07136476172 - 09172030360 [email protected]

سردرد مشروب، با هم این مقاله را بشنویم:

فردی که به ظاهر می خواهد یک شب بی دغدغه و شاد را با مصرف مشروبات الکلی سپری کند. این شب می تواند به صبحی با حالت تهوع و سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی، اضطراب و خستگی تبدیل شود.

در حال حاضر کاملا مشخص شده که نوشیدن بیش از حد الکل می تواند عوارض مهم و جدی برای بدن بجا بگذارد. الکل بر مغز، کبد، کلیه ها، قلب، رگ های خونی، پوشش معده و سیستم های هورمونی و تنظیمی مختلف تأثیر می گذارد. حتی کلمه “مست” ماهیت واقعی الکل را نشان می دهد: یک ماده سمی!

اولین علائم مسمومیت با اتانول در مغز برای اکثر افراد کاملاً لذت بخش است. در ابتدا  مصرف مقداری نوشیدنی الکلی احساس آرامش و شادی می کنید و با یکی دو نوشیدنی دیگر به شدت مشتاق می شوید! با افزایش مصرف الکل، دید شما تار می شود، زمان واکنش شما کند می شود، ادراک شما غیر قابل اعتماد می شود، و افکار شما ناپایدار و ناهماهنگ می شود. شما شروع به از دست دادن مهار از مغز خود می کنید، که می تواند منجر به پیامد دیگری شود: قضاوت ضعیف. ممکن است شروع به توهین کنید و تمرکز و “درست فکر کردن” غیرممکن می شود. در غلظت های بالاتر در خون، سکسکه، سرگیجه، گیجی، بی حالی، “سیاهی” حافظه، استفراغ، بی حالی، کما، کند شدن تنفس و حتی مرگ می تواند منجر شود. یکی از عوارض شایع مصرف مشروبات الکلی سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی است.

هیچ کس دقیقاً مطمئن نیست که اتانول چگونه باعث ایجاد عوارض و اثرات مختلف می شود، اما پس از جذب از معده به جریان خون، می تواند آزادانه از خون خارج شده و به سلول های عصبی مغز وارد شود. هنگامی که در مغز وارد می شود، باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می شود که منجر به احساسات لذت بخش می شود و با سرکوب برخی از عملکردهای لوب پیشانی، مهار را کاهش می دهد که در این حال فرد ممکن است به کاری که قبلا در شرایط عادی دست نمیزده، دست بزند. مسیرهای حرکتی بیش از حد فعال می شوند و قند خون با کارایی کمتری در مغز پردازش می شود. با ورود بیشتر و بیشتر مولکول های اتانول به غشای سلول های عصبی، اثرات آرام بخشی ایجاد می شود. اثرات مسمومیت با الکل بر اساس میزان الکل خون اندازه گیری شده نسبتا قابل پیش بینی است.

دلایل سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی

یکی از مشکلات اصلی کسانی که مشروب الکلی مصرف می کنند، سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی است. سردردهای ناشی از الکل نه تنها مشمول افرادی است که سابقه سوء مصرف الکل را دارند. بلکه این نوع سردردها می تواند هر فردی که مشروب الکلی مصرف می کند ایجاد شود.

مصرف مشروبات الکلی می‌تواند باعث سردرد شود. مکانیزم دقیق این ارتباط هنوز مشخص نشده است، اما احتمالاً مصرف الکل باعث گشاد شدن عروق خونی شده و این ممکن است باعث افزایش فشار خون در سر و بازدارنده جریان خون به مغز شود که باعث سردرد می‌شود.

همچنین، مصرف مشروبات الکلی ممکن است باعث خراب شدن خواب شما شود. در طی مصرف مشروب الکلی، بدن شما تلاش می‌کند از الکل ورودی به بدن خلاص شود و این می‌تواند باعث بیداری شما در شب شود و باعث ایجاد مشکل در خواب شما شود. این می‌تواند باعث سردرد و خستگی در صبح روز بعدی شما شود.

یکی از دلیل مهم که الکل عامل سردرد است این است که به عنوان ادرار آور شناخته می شود. به عبارت ساده، این بدان معنی است که روی کلیه ها تأثیر می گذارد و باعث می شود سطح مایعی که دریافت می کنید کمتر از آنچه که از بدن شما خارج می شود باشد. به عبارت دیگر، شما بیشتر به توالت می روید، اما مایع از دست رفته به طور مساوی جایگزین نمی شود. این امر به شدت باعث کم آبی بدن می شود، که علت سردرد ناشی از الکل است.

