07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

در عصر حاضر، تقریباً هر کسی نوعی رسانه اجتماعی دارد. آنها ممکن است از آن برای ارسال محتوا، ارتباط با دیگران یا پیگیری رویدادهای جاری استفاده کنند. رسانه های اجتماعی چیز قدرتمندی هستند. می توانند ابزار مفیدی برای به اشتراک گذاری اطلاعات و حفظ ارتباط با دوستان و خانواده هایی باشند که ممکن است در دوردست ها زندگی کنند.

میزان استفاده از رسانه های اجتماعی بیش از حد است. چگونه می توانید مطمئن شوید که از آن به درستی استفاده می کنید؟ ایجاد عادات ناسالم در رسانه های اجتماعی بدون اینکه متوجه شوید آسان است. با گذشت زمان، استفاده بیش از حد می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید علائم را بشناسید. ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادت های خود را در رسانه های اجتماعی تنظیم کنید. یا حتی به طور کامل استراحت کنید.

چیزهایی که نشان می دهد نیاز به فاصله گرفتن از رسانه های اجتماعی دارید.

موارد زیر برخی از رایج ترین نشانه هایی است که ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد استفاده از رسانه های اجتماعی داشته باشید.

هدر دادن زمان

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند راهی سرگرم‌کننده برای آرامش و برقراری ارتباط در طول زمان استراحت باشند. با این حال، وقتی شروع به بررسی منظم آن در طول روز می‌کنید، می‌تواند به یک اتلاف وقت تبدیل شود. ممکن است با این نیت وارد یک پلتفرم رسانه اجتماعی شوید که فقط چند دقیقه را صرف بررسی موراد مورد علاقه خود کنید. اما به زودی متوجه شوید که نیم ساعت یا بیشتر از آن گذشته است.

وقتی عادت‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی شروع به ایجاد حواس پرتی یا کاهش بهره‌وری کند، می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. ممکن است متوجه شوید که با مهلت‌های کاری در محل کار یا مدرسه و مکرراً از رسانه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای به تعویق انداختن کارها استفاده می‌کنید.

پیمایش بدون فکر

آیا تا به حال متوجه شده اید که صرفاً از روی عادت در حال پیمایش و پیمایش در رسانه های اجتماعی هستید؟ شاید شما آن را به عنوان یک حواس پرتی یا فرار انجام می دهید. اما واقعاً چیز مفیدی یاد نمی گیرید. یا حتی از آن لذت نمی برید. ممکن است در حین پیمایش در فیدهایی که فقط چند دقیقه پیش به آن نگاه کرده اید، چندین بار موارد مشابهی را مشاهده کنید. ممکن است روی تلفن خود کلیک کنید تا متوجه شوید که حتی نمی توانید چیزی را که دیده اید یا از آن لذت برده اید به یاد بیاورید.

یک نیاز وسواسی

آیا تا به حال احساس می‌کنید که نیاز اجباری به بررسی مداوم رسانه‌های اجتماعی دارید تا مطمئن باشید که در جریان همه چیز هستید؟ شاید می ترسید که اگر آن را بررسی نکنید، چیز مهمی را از دست بدهید.

نیاز اجباری به بررسی رسانه های اجتماعی می تواند تمرکز بر روی کار را دشوار کند. حتی ممکن است در موقعیت‌های نامناسب مانند جلسات کاری، صحبت‌های رو در رو با عزیزانتان یا در نیمه‌های شب که باید بخوابید، با وسواس تلفن خود را بیرون می‌آورید.

مقایسه

وقتی در رسانه‌های اجتماعی می چرخید، متوجه می‌شوید که خود را با افرادی که می‌بینید مقایسه می‌کنید. این مقایسه می تواند شامل همه چیزها از ظاهر گرفته تا موفقیت های دیگران باشد. اگر پیمایش در رسانه های اجتماعی را تمام کنید و احساس بدتری نسبت به خودتان داشته باشید، به احتمال زیاد باید در استفاده از رسانه های اجتماعی تجدید نظر کنید.

چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم؟

راه های زیادی برای کمک به ایجاد یک رابطه سالم تر با رسانه های اجتماعی وجود دارد. ممکن است احساس کنید که رسانه‌های اجتماعی طاقت‌فرسا شده‌اند. یا از نظر عاطفی خسته کننده اند. ممکن است یک سم‌زدایی موقتی در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید.

این بدان معنی است که شما برای مدتی به طور کامل از تمام پلتفرم های رسانه های اجتماعی اجتناب می کنید. برای جلوگیری از وسوسه، برنامه های رسانه های اجتماعی خود را از گوشی خود حذف کنید. پس از پایان سم زدایی، دوباره آن ها را دانلود کنید. در حین انجام این سم زدایی ممکن است متوجه شوید که استرس کمتری دارید. تمرکز بیشتری دارید. همچنین احساس انرژی بیشتری دارید.

در واقع، شما حتی ممکن است به مدت طولانی تری نسبت به آنچه در ابتدا برنامه ریزی کرده بودید، سم زدایی کنید. اگر وقفه کامل از رسانه های اجتماعی به نظر نمی رسد کاری را که می توانید انجام دهید، در نظر بگیرید. زمان های مشخصی را در طول روز انتخاب کنید. زمان هایی که به خودتان اجازه می دهید برنامه های رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنید.

وقتی این پنجره زمانی تمام شد، به طور کامل از برنامه خارج شوید. شما حتی می توانید آلارم هایی را روی تلفن خود تنظیم کنید تا به خود یادآوری کنید که این پنجره زمانی تمام شده است.

نکات زیر نیز می تواند به شما در ایجاد عادات سالم در رسانه های اجتماعی کمک کند:

نوتیفیکیشن های گوشی خود را خاموش کنید. به خصوص زمانی که می خواهید کار مفیدی انجام دهید. شنیدن مداوم بوق و پینگ می تواند باعث شود که بخواهید تلفن خود را بیشتر چک کنید. همین حواس شما را پرت می کند.

از برنامه های اسکرین تایم استفاده کنید. اگر کاربر آیفون یا اندروید هستید، می‌توانید به سادگی به «تنظیمات» بروید و روی «زمان صفحه» یا «بهروزی دیجیتال» کلیک کنید.  میانگین زمان صفحه نمایش روزانه خود را مشاهده کنید. می توانید ببینید چه برنامه‌های خاصی بیشترین زمان شما را می‌گیرند. درنتیجه تایمرهای برنامه را تنظیم کنید که بعد از مدت زمان مشخصی برنامه شما را قفل کند. قبل از خواب از گوشی خود استفاده نکنید. نور آبی می تواند خواب را سخت تر کند.

جمع بندی

رسانه های اجتماعی ابزار شگفت انگیزی هستند. می توانند به ما در انتشار اطلاعات مفید و ایجاد ارتباطات ارزشمند کمک کنند. با این حال، اگر به طور نامناسب استفاده شود، می تواند بسیار مضر باشد. منجر به افزایش سطح استرس، اعتماد به نفس ضعیف و مشکلات سلامت روان شود.

به همین دلیل مهم است که بدانید چگونه تشخیص دهید زمان استراحت فرا رسیده است. عادت های رسانه های اجتماعی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. آیا هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی خود را با دیگران مقایسه می کنید؟ شاید اغلب متوجه می شوید که با پیمایش بی خیال وقت خود را تلف می کنید.

اگر این وضعیت شماست، باید توجه کنید. ممکن است زمان آن رسیده باشد که در مورد نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی تجدید نظر کنید. یک سم زدایی در شبکه های اجتماعی یا تعیین فریم های زمانی خاص در طول روز را در نظر بگیرید. زمان هایی که به خودتان اجازه می دهید برنامه های خود را بررسی کنید. اگر با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنید، تیم ما در انستیتو سلامت مغز دانا اینجاست تا به شما کمک کند.

منبع: How to Know If It’s Time to Take a Break From Social Media | Achieve Medical Center

رسانه های اجتماعی چگونه در بروز افسردگی نقش دارند؟

رسانه های اجتماعی استرس شما را از بین می برند یا افزایش می دهند؟

غوطه وری در شبکه های اجتماعی! داستان چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید