07136476172 - 09172030360 [email protected]

طبق دو مطالعه جدید، کاهش سلامت دهان و دندان، ممکن است منجر به کاهش شناختی در بین افراد سالمند شود. تحقیقات جدید ارتباط بین سلامت دهان و دندان در بزرگسالان مسن و عملکرد شناختی را نشان می دهد.
سلامت دهان و دندان می تواند یک شاخص شگفت آور خوب از بهزیستی یک فرد باشد. بیماری های دهان نه تنها می توانند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهند، بلکه خطر ابتلا به سایر شرایط جدی را نیز افزایش می دهند.

محققان بیماری لثه و از دست دادن دندان را با وقوع سکته مغزی مرتبط کرده اند. مقاله ای که در سال 2010 در مجله انجمن پریودنتولوژی هند (Journal of Indian Society of Periodontology) منتشر شد، نشان داد که بیماری لثه می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا حدود 20٪ افزایش دهد. با این وجود لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

تیم های دانشگاه راتگرز در نیوبرانزویک، نیویورک، اکنون بر ارتباط دیگری متمرکز شده اند – ارتباط بین سلامت دهان و دندان و کاهش عملکرد شناختی.

یک بررسی مروری اخیر که به تازگی منتشر شده است، 23 مطالعه، شواهدی از ارتباط بین سلامت دهان و دندان و جنبه های شناختی، مانند حافظه و عملکرد اجرایی را نشان داده است.

اکنون، تیمی از دانشگاه راتگرز دو مطالعه جداگانه برای کاهش شناختی و استرس، انجام دادند. هر دو مقاله در مجله انجمن جهانی سالمندان آمریکا منتشر می شوند. این مطالعات بر روی بزرگسالان آمریکایی -چینی با حداقل سن 60 سال انجام شده است. “XinQi دونگ، مدیر موسسه بهداشت، سیاست مراقبت های بهداشتی و پیری، توضیح می دهد:” اقلیت های نژادی و قومی به ویژه در برابر پیامدهای منفی بهداشت دهان و دندان، آسیب پذیر هستند. 

وی ادامه می دهد: اقلیت ها دسترسی کمتری به مراقبت های پیشگیرانه دندانپزشکی دارند که بیشتر به دلیل موانع و وضعیت پایین اقتصادی، تشدید می شود. آمریکایی- چینی ها در معرض خطر بیشتری برای تجربه علائم بهداشت دهان و دندان به دلیل عدم بیمه دندانپزشکی یا مراجعه نکردن به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی قرار دارند. “

شرکت کنندگان در هر دو مطالعه از مطالعه جمعیت سالمندان چینی در شیکاگو (PINE) هستند. اولین مطالعه افراد را از جهت سلامت دهان و دندان امتحان کرد و پنج تست شناختی انجام شد.

مطالعه دوم از شرکت کنندگان پرسید که آیا تا به حال مشکلات خشکی دهان را تجربه کرده اند یا خیر. محققان سپس از آنها خواستند که با استفاده از مقیاسهای از پیش تعریف شده، میزان استرس، حمایت اجتماعی و سطح فشار اجتماعی درک شده خود را بسنجند.

حمایت اجتماعی به این موضوع اشاره داشت که آیا احساس می کنند می توانند به اعضای خانواده یا دوستان خود  اعتماد کنند. محققان فشار اجتماعی را اینگونه تعریف کردند که هر چند وقت یکبار شرکت کنندگان انتقاد بیش از حد از طرف دوستان یا نزدیکان را تجربه می کردند؟


پیوند شناختی


از بیش از 2700 آمریکایی- چینی مصاحبه شده، تقریبا نیمی ازعلائم مربوط به دندان را گزارش کردند. کمی بیش از یک چهارم گفتند که آنها خشکی دهان را تجربه کرده اند.

محققان ارتباطی بین افت شناختی – به ویژه شناخت جهانی (global cognition) و کاهش حافظه اپیزودیک – و علائم بهداشت دندان پیدا کردند. مشکلات حافظه اپیزودیک خود ارتباطی با شروع زوال عقل دارند.

محققان در مطالعه دوم ارتباط مشابهی پیدا کردند. کسانی که استرس بیشتری را گزارش کرده بودند، احتمالاً خشکی دهان را نیز بیشتر تجربه کرده بودند. 

 

سلامت دهان و دندان مهم است


نتیجه گیری از داده هایی که خود افراد گزارش کرده بودند، محدودیت هایی را به همراه دارد. با این حال، این تیم معتقد است که یافته های آنها نیاز به آگاهی بیشتری از سلامت مهاجران و تأثیرات روان شناختی حمایت اجتماعی بر سلامتی شناختی اشاره دارد.

“این مطالعات بعنوان یک فراخوانی برای اقدام سیاست گذاران جهت تهیه برنامه هایی با هدف بهبود خدمات پیشگیری و مراقبت از دندان در سلامت دهان و دندان در این جمعیت پرخطر انجام شود.”

به گفته این تیم، اطمینان از سلامتی دهان و دندان در افراد باید یک هدف اصلی باشد.

مائو خاطرنشان می کند: “استراتژی های مداخله باید فراتر از عوامل خطر رایج، مانند شرایط سلامتی و رفتارهای بهداشتی گسترش یابد و عوامل تعیین کننده روان شناختی و اجتماعی از جمله استرس و حمایت اجتماعی را به خود اختصاص دهد.” تلاشهای فراگیر حتی می تواند به نوعی به سمت کاهش زوال شناختی برود”.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

به این مقاله امتیاز دهید