07136476172 - 09172030360 [email protected]

برخی از مشکلات خواب معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرند. اگر فرد هنگام خواب علائم اصلی را نتواند درک کند، ممکن است از مشکل آگاه نباشد. این مورد هم برای آپنه انسدادی خواب (OSA) و هم برای دندان قروچه مرتبط با خواب است . OSA اختلالی است که با کاهش اکسیژن رسانی با یا بدون بیدار شدن به دلیل افزایش تلاش تنفسی به دلیل انسداد راه هوایی فوقانی تا حدی مشخص می شود. دندان قروچه مرتبط با خواب شامل فعالیت مکرر عضلات فک در طول خواب است. که اغلب با دندان قروچه یا فشردن دندان مشخص می شود.

با یک تعریف گسترده، تخمین زده شده است که OSA تقریباً 15-30٪ از مردان و 10-30٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. با استفاده از یک تعریف محدودتر، 2 تا 9 درصد از بزرگسالان و 2 تا 5 درصد از کودکان در هر سنی تحت تأثیر قرار می گیرند. اغلب تصور می شود که تشخیص داده نمی شود. این اختلال مرتبط با خواب ممکن است تا 50 درصد از کودکان، حدود 15 درصد از نوجوانان، 8 درصد از بزرگسالان میانسال و 3 درصد از افراد مسن را تحت تاثیر قرار دهد .

علاوه بر بررسی شیوع آنها به طور مستقل، مطالعات نشان داده است که تعداد شگفت انگیزی از مردم هم OSA و هم دندان قروچه مرتبط با خواب دارند. در واقع، یکی از عوامل خطر اصلی دندان قروچه ناشی از خواب OSA است. با این حال، تا به امروز، هنوز مشخص نیست که آیا علیت وجود دارد یا فقط همبستگی.

چندین توضیح بالقوه برای بروز همزمان OSA و دندان قروچه مرتبط با خواب وجود دارد. این فرضیه ها در بخش های بعدی توضیح داده می شوند. اما برای روشن شدن ماهیت رابطه بین این شرایط، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا ارتباطی بین آپنه خواب و دندان قروچه وجود دارد؟

چندین نوع مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که درصد بالاتر از حد انتظار از مردم هم OSA و هم دندان قروچه مرتبط با خواب دارند.

مطالعات اپیدمیولوژیک سوابق و مجموعه داده‌های بیماران را بررسی می‌کند. مشخص کرد که بسیاری از افراد مبتلا به OSA نیز مستعد دندان قروچه هستند. همه این مطالعات میزان مشابهی از بروز همزمان را پیدا نکرده اند. اما یک الگوی کلی ظاهر شد که ارتباط بین دندان قروچه و آپنه خواب را نشان می دهد.

همان همبستگی نیز پیدا شده است در مطالعات با استفاده از پلی سومنوگرافی است. که یک نوع مطالعه عمیق خواب انجام شده در یک درمانگاه تخصصی. از آنجایی که پلی‌سومنوگرافی شامل مشاهده دقیق یک فرد در خواب می‌شود. نسبت به برخی مطالعات دیگر که بر بررسی‌های آپنه خواب یا بروکسیم خود گزارش شده تکیه می‌کنند، اطمینان بیشتری به دست می‌دهد.

توضیحات احتمالی برای رابطه بین آپنه خواب و دندان قروچه مرتبط با خواب

مطالعات تحقیقاتی ارتباط بین آپنه خواب و دندان قروچه ناشی از خواب را نشان داده اند. آنها به وضوح ماهیت اساسی این ارتباط را توضیح نمی دهند.

دانشمندان علوم خواب چندین فرضیه در مورد چگونگی ارتباط این شرایط ارائه کرده اند. این فرضیه ها شامل این است که OSA باعث ایجاد دندان قروچه مرتبط با خواب می شود. دندان قروچه خواب باعث OSA می شود. این فرضیه ها به طور مستقل رخ می دهند و در یک رابطه پیچیده و چند بعدی دخیل هستند.

بخش‌های بعدی این فرضیه‌ها را بررسی می‌کنند. اما مهم است که تاکید شود که تحقیقات تاکنون نتوانسته هیچ یک از آنها را قطعی کند یا به طور قطعی نشان دهد که ارتباط مستقیمی بین دندان قروچه و آپنه خواب وجود دارد.

آپنه انسدادی خواب به عنوان یک عامل خطر برای دندان قروچه مرتبط با خواب

یک فرضیه حاکی از آن است که آپنه خواب منجر به دوره هایی از دندان قروچه می شود. مفهوم پشت این دیدگاه این است که این اختلال دندان سائیدن به عنوان پاسخی به مکث های تنفسی که به دلیل OSA اتفاق می افتد رخ می دهد.