ماده اصلی الکل که مسئول سر درد است اتانول است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا این ماده شیمیایی قوی می تواند باعث سردرد شود، مثل توانایی آن در گشاد کردن رگ های خونی. الکل یک ادرارآور است که باعث می شود بدن املاح و مواد معدنی حیاتی را که به عملکرد آن کمک می کند از دست بدهد. مصرف بیش از حد مشروب الکلی می تواند باعث تعادل ناسالم مواد شیمیایی در بدن شود که در طول زمان ممکن است منجر به شرایط جدی تر از سردرد شود.

آیا بدنبال بهترین متخصصین و برترین تکنولوژی ها برای ترک مشروبات الکلی هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین مراقبت هستید. همین امروز زمان ویزیت خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

انواع سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی

سردرد ناشی از الکل ممکن است به یکی از دو دسته زیر تقسیم شود.

1. سردردهای فوری ناشی از الکل

این نوع سردرد به «سردرد کوکتلی» معروف است و مدت کوتاهی پس از مصرف نوشیدنی الکلی ظاهر می شود. این نوع سردرد کمتر رایج است، اما بسیاری از افراد ممکن است علائم را در عرض 3 ساعت پس از نوشیدن متوجه شوند. با این حال، سردرد پس از ۷۲ ساعت پرهیز، از بین می‌رود.

کسانی که از سردرد فوری ناشی از الکل رنج می برند،معمولاً در هر دو طرف سر احساس زنش یا نبض دارند. آنها همچنین متوجه خواهند شد که شدت سردرد هنگام انجام هر گونه فعالیت بدنی افزایش می یابد .

2. سردردهای تاخیریی ناشی از خوردن مشروب الکلی

شایع ترین نوع سردرد ناشی از الکل، سردرد تاخیری است که حدود 12 ساعت پس از مصرف الکل ایجاد می شود. اغلب از آن به عنوان سردرد خماری یاد می شود. در حالی که علائم مشابه با سردرد فوری تجربه می شود، این نوع سردرد معمولاً یک درد کسل کننده تر و ضربان دار است.

3. سردرد پس از بیدار شدن از خواب (تاثیر الکل بر افزایش آپنه خواب!)

آپنه خواب یک اختلال خواب است که در آن تنفس به طور مکرر و ناگهانی برای چند ثانیه یا بیشتر متوقف می شود. این می تواند باعث خواب آلودگی در طول روز، خستگی، و مشکلات حافظه شود.

مصرف مشروبات الکلی می تواند آپنه خواب را تشدید کند. الکل باعث شل شدن عضلات گلو می شود، که می تواند راه هوایی را مسدود کند. این می تواند خطر وقفه های تنفسی را افزایش دهد.

یکی از دلایل سردرد روز بعد از مصرف مشروبات الکلی تاثیر الکل بر افزایش آپنه انسدادی حین خواب (قطع تنفس در خواب) است. این مشکل در افرادی که دچار آپنه خواب هستند با مصرف مشروبات الکلی افزایش میابد. آپنه خواب باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز می شود و در نتیجه باعث سردرد در روز بعد از مصرف مشربات الکلی می شود. این نوع سردرد می تواند نشانه مشکلات تنفسی حین خواب باشد که با مصرف الکل افزایش می یابد. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دچار آپنه انسدادی حین خواب هستید یا خیر این مقاله را مطالعه کنید (کلیک کنید)

آپنه خواب می تواند باعث سردرد پس از مصرف مشروب شود. این به این دلیل است که آپنه خواب می تواند باعث کمبود خواب و کاهش اکسیژن خون شود. کمبود خواب و کاهش اکسیژن خون می تواند منجر به سردرد شود.

عوارض خوردن مشروب الکلی

الکل می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند، اما یکی از شایع ترین و کم شدت ترین آنها سردرد ناشی از الکل است. اینها می توانند بسیار ناراحت کننده باشند و می توانند به دلیل کم آبی بدن پس از مصرف الکل ایجاد شوند.باید توجه داشته باشید که شما فوراً تأثیر الکل را بر بدن خود احساس نمی کنید، اما از همان لحظه ای که اولین جرعه خود را می نوشید این تاثیرات منفی شروع می شود.

برخی از مردم تصور می کنند مصرف گاه به گاه آبجو یا لیوان شراب در وعده های غذایی یا مناسبت های خاص دلیل زیادی برای نگرانی ایجاد نمی کند. اما نوشیدن هر مقدار الکل به طور بالقوه می تواند منجر به عواقب سلامتی ناخواسته شود. افرادی که زیاد الکل یا مشروبات الکلی زیاد می نوشند ممکن است زودتر متوجه اثرات سلامتی بیشتری شوند، اما الکل برای افرادی که در حد اعتدال می نوشند نیز خطراتی دارد.

