب شریک زندگی شما تأثیر می گذارد می توانید با پزشک صحبت کنید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

شعاع صدای خروپف شما تا چه محدوده ای است؟

چرا بعد از یک خواب شبانه کامل هنوز احساس خستگی می کنیم؟ (آپنه خواب)

به این مقاله امتیاز دهید