برخی استدلال می کنند که وقتی راه هوایی در اثر OSA منقبض می شود، حرکت ماهیچه های دهان که در جویدن نقش دارند، ممکن است به باز شدن مجدد آن کمک کند و منجر به دندان قروچه شود. احتمال دیگر این است که فشردن و ساییدن به روان شدن بافت پشت گلو کمک می کند که می تواند در اثر تنفس سخت ناشی از آپنه خواب خشک شود.

در این دیدگاه، دندان سائیدن مرتبط با خواب به عنوان بخشی از پاسخ بدن برای محافظت از خود در برابر اثرات OSA در نظر گرفته می شود. حتی اگر ممکن است برای همه افراد مبتلا به OSA صدق نکند. این فرضیه ممکن است زیرمجموعه ای از بیماران OSA را توصیف کند که دندان قروچه را پس از دوره های تنفسی مختل در طول خواب تجربه می کنند.

دندان قروچه خواب به عنوان یک عامل خطر برای آپنه انسدادی خواب

دیدگاهی که کمتر رایج است این است که دندان قروچه در خواب ممکن است یک عامل موثر در آپنه خواب باشد. مکانیسم زیربنایی که توسط آن ممکن است این اتفاق بیفتد مربوط به سیگنال های سیستم عصبی است. که بر ضربان قلب، عضلات اطراف فک و مجاری بینی تأثیر می گذارد. سیگنال‌هایی که شروع به دندان قروچه می‌کنند ممکن است احتقان و محدودیت راه هوایی را افزایش دهند. و باعث اختلال در تنفس شوند .

 

آپنه انسدادی خواب و دندان قروچه در خواب به طور مستقل رخ می دهند

توضیح بالقوه دیگر این است که OSA و دندان قروچه مرتبط با خواب همبستگی دارند.  هیچ رابطه علّی بین یکی به دیگری وجود ندارد. در عوض، این دو حالت مستقل از یکدیگر بوجود می‌آیند. اگرچه هر دو می‌توانند به علت جداگانه‌ای مرتبط باشند.

یک استدلال به نفع این فرضیه این است که دوره های OSA و دندان سائیدن از یک توالی ثابت پیروی نمی کنند. اگر یک رابطه علّی قوی وجود داشت، انتظار می‌رفت که تقریباً همیشه یک نوع از قسمت‌های دیگر را دنبال کنید.

اما این نوع الگوی واضح در مطالعات تا به امروز یافت نشده است. معمولاً دندان قروچه اندکی پس از اختلال در تنفس اتفاق می افتد. ممکن است قبل از آن نیز اتفاق بیفتد. و در سایر نقاط در طول خواب، فرد ممکن است دندان قروچه خود را به هم بزند. یا بدون اینکه مشکل دیگری ایجاد شود دچار اختلال در تنفس شود.

مکانیسم جداگانه ای ممکن است بر ایجاد OSA و دندان قروچه مرتبط با خواب تأثیر بگذارد. و احتمال بروز همزمان آنها را افزایش دهد. تحقیقات اولیه ناهنجاری‌هایی را در مسیرهای دوپامین و سروتونین، مواد شیمیایی سیستم عصبی به عنوان یکی از مکانیسم‌های احتمالی شناسایی کرده‌اند .

آپنه انسدادی خواب و دندان قروچه در خواب یک رابطه چندوجهی دارند

بر اساس نظرات برخی کارشناسان، بین آپنه خواب و دندان قروچه رابطه چندوجهی و پیچیده ای وجود دارد. که می تواند در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز کند .

OSA یک اختلال پیچیده است که سیستم عصبی، قلبی عروقی و تنفسی را درگیر می کند. این می تواند به عوامل ژنتیکی و محیطی و همچنین وزن فرد، آناتومی در ناحیه سر و گردن، وضعیت خوابیدن و سایر تأثیرات مرتبط باشد. به طور مشابه، عوامل مختلفی می تواند در ایجاد دندان قروچه در خواب وجود داشته باشد.

با توجه به پیچیدگی این شرایط، قابل قبول ترین توضیح این است که هیچ رابطه علی و مستقیمی بین این دو در همه موارد وجود ندارد. در عوض، زیرمجموعه های مختلف بیماران ممکن است عناصری از هر فرضیه را منعکس کنند. که می تواند یافته های متناقض و غیرقطعی در مطالعات تحقیقاتی انجام شده تاکنون را توضیح دهد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چگونه کودک خود را با قنداق برای خواب بپوشانید؟

هیپنوتیزم خواب

 

 

به این مقاله امتیاز دهید