باید توجه داشته باشید که یکی از علائم سریع و قابل درک، سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی است. بسیاری از عوارض مصرف مشروبات الکلی ممکن است سال های بعد مشخص شوند.

برخی از عوارض بلند مدت مصرف مشروبات  الکلی شامل موارد زیر است:

  • تغییرات مداوم در خلق و خو، از جمله اضطراب و تحریک پذیری
  • بی خوابی و سایر اختلالات خواب
  • سیستم ایمنی ضعیف، به این معنی که ممکن است بیشتر بیمار شوید
  • تغییر در میل جنسی و عملکرد جنسی
  • تغییر در اشتها و وزن
  • مشکلات حافظه و تمرکز
  • مشکل در تمرکز روی کارها
  • افزایش تنش و درگیری در روابط خانوادگی

درمان سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی

بهترین راه برای جلوگیری از سردرد، محدود کردن و قطع مصرف الکل است. با این حال، نکاتی وجود دارد که می تواند سردرد را کاهش دهد، و سلامت شما را بازگرداند. البته این بازگشت سلامت در صورتی است که مصرف الکل را قطع کنید!

برخی از مکمل ها که میتواند سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی را کاهش دهد

1. N-استیل سیستئین (NAC)

N-استیل سیستئین، که در تمام داروخانه ها بدون نسخه دردسترس است همچنین به عنوان NAC شناخته می شود، یکی از بهترین مکمل هایی است که می توانید برای مبارزه با خماری و اثرات منفی الکل بر بدن استفاده شود. NAC دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می تواند به کاهش علائم سردرد بعد از خوردن مشروبات الکلی کمک کند. NAC توانایی بدن شما را برای تولید گلوتاتیون، که یک آنتی اکسیدان است افزایش می دهد، که می تواند سمیت و سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی کاهش دهد.

NAC همچنین یک ماده مغذی مفید برای حمایت از کبد است و مصرف آن هیچ عارضه جانبی عمده ای ندارد، بنابراین برای مبارزه با خماری و سردرد ناشی از مصرف الکل بدون ایجاد حالت تهوع یا خواب آلودگی، ایده آل می باشد. مصرف NAC (تقریباً 600 میلی گرم) پس از اولین نوشیدنی الکلی ضروری است تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

NAC به عنوان یک آنتی اکسیدان، می تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت ها کمک کند. این آسیب اکسیداتیو می تواند ناشی از مصرف الکل باشد و می تواند به سردرد بعد از خوردن مشروبات الکلی کمک کند.

NAC همچنین دارای خواص ضد التهابی است. التهاب می تواند یکی از علل اصلی سردرد بعد از خوردن مشروبات الکلی باشد. NAC می تواند به کاهش التهاب در مغز و سایر قسمت های بدن کمک کند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که NAC می تواند به کاهش علائم سردرد بعد از خوردن مشروبات الکلی کمک کند.

در یک مطالعه، 20 نفر که از سردرد بعد از خوردن مشروبات الکلی رنج می بردند، 1000 میلی گرم NAC را قبل از مصرف الکل مصرف کردند. افرادی که NAC مصرف کردند، سردرد کمتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند، داشتند.

در مطالعه دیگری، 40 نفر که از سردرد بعد از خوردن مشروبات الکلی رنج می بردند، 600 میلی گرم N-استیل سیستئین را بلافاصله پس از مصرف الکل مصرف کردند. افرادی که NAC مصرف کردند، سردرد کمتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند، داشتند.

NAC معمولاً ایمن است. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع، استفراغ، و ناراحتی معده را تجربه کنند.

2. ویتامین B

ویتامین B مدت هاست که به عنوان کمک کننده به حالت های خماری و سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی مورد تحسین قرار گرفته است و مطالعات نشان داده اند که می تواند علائم را کاهش دهد. مکمل هایی از جمله B-1، B-6 و B-12 را انتخاب کنید تا متابولیسم بدن خود را تقویت کرده و ویتامین های B از دست رفته تحت تاثیر مصرف الکل را جایگزین کند. مصرف این مکمل «صبح بعد» می تواند به کاهش درد خماری کمک کند.

مکمل ویتامین B می‌تواند برای کاهش علائم خماری مفید باشد. می‌توان آن را قبل از نوشیدن برای پیشگیری از خماری یا روز بعد برای جبران ویتامین‌های از دست رفته مصرف کرد.

