07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

در هر روز، بیشتر زنان با تصاویر و نظرات در مورد آنچه که باید دوست داشته باشند بمباران می شوند. در حالی که جامعه از یک طرف دهان خود موعظه می کند که چگونه همه باید در پوست خود راحت باشند. طرف دیگر تبلیغات رژیم غذایی و قرص را برای لاغری سریع افراد پخش می کند. زنان را با جدیدترین کرم یا سرم بمباران می کند تا آنها را زیبا کند. لاغرترین زنان به عنوان معیار زیبایی است. یافتن لباس های مناسب را برای هر کسی به جز زنان با قد متوسط دشوار می کند. همه این موارد و مقایسه ها بر سلامت روان شما اثر می گذارد.

طبق آگهی‌های تبلیغاتی که تلاش می‌کنند تا عرضه بی‌پایان محصولاتی را برای مطابقت با استانداردهای زیبایی بفروشند، زنان باید همیشه بوی خوبی داشته باشند،. جوان‌تر از آنچه هستند به نظر برسند. کمری کوچک و شکم تخت داشته باشند. استانداردهای زیبایی زنانه برای برداشتن یک قدم جلوتر، ایجاب می‌کند که چربی بدن، موهای بدن، آرایش، و کمد لباس‌های عالی داشته باشید. این ها باعث اعمال فشار زیاد می شود. همچنین انتظارات می تواند به بار مالی تبدیل شود.

عاقبت انتظارات

وقتی صحبت از تصویر بدنی به میان می آید، کمال چیزی است که از زنان انتظار می رود برای آن تلاش کنند. متأسفانه وقتی نمی توانند به چشم انداز کمال دست یابند، جامعه را در مقابل متوسط زنان قرار داده است، الگوهای فکری منفی در آنها تشدید می شود. همچنین عزت نفسشان آسیب می بیند. فشار برای برآورده کردن انتظاراتی که در مقابل زنان قرار می گیرد اغلب می تواند باعث مشکلات سلامت روان شود. این مشکلات ناشی از اعتماد به نفس پایین، اعتماد به نفس آسیب دیده یا تصویر ظاهری مخدوش است.

عزت نفس پایین می تواند افراد را از بیرون رفتن و ملاقات با افراد جدید یا درگیر شدن در فعالیت های جدید باز دارد. آنها دیگر باور ندارند که می توانند در انبوه افرادی قرار بگیرند که دوست دارند با آنها دوست شوند. زیرا شبیه آنها نیستند. عزت نفس ضعیف می تواند مانعی باشد که افراد را از دیدن تمام جنبه های مثبت خود و شخصیت خود باز می دارد.

عدم اعتماد به نفس

می تواند منجر به احساس غم و اندوه مداوم و خودگویی منفی شود. خودگویی منفی می تواند یکی از قوی ترین اشکال آسیب به خود باشد. برای مثال، بگوییم فردی برای یک کلاس جدید برای تناسب اندام گروهی ثبت نام کرده است. آنها می دانند که قدرت و استقامت لازم برای حضور در کلاس را دارند. فراتر از انتظاراتی هستند که در توضیحات کلاس در مورد آنها می خوانند. آنها می دانند که این را دارند. تا زمانی که وارد کلاس شوند و شروع به مقایسه خود با افراد کناری خود کنند.

هنگامی که مقایسه و خودگویی منفی شروع می شود، افراد شروع به شک به خود و توانایی های خود می کنند. تا جایی که ممکن است از خود بپرسند که چرا در وهله اول ثبت نام کرده اند.

داشتن تصویر ظاهری ضعیف و مشکلات سلامت روان

می تواند منجر به عادات غذایی بسیار محدود یا رژیم غذایی مداوم شود. افرادی که تصویر بدنی منفی دارند اغلب درگیر ورزش بیش از حد یا رفتارهای وسواسی کنترل وزن هستند. به جای برجسته کردن تمام جنبه‌های مثبت بدنشان، ساعت‌ها وسواس در مورد چگونگی دستیابی به کمال با تماشای روال‌های ورزشی و آموزش‌های رژیم غذایی اند در YouTube  و سایر شبکه ها هستند.

