07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر شما جزو کسانی هستید که با مشکل سوء مصرف مشروبات الکلی سروکار دارید و به دنبال کلینیک ترک الکل در شیراز هستید، درمان شما به راحتی در دسترس شماست. انستیتو سلامت مغز به کمک روانپزشکان و متخصصین متبحر در زمینه درمان تخصصی اعتیاد به الکل در شیراز به شما کمک می کند تا اولین قدم خود را برای شفا و درمان اعتیاد به الکل بردارید.

اگر برای هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها به‌شدت مشروبات الکلی مصرف می‌کنید، ممکن است با قطع مصرف یا کاهش جدی مصرف الکل، هم مشکلات روانی و هم جسمی داشته باشید. به این حالت ترک الکل می گویند . علائم می تواند از خفیف تا جدی متغیر باشد. به یاد داشته باشید قطع مصرف الکل با کمک گرفتن از متخصصین بسیار راحت تر از این است که به تنهایی بخوایید الکل را ترک کنید.

علل ترک الکل

از نظر پزشکی الکل ماده ای است که تاثیر افسردگی بر سیستم عصبی شما دارد. عملکرد مغز را کند می کند و نحوه ارسال پیام های اعصاب شما را تغییر می دهد.

با گذشت زمان، سیستم عصبی مرکزی شما عادت می کند که همیشه الکل را در اختیار داشته باشد. بدن شما سخت کار می کند تا مغز شما را در حالت بیدارتر نگه دارد و اعصاب  را در حال ارتباط با یکدیگر نگه دارد.

عوارض ترک الکل

علائم خفیف ترک  –  علائم خفیف ترک ناشی از بیش فعالی سیستم عصبی مرکزی است و شامل موارد زیر است:

بیخوابی

لرزش

اضطراب خفیف

ناراحتی دستگاه گوارش، بی اشتهایی

سردرد

پوسته پوسته شدن

تپش قلب

توجه داشته باشد این علائم با کمک گرفتن از متخصصین روانپزشکی کلینیک ترک الکل می تواند بسیار کاهش یابد.

علائم معمولاً در عرض شش ساعت پس از قطع نوشیدن بوجود می آید و اغلب در حالی که بیماران هنوز غلظت قابل توجهی از الکل خون دارند ایجاد می شوند. معمولا، این یافته ها ظرف 24 تا 48 ساعت برطرف می شوند. مدیریت سرپایی ترک خفیف الکل، از جمله معیارهایی برای تعیین اینکه کدام بیماران برای مدیریت سرپایی مناسب هستند، به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.

تشنج‌های قطع مصرف  –  تشنج‌های مرتبط با ترک، تشنج‌های تونیک-کلونیک عمومی هستند که معمولاً در عرض 12 تا 48 ساعت پس از آخرین نوشیدنی الکلی رخ می‌دهند، اما بنا بر گزارش‌ها گاهی اوقات پس از دو ساعت پرهیز از مصرف نیز رخ می‌دهند. این تشنج عمدتاً در بیمارانی با سابقه طولانی اختلال مصرف الکل رخ می دهد.

تشنج‌های ترک معمولاً به صورت موج کوتاهی از تشنج در یک دوره کوتاه رخ می‌دهند. تشنج‌های مکرر یا طولانی‌مدت یا وضعیت صرع با تشنج‌های مرتبط با ترک منطبق نیستند و احتمالا دلایل دیگری دارند.

توهم الکلی  –   توهم الکلی به توهماتی اطلاق می شود که در عرض 12 تا 24 ساعت پس از پرهیز ایجاد می شود و معمولاً در عرض 24 تا 48 ساعت برطرف می شود. توهمات معمولاً بصری هستند، اگرچه پدیده های شنوایی و لمسی نیز توصیف می شوند. بیماران می دانند که دچار توهم هستند و اغلب بسیار مضطرب هستند. در این حالت دارو درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

چگونه علائم ترک الکل را مدیریت کنیم؟

بهترین کاری که می توانید برای مدیریت علائم ترک الکل و مواد مخدر انجام دهید کمک گرفتن است. الکل و مواد مخدر می توانند اعتیادآور باشند. اگر گرفتار مارپیچ‌های رو به پایین آن‌ها شوید، رهایی از آن ممکن است سخت باشد.

از کمک پزشکی استفاده کنید

اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکلی با مواد مخدر یا الکل داشته باشید، توصیه می‌کنیم به کلینیک ترک الکل در شیراز یا متخصص اعتیاد یا ارائه‌دهنده سلامت روان که می‌تواند برنامه سم‌زدایی را ارائه دهد و تجربه درمان علائم شما را داشته باشد، مراجعه کنید. علائم ترک الکل و مواد مخدر می تواند از اضطراب خفیف تا تشنج و عوارض تهدید کننده زندگی متغیر باشد. شما باید فردی را پیدا کنید که به آن اعتماد دارید و تخصص لازم برای ایمن نگه داشتن شما را در حین انجام سم زدایی داشته باشد.

با یک درمانگر با تجربه در درمان افراد معتاد کار کنید تا بتواند به شما کمک کند پس از سم زدایی هوشیار بمانید و برنامه ای برای مدیریت طولانی مدت اعتیاد خود ایجاد کنید.

در یک محیط امن باشید

اطمینان حاصل کنید که محیط امنی دارید که در آن می توانید الکل را ترک کنید. اگر نمی توانید تنها باشید، مطمئن شوید که خانواده یا دوستانی همراه خود دارید که می توانند در حین سم زدایی از شما حمایت کنند.

علائم خود را دنبال کنید

علائم خود را دنبال کنید تا در صورت بدتر شدن، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آنها قابل کنترل به نظر می رسند، مطمئن شوید که هر چیزی که آنها را بهتر یا بدتر می کند یادداشت کنید تا دفعه بعد بدانید چه چیزی برای بدن شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست.

به اندازه کافی بخوابید

با نوشیدن آب زیاد، خواب کافی داشته باشید و هیدراته بمانید. ممکن است این نکات ساده به نظر برسند، اما هر دو به بدن شما کمک می‌کنند تا از استرس سم‌زدایی بهبود یافته و سریع‌تر از حالت دیگر خود را بهبود بخشد.

مصرف کافئین و شکر را قطع کنید

مصرف کافئین و شکر را تا حد امکان کاهش دهید. این مواد بهبودی را برای شما سخت‌تر می‌کنند زیرا فرد را معتاد می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد متخصصین ما و راهکار های درمانی از این صفحه دیدن کنید. برای درک و مقابله با علائم روانی خود، از روانپزشک، روانشناس و درمانگر برتر ما که به ارائه بهترین خدمات درمانی و روانپزشکی برای سلامت روان شهرت دارند کمک بگیرید. برای رزرو وقت لطفا با ما با شماره 07136476172-09172030360 تماس بگیرید.

در کلینیک ترک الکل شیراز، دکتر ساره شریعتی – دکترای تخصصی اعصاب و روان (روانپزشکی) رتبه اول بورد تخصصی روانپزشکی و متخصص در درمان اختلال اعتیاد به الکل. با همکاری روانپزشکان، روانشناسان و متخصصین علوم اعصاب متبحر در روند درمان و ترک الکل با شما همراه خواهند بود.

درمان با کمک دارو برای الکل

درمان با کمک دارو، نوعی روش درمانی است که برای رسیدگی به اجزای فیزیکی و روانی اختلال مصرف الکل کار می کند. یکی از اهداف درمان با کمک دارو، چه برای مواد مخدر یا الکل، کمک به کنترل تکانه های فیزیکی و روانی برای ادامه مصرف است. هدف دیگر کمک به افراد برای سم زدایی ایمن از الکل بدون ایجاد هیچ گونه عوارض مرتبط با سلامتی است.

هنگامی که به کلینیک ترک الکل در شیراز مراجعه میکند معمولا از درمان با کمک دارو استفاده می شود، افرادی که در حال بهبودی از اختلال مصرف الکل هستند، می توانند از راه های مختلفی سود ببرند. آنها نه تنها می توانند علائم ترک و هوس های خود را بهتر مدیریت کنند، بلکه می توانند به طور موثرتری خود را از نوشیدن الکل بازدارند. درمان الکل با کمک دارو به افراد کمک می کند تا تمرکز کامل خود را بر روی درمان خود متمرکز کنند، نه اینکه از نظر فیزیکی چه احساسی دارند. بعلاوه، این نوع رویکرد درمانی رویکردی جامعی دارد که امکان مراقبت از تمام قسمت های وجودی فرد را فراهم می کند. در نتیجه، افرادی که زیر نظر روانپزشک و با کمک دارو الکل را ترک می کنند، می توانند یک برنامه درمانی کامل تر و مؤثرتر را تجربه کنند. 

راهکار های غیر دارویی

در حال حاضر مطالعات زیادی نشان داده اند که راهکار های غیر دارویی مانند استفاده از نوروتکنوبوژی (تحریک فراجمجمه ای مغز، تنظیم سیستم اتونوم و…) می توانند در روند بهبودی و درمان اعتیاد به الکل بسیار موثر باشند. همچنین همرایی روانشناسان در روند ترک می تواند تا حدود زیادی از بازگشت مجدد فرد به الکل جلوگیری کند.

اگر شما یا عزیزانتان آماده ترک الکل برای همیشه هستید، با روانپزشک و متخصصین انستیتو سلامت مغز در تماس باشیدما درک می کنیم که ترک الکل به تنهایی چقدر می تواند دشوار باشد. ما به شما کمک خواهیم کرد الکل را به صورت موثر ترک کنید و در روند درمان با شما همراه خواهیم بود.

با ترک الکل چه اتفاقی می افتد؟

بهترین متخصص ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در شیراز

سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی: دلایل، عوارض و درمان

راهکارهایی برای ترک مصرف الکل

به این مقاله امتیاز دهید