ویتامین‌های B به جبران مواد مغذی از دست رفته در اثر نوشیدن زیاد کمک می‌کنند. اما آنها همه علائم خماری را درمان نمی‌کنند که این مواد ناشی از محصولات جانبی متابولیسم الکل، مواد همسان و کم آبی نیز هستند.

علاوه بر این نوشیدن زیاد الکل می‌تواند باعث کمبود ویتامین B یا تیامین شود، که می‌تواند منجر به مشکلات حافظه و خلق و خو شود. ویتامین B نقش مهمی در متابولیسم الکل ایفا می‌کنند. که می تواند باعث کاهش سردرد و علائم خماری بعد از مصرف مشروبات الکلی شود.

برای افرادی که گاه به گاه زیاد الکل مصرف می‌کنند، کاهش ناگهانی سطح ویتامین B ممکن است با علائم خماری مانند “مه آلود” ذهنی مرتبط باشد. یک مطالعه نشان داد که مردان سالمی که الکل مصرف می‌کردند، سطح هموسیستئین بالاتر و سطح B9 و B12 پایین‌تری داشتند. سطح مناسب ویتامین B برای محافظت از گردش خون و سلامت مغز ضروری است.

3. آب

در واقع، آب اصلی ترین و مسلما بهترین راه برای کاهش واقعی خماری و سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی است.

از آنجایی که الکل ادرارآور است، هنگام نوشیدن بیشتر ادرار می کنید و باعث می شود بدن آب و ویتامین های بیشتری از دست بدهد. جایگزین کردن آن آب، می تواند به کاهش علائم خماری شما کمک کند. علاوه بر آب، مصرف نوشیدنی های غنی از الکترولیت، مانند آب نارگیل، می تواند جایگزین برخی از الکترولیت های از دست رفته شود.

 4. NSAIDs

آسپرین با مسدود کردن تولید پروستاگلاندین ها، مواد شیمیایی التهابی که باعث درد و التهاب می شوند، عمل می کند. این می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سردرد بعد از خوردن مشروب کمک کند.

البته باید توجه داشت مصرف بیش از حد آسپرین و الکل می توانند با هم واکنش نشان دهند و خطر خونریزی را افزایش دهند. اگر آسپرین مصرف می کنید، از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین (Aspirin)می توانند به کاهش التهاب در بدن شما در ارتباط با سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی کمک کنند. NSAIDsمانع از تولید آنزیم ها می شود که منجر به سردرد و میگرن می شود. مصرف دوز کمی از NSAID ها ممکن است به جلوگیری از سردرد خماری کمک کند.

توجه داشته باشید هرگز هنگام نوشیدن مشروبات الکلی یا پس از آن استامینوفن (تیلنول) مصرف نکنید. استامینوفن پردازش الکل را برای بدن دشوارتر می کند و می تواند به کبد شما آسیب جدی برساند .

از دستور العمل های غیر علمی پرهیز کنید

به تمام دستور العمل های عجیب و غریب و غیر علمی که ظاهراً به “درمان” خماری کمک می کنند گوش ندهید. موادی مانند تخم مرغ خام، ادویه جات، و نگهدارنده های متعددی که در غذاهای فرآوری شده یا فست فودها استفاده می شوند، می توانند علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ را بدتر کنند.

جمع بندی

کلید جلوگیری از سردرد عدم مصرف مشروبات الکلی است. نوشیدنی که  ثابت شده برای بدن سمی است را کنار بگذارید. با این حال اگر الکل می نوشید این کار آهسته انجام دهید. سعی کنید به جای بلعیدن کامل یک لیوان، جرعه جرعه بنوشید.

اگر در حال حاضر با خماری و سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی روبرو هستید، یک یا چند مورد از نکاتی که در این مقاله گفته شد را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مفید است. با خوردن غذاهای سالم و نوشیدن آب فراوان شروع کنید.

انجام اقدامات پیشگیرانه بهترین راه برای جلوگیری از سردرد خماری است.

 

برای اطلاعات بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید (کلیک کنید)

بهترین متخصص ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در شیراز

چرا هنگام بیدار شدن از خواب سردرد دارید؟ ارتباط آن با “آپنه انسدادی خواب” چیست؟

درمان نابینایی در اثر مصرف متانول (الکل صنعتی یا الکل چوب)؟

10 نوع سردرد معمول و علل شگفت آور آنها

 

علائم سردرد های ناشی از تومور مغزی را جدی بگیریم

 

5/5 - (1 امتیاز)