07136476172 - 09172030360 [email protected]

چرا با وجود خواب کافی بازم خوابم میاد؟ چرا هرچی میخوابم بازم خوابم میاد؟ این ها سوالات مهمی هستند که باید به آنها پاسخ داده شود. خواب آلودگی و خستگی در طوا روز می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. برای بسیاری از افراد، خواب آلودگی در طول روز به عدم خواب کافی در شب است، اما چندین اختلال خواب نیز می تواند باعث خواب آلودگی در روز شود.

کمبود خواب و خواب آلودگی روزانه ممکن است منجر به عملکرد منفی در محل کار یا مدرسه شود. افرادی که در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند و شب ها بیدار هستند، ممکن است با عدم تمرکز در محل کار دست و پنجه نرم کنند و همچنین خستگی می تواند بر تصمیم گیری و کنترل عاطفی تأثیر بگذارد.

به اطراف خود نگاه کنید: مردی که در اتوبوس خوابش برده، دوستتان که در حین یک ارائه کسل کننده چرت می زند، مردمی با پلک های سنگین در اواسط بعد از ظهر در خیابان. 

خواب آلودگی بیش از حد می تواند عواقب جدی داشته باشد. مثلاً می‌توانید در حالی که پشت چراغ قرمز منتظر هستید، چرت بزنید. و نداشتن خواب خوب می تواند باعث فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و افزایش وزن شود.

خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خواب آلودگی در روز و خواب کافی هر شب انجام دهید.

چرا با وجود خواب کافی بازم خوابم میاد؟

برخی از اختلالات خواب می تواند منجر به احساس خواب آلودگی بیش از حد در روز شود که شامل:

  • آپنه خواب: این اختلال با محدودیت یا انسداد در مجاری تنفسی فوقانی مشخص می شود که باعث می شود افراد در خواب احساس خفگی کنند، افرادی که قطع تنفس در خواب دارند غالباً در این فرآیند از خواب بیدار می شوند. آپنه خواب همچنین می تواند باعث خروپف شدید شود که کیفیت خواب شبانه را را مختل می کند و باعث می شود افراد – و شریک زندگی آنها – روز بعد احساس خستگی و خواب آلودگی کنند.
  • نارکولپسی: نارکولپسی به عنوان حمله های شدید خواب در طول روز تعریف می شود که به نوبه خود می تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند. در طی “حملات خواب”، برخی از افراد مبتلا به نارکولپسی، کاتاپلکسی یا از دست دادن ناگهانی تن عضله را تجربه می کنند که باعث می شود حتی زمین بخورند. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز از علائم اصلی ابتلا به نارکولپسی قلمداد می شود.
  • هایپرسومنیا: هایپرسونیا بیماری دیگری است که باعث می شود افراد بیش از حد در طول روز احساس خواب آلودگی کنند. برخلاف نارکولپسی، هایپرسونیا باعث حمله خواب نمی شود. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری دچار بی خوابی ایدیوپاتیک هستند، به این معنی که علت آن مشخص نیست.
  • اختلال فاز خواب و بیداری: افراد مبتلا به این اختلال در اواخر شب در مقایسه با سایر افراد احساس خستگی می کنند و همچنین ممکن است دیر از خواب بیدار شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ریتم شبانه روزی فرد، که برنامه خواب و بیداری او را هدایت می کند، با چرخه های نور و تاریکی طبیعی مطابقت ندارد. کسانی که سعی در تغییر در مرحله خواب و بیداری خود دارند ممکن است روز بعد دچار خواب آلودگی بیش از حد شوند.
  • اختلال کار شیفتی: یکی دیگر از موارد خواب آلودگی تغییر ریتم شبانه روزی است، اختلال کار شیفتی، افرادی را که نیاز به کار آنها در اواخر شب یا صبح زود و خواب در روز دارند، تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال بسته به زمان کار فرد می تواند باعث خواب آلودگی روزانه بیش از حد در روز یا شب شود و همچنین باعث اختلال در خواب در زمان استراحت اختصاصی خود می شود.
  • سندرم پای بیقرار: مورد دیگیری که افراد در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند سندرم پای بیقرار در خواب است. در این سندرم فرد تعداد دفعات زیادی پای خود را در خواب تکان می دهد که این باعث برانگیخته شدن مغز فرد در خواب می شود و کیفیت خواب شبانه فرد را کاهش می دهد.
  • اضطراب: مورد بعدی استرس و اضطراب است. افرادی که اضطراب بالایی دارند، کیفیت خوابشان در شب کاهش می یابد و این باعث می شود باوجودی که به نظر می رسد ساعت ها خوابیده اند باز هم خسته و خواب آلوده باشند.
  • افسردگی: تخمین زده می شود که بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان افسرده هستند. افسردگی، نوعی اختلال خلقی که با احساس غم و اندوه یا ناامیدی مشخص می شود حدود 75 درصد از افراد افسرده علائم بی خوابی را نشان می دهندو بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی نیز زیاد میخوابند و از خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و پرخوابی رنج می برند.

خواب آلودگی در طول روز اغلب در نتیجه این مسئله اتفاق می افتد. بهترین حالت برای تشخیص نوع خواب آلودگی مراجعه به متخصص خواب است.

