07136476172 - 09172030360 [email protected]

با هم این مقاله را بشنویم:

این راهنما برای اشخاص، خانواده و دوستان افراد جهت ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در شیراز نوشته شده است که به دنبال گزینه هایی برای رفع سوء مصرف مشروبات الکلی هستند. در این مقاله در مورد اینکه چه گزینه های درمانی در دسترس هستند و چه مواردی در هنگام انتخاب از بین آنها باید در نظر گرفته شود صحبت خواهد شد.

بهترین زمان درمان چه زمانی است؟

مشکلات مربوط به اعتیاد به مشروبات الکلی – که ناشی از مصرف زیاد الکل است – از مهم ترین مسائل بهداشت در اکثر کشور های جهان است.

برخی از افراد در دوره ای از زندگی خود ممکن است به مصرف مشروبات الکلی روی آورند. بر اساس یک متاآنالیز که در سال 2020 توسط چگنی و همکاران منتشر شد به‌طور متوسط ​​از هر هشت نفر از جمعیت عمومی، یک نفر در ایران مشروبات الکلی مصرف می کند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد این مقاله کلیک کنید)

آیا درمان موثری وجود دارد؟

خبر خوب این است که مهم نیست که مشکل چقدر جدی به نظر می رسد، اکثر افراد مبتلا به اعتیاد به الکل می توانند از نوعی درمان بهره مند شوند.

تحقیقات نشان می دهد که حدود یک سوم افرادی معتاد به الکل که تحت درمان قرار می گیرند، پس از 1 سال هیچ علامت دیگری ندارند. بقیه افراد به طور قابل ملاحظه ای مصرف الکل خود را کاهش می دهند و مشکلات کمتری مرتبط با مصرف الکل را گزارش می کنند.

آیا بدنبال بهترین متخصصین ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در شیراز هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین مراقبت هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

نشانه های سوء مصرف مشروبات الکلی

اختلال مصرف الکل (AUD)  یک وضعیت پزشکی است که باعث ناراحتی یا آسیب به فرد مصرف کننده می شود. این وضعیت می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و زمانی تشخیص داده می شود که بیمار به دو یا چند سوال زیر پاسخ «بله» بدهد.

در سال گذشته:

  • زمانی بوده که بیشتر از آنچه در نظر داشتید مشروب بنوشید؟
  • بیش از یک بار می خواستید الکل را کم کنید یا ترک کنید، یا سعی کردید، اما نتوانستید؟
  • زمان زیادی را صرف نوشیدن الکل کرده اید؟
  • نیاز یا اصرار شدید برای نوشیدن داشتید؟
  • متوجه شده اید که مصرف الکل اغلب ارتباط با خانواده یا دوستان شما مشکل ایجاد می کند؟ یا باعث ایجاد مشکلات  شغلی شده است ؟ یا  مشکلات تحصیلی؟
  •  به نوشیدن مشروبات الکلی ادامه دادید حتی اگر برای  خانواده یا دوستانتان مشکل ایجاد می کرد؟
  •  فعالیت  هایی را  که برایتان مهم یا جالب بودند، یا از آن  لذت می بردید، به منظور نوشیدن مشروبات الکلی، کنار گذاشتید  یا  کاهش دادید؟
  • بیش از یک بار در حین یا بعد از نوشیدن در موقعیت هایی قرار گرفته اید که  احتمال آسیب دیدن شما را افزایش می دهد  (مانند رانندگی، شنا کردن، استفاده از ماشین آلات، راه رفتن در یک منطقه خطرناک یا داشتن رابطه جنسی ناایمن)؟
  • به نوشیدن ادامه دادید، حتی اگر باعث ایجاد احساس افسردگی یا اضطراب در شما می شد؟
  • مجبور بودید خیلی بیشتر از یک بار الکل مصرف کنید تا به اثری که می خواهید برسید؟ یا متوجه شده اید که  تعداد نوشیدنی های  معمول  شما تأثیر بسیار کمتری  نسبت به قبل داشته است؟
  • متوجه شده اید که وقتی اثرات الکل از بین می رفت، علائم ترک مانند مشکل خواب، لرزش، تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی، بی قراری، حالت تهوع یا تعریق را داشتید؟ یا چیزهایی را حس کرده اید که واقعا وجود نداشته؟

اگر دو یا بیش از دو علامت بالا را دارد مصرف نوشیدنی های الکلی شما نگران کننده است. هر چه علائم بیشتری داشته باشید، نیاز فوری به تغییر دارید. یک متخصص روانپزشکی می تواند علائم شما را ارزیابی کرده تا ببیند آیا اختلال مصرف در مورد شما وجود دارد یا خیر.