وقتی کسی نتواند به آنچه که احساس می‌کند تصویر بدنی کاملی است دست یابد، ممکن است کمبود خودارزشی را چنان قوی تجربه کند که از تعاملات اجتماعی اجتناب کند. سایر نتایج ناتوانی در دستیابی به کمال درک شده، مسائل مربوط به اضطراب و افسردگی است. وقتی کسی نتواند به انتظاراتی که خود یا جامعه تحمیل شده است برسد، احساس ناامیدی و شکست در روح او نفوذ می کند. آنقدر او را ناامید می کند که دیگر نمی خواهند تلاش کند.

مسیر مثبت گرایی

سفر برای یافتن و حفظ تصویر مثبت بدن می تواند چالش برانگیز باشد. اولین قدم برای داشتن تصویر مثبت از بدن، پذیرش و عشق به خود است. نه لازم است شبیه دیگران به نظر برسید. نه لازم است در جعبه ای قرار بگیرید که غریبه هایی که هیچ چیز درباره شما نمی دانند ایجاد کرده اند. شما مجبور نیستید شبیه هیچ تصویر رسانه ای باشید. همچنین نباید اجازه دهید که کسی یا هر چیز دیگری شما را وادار به این تفکر کند.

هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، مقابل آینه بروید و بگویید: “صبح بخیر زرق و برق دار، تو همانطور که هستی عالی هستی.” جملات تاکیدی مثبت یک راه عالی برای بالا بردن اعتماد به نفس هستند.

وقتی چیزی را در شبکه های اجتماعی می بینید که باعث می شود احساس کمتری نسبت به خود زیبای خود داشته باشید، به خود یادآوری کنید که زیبایی بیشتر از عمق پوست است.

از خود و تمام کارهایی که بدنتان می تواند انجام دهد قدردانی کنید.

برای دستیابی به چیزهای بزرگ لازم نیست در هر نگاه کلیشه ای قرار بگیرید. ظاهر شما ارتباط کمی با آنچه می توانید به دست آورید دارد. فقط به این دلیل که شما فرم بدن خاصی ندارید به این معنی نیست که شما کمتر از کسی هستید که دارای فرم بدنی خاصی است. هر انسانی به طور مشخص متفاوت است. به همین دلیل ما همانی هستیم که هستیم. اگر همه یکسان به نظر می رسیدند، دنیا جای کسل کننده ای می شد.

جمع بندی

دستیابی به یک تصویر مثبت از بدن می تواند دشوار باشد. منجر به مشکلات سلامت  روان مانند افسردگی و اضطراب شود. تو تنها نیستی. دیدن خود به عنوان یک فرد کامل به جای تصویر قبلی در یک تصویر رسانه ای می تواند چالش برانگیز باشد. اما شما می توانید این کار را انجام دهید.

با احاطه کردن خود با افراد مثبت شروع کنید. افرادی که شما را به خاطر خودتان دوست دارند و از شما قدردانی می کنند، نه ظاهر شما. هر روز به خود عشق و لطف نشان دهید. هر روز زمانی را برای نگاه کردن در آینه اختصاص دهید. از زیبایی منحصر به فرد خود و هر آنچه بدن شما توانایی دارد شگفت زده شوید. کارهای خوبی برای خود انجام دهید. در عین حال دیدگاه جدیدی را در رسانه های اجتماعی که مقایسه یا قضاوت نمی کند را در نظر بگیرید. به مراقبت از خود بپردازید. انستیتو سلامت مغز دانا می‌داند که دور شدن از رگبار دائمی رسانه‌های اجتماعی که به شما می‌گویند مشکلی در شما وجود دارد می‌تواند دشوار باشد. همکاران ما می توانند به شما کمک کنند تا از طریق مقایسه دائمی، مشکلات سلامت روان یا عزت نفس را حل کنید.

منبع: How Body Image Can Affect Your Mental Health | Achieve Medical Center

کی باید از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم؟ هشدار جدی سلامت روان!

 

ارزیابی سلامت روان

به این مقاله امتیاز دهید