ما به چه میزان خواب نیاز داریم؟

درپاسخ به این سوال که چرا با وجود خواب کافی بازم خوابم میاد؟ اول باید بدانیم یک فرد عادی به چه می زان خواب نیاز دارد؟ بزرگسالان به طور کلی هر شب به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارند. طبق نظرسنجی انجام شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریباً 35٪ از پاسخ دهندگان 6تا8 ساعت خواب شبانه را گزارش کرده اند. از آنجا که استراحت شبانه خوب برای بهبودی و ترمیم بدن ضروری است، افرادی که به طور منظم خواب کافی ندارند بیشتر در معرض خطر برخی اختلالات هستند، از جمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و افسردگی.

اگر بعد از یک شب بدون خواب کافی احساس خستگی می کنید، ممکن است با استراحت بیشتر بتوانید خستگی خود را برطرف کنید. راه حل دیگر ممکن است بهبود بهداشت خواب شما با خوابیدن و بیدار شدن از خواب در ساعات مشخص، اجتناب از مصرف کافئین در بعد از ظهر و عصر و حفظ یک محیط آرام در اتاق خواب باشد.

اگر سوالتان این است که چرا با وجود خواب کافی بازم خوابم میاد؟ به این علائم توجه کنید. متخصصان خواب توصیه می کنند در صورت داشتن هر یک از این علائم اختلال خواب با پزشک خود مشورت کنید :

  • به طور معمول بیش از 30 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروید
  • مرتباً بارها از خواب بیدار می‌شوید و دوباره مشکل به خواب رفتن دارید
  • خواب آلودگی مکرر در طول روز، چرت زدن های مکرر یا به خواب رفتن ناخواسته یا در زمان های نامناسب در طول روز
  • خروپف بلند ، نفس نفس زدن، خرخر کردن، صداهای خفگی یا توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب – مشکلاتی که معمولاً توسط همسر یا شریک زندگی شما گزارش می شود.
  • احساس خزش، سوزن سوزن شدن در پاها یا بازوها، به خصوص زمانی که به خواب می روید
  • پاها یا بازوها اغلب در طول خواب تکان می‌خورند (پرش خواب) که اغلب توسط همسر یا شریک زندگی شما گزارش می‌شود
  • بیدار شدن با سردرد
  • تجارب زنده و شبیه رویا هنگام به خواب رفتن یا چرت زدن
  • رفتارهای غیرمعمول در هنگام خواب، مانند راه رفتن در خواب
  • اپیزودهای ضعف عضلانی ناگهانی زمانی که عصبانی، ترسیده یا می خندید
  • وقت از خواب بیدار می شوید، احساس ناتوانی در حرکت دادن بدن خود می کنید

با مشکل خواب زندگی نکنید! افراد باید مشکلات خواب را جدی بگیرند و به دنبال کمک باشند. در مورد خواب آلودگی برخی افراد تصورمی کنند که این نشانه تنبلی و بی انگیزگی است، اما درواقع این نشانه اختلال خواب شبانه شما است.

بیاد داشته باشید که اختلالات خواب می تواند مشکل جدی باشد. بعلاوه احتماله سکته های قلبی و مغزی و افسردگی را چندین برابر افزایش می دهند. اگر فکر می کنید با وجود خواب کافی بازم خوابتان می آید، می توانید برای ارزیابی و انجام تست خواب با ما در تماس باشید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

خواب الودگی زیاد نشانه چه بیماری است؟ (هشدار جدی!)

کسانی که زیاد میخوابند چه مشکلی دارند

علت خمیازه زیاد چیست؟ و با آن چه کنیم؟

منبع:

  1. 1. American Academy of Sleep Medicine. (2014). The International Classification of Sleep Disorders – Third Edition (ICSD-3). Darien, IL.https://aasm.org/
  2. 2. National Heart, Blood, and Lung Institute. (n.d.). Sleep Deprivation and Deficiency. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/sleep-deprivation-and-deficiency
  3. 3. U.S. National Library of Medicine. (2020, October 8). Fatigue. MedlinePlus. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://medlineplus.gov/ency/article/003088.htm
  4. 4. U.S. National Library of Medicine. (2020, October 8). Idiopathic Hypersomnia. MedlinePlus. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://medlineplus.gov/ency/article/000803.htm
  5. 5. Singareddy, R., Bixler, E. O., & Vgontzas, A. N. (2010). Fatigue or Daytime Sleepiness? Journal of Clinical Sleep Medicine, 6(4), 405. Retrieved fromhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2919674/
  6. 6. Pagel, J.F., Pandi-Perumal, S.R. & Monti, J.M. Treating insomnia with medications. Sleep Science Practice 2, 5 (2018). Retrieved fromhttps://doi.org/10.1186/s41606-018-0025-z
  7. 7. Wang, H., Lane, J.M., Jones, S.E. et al. Genome-wide association analysis of self-reported daytime sleepiness identifies 42 loci that suggest biological subtypes. Nat Commun 10, 3503 (2019). Retrieved fromhttps://doi.org/10.1038/s41467-019-11456-7
  8. 8. Liu Y, Wheaton AG, Chapman DP, Cunningham TJ, Lu H, Croft JB. Prevalence of Healthy Sleep Duration among Adults — United States, 2014. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2016;65:137–141. DOI:http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6506a1
  9. 9. National Institute of Neurologic Disorders and Stroke. (2019, August 13). Brain Basics: Understanding Sleep. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/understanding-Sleep
4.2/5 - (5 امتیاز)