گزینه هایی برای درمان

مردم معمولا تصور می کنند، برنامه درمان یک برنامه چند مرحله ای یا بستری است، اما، به لطف پیشرفت های قابل توجه در این زمینه در 60 سال گذشته، در حال حاضر انواع روش های درمانی در دسترس هستند.

در نهایت، هیچ راه حل یکسانی برای همه وجود ندارد، و آنچه ممکن است برای یک فرد مفید باشد، ممکن است برای شخص دیگری مناسب نباشد. درک ساده گزینه های مختلف می تواند اولین قدم مهم باشد.

انواع درمان

درمان های رفتاری

درمان های رفتاری با هدف تغییر رفتار نوشیدن از طریق مشاوره با روانشناسان متخصص انجام می شود. و مطالعات نشان می دهد که می توانند مفید باشند.

داروها

بسته به شرایط فرد در حال حاضر چند دارو تایید شده وجود دارد که به افراد کمک می کند نوشیدن الکل خود را متوقف یا کاهش دهند و از عود بیماری جلوگیری کنند. این دارو ها  توسط یک روانپزشک تجویز می شوند و ممکن است به تنهایی یا همراه با مشاوره استفاده شوند.

نوروتکنولوژی (تکنولوژی عصبی)

استفاده از تکنولوژی های عصبی مانند تحریک مغناطیسی یا الکتریکی مغز که با نظارت یک نوروساینتیست انجام می شود می تواند در روند درمان و پایدار ماندن عدم مصرف الکل موثر باشد.

با یک روانپزشک شروع کنید

برای هر کسی که به درمان فکر می کند، صحبت با یک متخصص روانپزشکی اولین قدم مهم است – او می تواند منبع خوبی برای ارجاعات درمانی و داروها باشد. یک روانپزشک همچنین می تواند:

  • الگوی نوشیدن یک بیمار را ارزیابی کنید
  • به ایجاد یک برنامه درمانی کمک کنید
  • سلامت کلی را ارزیابی کنید
  • ارزیابی کنید که چه داروهای ممکن است مناسب باشند یا خیر
  • راهکار های غیر دارویی پیشنهاد دهد مانند استفاده از تکنولوژی های عصبی یا مشاوره

معمولا بهترین نوع درمان، ادغام چند روش درمانی با هم است.

انواع افراد حرفه ای درگیر در مراقبت

بسیاری از متخصصان سلامت می توانند در درمان نقش داشته باشند. در زیر فهرستی از ارائه دهندگان و نوع مراقبتی که ممکن است ارائه دهند آمده است.
نوع ارائه دهندهمدارک تحصیلی و مدارک تحصیلینوع درمان
 پزشک خانوادهپزشکی عمومیداروها، درمان رفتاری مختصر، ارجاع به متخصص
روانپزشکمتخصص روانپزشکیداروها، درمان رفتاری و ارجاع
روانشناس کارشناسی ارشد یا دکترای روانشناسی بالینیدرمان رفتاری
نوروساینتیست دکترای تخصصی علوم اعصاب نوروتکنولوژی (تکنولوژی عصبی)

بهترین متخصص ترک الکل در شیراز

اگر بدنبال بهترین روانپزشکان شیراز برای مشکلات خلقی خود هستید هستید، پیشنهاد ما انستیتو سلامت مغز است که در آن از یک تیم چند تخصصی برای بهترین رویکرد درمانی استفاده شده است. متخصصین ما رتبه های برتر بورد تخصصی شامل روانپزشکان، متخصصین نورولوژی، متخصصین علوم اعصاب و روانشناسان متبحر می باشند. برای اطلاعات بیشتر با شماره های ما در تماس باشید 09172030360-07136476172

درمان های حرفه ای شامل موارد زیر است:

داروها

برخی از افراد معتاد به الکل، از دریافت دارو برای درمان وابستگی به الکل، شگفت زده می شوند. انواع جدیدتر این داروها با خنثی کردن تغییرات مغزی ناشی از مصرف الکل  کار می کنند.

تمام داروهای تایید شده اعتیادآور نیستند و می توانند به تنهایی یا در ترکیب با سایر اشکال درمان استفاده شوند.

درمان های رفتاری

همچنین به عنوان مشاوره ترک الکل شناخته می شود، درمان های رفتاری شامل کار با یک روانشناس برای شناسایی و کمک به تغییر رفتارهایی است که منجر به مصرف زیاد الکل می شود. درمان های رفتاری دارای ویژگی های خاصی هستند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توسعه مهارت های مورد نیاز برای قطع یا کاهش نوشیدن الکل
  • کمک به ایجاد یک سیستم حمایت اجتماعی قوی
  • تعیین اهداف قابل دسترس
  • مقابله یا اجتناب از محرک هایی که ممکن است باعث عود شود

انواع درمان های رفتاری

  • درمان شناختی-رفتاری  می تواند به صورت تک به تک با یک درمانگر یا در گروه های کوچک انجام شود. این شکل از درمان بر شناسایی احساسات و موقعیت‌هایی (که «نشانه‌ها» نامیده می‌شوند) متمرکز است که منجر به نوشیدن زیاد الکل می‌شود و مدیریت استرسی که می‌تواند منجر به عود شود. هدف تغییر فرآیندهای فکری است که منجر به سوء مصرف الکل می شود و مهارت های لازم برای کنار آمدن با موقعیت های روزمره که ممکن است باعث ایجاد مشکل در نوشیدن الکل شود.
  • درمان تقویت انگیزشی  در مدت زمان کوتاهی برای ایجاد و تقویت انگیزه  و تغییر رفتار نوشیدن الکل انجام می شود. این درمان بر شناسایی مزایا و معایب درمان، تشکیل برنامه ای برای ایجاد تغییرات در نوشیدن، ایجاد اعتماد به نفس و توسعه مهارت های مورد نیاز برای پایبندی به برنامه تمرکز دارد.
  • مشاوره زناشویی و خانواده،  همسر و سایر اعضای خانواده را در روند درمان مشارکت می دهد و می تواند نقش مهمی در ترمیم و بهبود روابط خانوادگی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که حمایت قوی خانواده از طریق خانواده درمانی، در مقایسه با بیمارانی که تحت مشاوره فردی قرار می‌گیرند، شانس حفظ پرهیز (ترک الکل) را افزایش می‌دهد.

در نهایت، انتخاب برای دریافت درمان ممکن است مهمتر از رویکرد مورد استفاده باشد، تا زمانی که این رویکرد از رویارویی سنگین اجتناب کند و همدلی، حمایت انگیزشی و تمرکز بر تغییر رفتار نوشیدن الکل را در بر گیرد.

نوروتکنولوژی (تکنولوژی عصبی)

نوروتکنولوژی شامل هر روش یا وسیله ای می شود که در آن وسایل الکترونیکی با سیستم عصبی برای نظارت یا تعدیل فعالیت عصبی ارتباط برقرار میکنند.نوروتکنولوژی به شاخه‌ای از علم اطلاق می‌شود که مبتنی بر فعالیت مغز است و شامل فناوری‌هایی است که برای تقویت و ترمیم عملکرد مغز ایجاد می‌شوند. نوروتکنولوژی علاوه بر کمک به ترک الکل می تواند به رفع افسردگی، کم‌خوابی، بیش فعالی و بسیاری از اختلالات دیگر کمک کند. برای اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید

چه داروهای مورد تایید FDA در دسترس هستند؟

نشان داده شده است که برخی داروها به طور موثر به افراد کمک می کنند تا نوشیدن الکل خود را متوقف کنند یا کاهش دهند و از عود بیماری جلوگیری کنند.

داروهای فعلی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سه دارو را برای درمان وابستگی به الکل تایید کرده است و سایر داروها برای تعیین موثر بودن آنها در حال آزمایش هستند.

  • نالترکسون می تواند به افراد در کاهش نوشیدن زیاد الکل کمک کند.
  • آکامپروسات  حفظ پرهیز را آسان تر می کند.
  • دی سولفیرام  از تجزیه (متابولیسم) الکل توسط بدن جلوگیری می کند و باعث ایجاد علائم ناخوشایندی مانند حالت تهوع و برافروختگی پوست می شود. این اثرات ناخوشایند در هنگام مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند به عدم مصرف الکل کمک کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که همه افراد به داروها پاسخ نمی دهند، و به هیچ وجه نباید این دارو ها را بدون تجویز پزشک مصرف کنید. در صورتی که دارو به درستی تجویز و استفاده شود، می توانند ابزار مهمی برای غلبه بر وابستگی به الکل باشد.

دانشمندان در حال کار بر روی ایجاد منوی بزرگتری از درمان های دارویی هستند که می تواند متناسب با نیازهای فردی باشد. با در دسترس قرار گرفتن داروهای بیشتر، افراد ممکن است بتوانند چندین دارو را امتحان کنند تا بهترین پاسخ را پیدا کنند.

آیا مصرف داروها فقط یک اعتیاد را با اعتیاد دیگری عوض می کند؟

این یک نگرانی غیر معمول نیست، اما پاسخ کوتاه “نه” است. تمام داروهایی که برای درمان وابستگی به الکل تایید شده اند، اعتیادآور نیستند. این داروها برای کمک به مدیریت یک بیماری مزمن طراحی شده اند، همانطور که ممکن است فردی برای کنترل آسم یا دیابت خود دارو مصرف کند.

نگاه به آینده: آینده درمان

پیشرفت ها همچنان ادامه دارد زیرا محققان به دنبال درمان های جدید و بهتر برای مشکلات الکل هستند. با مطالعه علل زمینه ای AUD در مغز و بدن، موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) در حال کار برای شناسایی ساختارهای سلولی یا مولکولی کلیدی است که می تواند منجر به توسعه داروهای جدید شود.

پزشکی شخصی

در حالت ایده آل، متخصصان سلامت می توانند تشخیص دهند که کدام درمان اعتیاد به الکل برای هر فرد مؤثرتر است. NIAAA و سایر سازمان‌ها در حال انجام تحقیقاتی برای شناسایی ژن‌ها و سایر عواملی هستند که می‌توانند پیش‌بینی کنند که فرد چقدر به یک درمان خاص پاسخ می‌دهد. این پیشرفت‌ها می‌توانند نحوه اتخاذ تصمیمات درمانی را در آینده بهینه کنند.

تحقیقات فعلی NIAAA – منجر به پیشرفت‌های آینده

برخی از داروهایی که قبلاً برای مصارف دیگر تأیید شده اند، برای درمان وابستگی به الکل نویدبخش هستند:

  • داروی ضد سیگار وارنیکلین (با نام شانتیکس به بازار عرضه می شود) مصرف الکل و ولع مصرف الکل را در بین افراد مبتلا به سو مصرف الکل به میزان قابل توجهی کاهش داد.
  • گاباپنتین، دارویی که برای درمان شرایط درد و صرع استفاده می‌شود، باعث افزایش پرهیز و کاهش نوشیدن سنگین می‌شود. کسانی که این دارو را مصرف می کردند نیز هوس کمتری برای الکل و بهبود خلق و خو و خواب را گزارش کردند.
  • نشان داده شد که داروی ضد صرع توپیرامات به مردم کمک می کند تا مشکل نوشیدن الکل را مهار کنند، به ویژه در میان افرادی که ساختار ژنتیکی خاصی دارند که به نظر می رسد با اثربخشی درمان مرتبط باشد.

نکاتی برای انتخاب بهترین درمان اعتیاد به الکل

متخصصان در زمینه درمان اعتیاد به الکل توصیه هایی را ارائه می دهند.

به طور کلی، قبل از تصمیم گیری در مورد درمان، تا آنجا که می توانید اطلاعات بیشتری در مورد برنامه یا ارائه دهنده جمع آوری کنید. اگر کسی را می شناسید که اطلاعات دست اولی از برنامه دارد، می توانید در مورد تجربه شخصی او بپرسید.

 

کمک حرفه ای

دکتر شما،  پزشکان مراقبت های اولیه و سلامت روان می توانند با ترکیب داروهای جدید با جلسات مشاوره و نوروتکنولوژی، درمان موثرتری را ارائه دهند. مهم است که به یاد داشته باشید که اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی را نباید ساده تلقی کرد. و اغلب به درمان حرفه ای توسط بهترین روانپزشکان نیاز دارد. بهترین راه برای کمک به فرد مبتلا به افسردگی ممکن است همیشه آن چیزی نباشد که شما فکر می کنید. پس در مورد سلامتی عزیزتان شانسی عمل نکنید!

 

با ترک الکل چه اتفاقی می افتد؟

سردرد بعد از خوردن مشروب الکلی: دلایل، عوارض و درمان

آموزش مغز برای جلوگیری از عود مصرف الکل

به این مقاله امتیاز دهید